K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-10-2013, 07:43   #1
molly_molly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2013
Indlæg: 44
Styrke: 11
molly_molly er ny på vejen
Lukke firma for at modtage ledighedsydelse

Er det korrekt, at man skal lukke sit firma inden der kan udbetales ledighedsydelse dvs. hvis man er visiteret til fleksjob, så får man ikke udbetaling, hvis man har et firma. Det skal lukkes først.

Evt. et sted i loven, der beskriver dette?
molly_molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 09:39   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja det er rigtigt, hvis du skal have ledighedsydelse skal du være ledig først og det er du først når cvr nr er lukket.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 09:47   #3
molly_molly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2013
Indlæg: 44
Styrke: 11
molly_molly er ny på vejen
Ok, men hvad betyder så følgende i "Vejledning om ledighedsydelse" så:

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=152799

Selvstændig bibeskæftigelse

Drift af selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse medfører fradrag i ledighedsydelsen. Se nedenfor under afsnittet om fradrag i ledighedsydelse.

Eksempel 3

Personen har arbejdet 5 timer om ugen i sin selvstændige virksomhed (bibeskæftigelse) (svarende til 22 timer om måneden). Indtægten for en måned udgør herefter 22 gange 213,19 kr. = 4.690 kr.

Ledighedsydelsen udgør 15.448 kr. minus 30 pct. af 4.690 kr. (1.407 kr.) = 14.041 kr. Herudover har personen indtægt fra den selvstændige bibeskæftigelse.


Man kan jo ikke have selvstændig virksomhed, når den skal lukkes for at modtage ledighedsydelse, så hvordan kan man så have "Selvstændig bibeskæftigelse"?
molly_molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 09:56   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
uden at være sikker kunne jeg forstille mig, at du har fundet noget under den gl lovgivning.

Du er nød til at have fat på jc, og få noget på skrift, da der er meget få der er selvstendige fleksjobber, kender ingen rigtigt reglerne.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 09:59   #5
molly_molly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2013
Indlæg: 44
Styrke: 11
molly_molly er ny på vejen
Det er den nye lovgivning:

Indledning

Denne vejledning opdaterer den tidligere vejledning om ledighedsydelse som følge af ændringerne på ledighedsydelsesområdet i reformen af førtidspension og fleksjob, der trådte i kraft den 1. januar 2013.

men tak for svar.
molly_molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 10:57   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Håber Mik16 ser tråden, han kan garanteret hjælpe dig....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 11:10   #7
molly_molly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2013
Indlæg: 44
Styrke: 11
molly_molly er ny på vejen
Det vil godt nok være en stor hjælp.
molly_molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 13:14   #8
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af molly_molly Se meddelelser
Er det korrekt, at man skal lukke sit firma inden der kan udbetales ledighedsydelse dvs. hvis man er visiteret til fleksjob, så får man ikke udbetaling, hvis man har et firma. Det skal lukkes først.

Evt. et sted i loven, der beskriver dette?
Syntes lige jeg vil give mine input, for jeg har selvstændig firma med CVR og moms betaling.

Jeg har siddet i det dilemma at jeg søgte Flex job eller Førtidspension samtidig med eget firma.

Jeg har aldrig fået at vide, at det var et krav at jeg lukkede firma. Men jeg fik at vide, at ingen fik flex i min kommune 2011.
Tilgengæld stillede jeg det krav, at det var livs-vigtigt for mig, at få firma med, hvad enten det hed flex eller ftp + at mit arbejde i firmaet ikke stod i vejen for at opfylde et flexjob.

Det endte med jeg fik bevilget FtP pension og har fortsat firma.

At jeg ikke blev indstillet til flex, ser jeg dels som økonomisk kassetænkning, for det er billigere at spise mig af med Ftp, end at skulle betale satsen min uddanelse berettiger til i et flex job.


Jeg har hele tiden haft den overbevisning, at lukkede man firma, ville det være nærmest umuligt at oprette firma på flexjob eller Ftp.


Hvis det er rigtigt, at for at få flexydelse skal man lukke firma, ville jeg skrotte flexydelsen og søge kraftigt efter et flexjob og leve af de få indtægter fra firma og tære på opsparingen.

Men du skal jo gøre op med dig selv, om du mener du kan opstøve et flexjob hurtigt?

Hvem administrer flexydelsen?

Da jeg fik dagpenge med bierhverv, skulle jeg angive hver 14 dag til fagforeningen, hvor mange firma timer der skulle modregnes i dagpenge udbetalingen. Mon ikke der findes en tilsvarende ordning / løsning på flexydelsen?
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 17:55   #9
molly_molly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2013
Indlæg: 44
Styrke: 11
molly_molly er ny på vejen
Hej Mr. x
Tak for dit svar. Du taler om fleksydelse, men det vist ikke det samme som ledighedsydelse.
Jeg har haft fleksjob i eget firma, det var ok fra JC' side af, men måtte stoppe pga. forværring af sygdom. Som en betingelse for at få ledighedsydelsen, så skulle jeg lukke mit firma.

Jeg er også bekendt med, at såfremt jeg bliver tilkendt FTP, så kan jeg godt have et firma og lave lidt småting der, men så langt er jeg ikke endnu.

Men det undrer mig, at lovgivningen nævner det med "Selvstændig bibeskæftigelse" og viser eksempel på en udregning, der klart fortæller noget om, at en ledig fleksjobber på ledighedsydelse, kan have bibeskæftigelse i eget firma.
molly_molly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-10-2013, 19:48   #10
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af molly_molly Se meddelelser
Hej Mr. x
Tak for dit svar. Du taler om fleksydelse, men det vist ikke det samme som ledighedsydelse.
Jeg har haft fleksjob i eget firma, det var ok fra JC' side af, men måtte stoppe pga. forværring af sygdom. Som en betingelse for at få ledighedsydelsen, så skulle jeg lukke mit firma.

Jeg er også bekendt med, at såfremt jeg bliver tilkendt FTP, så kan jeg godt have et firma og lave lidt småting der, men så langt er jeg ikke endnu.

Men det undrer mig, at lovgivningen nævner det med "Selvstændig bibeskæftigelse" og viser eksempel på en udregning, der klart fortæller noget om, at en ledig fleksjobber på ledighedsydelse, kan have bibeskæftigelse i eget firma.
Jeg må tilstå, at jeg åbenbart har misforstået noget, for jeg troede flexydelse = ledig flex jobber.
Så der burde have stået ledighedsydelse istedet for flexydelse i mit tidligere indlæg.

Men det giver jo ingen mening at lukke firmaet, hvis det kan give dig indhold i tilværelsen + du har muligheden for at hyre hjælp i firmaet, hvis du ikke selv kan klare det hele.
Desuden vil firmaet kunne bidrage med lidt indtægter til SKAT/Danmark.

Jeg har endnu ikke selv benyttet fremmed hjælp internt i firmaet, men hvis jeg skulle, ville jeg undersøge om jeg ikke kan betale en hjælp med et Honora.
Min Revisor foreslog at Honora kunne være afløningsformen, når man ikke har ansatte.
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension