K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-09-2012, 22:28   #1
Tullepigen90
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tullepigen90s avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2010
Lokation: Jylland
Alder: 33
Indlæg: 113
Styrke: 14
Tullepigen90 er ny på vejen
Hvad bor i, i?

Hej
Jeg står og skal flytte hjemmefra indenfor det næste år. Jeg har hele tiden været sikker på at jeg ville købe et hus til omkring 500.000 alligevel min indtægt som ftp jo ikke er stor, men efter en snak med mine forældre er jeg meget i tvivl... Så jer på førtidspension eller flex som bor som enlige, hvad bor i i? Eje?leje?andel?

Jeg kunne også godt tænke mig at høre hvad i vil anbefale? Det skal dog siges, at jeg er en ung svært fysisk syg og handicappet pige på 22 år.
I den kommune jeg bor i og som jeg vil blive boende i findes der INGEN handicapboliger. Derfor vil det optimale jo være at købe et hus og så få det indrettet efter mine behov med lift, forbedringer m.v.

Jeg håber nogen kan rådgive mig lidt :-)
__________________
Mvh.
Nanna - (Tullepigen90)

Førtidspensionist pr. 1/11-2008
Tullepigen90 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 22:40   #2
Monk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Indlæg: 16
Styrke: 14
Monk er ny på vejen
Jeg er lige flyttet i hus, og opdagede snart, at dette vil ruinere mig, hvis det fortsætter ret meget længere. Også selvom jeg sagtens kan betale lån, skatter, forsikring mm.

Men det er megadyrt at få håndværkere til at rykke ud, og der kommer konstant negative overraskelser og bekymringer.

Løbende vedligehold både indvendigt og udvendigt foruden pasning af have kræver tid, kræfter og viden om en masse praktiske ting. Lidt nederen da der er hundedyrt at slippe ud af igen. Tinglysning og advokatomk. kostede kassen og skal man sælge igen vil ejendomsmægleren tage sig rigeligt betalt, hvis det overhovedet er muligt at sælge i disse tider.

Så jeg kan kun råde dig til at gøre, hvad jeg oprindelig havde i tankerne, hvis du ikke kan trives i en lejlighed: Køb et andelshus, hvor der er andre der tager sig af den udvendige vedligehold. Der kan du også få boligsikring.
Monk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 22:48   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg bor i en lejet lejlighed, 5 værelser, og er glad for det.

For nogle år siden var jeg SÅ tæt på at få hus, men ombestemte mig i sidste time - jeg kunne ikke overskue tanken om havearbejde, vedligeholdelse, snerydning om vinteren, brændeovn og den slags og måtte erkende, at hus bare slet ikke er mig.

Hvis jeg skulle råde dig, vil jeg også sige, enten skal du leje huset, eller som Monk er inde på, få andel.......og så sørg for at få noget du kan overskue, så det hele ikke kommer som en belastning.

Personligt kan jeg godt drømme lidt om rækkehus - det tror jeg er det bedste fra de to verdener. Frihed under ordnede forhold.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 22:53   #4
Piamus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 314
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Piamus er ny på vejen
Hej Tullepigen90

Nu er jeg stadig under afklaring, men jeg har selv tænkt på at købe, men jeg tør ikke lige med det samme. Det kan være et problem at få boligsikring, som du kan, når du bor til leje.
Husk også at der oftest er meget store varme udgifter når man bor i hus.

Jeg bor i andel, her kan man heller ikke få boligsikring, men varmen er til at betale. Den skal jo også sælges inden der kan købes noget.

Jeg har planer om at flytte på landet, når jeg er afklaret og jeg har planer om at starte med at leje et hus. Så kan jeg bedre se, hvordan det ser ud med de forskellige udgifter der er, når man bor i hus. Så må fremtiden vise hvad der så skal ske.

Jeg vil bestemt ikke fraråde dig det, men sæt dig ordentligt ind i det før du træffer så stor en beslutning. Der kan også nemt være meget vedligeholdelse/reperationer i et hus, som koster dyrt, så det er vigtigt at have lidt på kistebunden til det uforudsete.

Er der ikke rækkehuse i den by du bor i? Så var det måske en mulighed eller at leje et hus, dem burde der være nogen af. (med mindre det er en lille bitte flække du bor i, naturligvis.)

Håber du kan bruge det alligevel.

Aften hilsner fra

Piamus

Øh det er da kun FP'er fra før 2003 der kan få boligydelse til andelsbolig ikke? Jeg vil ikke kunne få det i min andelslejlighed som FP, kun som lån, det er for mig ikke okl da det jo vil være i mange år, det vil æde al friværdien op.

Citat:
Kan jeg få boligstøtte, hvis jeg bor i andelsbolig eller ejerbolig?

Som førtidspensionist kan du få boligstøtte, uanset om du bor i leje-, andels- eller ejerbolig. Men din støtte bliver udbetalt efter den måde, du bor på.

Hvis du bor til leje, får du boligstøtten udbetalt som et tilskud. Du skal ikke betale tilskuddet tilbage.

Hvis du bor i andels- eller ejerbolig, får du boligstøtten udbetalt som et lån. Du skal betale lånet tilbage, hvis boligen bliver solgt, eller hvis du flytter. Hvis du har fået boligstøtte til din andelsbolig før 1. juni 2008, bliver 40 pct. af boligstøtten udbetalt som et tilskud, du ikke skal betale tilbage.


https://www.borger.dk/Sider/Boligsto...7-73ea7094e9bf
Piamus
Piamus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 23:13   #5
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tullepigen90 Se meddelelser
Jeg står og skal flytte hjemmefra indenfor det næste år. Jeg har hele tiden været sikker på at jeg ville købe et hus til omkring 500.000 alligevel min indtægt som ftp jo ikke er stor, men efter en snak med mine forældre er jeg meget i tvivl...
Hvad siger / råder dine forældre ?


Citat:
Jeg kunne også godt tænke mig at høre hvad i vil anbefale?
Du skriver ikke noget om, hvor stor en egen-udbetaling du kan lægge på bordet.

Men lad os antage, at du er meget målrettet og i de 4 forløbne år har opsparet 25.000 kroner om året, så du nu har 100.000 solidt placeret på fx bankbogen.

Det er lidt over 2.000 kroner netto pr. måned, som du har opsparet og ikke specielt meget ift. hvad du vil komme til at skulle betale pr. måned i eget hus., dvs. hvis du ikke har haft råd til at spare minimum 100.000 kr op de seneste 4 år, så har du nok ikke råd til at blive husejer.

Men lad os antage, at du har 100.000 kr på kistebunden til dit husprojekt og du derfor skal ud og låne 400.000 kr hos en kreditforening.

Med dagens rente (3%) og afdraget over 30 år, bliver din månedlig nettoydelse lige under 2.000 kr.

Du kan selv lege med forskellige beløb fx her:

http://www.rd.dk/da-dk/privat/Beregn...eberegner.aspx

Og de 400.000 kr du låner svarer til 80% af boligværdien på 500.000 kr.


Men det kan jo være - som du selv er inde på - at du skal have lavet tilpasninger/forbedringer, så boligen passer til dine behov, hvilket heller ikke er gratis.

Måske kan du ansøge Kommunen om at få dækket hele eller dele af udgifterne til tilpasningen, men du kommer nok ikke uden om, selv at lægge lidt til, som så skal lægges oven i dit lånebeløb.

Oven i låneudgiften kommer der varme, el, forsikringer, ejendomsskat osv + den løbende vedligeholdelse + evt. hjælp til praktiske ting omkring boligen, fx havearbejde, snerydning mv., hvis du ikke kan få dækket udgiften til de praktiske ting over en §100.


Måske skulle du overveje at vente nogle år med at flytte hjemmefra og spare så meget op som du overhovedet kan i ventetiden - hvad enten du ud i fremtiden vælger at købe ejen bolig eller andelsbolig (som en anden foreslog).
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 05:32   #6
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
hej tullepige90

jeg bor i eget hus - min mand er født her...vil bare sige - som så mange andre husejere..det er dyrt
det er ikke kun kreditforeningslån..så er der renovation..brandforsikring,indboforsikring,,og selvfølgelig lys,vand .varme..og det svinger jo fra år til år og ka godt være svært at fastsætte.
selvom de tidligere ejere har brugt det og det - er det jo ikke altid det samme..
jeg bor på en nedlagt ejendom og elsker det..men det er dyrt,da der også kommer reperationer..der er vinduer der skal udskiftes osv..
det er også vigtig at tænke på hvad der blir fyret med..vi har både oliefyr,pillefyr og pejs..de sidste 2 ting er nyere..det blev simpelhen for dyrt m.olie..

jeg ville gå i banken og få hjælp ..det er noget m.ved f.eks huskøb at man ka låne x-antal gange din årsindtægt v.kreditforeningen..ka desværre ikke huske om det er 2.5 gange årsindtægt - vil ikke hænges op på det..de har bestemte normer..en stor udbetaling gør det selvfølgelig nemmere..udover det er der et ca rådighedsbeløb de går ca ud fra..
selvom man evt låner v.en kreditforening er en bankrådgiver guld værd..
skal bare altid huske,at selvom det er skønt at være husejer,forpligter det og der kommer tit ekstra ting man ikke lige ku forudse..

så mit råd ville være søg hjælp v.en bankrådgiver..de ka fortælle dig hvad du evt.vil ku købe og hvad du ka holde til at sidde for i mdr..en lille ejerlejlighed ku måske være perfekt el.en andelsbolig..
håber du ku bruge det til lidt..og held og lykke til på jagten

stribe førtidspensionist og husejer
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 08:03   #7
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Jeg bor i lejet rækkehus, men overvejer, at købe en andelsbolig, en af dem med en billig husleje. Her står jeg netop ikke selvfor vedligeholdelsen, for store håndværkerregninger følger med et hus.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 08:08   #8
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Vi bor i eget hus, eller dvs. teknisk set er det mandens, da han købte det for mange år siden, før vi mødte hinanden. Men det kan være pænt dyrt med mere eller mindre uforudsete udgifter.
Bare i år har vi måtte udskifte fjernvarme unitten, da den stod af. Vi har foreløbig brugt godt 100.000 kr. på renovering af huset, som er over 100 år gammelt (nye vinduer i hele underetagen, ny entrédør, div. maling og indvendige materialer), og vi er ikke færdige endnu! Der mangler Velux vinduer på loftet, et fyrrum og et skur der er faldefærdigt, så der er hele tiden noget, der skal kigges på.

Havde jeg stået selv, så havde jeg valgt en lejlighed.

Selvfølgelig er der også positivt ved hus: Egen lukket have til hunden og sønnen, der bare kan tumle rundt. Vi skal ikke tage hensyn til over/underboer og har vores område for os selv.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 09:38   #9
Tullepigen90
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tullepigen90s avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2010
Lokation: Jylland
Alder: 33
Indlæg: 113
Styrke: 14
Tullepigen90 er ny på vejen
Mange gange tak for jeres meget fine og uddybende svar, som har hjulpet mig videre og givet nye tanker og ting som skal undersøges..

Citat:
Oprindeligt indsendt af Piamus Se meddelelser
Hej Tullepigen90

Nu er jeg stadig under afklaring, men jeg har selv tænkt på at købe, men jeg tør ikke lige med det samme. Det kan være et problem at få boligsikring, som du kan, når du bor til leje.
Husk også at der oftest er meget store varme udgifter når man bor i hus.

Jeg bor i andel, her kan man heller ikke få boligsikring, men varmen er til at betale. Den skal jo også sælges inden der kan købes noget.

Jeg har planer om at flytte på landet, når jeg er afklaret og jeg har planer om at starte med at leje et hus. Så kan jeg bedre se, hvordan det ser ud med de forskellige udgifter der er, når man bor i hus. Så må fremtiden vise hvad der så skal ske.

Jeg vil bestemt ikke fraråde dig det, men sæt dig ordentligt ind i det før du træffer så stor en beslutning. Der kan også nemt være meget vedligeholdelse/reperationer i et hus, som koster dyrt, så det er vigtigt at have lidt på kistebunden til det uforudsete.

Er der ikke rækkehuse i den by du bor i? Så var det måske en mulighed eller at leje et hus, dem burde der være nogen af. (med mindre det er en lille bitte flække du bor i, naturligvis.)

Håber du kan bruge det alligevel.

Aften hilsner fra

Piamus
Tusind tak for dit svar

Jo der er rækkehuse i den by hvor jeg bor og der er også andelsboliger. At leje et hus ville måske være en af de bedste løsninger... Men samtidig vil det blive et stort problem, da jeg er handicappet med lammelser og sidder i kørestol, så jeg kræver lift, stort badeværelse, handicapvenligt køkken osv.
Og i den by hvor jeg bor og også hele kommunen hvor jeg bor er der ikke rigtigt nogle lejligheder som 100% er egnet til handicappede. Jeg ønsker heller ikke at få en lejlighed hvor jeg hverken kan komme ud i en have eller en lejlighed/hus som ser alt for handicap-agtig ud.

Jeg synes det er utrolig svært, men dit svar har ihvertfald givet mig noget at tænke på og overveje - tak!

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Hvad siger / råder dine forældre ?




Du skriver ikke noget om, hvor stor en egen-udbetaling du kan lægge på bordet.

Men lad os antage, at du er meget målrettet og i de 4 forløbne år har opsparet 25.000 kroner om året, så du nu har 100.000 solidt placeret på fx bankbogen.

Det er lidt over 2.000 kroner netto pr. måned, som du har opsparet og ikke specielt meget ift. hvad du vil komme til at skulle betale pr. måned i eget hus., dvs. hvis du ikke har haft råd til at spare minimum 100.000 kr op de seneste 4 år, så har du nok ikke råd til at blive husejer.

Men lad os antage, at du har 100.000 kr på kistebunden til dit husprojekt og du derfor skal ud og låne 400.000 kr hos en kreditforening.

Med dagens rente (3%) og afdraget over 30 år, bliver din månedlig nettoydelse lige under 2.000 kr.

Du kan selv lege med forskellige beløb fx her:

http://www.rd.dk/da-dk/privat/Beregn...eberegner.aspx

Og de 400.000 kr du låner svarer til 80% af boligværdien på 500.000 kr.


Men det kan jo være - som du selv er inde på - at du skal have lavet tilpasninger/forbedringer, så boligen passer til dine behov, hvilket heller ikke er gratis.

Måske kan du ansøge Kommunen om at få dækket hele eller dele af udgifterne til tilpasningen, men du kommer nok ikke uden om, selv at lægge lidt til, som så skal lægges oven i dit lånebeløb.

Oven i låneudgiften kommer der varme, el, forsikringer, ejendomsskat osv + den løbende vedligeholdelse + evt. hjælp til praktiske ting omkring boligen, fx havearbejde, snerydning mv., hvis du ikke kan få dækket udgiften til de praktiske ting over en §100.


Måske skulle du overveje at vente nogle år med at flytte hjemmefra og spare så meget op som du overhovedet kan i ventetiden - hvad enten du ud i fremtiden vælger at købe ejen bolig eller andelsbolig (som en anden foreslog).
Tusind tak for dit meget uddybende og gode svar! Det er virkelig noget, jeg kan bruge til noget :-)
Mine forældre synes det er svært at råde mig til hvad der er bedst, da der jo er mange ting i det.. Hvis jeg køber et hus er der jo meget vedligeholdelse, reparation m.v. og da jeg både er kronisk syg fysisk og handicappet kan jeg intet selv ,hvilket vil betyde at jeg skal ud at betale for hjælpen til håndværker f.x.

Mht hvad jeg har opsparret: jeg har opsparet lige pt. 170.000 kroner, men jeg satser på at komme op på 200.000-300.000 inden jeg flytter hjemmefra. Så lidt har jeg til hus, men selvfølgelig ikke vildt meget
__________________
Mvh.
Nanna - (Tullepigen90)

Førtidspensionist pr. 1/11-2008
Tullepigen90 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 11:09   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg bor i en 3-værelses lejlighed med mine 2 børn, vi bor i en stue-lejlighed og har et lille frimærke af en have, som vi nyder rigtig meget.

Det er bygget i sidste halvdel af halvtredserne og er slet ikke handicap-venligt.

M.h.t. indretning, så mener jeg, at du må kunne få hjælp til dette fra kommunen, de har jo ergoterapeuter til, at se på den slags ting.

Lige nu tænker jeg, om det var en mulighed, at få fat i en sb på kommunen, fra pensionsafdelingen måske, og fortælle, at du gerne vil flytte hjemmefra indenfor de næste par år, og bede dem om hjælp til, at finde en god løsning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension, hvad nu, hvad må jeg/hvad må jeg ikke ? Lupo Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 24-01-2013 22:41
Hvad gør jeg? Hvad er mine chancer? Suzy Jensen Alt det andet 7 17-06-2011 17:32
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26
Hvad Er Kvalitet??? Hvad Er Forebyggelse? zuza Politik og Samfund 0 21-08-2007 15:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension