K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-01-2013, 22:20   #11
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Helenekr.

Kan lige videregive lidt af det, jeg kender til...

Som udgangspunkt skal man SELV søge, fordi man ifølge forvaltningsloven selv er part i en sag. Men kan man slet ikke noget som helst sig, f.eks. en svær udviklingshæmmet og man ikke kan evne noget, ikke tale osv... her har man mulighed for at få en værge - dette kan ordnes hos Statsforvaltningen:
http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6436

Da det er en kommunal sag, når man skal søge førtidspension, så er der en anden mulighed, at hvis f.eks. ægtefællen (hvis man har sådan én) eller en anden kan fungere som partsrepræsentant, ifølge forvaltningsloven § 8:
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=142955#Kap3
Ægtefællen kan f.eks. være hans "talerør" i alle sager, søge for ham osv., og kommunen kontakter ægtefællen og ikke ham osv.... Her skal der foreligge en fuldmagt fra din onkel selv til at lade en være partsrepræsentant for ham.

Det at hospitalet alene gør noget uden hans fuldmagt går ikke. Det er altid en borgers egen beslutning og samtykke (og den skal kommunen have) fra denne, om der skal søges eller ej... Og det lyder til, at han vist selv gerne vil søge, så tænker jeg, at de kan skrive en ansøgning sammen, det kan man godt. Han kan f.eks. skrive sætninger på et stykke papir med hans underskrift på, at han vil søge, så burde det være nok. Og hospitalet kan altid vedlægge de oplysninger, som de vil give til kommunen. Og der er særlige tilfælde, hvis en borger ikke længere kan skrive/eller ikke kan, så er det ofte den allernærmeste i denne familie, som kommunen prøver så vælger at få kontakt med.

Ellers kunne det måske være en hjælp at kontakte statsforvaltningen og høre dem ad, hvad de synes, man skal gøre i den situation, I står i.

Det var mine tanker....

Tilføjelse: Nu så jeg lige, at Supersus skrev noget om terminalpatient. Det kunne ellers være noget, hvis en socialrådgiver på hospitalet kan kontakte kommunen og oplyse, at denne skal være terminalpatient, så kommer resten måske hen ad vejen...

Sidst redigeret af curls; 24-01-2013 kl. 22:23.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2013, 23:30   #12
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Kunne man forestille sig, at kommunen anvender pensionslovens §17, stk. 2 når de får sådan en henvendelse fra hospitalet?

"Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom."

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=142132
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 00:38   #13
Lotus1
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 198
Styrke: 15
Lotus1 er ny på vejen
Hej Helene.

Min gode veninde igennem mange år fik pension inden for 2 måneder da hun også havde fået at vide at de kun kunne give livsforlængende behandling. Der var en socialrådgiver på hospitalet som sendte hendes papir til kommunen og det gik ret stærkt for hende at få pension. Hun var kun 32 år og døde ca 6 måneder efter.

Så det kan godt lade sig gøre:-)

Jeg må indrømme at som hendes situation var, var det rart at se at systemmet virker som det skal for hun var meget syg.

Sidst redigeret af Lotus1; 25-01-2013 kl. 00:44.
Lotus1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 06:27   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Hej Helenekr.

Kan lige videregive lidt af det, jeg kender til...

Som udgangspunkt skal man SELV søge, fordi man ifølge forvaltningsloven selv er part i en sag. Men kan man slet ikke noget som helst sig, f.eks. en svær udviklingshæmmet og man ikke kan evne noget, ikke tale osv... her har man mulighed for at få en værge - dette kan ordnes hos Statsforvaltningen:
http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6436

Da det er en kommunal sag, når man skal søge førtidspension, så er der en anden mulighed, at hvis f.eks. ægtefællen (hvis man har sådan én) eller en anden kan fungere som partsrepræsentant, ifølge forvaltningsloven § 8:
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=142955#Kap3
Ægtefællen kan f.eks. være hans "talerør" i alle sager, søge for ham osv., og kommunen kontakter ægtefællen og ikke ham osv.... Her skal der foreligge en fuldmagt fra din onkel selv til at lade en være partsrepræsentant for ham.

Det at hospitalet alene gør noget uden hans fuldmagt går ikke. Det er altid en borgers egen beslutning og samtykke (og den skal kommunen have) fra denne, om der skal søges eller ej... Og det lyder til, at han vist selv gerne vil søge, så tænker jeg, at de kan skrive en ansøgning sammen, det kan man godt. Han kan f.eks. skrive sætninger på et stykke papir med hans underskrift på, at han vil søge, så burde det være nok. Og hospitalet kan altid vedlægge de oplysninger, som de vil give til kommunen. Og der er særlige tilfælde, hvis en borger ikke længere kan skrive/eller ikke kan, så er det ofte den allernærmeste i denne familie, som kommunen prøver så vælger at få kontakt med.

Ellers kunne det måske være en hjælp at kontakte statsforvaltningen og høre dem ad, hvad de synes, man skal gøre i den situation, I står i.

Det var mine tanker....

Tilføjelse: Nu så jeg lige, at Supersus skrev noget om terminalpatient. Det kunne ellers være noget, hvis en socialrådgiver på hospitalet kan kontakte kommunen og oplyse, at denne skal være terminalpatient, så kommer resten måske hen ad vejen...
Han har ikke nogen ægtefælle, men jeg er hans eks kone, og jeg er også partsrepræsentant i sagen - det har jeg været et par år nu. Dette har hospitalet selv fundet ud af, derfor er jeg også blevet oplyst om, at jeg ikke skal foretage mig noget, og at de nok skal ordne alt sammen. Dog kan der være papirer til underskrivelse, men dem sender de enten til mig, eller ''fanger mig på stuen'' så jeg kan underskrive dem, og jeg vil løbende få aktindsigt.
men de mente ikke der ville komme grus i maskineriet.

Han er desværre alt for dårlig til at sidde sammen med nogen og skrive stikord og sætninger, så jeg fortsætter som partsrepræsentant. Jeg kunne også forstå, at de var ret glade for, at han var sikret på den måde.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Kunne man forestille sig, at kommunen anvender pensionslovens §17, stk. 2 når de får sådan en henvendelse fra hospitalet?

"Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom."

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=142132
Den kan de sagtens bruge vovse! Måske ikke lige i hans tilfælde, da han er ''med''. Den gælder oftest for personer der er så mentalt retarderet, at de ikke ved hvad der er op eller ned, eller for folk der på anden måde er umyndiggjort. Men den tages også i brug, hvis personen fx grundet ulykke, ikke længere kan vurderer sin egen situation. Her er han så nok lige tanden klarere, da han jo godt ved hvad der foregår og som sådan selv kan tage stilling. Men da han lå i koma her for nogen tid siden og de ikke vidste om han ville vågne, så ville den være oplagt!!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Lotus1 Se meddelelser
Min gode veninde igennem mange år fik pension inden for 2 måneder da hun også havde fået at vide at de kun kunne give livsforlængende behandling. Der var en socialrådgiver på hospitalet som sendte hendes papir til kommunen og det gik ret stærkt for hende at få pension. Hun var kun 32 år og døde ca 6 måneder efter.

Så det kan godt lade sig gøre:-)

Jeg må indrømme at som hendes situation var, var det rart at se at systemmet virker som det skal for hun var meget syg.
Ja, det er nemlig dejligt at erfare, at systemet virker, når det virkelig brænder på!

Der er så ingen der ved hvor længe han kan leve med den livsforlængende behandling, om det er kort tid, eller længere tid.
De ved kun, at hvis han ikke får den, så dør han.

Begge hans nyrer er HELT færdige og han er alt for syg til en transplantation, og kan aldrig komme i betragtning - han har ALT for mange issues, en aggressiv diabetes som de ikke kan få under kontrol - hvilket så også er gunden til, at hans nyrer ikke længere kan fungerer, han har sort set mistet synet på begge øjne og har så dårlig gangfunktion at han kun kan gå få skridt af gangen - de har tidligere talt om at hans ben muligvis skal sættes af, men nu venter de lige og ser hvordan det vil gå med dialysen. Han har også store sår på skinnebenene som ikke vil heles, og har ekstreme problemer med arme og hænder. Udover det, så har hans lunger det heller ikke for godt, han har svært ved at trække vejret, og hjertet ser heller ikke for godt ud.
Så han er stort set plaget på alle områder.

En af ulemperne med længerevarende dialyse er også, sagde lægen, at hans nyrer vil begynde at skrumpe, hvilket igen giver svulster, og ofte nyrerkræft.

Så mellem linjerne kunne jeg forstå på længen, at fremtidsudsigterne er dystre - spørgsmålet er mere, hvad der vil ende med at tage livet af ham, og hvornår. Jeg fornemmede på lægen, at selv en omgang influenza eller en lungebetændelse ville kunne få dødelig udgang i hans tilfælde, så han hænger jo og dingler i en tynd tråd kan man sige.

Kæft hvor ser han også bare dårlig ud - han er nærmest lige som orange/gul voks
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 08:01   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Den kan de sagtens bruge vovse! Måske ikke lige i hans tilfælde, da han er ''med''.
Jeg forstår godt hvad du mener, men disse ting står der ikke noget om i §'en.

Jeg kunne forestille mig, at hvis nu der ikke var nogle pårørende overhovedet, og hospitalet kommer med sådan en henvendelse, at man så ville køre den efter §17, stk. 2.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 09:51   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja det har du også ret i vovse
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 14:49   #17
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Han er desværre alt for dårlig til at sidde sammen med nogen og skrive stikord og sætninger, så jeg fortsætter som partsrepræsentant. Jeg kunne også forstå, at de var ret glade for, at han var sikret på den måde.
Hvor godt så er du jo hans "talerør".... Du kan sagtens sammen med hospitalet ansøge om førtidspension. Kommunen skal kun have en partsrepræsentant, ikke flere, men du kan sagtens f.eks. skrive et notat og sige til dem på hospitalet, at de skal vedlægge dit notat som fortæller, at du støtter/bakker op om det, de skriver/oplyser (så kommunen har dit samtykke), f.eks. det at ansøge om førtidspension. Så kan kommunen kontakte dig, når der er noget yderligere osv... Det er i hvert fald en måde at gøre det på...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 22:44   #18
Lotus1
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 198
Styrke: 15
Lotus1 er ny på vejen
Helene.

Puha hvor lyder det bare forfærdeligt og hårdt at han er så syg, han har godt nok mange ting og slås med. Det er jo også meget hårdt som pårørende at være vidne til.

Håber at han snart får pension, så han i hvert fald ikke også skal tænke på økonomien eller hvor han skal få penge fra til sine udgifter.
Lotus1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
lønindholdelse??? i førtidspensionen jette2 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 22-04-2011 09:53
Så er førtidspensionen i hus ;o) Lunasdatter Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 54 29-03-2011 18:13
Forhøjelse af førtidspensionen cosy Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 18-09-2010 14:55
K vil tidsbegrænse førtidspensionen Lost10 Fremtiden for fleksjob og førtidspension 32 05-08-2010 08:59
Førtidspensionen Vivi Andersen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 31-01-2007 00:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension