K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-04-2013, 17:57   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der skulle netop være en pointe med helheds - og heldagsskole, nemlig præcis den, at ungerne har fri når de har fri - lektierne bliver klaret på skolen! Der bliver tid til at ungerne får lavet de, ofte, forhadte lektier.
Vores skoleleder luftede endda, at bøger og tasker bliver på skolen, så det ikke bliver sådan en "byrde" ungerne skal slæbe frem og tilbage, og i øvrigt smadre ryggen på.
Skoledagen skulle planlægges sådan, at man sidst på dagen netop får lavet lektierne.
Alt andet ville jo også være mere end vanvittigt.

I mine børns klasser er der rigtig mange der ikke får lavet lektier, eller som har rigtig mange huller, så der er åbenbart en tendens til, at nogle forældre heller ikke magter opgaven med lektielæsning med børnene, enten pga sprogvanskeligheder, eller for lange arbejdstider mm. Min klare for fornemmelse er, at en stor del af forældrene ser det som en daglig kamp, som børnene heller ikke selv magter så sent på dagen ( ofte hen under aftenen).

Så hvorfor dog ikke få alt med skole, overstået på skolen? Det må da være i alles interesse.
Så kan de da stryge perleplader og spille konsolspil efterfølgende og lige til de segner. Unden tårer om jeg så må sige.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 18:48   #12
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Der skulle netop være en pointe med helheds - og heldagsskole, nemlig præcis den, at ungerne har fri når de har fri - lektierne bliver klaret på skolen! Der bliver tid til at ungerne får lavet de, ofte, forhadte lektier.
Tror du selv på den ? Jeg gør ikke de skal nok få indført at børnene skal lave lektier derhjemme, lige nu lover de guld og grønne skove men jeg tror at børnene får lektier med hjem.

Hvis jeg var helt sikker på at lektierne var lavet når barnet kom hjem, ja så var helhedsskolen da en god ide, men jeg tror ikke på den.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 18:56   #13
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Aiii synes i virkelig det er så slemt


Synes hele tiden jeg hører fra børnenes lærer, at så har de ikke tid til omklædning og bad til idræt, og at idrætstimerne dårligt kan nås, fordi omklædning og bad er obligatorisk. Så klager forældrene over, at deres unger ikke har tid nok til at spise deres frokost, og flere klager over der er for mange lektier, og lærerne siger hele tiden, at der ikke er tid nok til at børnene kan nå det i timerne - og henviser til lektiecafeen. Som kun har åben et par gange om ugen..
Jeg tvivler så at en helhedsskole vil hjælpe på det, nægter at tro på at børnene så vil få 10 min mere til at spise madpakke, og 10 min længere til omklædning, og lektierne dem skal vi nok også få med hjem...
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 18:57   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja den tror jeg på, for det er skolelederen der vil planlægge det sådan - det er ikke regeringen der diktere det, omend de har foreslået det.

Ledelsen må gerne indføre det, og hvorfor ikke, når chancen byder sig.

Flere privatskoler, herunder Rudolf Steiner, har allerede indført det.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 19:54   #15
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
På min yngste søns skole har de de sidste par år haft en prøve-helhedsskole. Han går nu i 3. klasse og har 3 dage om ugen, hvor han først har fri 14.40 og de øvrige dage kl 13.45.
Det er meget sent for ham - han er ofte for træt og brugt

Og lektier, det han han altså fortsat...

Han har reelt ikke fået flere dansk- og matematiktimer, men har i stedet 'bevægelse' flere gange...

Principielt er jeg imod, at samfundet på den måde kan lægge beslag i for stort omfang på børnenes tid. Og jeg synes, det er tæt på næsten at være et overgreb at lade indskolingsbørn være så længe i skole.

Som lærer husker jeg tydeligt, hvor trætte netop indskolingsbørnene blev, når vi kom på den anden side af 12.
Jeg er klar over, at der ikke lægges op til, at ungerne skal sidde stille på en stol i alle timerne, men selvom det lægges en del bevægelse ind, så er det jo altså noget, der stadig er lærerstyret og måske var de timer, der bliver brugt på bevægelse bedre givet ud til fri leg i SFO eller hjemme.

Jeg tvivler på, at fagligheden øges markant, netop fordi der ikke kommer udpræget flere timer til de boglige fag.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 20:42   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Men hvordan skal man så gøre det??

Der er ALT for mange der er ekstremt dårlige til at stave, læse, regne, til sprog ect - og som generelt bevæger sig for lidt, når de går ud af skolen.

Hvordan højner man niveauet, så vores unge bliver fagligt bedre, sundere og mere stabile, hvis ikke de må have flere timer??
Det går ikke som det går nu (håber vi er enige), skolen er dybt forældet, kedelig, forudsigelig og langt fra rummelig..

Hvordan får man indarbejdet en moderne og nytænkende institution som vi kan være stolte af, og som spytter nogle knald dygtige elever ud i den anden ende??

Jeg indrømmer gerne som den første, og måske eneste, at jeg sveder tran over at skulle undervise mine børn hjemme, fordi jeg finder det faglige niveau ekstremt lavt og hvad værre er, ekstremt kedeligt og forudsigeligt.
Jeg føler ofte det er hårdt arbejde at holde motivationen oppe hos mine børn, fordi de finder skolen dræbende kedelig. De savner bevægelse, leg og læring, og en ny og anderledes tænkning - de elsker fx feature uge, og når de arbejder på tværs af klassetrinene, eller når de tager bøgerne og læser udenfor. De elsker alt det skolen netop ikke kan tillade sig fordi de mangler tid og ressourcer.
Alle mine børn har fx spurgt mig om, hvorfor de ikke kan have dansk én dag og matematik en anden dag - de føler nemlig ikke de der timer hist og her batter, og specielt den ældste har givet udtryk for, at timen altid slutter når det er mest spændende. Og så skal de starte på en ny time og et andet fag, og taber motivationen.

Det fungerer ikke som det kører i dag, og jeg er nået til et plan hvor jeg tænker, ALT må være bedre end det er nu, alle forslag om ændringer modtager jeg med kyshånd i håbet om, at netop dét kan være en forbedring.

Der er i øvrigt heller ingen af mine børn der kan lide at gå på fritidshjem. De kan 10 gange bedre lidt at gå i skole, hvis valget skulle falde på en af de to muligheder (onder) - de er alle tre glade for at lære noget, men finder sig selv involveret i fis og ballade, hvis de får lov til at kede sig alt for meget (som de gør på fritten), hvor de bare fare rundt mellem aktiviteterne. Så den store der går i 3 klasse går snart ud, og har fravalgt klub.
Og de to andre tigger og plager om at gå ud af fritidshjemmet (men det må de så først efter 3 kl) - tror det er meget sundt at blive rystet godt sammen med de øvrige i klassen, som går på fritten. Men hold kæft en ballade jeg har omkring det fritidshjem (som ellers er SUPER fedt!), forhold til andre fritidshjem...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 22:36   #17
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pinny Se meddelelser
Forældre, der tager ansvar for deres børns opførsel- og sørger for at det første kvarter af timen ikke hengår I "jeg har glemt min..." støj og almindelig uro. Udsovede børn, der har fået morgenmad- og husker at spise frokost. gerne mere idræt, hardcore fag (fysik, kemi og biologi)- og historie.
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Men hvordan skal man så gøre det??

Der er ALT for mange der er ekstremt dårlige til at stave, læse, regne, til sprog ect - og som generelt bevæger sig for lidt, når de går ud af skolen.

Hvordan højner man niveauet, så vores unge bliver fagligt bedre, sundere og mere stabile, hvis ikke de må have flere timer??
Det går ikke som det går nu (håber vi er enige), skolen er dybt forældet, kedelig, forudsigelig og langt fra rummelig..
Her vil jeg gerne komme med nogle af mine erfaringer.

Jeg har en datter, som nu er 16 og på vej ud af 10. klasse.
I slutningen af 1. klasse var hun igennem en pædagogisk/psykologisk undersøgelse, som slog fast, at hun ikke har en opmærksomhedsforstyrrelse, men at hun har nogle problemer i det område.

Jeg plejer og sige, at hun har en snert af ADHD.

I bh-klassen havde hun en rigtig god pædagog, som var god til, at se det enkelte barns behov.

I 1. klasse fik de en rigtig sød klasselærer, men hun magtede desværre ikke, at skabe ro i klassen, så det gik snart op i hat og blå briller (eller hvad man nu kalder det).

I slutningen af 2. klasse havde min datter haft flere voldsomme oplevelser med sine klassekammerater (en pige havde banket min datters hoved ned i gulvet i gymnastiksalen. En dreng havde "taget politigreb" på hende, så hun forstuvede sin fod. Det sidste var, at en dreng havde slået hende over ryggen med en kæp, så hun de efterfølgende dage flere gange kravlede derhjemme fordi det gjorde ondt i hendes ryg.)
Jeg vil næsten sammenligne det med de tv-udsendelser, der har været om børneopdragelse. Børnene bliver meget voldsomme overfor hinanden, når der ikke er nogle faste rammer og noget konsekvens.

Samtidig oplevede jeg/vi, at flere lærere ikke holdt de aftaler, der blev lavet for at imødekomme min datters opmærksomhedsproblemer.

I slutningen af 2. klasse flyttede jeg så min datter til en anden skole.
I 3. klasse, på den nye skole, fik de ny klasselærer, og det var bare super. Hun var ret ung, men havde helt styr på tingene, og havde en naturlig sans for min datters behov.

I 4. klasse gik denne lærerinde desværre på barsel, og skoleinspektøren besluttede, at klassen skulle have ny klasselærer, for at give børnene mere stabilitet.
Han har sikkert forudset, at den gravide lærerinde ville have flere børn, og dermed flere barselsorlov'er.

De næste 4 år var ikke noget at skrive hjem om.
Jævnligt måtte jeg høre fra klasselæreren hvor urolig og besværlig min datter var.
Og endnu mere jævnligt måtte jeg høre fra min datter hvor uretfærdig klasselærerinden var.
Der blev brugt oceaner af tid og penge på ekstraundervisning af min datter, men jeg tvivler på resultatet af alle disse anstrengelser.

Da min datter så skulle i 8. klasse var hun meget ulykkelig ved udsigten til, at alle klasserne skulle splittes op, og nye klasser skulle dannes, da elever fra 2 andre skoler nu kom til skolen.

Jeg selv tænkte, at dette måske kunne blive starten på noget bedre.
Jeg blev ikke mindre positiv da jeg fandt ud af, at hendes nye klasse skulle have næsten ene mandlige lærere.

Ja, undskyld mig, men jeg havde jo erfaret hvordan flere af hendes kvindelige lærere, og især klasselæreren gennem 4 år, var rigtig gode til, at komme med trusler om både det ene og det andet, men ikke så gode til, at skabe ro og rummelighed i klassen.

Hvad dette angår har jeg indtryk af, at mange mænd har en lidt anden tilgang til tingene. Er lidt mere nede på jorden, og er til, at regne med.

Og det var præcis hvad der skete.

I de foregående 4 år havde min datter ikke haft en skid styr på sine lektier, alt var en kamp.
Ikke en uge uden meddelelser fra lærerene om manglende lektier o.l.

Pludselig sad min datter med næsen i skolebøgerne efter skoletid, uden at jeg så meget som havde nævnt ordet "lektier".
Jeg var målløs.
Pludselig havde jeg en stor og meget fornuftig pige, som bare havde styr på sine ting.

Og karaktererne, de var på himmelflugt.

Efter 9. klasse, og en eksamen, som ingen havde turdet tro på et par år tidligere, blev hun og jeg enige om, at hun skulle i 10. klasse.
Fordi hun var meget i tvivl om hvad hun ville, og jeg mente, at med den udvikling der var i hendes karakterer, så ville det være fint med et år mere, til at finpudse det hele.

Og her i 10. klasse er den gode udvikling fortsat.

Min konklusion er, at hvis min datter hele vejen havde haft lærere, som havde evnet at skabe nogle faste rammer og noget forudsigelighed, så havde min datter været sparet for mange dårlige oplevelser, jeg havde været skånet for mange spekulationer, og ikke mindst havde skolen kunnet spare mange penge på ekstraundervisning.


Iøvrigt, så har min søn på 12 år (6. klasse) meget sjældent lektier for, de når tingene i timerne. Han har et par supergode lærere, som kan skabe ro i klassen, og som ungerne har tillid til.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2013, 22:55   #18
AAA
Afhængigheds tegn af K10
 
AAAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2011
Lokation: Djursland
Alder: 51
Indlæg: 384
Styrke: 13
AAA er ny på vejen
Jeg er vildt imod skolereformen, og håber ikke den bliver til noget ..

Jeg har en 7 klasses datter der har ADD (ADHD) og hun siger mor hvordan skal jeg klare flere timer .. hun er brugt når hun kommer hjem nu.. så frygter sammen med hende de længere dage..

Jeg er overbevist om hvis den længere skoledag kommer vil der ikke komme noget bedre undervisning end den de har nu .. hvordan skal det lade sig gøre når lærerne ikke kommer på kursus og lærer nyt ?

Min datter er i en lille special klasse nogle af hendes timer, og har så nogle timer med den store 7 kl, og der sidder de med tysk bøger der er så flossede i tror det er løgn, og DM er stadig møntfoden.. fysikbøgerne er over 20 år gamle . . og er samlet med tape i metervis

Så snakker de om på borgen at nogle fritidsinteresser skal lidt med ind i den længere skoletid .. det tror jeg heller ikke de kan gøre, feks går min datter til spejder .. det foregår om aftnen, og er bange for det bliver droppet hvis hun skal være længere i skole, hun kan bare ikke rumme mere end nu.
AAA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2013, 02:00   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er heller ikke alt ved skolereformen jeg bryder mig om, jeg æder ikke det hele råt. Jeg er fx modstander af, at der skal presses flere børn ind i klasselokalerne som der er lagt op til, og jeg er ved at brække mig når jeg høre at en alm klasse skal kunne rumme langt over 30 elever.

Omvendt ser jeg det som en udmærket ting, at der kan tilknyttes to voksne til timerne. Jeg ser det også som en fordel at pædagogerne kan komme mere ind mht bud på leg og læring.

Jeg har et lidt ambivalent forhold til det, at forstyrrende elever pr omgående skal hentes af deres forældre. På den ene side trækker de støjende og forstyrrende elever ofte en hel klasse ned - men at de ligefrem skal hentes, ser jeg som værende problematisk. For både barn og forældre.

Jeg er tilhænger af den frihed der vil følge med reformen, jeg ved at det er problematisk at kommunerne styrer de 50%, som de gør nu, og at det vil blive enormt spændende når kommunerne ikke længere har 50% og lader hele styringen op til skolen - det vil give de kombinationer jeg personligt sukker efter, hvor eleverne bla kan komme på delehold, og vælge fag og linjer, de føler sig mest minded for, hvilket også vil lette skolegangen for de meget skoletrætte.

@vovse, jeg har også haft mine kampe med min den ældste der bare ikke GAD skolen - han blev også udredt af skolepsykologen gennem flere år, der kom til den konklusion, at han bare ikke kunne lære stof der ikke interesserede ham, og at han ikke kunne sidde stille og lære, men at han skulle holde sig aktiv for at lære. Hvilket jo ikke rimede på skolen generelt. Enden blev at han rendte rundt nede i skolegården med bøgerne, og lå ude på trappen når han skulle fx skrive stil - med discman på, på fuld skrue! SÅ begyndte der at ske noget - hans indlæringsevne skød i vejret nærmest fra dag til anden. Man skulle bare lade ham GÅ rundt og læse, og give ham noget støj i ørerne til at holde fokus. Stilheden lammede ham og gjorde ham fuldstændig passiv og træt.
Det tog også 7 års tid, inden en psykolog kunne knække koden. Og der havde andre psykologer også været inde på både ADHD og autisme. Men han fejlede ikke noget, andet end at han kollapsede mentalt, hvis der stod en røvsyg lærer og læste op af bogen, slavisk.
Så jeg kan nikke genkendende til historien om din datter. I vores tilfæde var det så bare psykologen der ramte olie i baghaven. Og så gik det som en leg!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2013, 07:23   #20
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg synes også deres dage er RIGELIGE mange steder..her er det som sagt 15.3o-45 2 dg 14.3o 2 dg og 1 dg 13.3o og så lektier,,,jeg synes absolut ikke de mangler mere..og så kommer lektier ..efter min mening er det allerede et fuldtidsjob...
de glemmer børn også skal være bø-rn og ha lov at kede dem og være selv.,.,på den her måde blir det´jo snart nat før nogen er færdige..færdige ved 16.tiden - herude 1.5 timer i bus pr dag...håndbold - fodbold,fritidsjob socialsamvær med andre end ens klasse efter 17 - 17.3o..det duer jo ikke,der er mange børn jo allerede trætte og så er det snart spisetid...

hvornår skal de være sammen med ANDRE end ens klasse eller fra ens skole..
det der efter min mening kunne hjælpe var at der ikke skal gå 1o-2o min hver time på at skælde bestemte elever ud fordi de ikke kan holde mund eller er uopdragne...det fylder ufattelig meget..herude har de lukket alle lokal skoler og stoppet op til 28 ni en kl - ind i en fremmede skole...med børn der kræver lidt ekstra...det er ufattelig synd for de børn det går udover og nedværdigende og synd for de 27 andre der ingen undervisning får i op til 2o min...
og ikke mindst undervisere dér gider deres job og går op i det..det ville også betyde et løft..er underviseren ukoncentreret og knap så god - ja så falder børn ud af timerne og laver alt mulig andet..

her er forældrene som sagt sure og 3o procent mindst har valgt anden løsning efter sommerferien - da folk er trætte af den folkeskole og deres nivau..og dem der blir tilbage i klassen får det ikke mindre sjovt - da ballademagerne stadig er der

det er efter min mening den vej det bevæger sig - privatskoler og dem blir der ikke mindre af - hvis den ny skole reform bliver gennemført
så efter min mening får de bare endnu mere A OG B hold ud af det..gad vide om det er meningen

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lars Barfoed Karo Politik og Samfund 3 23-09-2011 13:10
Cavling-modtagere udfordrer Barfoed buster Politik og Samfund 3 16-01-2011 12:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension