K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-04-2012, 22:07   #21
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Men hvis nu du skal feriere i Danmark kan du jo alliere dig med en nabo som checker din postkasse?
__________________

Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK

Nu er ovennævnte jo skrevet af en fagperson.
Er denne fremgangsmåde retsgyldig? eller en omgåelse af reglerne?
Hvis man ikke er længer væk end man kan regere på sine breve og måde op hvis det er nødventigt ,så står der ingen stæder at man ikke må forlade sin bopæl.Og en nogle dag med "fare" for at blive kaldt hjem er vel ikke rigtig ferie efter min mening.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 23:29   #22
Fib-Spurven
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fib-Spurvens avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2011
Lokation: Hovedstadsområdet
Indlæg: 107
Styrke: 13
Fib-Spurven er ny på vejen
Læs Inger Støjbergs svar på, om man som sygemeldt må holde ferie:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...erie+sygemeldt


Jeg fik først afslag på anmodning om at måtte holde ferie under sygemelding. Min chef fortalte ellers, at det var en mulighed, og en syg kollega havde lige fået tilladelse. Efter at have afslået min anmodning benyttede Jobcentret sig af at have fået tidsrummet for min ønskede ferie og udsatte og udsatte en indkaldelse til møde, sådan at de til sidst kunne ramme i begyndelsen af min ønskede ferieperiode. Jeg sendte familie af sted på ferie, tog til møde på Jobcentret, og fik i slutningen af mødet alligevel tilladelse til at holde ferie! 3 dage forsinket kunne jeg så rejse og nyde resten af ferien sammen med familien ....

Det er altså ikke entydigt, om man kan få tilladelse til at holde ferie eller ej - heller ikke hvis man helbredsmæssigt trænger til at komme væk, for det gjorde jeg helt klart med bl.a. en stress-diagnose udløst af det, arbejde jeg bor midt i og derfor i hverdagen ikke kan komme væk fra ....

Men det kan lade sig gøre at få tilladelsen, og sådan som jeg ser det, er det ret tilfældigt, om den gives eller afslås.

Knus fra Fib-Spurven.
Fib-Spurven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2012, 07:09   #23
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Ja - systemet er sgu underligt...

Citat:
Oprindeligt indsendt af Kiarra Se meddelelser
Hej alle jer, der er med til at hjælpe, og tusind tak for det

Som overskriften siger har jeg et spørgsmål vedrørende ferie som sygemeldt.

Min Sagsbehandler har blot sagt, at jeg skal raskmelde mig for at tage på ferie, og så må sygemelde mig igen, når jeg vender tilbage. Dette synes jeg bestemt ikke om.

Passer det virkelig, at man som sygemeldt ingen mulighed har for at tage på ferie?

Her mener jeg blot en uge eller to, langt væk fra mail, postkasse, stress i systemet. Min egen læge, psykolog og psykiater er enige i, at det vil gavne mig at få en pause.
Hvad enten man opholder sig i landet - eller udenfor - ændrer jo ikke noget ved at man er syg.
Jeg tror ikke man skal kalde det ferie, når man er sygemeldt - men slå på at det vil være et rekreationsophold - for at lade op.
Håber du får lov til at vende systemet ryggen i en kortere periode.
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2012, 21:35   #24
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Hej Kiarra.

Du må undskylde hvis du føler at jeg har været "efter dig" i mit lange indlæg. Det var / er på ingen måde min hensigt med indlægget. Ville bare gerne forsøge at få alle aspekter med omkring din forespørgsel.

Jeg forstår så udmærket dit behov for ferie!

Som jeg forstår det, så understøtter din læge at en ferie samlet set vil være godt for dig. Jeg kunne derfor foreslå dig, at bede lægen om udfylde en "erklæring om forslag til socialmedicinsk sagsbehandling". Det er en erklæring som lægen ved egen kraft kan vælge at udfylde og sende til kommunen. Det er typisk en erklæring hvor lægen ikke skriver ret meget (faktisk kun ganske få ord hvis han holder sig meget stringent til gældende overenskomst mellem kommunerne og lægernes organistation) så det er muligt at han ikke kan / vil gøre det.

Du kunne også vælge at ansøge om ferie. I din ansøgning kunne du med fordel oplyse at din egen læge har oplysninger der understøtter dit ønske og behov for ferie. Inden jobcenteret træffer afgørelsen vil de formentlig (læs: bør) indhente oplysninger fra din læge - enten i form af en statusattest eller ved opringning.

Husk: jobcenteret skal træffe en afgørelse hvis du søger om ferie så du har en ankemulighed hvis du får afslag. Nu håber jeg ikke at det går sådan, men skulle du få afslag og hvis du vælger at klage, så husk at begrund klagen. I princippet er det nok at skrive "jeg klager", men hvis der ikke fremkommer nye oplysninger så træffer jobcenteret ikke en anden afgørelse. Så det er vigtigt du gør opmærksom på hvilke forhold de ikke har taget i betragtning ifm. din ansøgning.

Du kan med fordel ansøge skriftligt - ligesom jeg synes du skal have afgørelsen på skrift.

Nu håber jeg ikke det blev alt for knudret.

Pøj pøj med det
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2012, 21:51   #25
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Bonus info:
Alle afgørelser som ikke giver dig fuldt ud medhold, SKAL være på skrift, sammen med klagevejledning
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2012, 07:25   #26
Kiarra
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2012
Indlæg: 37
Styrke: 13
Kiarra er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fib-Spurven Se meddelelser
Læs Inger Støjbergs svar på, om man som sygemeldt må holde ferie:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...erie+sygemeldt
Jeg fik først afslag på anmodning om at måtte holde ferie under sygemelding. Min chef fortalte ellers, at det var en mulighed, og en syg kollega havde lige fået tilladelse. Efter at have afslået min anmodning benyttede Jobcentret sig af at have fået tidsrummet for min ønskede ferie og udsatte og udsatte en indkaldelse til møde, sådan at de til sidst kunne ramme i begyndelsen af min ønskede ferieperiode. Jeg sendte familie af sted på ferie, tog til møde på Jobcentret, og fik i slutningen af mødet alligevel tilladelse til at holde ferie! 3 dage forsinket kunne jeg så rejse og nyde resten af ferien sammen med familien ....
Det er altså ikke entydigt, om man kan få tilladelse til at holde ferie eller ej - heller ikke hvis man helbredsmæssigt trænger til at komme væk, for det gjorde jeg helt klart med bl.a. en stress-diagnose udløst af det, arbejde jeg bor midt i og derfor i hverdagen ikke kan komme væk fra ....
Men det kan lade sig gøre at få tilladelsen, og sådan som jeg ser det, er det ret tilfældigt, om den gives eller afslås.
Knus fra Fib-Spurven.
Hold op, hvor er det dog noget svineri af en opførsel fra Jobcenterets side, det virker så enormt småligt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkM Se meddelelser
Hej Kiarra.

Du må undskylde hvis du føler at jeg har været "efter dig" i mit lange indlæg. Det var / er på ingen måde min hensigt med indlægget. Ville bare gerne forsøge at få alle aspekter med omkring din forespørgsel.

Jeg forstår så udmærket dit behov for ferie!

Som jeg forstår det, så understøtter din læge at en ferie samlet set vil være godt for dig. Jeg kunne derfor foreslå dig, at bede lægen om udfylde en "erklæring om forslag til socialmedicinsk sagsbehandling". Det er en erklæring som lægen ved egen kraft kan vælge at udfylde og sende til kommunen. Det er typisk en erklæring hvor lægen ikke skriver ret meget (faktisk kun ganske få ord hvis han holder sig meget stringent til gældende overenskomst mellem kommunerne og lægernes organistation) så det er muligt at han ikke kan / vil gøre det.

Du kunne også vælge at ansøge om ferie. I din ansøgning kunne du med fordel oplyse at din egen læge har oplysninger der understøtter dit ønske og behov for ferie. Inden jobcenteret træffer afgørelsen vil de formentlig (læs: bør) indhente oplysninger fra din læge - enten i form af en statusattest eller ved opringning.

Husk: jobcenteret skal træffe en afgørelse hvis du søger om ferie så du har en ankemulighed hvis du får afslag. Nu håber jeg ikke at det går sådan, men skulle du få afslag og hvis du vælger at klage, så husk at begrund klagen. I princippet er det nok at skrive "jeg klager", men hvis der ikke fremkommer nye oplysninger så træffer jobcenteret ikke en anden afgørelse. Så det er vigtigt du gør opmærksom på hvilke forhold de ikke har taget i betragtning ifm. din ansøgning.

Du kan med fordel ansøge skriftligt - ligesom jeg synes du skal have afgørelsen på skrift.

Nu håber jeg ikke det blev alt for knudret.

Pøj pøj med det : )
Bare rolig, jeg føler slet ikke, at du var efter mig, du gav en masse brugbar information, og det er jeg taknemmelig for : ) Ligesom jeg er taknemmelig for alle de andre svar i tråden.

Jeg har forsøgt gennem lægen - han sagde desværre, at han ikke kan sende en skrivelse til kommunen, før de anmoder om den. Og dette vil de ikke gøre, da min sagsbehandler fortsat holder fast på, at det ikke er muligt at komme på ferie som sygemeldt.

Jeg må vel tage tyren ved hornene og gå klar besked, kan jeg høre.

Det jeg er så bange for, det er, at -beder jeg om ferie/rekreation), så vil jeg stå dårligere i min sag fremover.

Min sagsbehandler har siden dag et ikke taget hensyn til læge, psykolog og psykiater udsagn, og slet ikke mit eget udsagn. Hun vil bare have mig hurtigt væk desværre og kan ikke se realiteterne i øjnene. Hun er ikke rar, og bruger mange ubehagelig sætninger, når hun taler til mig.

"Jaaa, nu bad du jo om ferie, så kan vi da ligeså godt raskmelde dig, for du har det da fint, hvis du sådan kan tage på ferie"

Det er jeg bange for, at hun vil kunne bruge i mod mig.

Tak igen for alle jeres gode råd og input
Kiarra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2012, 07:50   #27
minismandag
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Lokation: Faaborg/Midtfyn
Alder: 48
Indlæg: 41
Styrke: 13
minismandag er ny på vejen
Sidste sommer ville vi gerne en uge til Bornholm. Ærlig som jeg er spørger jeg min sagsbehandler hvordan og hvorledes med ferie.
Hun siger til mig at man ikke normalt kan holde ferie på Sygedagpenge,men altså hun "kunne jo ikke videhvad jeg foretog mig".
Så længe jeg havde mulighed for at tage min telefon/åbne post.

På den måde gav hun mig "grønt lys " for at tage afsted.

Hun var god ved mig.

Men jeg mener nu ikke man skal rejse til udlandet uden en snak med kommunen om det.
minismandag er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2012, 07:53   #28
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Du er ikke den eneste der har ferie problemer,jeg har spurt til at holde i juli men nej der vil jeg være godt igang med næste arbejdsprøvning

Godt du dog kunne følge med familien efter mødet.
Og det havde jeg nok selv gjort uden at spørge endnu en gang.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2012, 09:46   #29
MineBørnsMor
Hvor skulle jeg ellers være
 
MineBørnsMors avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2009
Indlæg: 197
Styrke: 16
MineBørnsMor er ny på vejen
Måske er der nogle paragraf-kyndige, der kan bekræfte om det her stadig passer. Det er muligt der er ændret på lovgivningen på det punkt siden da.

Jeg brugte i hvert fald det som udgangspunkt da jeg var sygemeldt. At jeg ikke skulle raskmeldes, for jeg var ikke rask. Men at min sygdom var den samme hvad enten jeg opholdt mig på min adresse eller i udlandet. Så hed det ophold i udlandet under sygdom og ikke ferie i udlandet. Man kan ikke holde ferie fra sin sygdom...

https://www.lfs.dk/?_sideid=3517

Altså, det centrale her er at 'ferie' rent juridisk er noget med at man er fritaget fra sine pligter på arbejdsmarkedet osv. Ophold er ikke det samme. Så hvis man vil ha ferie, så vil man fritages fra systemet osv. Og det har man jo ikke behov for hvis man er langtidssygemeldt. Så opholder man sig bare et andet sted i en kortere periode imens ens sag kører som den plejer.
Det svarer vel nogenlunde til det, at man kan afholde ferie imens man går ledig. Så er nogle af ugerne ferieuger (med feriepenge og hvad ved jeg) mens andre er ''almindelige' gå ledige-uger hvor man skal melde sig på kommunen osv. Så hvis man vil opholde sig i udlandet, er det ophold. Ikke ferie.

Puha, jeg vrøvler her. Håber I kan forstå hvad jeg forsøger at mene!
__________________
Tilkendt førtidspension pr 1/3 2011

Sidst redigeret af MineBørnsMor; 07-05-2012 kl. 09:53.
MineBørnsMor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 07:34   #30
HRS
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2012
Indlæg: 26
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
HRS er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MineBørnsMor Se meddelelser
Måske er der nogle paragraf-kyndige, der kan bekræfte om det her stadig passer. Det er muligt der er ændret på lovgivningen på det punkt siden da.

(...)

Puha, jeg vrøvler her. Håber I kan forstå hvad jeg forsøger at mene!
Hej - jeg faldt lige over denne (er ny på forum).
Nej du vrøvler ikke :-)

Der skelnes mellem at holde ferie i ferielovens forstand og at tage ophold i udlandet under sygdom.
Man kan få udbetalt sygedagpenge under midlertidigt ophold i et EU/EØS land. Man skal naturligvis oplyse kommunen om sit opholdssted, og skal opfylde de almindelige betingelser for, at få udbetalt sygedagpenge (at man er syg i lovens forstand). Det er også en betingelse, at man ved opholdet i et EU/EØS land ikke forhaler helbredelsen, og at man kan følge behandling, hvis en sådan er iværksat.

Henrik
HRS er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygemeldt på ledighedsydelse - ret til ferie Ninja Spørgsmål ang fleksjob 50 20-07-2013 12:13
Sygemeldt på kontanthjæl - Ferie i udlandet troldepigen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 27 20-06-2013 14:55
Ferie mens sygemeldt!? Betty Jeg har fået job. 12 18-06-2013 19:58
Ferie - når man er sygemeldt Bigmum Dit og Dat 7 06-05-2009 13:51
sygemeldt og ferie? aladdin Alt det andet 4 06-02-2008 20:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension