K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2011, 17:48   #1
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Erstatning v. nedslidning

Da jeg for mange år siden blev syg og opereret i ryggen for diskusprolaps og fik operationsfølger, der betød at jeg i 1995 blev tvunget på almindelig forhøjet førtidspension, blev jeg af lægerne spurgt om jeg kunne henvise til en bestemt hændelse der kunne have udløst diskusprolapsen.

Det kunne jeg ikke. Og derfor mente de at det nok ikke nyttede at søge erstatning, når det ikke kunne henføres til en bestemt arbejdsgiver, der så kunne drages til ansvar. Og jeg accepterede deres viden, og gik ud fra at de vidste hvad de talte om.

I 1998, da der var kommet diskusdengenerationer i nakken og trigeminus neuralgi til, blev min førtidspension forhøjet fra almindelig forhøjet FP til mellemste FP, altså den pension man dengang kunne få hvis man havde minimum 70% nedsættelse af erhvervsevnen.

I de sidste år er mit helbred gået stærkt ned ad bakke, der er kommet mange nye diagnoser til, alt i alt sytten (17) diagnoser har jeg nu, og jeg det betyder at der nu er rigtig mange ting jeg ikke mere kan gøre, men også mange ting jeg ikke må gøre, hvis jeg ikke skal ende i en kørestol.

Jeg søgte derfor endnu en gang forhøjelse til Højeste Førtidspension, som næsten er umulig at få tilkendt da erhvervsevnen skal være helt væk, der må intet være tilbage, og jeg fik da også afslag i første omgang, men klagede og fik medhold her i Juni måned.

Nu er mit spørgsmål så, jeg blev dårligt informeret i sin tid, da det er muligt at søge selv erstatning fra arbejdsskadestyrelsen, selvom der ikke kan henvises til en bestemt arbejdsgiver. Men da der aldrig har været startet en sag er der ikke tale om en genoptagelse, som nu har en forældelsesfrist på 30 år. Men om en helt ny sag, der jo strækker sig næsten 20 år tilbage i tiden.

Jeg kan tilføje at jeg fra jeg var 16 - 18 arbejdede indenfor landbruget, alt forekommende arbejde der dengang var meget fysisk hårdt.

Fra jeg var 18 og til jeg blev syg som 31 årig arbejdede jeg indenfor restaurationsbranchen, både som smørrebrødsjomfru, kok og tjener, det er anerkendt at dette fag ligeledes er meget fysisk belastende.

Kan jeg mon i dag få åbnet en erstatningssag? Eller vil de sige det er for sent?

Håber der er nogen der ved lidt mere, og kan komme med nogle bud.

På forhånd tak.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2011, 17:57   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du skriver jo at det er operationsfølgerne der endte med at give pensionen... så det er vel et spørgssmål om det var en lægefejl, eller hændeligt uheld.

Jeg tror det bliver svært at få anerkendt en diskusprolaps der ikke er opstået akut... for de vil jo kunne sige at den er kommet af mange årsager, og ikke nødvendigvis i arbejdstiden.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=134103

Her er nævnt lidt...

Sidst redigeret af Pip; 02-07-2011 kl. 18:07.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2011, 18:03   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
tror du skal have en advokat til at kigge på din sag

man har jo hørt om nogen der fået erstatning, en del efter
men det har flere og man først senere har fundet ud af, det man arbejdede med
var farligt.
jeg er jo så heldig og have 2 forsikringer, en privat og en fra min tidligere arbejde
så jeg får et beløb hver måned indtil folkepension
men er ikke en arbejdskade, men almindelig sygdom som har taget min erhvervsevne
men det er da et forsøg hver og måske et par advokat timer og få det bedømt

men det bliver jo lidt svært og ligge sag an mod en tidligere arbejdsgiver
når det ikke er meldt før nu.
men om man kan synes jeg bestemt du skal have en advoakt til at vurdere

Sidst redigeret af MTVRV1; 02-07-2011 kl. 18:23.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2011, 21:26   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej MTVRV1,

Tak for dine svar, hvis man læser på arbejdsskadestyrelsens hjemmeside, så er almindelig nedslidning også en arbejdsskade, og der kan køres en sag selv om det ikke kan henføres til en bestemt arbejdsplads.

Spørgsmålet er egentlig om de efter så mange år kan afvise det på grund af den tid der er gået?

Eller om det faktum at der er sket en væsentlig forværring de sidste 3 år, betyder at sagen kan åbnes på det grundlag?

Nu er det jo ikke bare skader der er sket i forbindelse med arbejde der kan få erstatning men også ting der er sket i fritiden.

Erstatningen er hvis jeg har forstået det korrekt, jo ikke en skades erstatning men en erstatning for tabt erhvervsevne.

Men lad mig det vide det, hvis jeg har misforstået noget.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2011, 22:37   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvor læser du henne at man kan få det for skader man har fået i fritiden.. ?


Det hedder jo netop Abejdsskadestyrelsen... og gælder kun arbejdsskader.


"Arbejdsskadestyrelsen er en neutral myndighed, der hører under Beskæftigelsesministeriet. Arbejdsskadestyrelsen afgør, om en skade eller sygdom kan anerkendes som en arbejdsskade og om erstatningens størrelse. Arbejdsskadestyrelsen vurderer ikke, om arbejdsgiver kan gøres ansvarlig for skaden."


"Styrelsens afdeling for private forespørgsler kan benyttes af forsikringsselskaber og tilskadekomne for at få en neutral bedømmelse af de helbredsmæssige og erhvervsmæssige følger efter en privat personskade.


Private skader er for eksempel skader, der er opstået ved trafikulykker eller i fritiden. Vurderinger i de private sager er kun vejledende. Hvis parterne ikke er enige i styrelsens vurdering, kan sagen afgøres af domstolene."


Man har et år til at anmelde en arbejdsskade.. fristen løber fra hændelsen, eller fra man blev klar over at der var tale om en
arbejdsskade.


Så du skal kunne bevise at det først nu er blevet opdaget at det er en arbejdsskade, og at det er en arbejdsskade og ikke en privat skade.


Så selv om det er et resultat af hårdt arbejde, tror jeg ikke du skal regne med at få det anerkendt nu..

Sidst redigeret af Pip; 02-07-2011 kl. 22:58.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2011, 05:08   #6
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ragdoll, hvo intet vover -intet vinder!

MEN vil sige sige som mange andre herinde -det er uendelig svært(dog ikke umuligt!) at få anerkendt en formodet nedslidningsskade, efter alle de år.

Vil anbefale dig at du henvender dig til LFA: http://www.lfa.dk/?m1=1 -for jeg er sikker på at de kan guide dig videre og give dig et overblik over hvor du står i det hele.

Bevisbyrden vil helt klart tilfalde dig og den kan være svær at løfte alene og specielt nedslidningsskader har ASK meget svært ved at godkende.
At dine læger så i tidernes morgen mente at de ikke kunne anmelde den, hm...tja, det er jo desværre ikke noget der gør det lettere(samt kan jeg da godt afsløre at endnu er INGEN læge i DK stillet til ansvar for IKKE at have anmeldt skønt dette har været berettiget i MANGE tilfælde -tankevækkende ikk´)

DOG forbered dig uanset hvad, på en evt laaaaang og opslidende kamp, better safe than sorry

Mvh -Bestyrelsesmedlem AVS Slagelse
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2011, 07:40   #7
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Buster,

Tak for svar og henvisning til forening og link, jeg vil prøve at snakke med dem. Det lyder som en fornuftig ide. Nu er jeg slet ikke sikker på at jeg vil søge, blot finde ud af mulighederne for det, mit helbred er efterhånden sådan at jeg må virkelig prioritere hvad jeg bruger min tid på, selvfølgelig kan en erstatning være med til at gøre livet lidt lettere, og måske at få noget hjælp til de ting jeg ikke mere selv kan gøre, grundet min funktionsnedsættelse. Men, men, men, hvis det betyder en lang og opslidende kamp, så er jeg ikke sikker på jeg har overskuddet til det.

Hej Pip,

Du skriver "Hvor læser du henne at man kan få det for skader man har fået i fritiden.. ?"

Jeg kan her og nu ikke komme ind på Ask.dk (måske det har at gøre med skybruddet), så jeg kan endnu ikke finde det til dig, men det var endda tidligere sådan at fritidsskader udløste højere erstatninger end arbejdsskader.

Erstatningerne er ikke skadeserstatninger, men erstatninger for tab af erhvervsevne, uanset at det hedder arbejdsskadestyrelsen.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 03-07-2011 kl. 09:01.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2011, 13:45   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ja det kan være det var skybruddet... jeg prøvede også forgæves at komme ind...

Ser for mig billedet af computerservere i en kælder der sejler rundt....
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 11:54   #9
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Angående skader der er sket i fritiden:

http://ask.dk/da/Nyttig%20viden/Er%2...0fritiden.aspx
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 12:13   #10
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Så har, jeg lige snakket med en rigtig sød dame fra ASK, og hun anbefalede i varme vendinger at jeg fik min egen læge til at anmelde min nedslidte ryg til ASK, også selv om det er så mange år siden.

Netop mine skader og de erhverv jeg har arbejdet indenfor er velkendte for i sammenhæng at give erhvervssygdomme.

Derefter vil ASK så kontakte mig med henblik på ansøgning om erstatning.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erstatning????? maggie Spørgsmål ang fleksjob 6 23-11-2012 12:07
Erstatning og ask leba Alt det andet 24 31-10-2011 13:41
erstatning ?? lund70 Alt det andet 5 15-06-2011 23:47
Erstatning Lotte222 Spørgsmål ang fleksjob 13 22-09-2010 14:10
Erstatning? vingum Alt det andet 4 28-01-2010 21:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension