K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-08-2010, 23:55   #11
CtrlAltDelete
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 32
Styrke: 15
CtrlAltDelete er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser


Annaw:" Så vidt jeg ved må de ikke standse hendes sygedagpenge før det er afklaret hvad der skal ske næst".

Jo det kan "de" desværre godt, jeg røg selv ud af sdp. efter 52 uger tilbage i 2007 i det en psykiater konkluderede at jeg ikke måtte arbejdsprøves, og så var det løb kørt, for jeg havde ikke selv søgt ftp. eller overhovedet tænkt herover, så det er med at knokle for forlængelse så længe man kan.
Det hænger så også meget godt sammen med det jeg har fået at vide... At hvis man ikke er rask nok til aktivering, så stopper de ens dagpenge (som om det skulle gøre en mere rask )
CtrlAltDelete er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 00:09   #12
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Som Enteneller nævner, vil en psykolog rimelig sikkert ikke veje særlig meget på bedømmelses/afklarings vægten, af den simple grund at de ikke er læger, og derfor kun sjældent regnes for at vide noget (at de så ofte er bedre til selve behandlingen er systemet altså kolde over) En psykolog kan derfor bla ikke sygemelde (de er jo ikke læge) ej heller stille en diagnose (det må de faktisk slet ikke) så hvis det ikke var for hendes egen læge ville hun ifg systemet være diagnoseløs.

Din datter vil få langt mere ud af en henvisning til en psykiater, det er nemlig en læge, og 1 2 3 har hun ord fra en speciallæge, og de vægter når der skal ses på hvad hun kan og ikke kan og hvorfor hun ikke kan.

Personligt vil jeg klart anbefale psyk sygehus, både fordi det er gratis, men også fordi de har socialrådgivere tilknyttet, som patient kan man naturligvis gøre brug af dem. En anden fordel er at de bedre kan få banket ind i hovedet på kommunen at der skal det og det behandling til, og at de altså er nød til at bidrage for at det kan komme i hus (ikke at kommunerne altid lytter, men chancerne er MEGET større end en psykologs udtalelser)

Dog kan det være lidt svært at få hendes egen læge med på ideen (jeg er ikke den eneste der har måtte kæmpe med egen læge, for at få denne til at forstå at vi bare ikke har økonomien til at betale så meget som 2 kr til den form for hjælp, og det var på trods af flere selvmordforsøg jeg blev nægtet hjælp, af egen læge, hun troede såre simbelt ikke på værgen mig min mand eller min mor, møg læge)
Mit bedste råd, hvis hendes egen læge stejler (siger nej, men du kan få tilskud... bla bla bla...) er at hun kontakter psyk skadestue (tager der ind, helst mens hun er nede) og der fortæller at hun gerne vil have hjælp, ikke har råd, men at egen læge ikke vil henvise til psyk sygehus, så vil skadestuen med rimelig sandsynlighed lave en skrivelse til hendes egen læge, hvor de anbefaler psyk sygehus, den anbefaling vil hendes læge, med meget stor sandsynlighed lytte til, vil lægen stadig ikke er det ind på skadestuen igen (under en nedtur, helst) de kan nemlig henvise direkte, hvis en patient er genganger og stadig ikke er kommet under behandling gennem egen læge, de gør det bare helst ikke, hvis de kan blive fri (der skal jo helst være mere end belæg for en henvisning hvis de gør det, for at bevare deres omdømme eller nowet *gg*)

Jeg har selv haft KÆMPE glæde af syg sygehus, i forhold til kommunen, ikke mens jeg gik der ude, men her senere, har det altså været ret genialt, for jeg har jo flere lægers ord for at jeg faktisk ikke er rask, det faktum kan de ikke snige sig uden om, netop fordi det er læger og ikke bare en eller anden system ubetydelig

Undskyld det blev noget længere end nødvendigt, men vil bare gerne forsøge at forklare hvor meget betydning det har at der står en speciallæge bag, når det kommer til parpir rodet på kommunerne, også så jeg er sikker på jeg har forklart mig så det forståes (det er med en finger peget mod mig og ikke dig det er ikke altid jeg sys jeg får forklaret mig tydeligt nok, og så bliver det gerne sådan noget jappen du lige har fået *ss*)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 07:43   #13
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af CtrlAltDelete Se meddelelser

Jeg får selv sygedagpenge og har fået det i et år i slut september. Jeg har modtaget et brev fra min kommune om at mine dagpenge stopper ifølge de og de paragraffer. MEN at det vil blive vurderet om jeg vil få forlænget dagpenge og at jeg vil blive indkaldt til møde og bla bla bla. Pt. er jeg i behandling i psykiatrien for depression og dette forløb slutter i starten af september. Min sagsbehandler meddelte ved sidste møde i juni, at hun ville få en udtagelse fra dagsklinikken hvor jeg går i løbet af august hvorefter vi så i fællesskab skal kigge på aktivering.
CtrlAltDelete, det lyder som om, at du er i gode hænder dog skal du stadig være opmærksom på, at få dine sygedagpenge forlænget og få det på plads. Pludselig kan din sagsbehandler have travlt efter sommerferien og rapporten du omtaler er ikke kommet til vurdering, kommer den i sidste øjeblik og den måske ikke helt inde holder det du havde forventet, så kan denne være med til at lukke dine sygedagpenge. Blot så du ved det.

Mht. forlængelsen af sdp. til dig kommer du vel ind under §27 stk. 2 ?:

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

Til din datter Anne Mette, tænker jeg også på om §27 stk. 3 som betingelse for forlængelse var noget ?:

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

Måske er det ikke så godt at din datter kommer i endnu en praktik ? Som du skriver kan hun dårligt støvsuge i 10 min. Jeg tror simpelt hen at det hele er blevet for meget for hende, I forværre måske situationen ved at sende hende i endnu en praktik eller fortsætte den gamle ?

Hvad siger hendes psykiater ? Er hun klar til at blive jobprøvet endnu engang ? Eller bør hun følge en behandling psykiatrisk såvel som psykologisk, så hun kan blive klar til en aktivering ?

Jeg ved ikke helt om §27 stk. 3 kan bruges her, men fat i den sagsbehandler og papirerne med som CTD skriver. I må finde en løsning der er optimal for din datter og kommunen, så hun beholder sine sygedagpenge.

Kh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 05-08-2010 kl. 07:45.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 09:17   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
er der lavet ressourceprofil?

Er der indhendtet status/speciallægeerklæring på fremtidsudsigter?

Har hun ikke været i real arbejdsprøvning, evt. har praktikstedet lavet udtagelse, vurdering af hendes arbejdsevne?

Før fratagelse, skal §28 i sygedagpengeloven være opfyldt, og ligeledes §7a i retsikkerhedsloven?

Alle papir Skal indhendtes, læger skal spørges, og Ressourceprofil laves inden fratagelse.

Husk skriftlig spørgsmål, og svar. Aflevere kun dokumenter på kommune med stempel og kopi, alternativt mail.

Evt. optag samtaler med sagsbehandler. Uden at sige dette. Altså skjuldt.
Lad ikke din datter gå alene til møde på kommune.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 12:30   #15
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg formoder, at der på center for selvmordsforesbyggelse er psykiatere tilknyttet. Ergo bør en sådan i samarbejde med den psykolog hun er tilknyttet kunne lave en skrivelse underskrevet af psykiateren.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2010, 13:38   #16
Anne Mette
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 205
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Anne Mette er ny på vejen
UHA nu får jeg jo lidt at tænke over til jer for jeres svar.

Hun kan holde sin lejlighed, hun har haft store problemer med det i starten, men fik besked af mor på at sætte et æggeur på 10 min og så støvsuge til det ringede. Der gik ikke længe før hun jo lige så godt kunne fortsætte. Et lille godt trick til at klare de små ting som man skal klare. Og hun trives bedst når der er rent og pænt omkring hende. Så derfor var det en af de ting vi fik lidt styr på fra starten.

Vi skal ned i weekenden til hende og i den forbindelse har jeg sagt at jeg tager alle papirer med hjem, som hun har. Samtidig får vi skrevet brev vedr. agtindsigt under, så det også bliver sendt afsted, tror ikke hun orker at få det afleveret personligt på kommunen.

Noget jeg ikke helt forstår er, at hendes virksomhedspraktik slutter 30.8. samtidig med at denne anden sagsbehandler (da hendes egen er på ferie p.t.)hun talte med sagde at de nok stoppede hendes sygedagpenge fordi hun jo havde fået det i 1 år og 9 md så. Det lyder jo en smule besynderligt, for virksomheden kan jo ikke lave en endelig rapport før praktikken er afsluttet og først derefter kan sagsbehandleren tage stilling til hvad der så skal ske.

Eller er det helt galt opfattet?

Hun har heldigvis sin egen læge med på sidelinien og har haft det hele forløbet og hun har en god læge. Så der frygter jeg ikke nogle problemer.

Sidder lige nu og tænker at det kunne være en idé at foreslå sagsbehandleren at man kunne få en psykiater udtalelse på hende, for at vurdere hvor galt det står til og hvordan det ser ud fremover. Det ved jeg de har mulighed for at få fremskyndet. Hvis ikke det er som annagw skriver, at der er en tilknyttet det center. Det må vi lige have fundet ud af!

Men skal først lige have alle papirer kigget igennem. Hun bor ca. 150 km herfra, så det er ikke lige om hjørnet *SS*

Kender jo alt for godt fra mig selv og mit eget "cirkus" hvor vigtigt det er at have alle papirer og al dokumentation skriftligt. På en måde er det en stor fordel at jeg selv står midt i møllen, det gør jo at man ved visse ting allerede.

Ressourceprofilen er lavet for længe siden da hun var tilknyttet et eller andet kursus eller hvad de kaldte det. Så allerede her er der sket en smutter, for de fik selv lov at lave den...

Men må se hvad der står, når jeg får papirerne i hånden. Så har jeg også lidt bedre indblik i det hele. Og kan bedre "sparke" sagsbehandler/konsulent, for jeg kører gerne turen og deltager som bisidder (er næsten sikker på hun gerne vil med).

Men igen 1000 tak for jeres tid og svar, det er virkeligt skønt at få noget bekræftet, andet frisket op og noget helt tredie ind i hovedet og vendt lidt rundt, samt helt nye input. Det er jo lige netop i sådanne situationer jeg forbander min fibro ramte hjerne langt væk. Plejer jo at have system over tanker og skrift, men det kniber når fibben driller *SS*

Så mange kæmpe til jer
Anne Mette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2010, 14:15   #17
Anne Mette
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 205
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Anne Mette er ny på vejen
Så har jeg igen nogle spørgsmål til I kloge hoveder.

Nu er det sådan at min datters sygedagpenge stopper pr. 31.8. UDEN at man har vurderet om hun evt. skal i revalidering eller andet.

UDEN at virksomhedspraktikken er færdig.

Hun er først for ca. 4 mdr. siden henvist til anden aktør med henblik på virksomhedspraktik bl.a. Og dette undrer de sig også over ikke er sket før!

Samtidig ligger der en ressourceprofil hvor der ikke er udfyldt med barrierer og ressourcer, samt vurderinger mht evt. skånehensyn. Det er en hun selv har lavet ifm. et cv forløb. Kan man gøre noget i den forbindelse?

Vil en fuldmagt til at gå ind i hendes sag være nok via mail? Eller skal den være via brev?

Agtindsigt er afsendt, vi venter!!!!

Anden aktør har givet mig ret i at der er mange huller i hendes sag. Bl.a. har hun aldrig modtaget opfølgningsplan eller andet på skrift efter de 10-15 min. samtalerne har varet (de få gange hun har været indkaldt til møde) og ellers har sagsbehandleren ringet og spurgt hvordan går det?

Anden aktør havde ingen viden om at sygedagpengene stoppede pr. 31.8. før i fredags, havde fået indtryk af at man skulle have dette afklaret først.

Så nogen forslag, gerne med angivelse af §, så jeg kan sparke en sagsbehandler i rumpeteren godt og grundigt - eller hans chef. For dårlig behandling og fejlagtig sagsbehandling??????

Håber inderligt på jeres hjælp endnu engang, for lige nu er det eneste jeg kan få øje på:

Forlængelse efter § 27
3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

og henvisning til kommunens manglende afklaring i henhold til §28

Andre skyts *GG* ????
Anne Mette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2010, 16:45   #18
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Uanset hvad syntes jeg sagtens du kan tage kontakt til sagsbehandleren eller anden person og banke i bordet. Som minimum skal der da udfyldes en ressourceprofil.

Nå, det jeg ville svare på var ang. fuldmagt:

NEJ, en fuldmagt kan ikke sendes via mail. Den SKAL være underskrevet.

Gå ind under "Nyttige Links" --> "Skemaer til at printe ud" --> "Formular til Aktindsigt ved Kommunen" OG "Fuldmagt til partsrepræsentant".

HUSK AT LÆSE VEJLEDNINGERNE inden du udskriver dem!
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2010, 18:11   #19
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Anne-Mette,

Jeg er enig med annagw, få en kommunikation igang med sagbehandleren. I første omgang tænkte jeg at du kunne arrangere et møde, men den holder ikke det tager for lang tid og du bliver måske taget "med bukserne nede".

Skriv til sagsbehandlerne det du har skrevet til os, at du efterspørger forlængelses muligheder for sdp., evt. foreslå selv og bed om svar herpå. Bed også om en kopi af ressource profilen hurtigst muligt.

Er der andet du kan fylde på, så gør det, hører du ikke noget så ryk og kæmp til du har et svar, evt. cc til sdp. chefen. Er der en fagforening I evt. også kan involvere ?

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2010, 19:15   #20
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Enig. Vil bare lige tilføje, at jeg ikke mener, at det som udgangspunkt er nødvendigt for jer at komme og smække lovgivningen ned foran sagsbehandlerne.

Jeg er af den opfattelse, at man ikke skal storme frem og være vred og råbe bedrevidende op før det er absolut nødvendigt. De fleste sagsbehandlere prøver at gøre deres bedste, men de har elendige arbejdsforhold.

Derfor mener jeg, at du/I skal starte med at komme med en helt almindelig forespørgsel om hvorfor dit og hvorfor dat. Henvise til, at det er vigtigt for hende at få klarhed over situationen

Desværre vil det formodentlig være nødvendigt at hænge i telefonen for at kome til at tale med en der kan tage ansvar for at rykke på sagen, men I kan også møde op og insistere på at få en aftale i stand.

Jeg har selv haft store problemer med at få fat i sagsbehandler hele sommeren; det har været totalt umuligt. Og mit forløb slutter snart, så jeg har været helt ude i tovene af frustration over ikke at vide hvad der skal ske.
Jeg ringede så endnu en gang for at tale med en sagsbehandler om om jeg måtte tage på ferie en uge når forløbet slutter. Jeg fortalte, at vi gerne ville have forlænget en del af det jeg er tilknyttet nu indtil der kommer afklaring på om jeg skal indstilles til pension eller hvad.
Han var vildt rar. Han bad mig sige til socialrådgiveren at hun skulle sende progressionsrapporten direkte til ham et par dage senere så han kunne forlænge forløbet, han skrev mig fri i den uge jeg skal på ferie, og han har nu givet os en tid til møde.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
I klemme Deacon Alt det andet 1 16-04-2012 11:34
I klemme 2nicy Din historie 8 22-03-2012 13:38
ny pige herinde hjælp mig nensypigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 30-03-2010 12:02
16 år pige vil flytte hjemmefra l-kold Alt det andet 7 18-07-2009 08:10
Handicappet pige afvist i Ikea Maybe Politik og Samfund 2 13-02-2009 20:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension