K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-08-2012, 09:56   #31
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sopka Se meddelelser
Jeg forstår bare ikke helt det med arbejdsevnen. For hvordan vurdere man den, hvis det ikke er ud fra timerne? For 20 timer er jo ikke 50%. Men jeg har en kollega, der er godkendt til fleks på 20 timer.

De vurderer også ud fra dit arbejdstempo, kan du arbejde i normalt tempo, eller er det nedsat ? holdes der ekstra pauser ? Lidt en vurderingssag, der findes ingen formel til at regne det ud.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 10:49   #32
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Tak for svar.

Puha 8 år, det var da forfærdeligt. Det magter jeg slet ikke at tænke på, det er jo umenneskeligt. Godt det endelig lykkedes for dig.

Jeg fik jo at vide af min sagsbehandler og hendes chef, at jeg kunne bede om en afgørelse vedr. ny arbejdsprøvning. Jeg spurgte klart flere gange hvilke konsekvenser det har og de sagde at det havde ikke nogle konsekvenser for min sag, den ville fortsætte som hidtil bortset fra at jeg har mulighed for at klage.

Nu har en privat socialrådgiver, så fortalt mig, at hvis jeg beder om en afgørelse, så får jeg jo et afslag på fleksjob, dermed er jeg ude af systemet, min sag og sygedagpenge stopper.

Hvis det er korrekt og hvorfor skulle det ikke være det. Så er det da, groft at de ikke informerer mig om dette, det har jo vidtrækkende konsekvenser.

Er bare glad for, jeg ikke sagde med det samme, at jeg ville have en afgørelse.

Sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 12:32   #33
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Ja, det er groft, men desværre langt fra et enkeltstående tilfælde.
Kan forestille mig, at du har fået det at vide mundligt?
En mulighed fremadrettet kan, når du får mundtlige beskeder, at sende en mail, hvor du skriver noget i retning af: på vores samtale forstod jeg, at du sagde sådan og sådan... Er det korrekt forstået?

Men øv, hvor er det altså trælst, at det overhovedet skal være nødvendigt

Tror at det er godt, at du har fået kontakt til privatsocialrådgiver! Har selv sat en sådan på min sag...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 12:41   #34
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
til frup

Tak for svar.

Har allerede sendt en mail til sb og bedt hende om, at bekræfte, at det hun sagde er rigtigt.

Bortset fra det, så kunne socialrådgiveren ikke hjælpe. Jeg er låst uanset ,hvordan man vender og drejer det. Det kan ikke nås inden den 1-1. Med mindre jeg får dem overtalt til ingen arbejdsprøvning andre steder eller mindre end 3 måneder. Og det er jo næppe sandsynligt.

Kan kun håbe, at det hjælper andre til at tænke sig om en ekstra gang og bede om uvildig råd, inden man beder om en afgørelse.

Så læresætning til alle:

Bed altid om råd af andre en kommunalt ansatte (uvildige personer) uanset hvor meget du tror sb er på din side.

Få altid alting på skrift.

god weekend
Sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 13:31   #35
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af sopka Se meddelelser
Tak for svar.

Har allerede sendt en mail til sb og bedt hende om, at bekræfte, at det hun sagde er rigtigt.

Bortset fra det, så kunne socialrådgiveren ikke hjælpe. Jeg er låst uanset ,hvordan man vender og drejer det. Det kan ikke nås inden den 1-1. Med mindre jeg får dem overtalt til ingen arbejdsprøvning andre steder eller mindre end 3 måneder. Og det er jo næppe sandsynligt.

Kan kun håbe, at det hjælper andre til at tænke sig om en ekstra gang og bede om uvildig råd, inden man beder om en afgørelse.

Så læresætning til alle:

Bed altid om råd af andre en kommunalt ansatte (uvildige personer) uanset hvor meget du tror sb er på din side.

Få altid alting på skrift.

god weekend
Sopka
Lige præcis!

Jeg håber, der kommer en god løsning for dig!
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 15:53   #36
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sopka Se meddelelser
Jeg forstår bare ikke helt det med arbejdsevnen. For hvordan vurdere man den, hvis det ikke er ud fra timerne? For 20 timer er jo ikke 50%. Men jeg har en kollega, der er godkendt til fleks på 20 timer.
Du kan læse mere om arbejdsevnen her.... Arbejdsevnemetoden:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2012, 09:00   #37
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Reglerne blev på et tidspunkt ændret vedr. tilkendelse, af fleks.

Oprindelig kunne man blive tilkendt fleks, med en nedsættelse på blot 1/3del.

Nu er betingelserne minimum 50%!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2012, 10:57   #38
Fib-Spurven
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fib-Spurvens avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2011
Lokation: Hovedstadsområdet
Indlæg: 107
Styrke: 13
Fib-Spurven er ny på vejen
Og ud fra mine egene erfaringer kan jeg tilføje, at det ikke er nok, at man må opgive eget job, fordi man ikke kan klare selv 1/3 af fuld tid, samt at man fra sit arbejdes pensionsnævn vurderes til en arbejdsevne i ethvert erhverv til under 1/3 - nej, man skal trækkes igennem systemet for vitterlig at bevise det overfor kommunen også.

Jeg skal nu i for-revalidering/praktik i 4 uger, min vejleder regner med, at jeg skal arbejde 12 timer ugentligt, og hvis dette går godt, skal jeg igennem en 1-årig (sandsynligvis) revalidering, hvor jeg begynder på 12 timer ugentligt og gradvist arbejder mig op til måske 30 timer.

Dette lyder for mig fuldstændig urealistisk, og for at gøre det hele endnu mere absurd, fortalte min vejleder mig, at hvis det nu ikke går, og det viser sig, at jeg ikke kan arbejde mig op til det, kommunen kalder selvforsørgende (18 timer om ugen), så vil hverken for-revalideringen eller revalideringsperioden tælle som en arbejdsprøvning. Altså skal jeg begynde helt forfra, hvis det kommer dertil, at kommunen må opgive tanken om en tilbagevenden til ordinært arbejde men i stedet må overveje et fleksjob.

Det er godt nok hårde udsigter!
Jeg håber for dig, sopka, at det kan komme til at gå meget lettere, når du nu stadig har mulighed for fleks på din nuværende arbejdsplads.

Knus fra Fib-Spurven
Fib-Spurven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2012, 10:34   #39
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Hej alle

Tak for svar.

Til fib-spurven

"kommunen kalder selvforsørgende (18 timer om ugen)"

Jeg forstår ikke, hvordan de enkelte kommuner kan gøre en sådan forskel. Jeg kender en i Århus Kommune, der er godkendt til fleks på 20 timer pr. uge.
Det er de samme regler, de arbejder under, men de skønner vidt forskelligt, det burde være mere ensrettet. Det er da et voldsomt brud på retssikkerheden.

Synes det virker vildt længe, det de har gang i med dig. Er din tilstand stationær og alle behandlingsmuligheder udtømte? Har "eksperterne" vurderet, at din arbejdsevne er nedsat inden for ethvert erhverv?

Sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2012, 09:08   #40
Fib-Spurven
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fib-Spurvens avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2011
Lokation: Hovedstadsområdet
Indlæg: 107
Styrke: 13
Fib-Spurven er ny på vejen
Hej sopka!

Nej, jeg forstår heller ikke, hvordan de enkelte kommuner kan gøre forskel, men ikke desto mindre er det sådan, det er. Der er bl.a. lavet undersøgelser over, hvordan kommunerne tildeler førtidspension, hvilke kommuner, der er sværest at få ftp i, og hvilke kommuner, der er knap så besværlige. Så jo, der er helt klart forskel fra kommune til kommune, de har forskellige retningslinier i administration af loven.

Derudover er det også mit indtryk, at tid er en afgørende faktor. Kommunerne strammer mere og mere op omkring det økonomiske, så derfor kan der fortælles om afgørelser, der er faldet for nogle år siden, og som i dag vil være helt utænkelige.

"Synes det virker vildt længe, det de har gang i med dig. Er din tilstand stationær og alle behandlingsmuligheder udtømte? Har "eksperterne" vurderet, at din arbejdsevne er nedsat inden for ethvert erhverv?"

Længe? Nej, jeg er vist nybegynder i systemet. Jeg har været sygemeldt i 2 år nu med perioder, hvor jeg forsøgte delvise raskmeldiger, men da jeg ikke kunne komme i nærheden af 8-9 timer ugentlig, var det svært for både mig selv og min arbejdsgiver at se nogen fremtid i at fortsætte, så derfor blev jeg afskediget og er nu i min opsigelsesperiode.

Min tilstand er varig, behandlingsmulighederne blev udtømt i januar i år. Jeg har en kronisk sygdom, som gradvist forværres, men jeg har måttet kæmpe for, at kommunens sagsbehandler i det hele taget ville anerkende, at det var en "rigtig" sygdom på trods af, at den står med navn og nummer i den officielle diagnoseliste.

Det nævn, der behandler spørgsmål om rettigheder vedr. den pension, der udbetales fra mit arbejde, og som har ry for at være meget skrappe, har vurderet mig uarbejdsdygtig i mit eget erhverv samt, at min arbejdsevne i ethvert erhverv er nedsat til 1/3 eller derunder. Derfor er jeg tilkendt pension fra mit arbejde, når min opsigelsesperiode udløber. Kommunens lægekonsulenter har ud fra samme lægepapirer konkluderet helt modsat, at jeg, sålænge jeg ikke har et fysisk krævende job, er fuldt arbejdsdygtig.

Så ja, det er en vist en lang og sej kamp, jeg står overfor lige nu, hvis jeg da ikke på et tidspunkt opgiver, fordi jeg ikke kan tåle den stress det medfører. Det kan da lyde flot ikke: "For syg til at kunne tåle kommunens behandling af sygesag!" eller "Syg må stoppe i det kommunale system, da systemet forværrer sygdom!"

Knus fra Fib-Spurven
Fib-Spurven er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Allerede dagen efter REFORMEN ... Helle Smith Fremtiden for fleksjob og førtidspension 27 26-01-2013 09:43
nye regler allerede i brug Sommerfugl77 Politik og Samfund 9 01-10-2012 14:25
Ung mand død efter lykkepiller. Virker de allerede efter 11 dage? Indiansummer Politik og Samfund 35 27-03-2012 20:33
Reform-ide fungerer allerede i praksis Webmaster K10 Nyheder 0 29-02-2012 09:00
Flex job helt nyt for mig. Men måske allerede arbejde thyson Spørgsmål ang fleksjob 5 09-02-2011 03:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension