K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-12-2008, 21:18   #1
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Lightbulb Midt imellem reva og flex???

Nå har på fornemmelsen jeg starter på en lang beskrivelse. Men har ret mange spørgsmål, og håber en af jeg kompetente mennesker herinde vil hjælpe mig lidt på vej...

JEG HAR SET HVOR SVÆRT MIT TIDLIGERE INDLÆG ER AT LÆSE, OG HAR OMREDIGERET DET LIDT HER OG SAT MELLEMRUM IND. HÅBER FLERE VIL LÆSE DET NU...

Nå har på fornemmelsen jeg starter på en lang beskrivelse. Men har ret mange spørgsmål, og håber en af jeg kompetente mennesker herinde vil hjælpe mig lidt på vej...

Blev sygemeldt sidste år i april. Dårlig ryg. Gik 9 måneder uden at få lavet andet en ressourceprofil. jeg rykker for det flere gange, men får af vide, at der er ventetid. Foreslår selv at finde arbprøvning, men det vil kræve en jobkonsulent også, og det er der ikke tid til pt...

Flytter kommune, her kommer der skred i sagerne , heldigvis. Starter i arbejdsprøvning, som jeg selv finder. Jeg har fået af vide af sagsbehandler hele vejen igennem at dette er klokkeklart flex, grundet lægepapirerne fra det sted, hvor jeg er udredt. De beskriver lidelsen som varig og mener ikke jeg kan arbejde ret meget, hvis noget overhovedet. Dette synes jeg nu er lidt en overdrivelse, jeg ser helt sikkert muligheder på arbejdsmarkedet, og glæder mig til at "blive prøvet af", om man så må sige.

I min arbejdsprøvning bliver jeg forlænget først en gang af 3 mdr, og herefter 3 mdr mere, da alle parter mener det er værd at afprøve om jeg kan komme længere op i timer. Jeg lander på 25 timer med div skånebehov ift ryggen.

I mellemtiden er der bestilt undersøgelse hos speciallæge(af lægekonsulenten). Fair nok synes jeg, da jeg jo imidlertid ikke selv mener jeg er så dårlig som beskrevet fra første undersøgelse. Denne læge(som jeg senere får at se, at lægekonsulenten direkte har henvist til - må de det???)(Det kan jo virke som bestillingsarbejde, når de direkte henviser, man kan i hvert fald komme i tvivl om, hvorfor det er så vigtigt for en lægekonsulent at det bliver en specifik læge der undersøger)

Well - han mener at vi skal STILE EFTER 30 timer. Men anbefaler midlertidigt flexjob. Dette kan kommunen ikke efterleve. Flex er flex...og de ender med at vurdere, at jeg er for dårlig til Revalidering(her bruger de argumentet at jeg "kun"arbejder 25 timer og med skånebehov) Men for god til flex(da jeg jo muligvis kan komme op på 30 timer). Kort sagt, nu er der ikke flere sgdp,(har forlænget to gange, bare for at komme i arbprøvning grundet sløs fra tidligere kommune) og vi skal have hende videre? Eller?

Partshøringssvar udarbejder jeg sammen med min socialrådgiver fra min a-kasse. Han appellerer til, at kommunen bestemmer sig for hvilken retning de vil bevæge sig i (flex/reva) , afklare mig yderligere, og derefter tage stilling til flex/reva/ordinært arb. Vurderingen bliver jo taget ud fra en arbejdsprøvning. Kunne jeg komme længere op i timer andetsteds? osv.

Kommunen afslår alle forlængelsesmuligheder og "smider" mig på kontanthjælp. Mener lovgivningen er tynd her, for hvordan HULAN, kan det blive borgernens problem, at kommunerne har sagsbehandlingsventetid, spildte jo noget nær 9-10 måneder i første kommune. Nå, jeg affinder mig med min daværende sagsbehandlers forklaring om, at afklaringen jo vil fortsætte på kontanthjælp.....

Mødte jo så op for at blive visiteret til kontanthjælp og møder en virkelig slem ef af slagsen i kategorien sagsbehandler. Han er direkte grov, forvirret, stresset og hurtig i vendingen. Siger fx at jeg skal regne med, at det er meget anderledes på kontanthjælp. Ja øh nå, hvad svarer man til det, som om det er ønskeposition nummer et. Han ævler løs om alt muligt jeg ikke har en jordisk chance for at følge med i, bl.a. at jeg må kontakte min a-kasse og forklare dem denne afgørelse, da de nu må handle.
Prøver at forklare, at det ER min socialrådgiver fra min a-kasse der har skrevet partshøring i samarbejde med mig, og han kender til sagen, og at jeg er medlem jo, men ikke kan stå til rådighed i tilfælde af ledighed, da man ikke ved hvor mange timer jeg kan arbejde - reelt.
Sagsbehandleren bad min SR ringe til ham, hvis han havde problemer med at forstå budskabet. Og at han da sagtens kunne skrive et notat om at jeg kan arbejde 30 timer, hvis det er det der skal til for at jeg kan stå til rådighed... HMM ...I det hele taget ikke særlig fedt møde der.

SB bad mig møde op den 1. dec for at søge kontanthjælp og derefter ville han finde ny SB til mig. Jeg mailede ham, for at sikre mig, at det jeg skulle den 1. blot var at ansøge om kontanthjælp da jeg ellers gerne ville have en bisidder med. Han forsikrer mig, at jeg ikke kan få en SB før efter visationen til kontanthjælp.
Jeg tror faktisk ikke helt på ham så tager mig veninde med. og ganske rigtigt, vi kunne jo lige så godt slå to fluer med et smæk, og jeg skulle så have møde med - HAM.
Åh nej - jeg blev så ked af det, magter ham ikke. Forvirret mand, der ikke har sat sig ind i min sag, vidste fx ikke at jeg havde indleveret partshøring, eller at min ressourceprofil stadig er den helt tilbage fra for 1½ år siden i den anden kommune mm.

Han hilste ikke på os, så min veninde endte med at komme med ind og ud igen uden at han hilste på hende. Well - måske lille ting, men når man sidder der og er nervøs og utryg er det godt nok ubehageligt, når der er sådan et pres på, stress, uforberedt, og uhøflig.

Enden blev at han matchede mig 3 og forklarede at at det desværre var kynisk på kontanthjælp så det var den hurtigste vej UD af kontanthjælp. Og at så længe der ikke er anket til højere instans og foreligger svar herfra, kan han ikke arbejde videre.

De vil da tage hensyn til min faglighed, så vidt muligt. men ikke nødvendigvis. I brevet står der, at jeg ikke har andre problemer end ledighed(skånebehov???hvad med min ryg? Og psykisk mm ved han egentlig intet om, da han ikke har spurgt eller kan undersøge det, da min ressourceprofil er så gammel)jeg skal i starten ikke søge jobs, men det kommer nok snart. jeg skal starte på kompetence center(fik ingen info om det) Ligge cv ind på jobnet osv.

Fik dog på falderebet lov til selv at prøve at finde en aktivering 3 mdr. men som han sagde du skal ikke regne med, at det kan afklare dig yderligere ift flex? Men hvad mener han mon med det? Jeg tænker bare, at det vel ikke kun er ren aktivering men også afklarende, jeg er jo trods alt stadig "syg" - blot på kontanthjælp i stedet for sgdp. Og igen henviser jeg til det lovstof som omhandler det at være syg på kontanthjælp....12b

Nu kommer der masser af spørgsmål:

1)Når der ikke er flere sgdp skal kommunen så ikke følge op på min sag på kontanthjælp? jvf paragraf 12 b ad 1 ad 2 og ad 3 Jeg anker jo, men der kan jo godt gå længe før jeg får svar på det! Kan forstå at der skal laves en plan, men min sagsbehandler ligger noget andet i det end jeg. Fx står der han kan inddrage andre parter end mig, og han afviser at gøre det fordi han ikke mener det er nødvendigt at undersøge mere i den sag...Osv. ?? Jeg undrer mig fordi min gamle sagsbehandler på sgddp jo sagde "bare rolig" det ændrer intet, du fortsætter i afklaring, blot ved ny sagsbehandler...Og jvf 12 b

2) kan man virkelig ende i midten af nowhere på den måde, du er for god til flex og for dårlig til reva?

3) kommunen siger, at kan man bare arbejde lidt over 50 % af max ydeevne, altså vel sagtens 18,5 timer, så er man ikke berettiget til flex, og skal klare sig selv for de 18,5 timer? det er vel som det er hvis det er loven, men hjælp det bliver svært at finde et sådant job. men hvad hvis man kan arbejde som mig lige nu 25 timer med skånebehov. Jeg bliver bare rigtig bange for, at det bliver meget svært at finde nogle der vil ansætte en på de vilkår?

4) MIn SB på sgdp har ikke udelukket reva, blot ikke nu, da jeg ikke er afklaret, som hun siger. men hvad skal der så til, før man kan blive reva? Og afklaret, når ny sagsbehandler intet gør i den retning??? Og i bund og grund mener jeg bare skal ud hurtigst muligt.
Nogle siger at reva er fuld tid ordinært, andre at det kan være mindre, da kommunen jo kræver man skal kunne klare sig for alt over 18,5 timer, kan en reva vel gå på 25 timer?
Min nye SB sagde, alt kan lade sig gøre, hvis du vil skrive under på, at du kan klare dig for 25 timer<? Hvad mener han mon(fik ikke spurgt ind, der var så meget info) hvis man accepterer dette, kan man så komme i klemme senere, hvis nu man om ti år er blevet dårligere og nu søger flex og får det? Fx at man så kun kan få suppleret op til 25 Eller hvad er "fælden " her, hvis der er en? Og kan man revalideres indenfor ens eget felt, hvis man mangler viden og erfaring fx, for at kunne blive attraktiv på arbejdsmarkedet?

5) Kan man bede om ny sagsbehandler på baggrund af det jeg her har beskrevet, jeg forstår ham ikke, føler ikke vi forstår hinanden eller kan tale sammen osv...er lidt nervøs for, at det også kunne gøre det hele værre?

6)Når jeg har taget en videregående uddannelse og er sygemeldt, må kommunen så sende mig ud i ordinært ufaglært arbejde?

7)raskmeldt/sygemeldt, er det mig selv der "bestemmer" eller kan kommunen raskmelde mig?

8)Sådan en paragraf 56, er det til at få? Eller er det umuligt? For det kunne jo være en stor hjælp, hvis man ender på det ordinære arbmarked men har sygedage pga ens sygdom, det skal nævnes at jeg har slidgigt, dette mener speciallægen IKKE er kronisk, men det er det nu, så mon ikke en paragraf 56 kunne være noget jeg kunne få fremtidigt, hvis min sag ender med afslag på alt?

9)hvis det viser sig, at jeg kan arbejde 25 timer fx - uden skånebehov, er jeg så ikke ude på det ordinære arbejdsmarked? Blot på den måde, at jeg så skal klare mig selv for 25 timer?

Og til sidst - Flot Claus Hjort....Endnu mere gulerod/pisk finte. Kommunerne bliver trukket økonomisk hvis de ikke får folk ud af systemet og får ekstra penge hvis de gør. Processen? hvorfor snakke proces, arbejdsmiljø, stress, osv, og mon det i den sidste ende bliver et overskud, hvis man presser syge mennesker ud ved at omgåes loven?
Well - det kan man jo tænke lidt over !!!

Læste lige at samme person har udtalt sig om, at man ikke må overgå til kontanthjælp og ikke være raskmeldt? Men hvad så? Så skal han da forlænge og IKKKE forkorte sgdp(som han er i gang med nu) Eller anerkende, at en sådan process tager den tid det gør, med de sagsbehandlingstider der er for tiden

På forhånd tak for svar - Eva

Sidst redigeret af Xeva; 07-12-2008 kl. 21:24.
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2008, 23:35   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvad siger din fagforening.
de skal med på banen, gå ikke til møde på kommunen uden.
Fasthold §12b.
Du kan ikke stå til rådighed for ordinært arbejde 37t, når det er bevidst at du ikke mere kan magte de timer.
Ring evt til landsforening hvis din lokale fagforening er for sløv. Forlang, at de gå med til møde mv.
Selvfølgelig skal de afklare din realle arbejdsevne, evt Reva-center som er til for det samme.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2008, 00:25   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Aller aller først, afsnit, folk (de fleste) her inde er syge, og nogle har svært ved at overskue lange tekster, og tekster uden afsnit. Afsnit bla fordi man kan holde pause fra læsningen, hvis de er der, det vil muligvis give flere svar. Normalt er jeg ligeglad, men for en gang skyld måtte jeg kopiere til woord og selv plotte afsnit ind.

Jeg har valgt at plukke i din tekst, det er langt fra alt jeg svarer på, dit er rødt.


Denne læge(som jeg senere får at se, at lægekonsulenten direkte har henvist til - må de det???)
Så vit jeg er orinteret, nej det mås de ikke, de må "kun" bede om undersøgelse inden for et bestemt område. Men der er så meget de ikke må og gør det alligevel, og der sker ikke en prut ved det.

hvordan HULAN, kan det blive borgernens problem, at kommunerne har sagsbehandlingsvente tid, spildte jo noget nær 9-10 måneder i første kommune. Dit liv er dit ansvar, der med er det også dit ansvar at holde din sag i gang, det er en meget meget dårlig ide at læne sig tilbage og tro at kommunen holder styr over tingene, det har du så desværre lært nu (og du er bestemt ikke ene om den lærdom)

1: Fx står der han kan inddrage andre parter end mig, og han afviser at gøre det fordi han ikke mener det er nødvendigt at undersøge mere i den sag Det er desværre helt og holdent sagsbehandlers beslutning om han vil indhente yderlig info (kan KAN han skal ikke) MEN der kan du selv gøre noget, søg agtindsigt ved alle indstanser (læger osv) og få det vedlagt din sag. Du kan også vælge at klage over den beslutning.

2:kan man virkelig ende i midten af nowhere på den måde, du er for god til flex og for dårlig til reva? Desværre må svaret være ja, altså § messigt kan man ikke, men IRL kan man godt, jeg har selv været et ligende sted, altså mellem 2 stole, og her på siden er du ikke den eneste der er havnet lige der hvor du er.

4: Der er så vit jeg ved ikke noget der hedder 18½5 time det står ikke i nogen lov jeg har læst, og så tæller det ikke, siger sagsbehandler det, beder du om § der siger sådan.
Revalidering er i langt de fleste tilfælde med henblik på et fuldtidsjob på det ordinære arbejdsmarked, der forekommer afvigelser, de ses bare ikke så tit. MEN! der findes en mellemordning (som jeg ikke er inde i) fx kan man få en mentor ol ting, det er lavet for at fastholde folk på det ordinære arbejdsmarked, dvs de kan indgå som en del af et helt alm job.
Selve reva´en, kan foregå på mange måder, det mest gængse er en udd der varer over 18 måneder og lige omkring 3 år (de fleste siger max 3 år) og man tager den på lige fod med en rask, men det er ikke umuligt at tage en udd via revalidering på nedsat tid, igen er det bare ikke lige det man ser så tit, for det harmonere ikke med at reva skal stile efter et ordinær job.
Du spørger til opgradering af allerede eksisterende udd, det kan du ikke få, med mindre det varer over de 18 måneder og under 5 år (de 3 år, er en grænse kommunerne har sat loven siger 5 år, det er svært at få, men et forsøg skader ikke) På en reva omskoler man sig, eller også bygger man videre på en allerede eksisterende udd, via en udd, der gør at ens arbejdsområder ændres markant. For din egen skyld skal du ikke bede om kursiser til at styrke dit feldt, for så er det sten sikkert at du ikke får værgen det ene eller det andet, for det er det samme som at sige at du godt kan holde til at arbejde med det du har en udd inden for, under ordinære vilkår, så lad ved den søde grød være med det.

Min nye SB sagde, alt kan lade sig gøre, hvis du vil skrive under på, at du kan klare dig for 25 timer Han mener at han godt kan give dig Revalidering, hvis du skriver under på at du efter endt udd, kan klare dig for et 25 timers job uden anden hjælp fra det offentlige. Dvs at hvis du efter endt udd ikke kan finde job pga din ryg, så har du kun kontanthjælp, og kan ikke søge fleks eller FP, kun hvis din tilstand er forværret eller der er kommet andet til, vil der være noget at komme efter.

5: Kan man bede om ny sagsbehandler på baggrund af det jeg her har beskrevet, jeg forstår ham ikke, føler ikke vi forstår hinanden eller kan tale sammen osv...er lidt nervøs for, at det også kunne gøre det hele værre? Det kan du sagtens bede om, du skal bare ikke regne med at få det, der står desværre intet sted at man som klient har RET til en ny sagsbehandler, der står godt nok at samarbejdet skal være i orden, men der står ikke at dårligt samarbejde giver ret til anden sagsbehandler, desværre... men igen det skader ikke at forsøge.

6:Når jeg har taget en videregående uddannelse og er sygemeldt, må kommunen så sende mig ud i ordinært ufaglært arbejde? At du har en videregående udd, giver dig altså ingen rettighedder, du er ikke mere værd end mig (som ingen udd har) tvært om, faktisk, dig kan de snde ud i mange flere ting, end mig, fordi din udd gør at du kan meget mere, fx kan du smides på et kontor, det kan jeg ikke, ikke uden jeg får noget udd inden for det. MEN du er syg, og et er der hagen er... nej de må ikke sende dig ud i noget der kan forvære sin tilstand, forsøger de alligevel, går du til din læge og beder om en sygemelding på kommunens regning (også selv om at du har en, denne her skal "bare" belyse hvorfor du ikke kan lige DET kommunen vil sende dig ud i)

7: raskmeldt/sygemeldt, er det mig selv der "bestemmer" eller kan kommunen raskmelde mig? Ingen af jer, det er lægerne, og så dog for det er din sagsbehandler der vurdere om du kan holde til det ene eller det andet (ud fra lægepapirer) Dvs du kan sagtens have flere læger der siger at du ikke kan arbejdsprøves, mens din sagsbehandler siger at du kan, og så er det altså sagsbehandler der bestemmer, om du tør nægte, eller om du hellere vil bevise at du virkelig ikke kan, er op til dig. (jeg kan anbefale det sidste, når det handler om arbejdsprøvning, af papirmessige årsager, ved dum på kursus vil jeg nægte)

Mht AF sider jeg og tænker at jeg ville møde op der nede og fortælle at jeg er sygemeldt, der til ville jeg gøre et meget stort nr ud af det i min jobprofil (hvis jeg alligevel bliver bedt om at lave sådan en) Hvid du bor i et område hvor du får lægeerklæringerne med i hånden (selv skal sende dem) ville jeg tage et kopi af den seneste (eller få lavet en ny) og tage kopien med til AF.

At du er havnet i mach 3, ville jeg klage over, og henvise til at RS profilen klart er forældet, samt henvise til at der foreligger nyrer lægepapirer i min sag, som sagsbehandler ikke syntes er relevante, og derfor kan den ikke bruges (det ville jeg også fortælle på AF)

Jeg har skrevet nogle steder at jeg ville klage (eller at et forsøg ikke skader) uden at give §§ med at klage ud fra. det er lidt med vilje, for jeg syntes det vil være meget nemmere hvis du danner dig et overblik over hvad du ønsker at klage over, så kan andre nemmere plotte de §§ ind som du har brug for (eller fortælle hvor du finder dem) Lige så vil du garanteret få forslag til udformning af klage, inden i bitte små brudstykker, eller hvor du bare skal omskrive det til dit eget sprog.

Dog er der en ting jeg vil give §§ til... oppe i nyttige links, kan du finde en begæring om agtindsigt, benyt den (der står §§ i *ss*) det vil give dig et overblik over din sag, hvad du vil klage over og hvorfor.

SKRIV, hold dig så lang fra personlige samtaler med sagsbehandler som du kan, og der hvor du ikke kan undgå det, så bed om at få det sagte på skrift, og gør det til en hyggelig vane, konstant at spørge: I hvilken lov står det? Jeg ønsker en kopi af den §, ind til jeg har fået det agere jeg som om du aldrig har sagt det" Fx "vi lukker kassen hvis du ikke møder" I hvilken lov og § står, at i gerne må lukke kassen? Ind til jeg får en kopi udleveret, foretager jeg mig ikke yderligt i den henseende" (skriv også gerne ned at du har bedt om lov og § samt at du ikke foretager dig noget før du har fået udleveret en kopi, og forlang at få det vedlagt din sag)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2008, 01:46   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej og velkommen til

Det er jo en mega lang historie men en ting kunne jeg ikke lade være med at bide mærke i og det var den her
Citat:
fx ikke at jeg havde indleveret partshøring, eller at min ressourceprofil stadig er den helt tilbage fra for 1½ år siden i den anden kommune mm. Han hilste ikke på os
Jeg formoder at du har din fagforening med til at anke dit sygedagpenge stop da det jo klart ikke er ok at stoppe dem ud fra at der står sådan her i sygedagpenge loven
Citat:
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.
Dette medføre en opdateret ressourceprofil og jeg har lidt svært ved at forstå at de har stoppet dine sygedagpengen hvis og så frem fagforeningen har gjort dem opmærksom på dette.

Jeg tager det bare lige meget kort her da du jo har din fagforening med indenover..

og det er et lidt langt indlæg at komme igennem på denne tid

men er der ingen der da de ville stoppe dine sygedagpenge anbefalde dig at søge ftp på forliggende grundlag ved godt at du ikke havde fået det men det havde givet dig et stakket frist på sygedagpenge...

De har matchet dig i 3 skriver du , du ved godt at du kan klage over dit match ikke ?

Det ville jeg klart gøre ud fra din sygehistorie ..

Når de siger at du skal stille dig til rådighed for arbejdsmarkedet og hvis du er til rådighed så burde du jo kunne få a kasse hjælp (ved jeg godt at du ikke kan fordi du reelt ikke er rask )

Og sidst men ikke mindst hvis du vil tvinge din kommune til at rydde op i din sag så kan det være en god ide at søge en § 17 da de så vil være nød til at opdatere din ressourceprofil , jeg kan slet ikke forstå at de er sluppet afsted med at stoppe dine sygedagpenge når de ikke har gjort det ....

Men som Lum skriver søg aktindsigt med det samme så du ved hvad de har skrevet ned om dig.. en § 56 vil helt sikkert bedre kunne komme igennem end en revalidering men det forandre jo stadig ikke det at du ikke kan arbejde fuldtid
  Besvar med citat
Gammel 08-12-2008, 20:39   #5
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Til Pia

Jeg er desværre ikke medlem af en fagforening. Har måttet skære noget fra og lige nu virker mad mere vigtigt, vi har ingen penge og er så pressede økonomisk. men er i a-kasse og socialrådgiver der, er gået ind i det, har hjulpet med anke mm. har inviteret sgsbehandler til møde, men sagsbehandler afslår, siger det har han ikke tid til...

Men selvfølgelig at have en sådan bisidder med ville være guld. Mikn a-kasse er bosiddende i Khb og er i århus en gang måneden, og kan ikke tage rundt til alle kommuner, men inviterer så gerne ud. havde en veninde med, men hun er kun ører, kan jo ikke respondere kende loven mm.

jeg kunne jo ringe ind til fagforening og spørge helt ærligt, om de ville gå med hvis? For så må jeg på knæ over for min mor igen, efter penge!!!
men indtil videre har a-kasse virkelig hjulpet, med at sende oplysninger/information/paragraffer mm.... som kommunen ikke har gjort
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2008, 21:05   #6
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Aj ja det er dumt, kan godt se det nu, at jeg skulle have lavet afsnit og mellemrum...ØV, nu kan jeg ikke rette i det.... Håber mange vil læse og hjælpe alligevel og tak for dine svar...Jeg kommenterer med fed/kurviv...I dette svar kan jeg jo så dele det lidt op...smiler, og henvise folk til at læse denne udgave...Har slettet noget af dokumentet og bevaret det relevante...


Jeg har valgt at plukke i din tekst, det er langt fra alt jeg svarer på, dit er rødt.




Denne læge(som jeg senere får at se, at lægekonsulenten direkte har henvist til - må de det???)
Så vit jeg er orinteret, nej det mås de ikke, de må "kun" bede om undersøgelse inden for et bestemt område. Men der er så meget de ikke må og gør det alligevel, og der sker ikke en prut ved det.

[B][I]Så det du siger er, at det ikke vil føre til noget om jeg noterer at jeg undere mig over at lægekonsulent bestiller en bestemt læge? det vil jo også måske sætte mig i et dårligt lys, at jeg klager. over så mange ting

hvordan HULAN, kan det blive borgernens problem, at kommunerne har sagsbehandlingsvente tid, spildte jo noget nær 9-10 måneder i første kommune. Dit liv er dit ansvar, der med er det også dit ansvar at holde din sag i gang, det er en meget meget dårlig ide at læne sig tilbage og tro at kommunen holder styr over tingene, det har du så desværre lært nu (og du er bestemt ikke ene om den lærdom)

jeg lænede mig ikke tilbage, men det har jeg ikke skrevet8der er så mange detajler) jeg ringede og mailede til min sagsbehandler og hun svarede at der bare var kø, jeg spurgte om jeg ikke selv måtte finde arbprøvning, men så skulle de jo til at sende en jobkonsulent ud, som hun sagde. ØH JA...sandt, sådan er det jo....Men ja de havde bare ikke tid og jeg blev skubbet, trods jeg pressede på...

1: Fx står der han kan inddrage andre parter end mig, og han afviser at gøre det fordi han ikke mener det er nødvendigt at undersøge mere i den sag Det er desværre helt og holdent sagsbehandlers beslutning om han vil indhente yderlig info (kan KAN han skal ikke) MEN der kan du selv gøre noget, søg agtindsigt ved alle indstanser (læger osv) og få det vedlagt din sag. Du kan også vælge at klage over den beslutning.
Ja det er jeg ved, har sammen med socialrådgiver ved a-kasse lavet anke....som sendes videre nu. har også svaret på partshøring...

2:kan man virkelig ende i midten af nowhere på den måde, du er for god til flex og for dårlig til reva? Desværre må svaret være ja, altså § messigt kan man ikke, men IRL kan man godt, jeg har selv været et ligende sted, altså mellem 2 stole, og her på siden er du ikke den eneste der er havnet lige der hvor du er.
nej kan se det, det er vildt frustrerende, burde hive Hjorten i den varme stol og få ham til at give nogle fornuftige svar. mon ikke der er ved at være mange gode spørgsmål, det kan jeg se på den underskriftindsamling i hvert fald....Mon ikke medierne ville dække det? ;-)

4: Der er så vit jeg ved ikke noget der hedder 18½5 time det står ikke i nogen lov jeg har læst, og så tæller det ikke, siger sagsbehandler det, beder du om § der siger sådan.

Men er ens arbevne ikke nedsat med mindst 50 % kan man ikke få flex, det mener jeg er sandt nok... men kan ikke henvise til en §, måske kan andre???

Revalidering er i langt de fleste tilfælde med henblik på et fuldtidsjob på det ordinære arbejdsmarked, der forekommer afvigelser, de ses bare ikke så tit. MEN! der findes en mellemordning (som jeg ikke er inde i) fx kan man få en mentor ol ting, det er lavet for at fastholde folk på det ordinære arbejdsmarked, dvs de kan indgå som en del af et helt alm job.
Selve reva´en, kan foregå på mange måder, det mest gængse er en udd der varer over 18 måneder og lige omkring 3 år (de fleste siger max 3 år) og man tager den på lige fod med en rask, men det er ikke umuligt at tage en udd via revalidering på nedsat tid, igen er det bare ikke lige det man ser så tit, for det harmonere ikke med at reva skal stile efter et ordinær job.
Du spørger til opgradering af allerede eksisterende udd, det kan du ikke få, med mindre det varer over de 18 måneder og under 5 år (de 3 år, er en grænse kommunerne har sat loven siger 5 år, det er svært at få, men et forsøg skader ikke) På en reva omskoler man sig, eller også bygger man videre på en allerede eksisterende udd, via en udd, der gør at ens arbejdsområder ændres markant. For din egen skyld skal du ikke bede om kursiser til at styrke dit feldt, for så er det sten sikkert at du ikke får værgen det ene eller det andet, for det er det samme som at sige at du godt kan holde til at arbejde med det du har en udd inden for, under ordinære vilkår, så lad ved den søde grød være med det.

Ok ja det er en jungle...men jeg tænker da, at om jeg ikke kan få reva(også måske fordi jeg faktisk ikke kan se mig selv indenfor en anden uddannelse bedre end den ejg allerede har) ja så er det med at blive mere attraktiv inden for mit eget felt...men afventer nu også lige lidt, og finder en aktivering indenfor mit felt nu, for det der med at sidde og samle små dimser på et kompetencecenter, det er godt nok kedeligt...men det er nok også det der er meningen

Min nye SB sagde, alt kan lade sig gøre, hvis du vil skrive under på, at du kan klare dig for 25 timer Han mener at han godt kan give dig Revalidering, hvis du skriver under på at du efter endt udd, kan klare dig for et 25 timers job uden anden hjælp fra det offentlige. Dvs at hvis du efter endt udd ikke kan finde job pga din ryg, så har du kun kontanthjælp, og kan ikke søge fleks eller FP, kun hvis din tilstand er forværret eller der er kommet andet til, vil der være noget at komme efter.

Ok, men bliver den så forværret og jeg fx kun kan arbejde 15 timer , får det værre , mere ondt og sygemeldes igen....Bare hypotetisk for at forstå det...Er jeg så derefter ikke berettiget til flex suppleret op til fuld?

5: Kan man bede om ny sagsbehandler på baggrund af det jeg her har beskrevet, jeg forstår ham ikke, føler ikke vi forstår hinanden eller kan tale sammen osv...er lidt nervøs for, at det også kunne gøre det hele værre? Det kan du sagtens bede om, du skal bare ikke regne med at få det, der står desværre intet sted at man som klient har RET til en ny sagsbehandler, der står godt nok at samarbejdet skal være i orden, men der står ikke at dårligt samarbejde giver ret til anden sagsbehandler, desværre... men igen det skader ikke at forsøge.


6:Når jeg har taget en videregående uddannelse og er sygemeldt, må kommunen så sende mig ud i ordinært ufaglært arbejde? At du har en videregående udd, giver dig altså ingen rettighedder, du er ikke mere værd end mig (som ingen udd har) tvært om, faktisk, dig kan de snde ud i mange flere ting, end mig, fordi din udd gør at du kan meget mere, fx kan du smides på et kontor, det kan jeg ikke, ikke uden jeg får noget udd inden for det. MEN du er syg, og et er der hagen er... nej de må ikke sende dig ud i noget der kan forvære sin tilstand, forsøger de alligevel, går du til din læge og beder om en sygemelding på kommunens regning (også selv om at du har en, denne her skal "bare" belyse hvorfor du ikke kan lige DET kommunen vil sende dig ud i)

AHA ok.......

7: raskmeldt/sygemeldt, er det mig selv der "bestemmer" eller kan kommunen raskmelde mig? Ingen af jer, det er lægerne, og så dog for det er din sagsbehandler der vurdere om du kan holde til det ene eller det andet (ud fra lægepapirer) Dvs du kan sagtens have flere læger der siger at du ikke kan arbejdsprøves, mens din sagsbehandler siger at du kan, og så er det altså sagsbehandler der bestemmer, om du tør nægte, eller om du hellere vil bevise at du virkelig ikke kan, er op til dig. (jeg kan anbefale det sidste, når det handler om arbejdsprøvning, af papirmessige årsager, ved dum på kursus vil jeg nægte)

Men men det er jo lidt det de sender mig ud i nu - straksaktivering. Jeg ved ikke helt hvad jeg synes om det, altså det kan jeg vel ikke nægte? jeg skal være på en sundhedscafe. Tror ikke jeg kan holde til det hele, men jeg siger jo bare fra over for det jeg ikke kan velsagtens.... Påkontanthjælp skal man jo aktiveres, det er så en anden sag at hjorten ikke mener der skal være syge på kontanthjælp jo. Stemmer ikke helt overens med at sættesygedagpengeneperioden ned?

Mht AF sider jeg og tænker at jeg ville møde op der nede og fortælle at jeg er sygemeldt, der til ville jeg gøre et meget stort nr ud af det i min jobprofil (hvis jeg alligevel bliver bedt om at lave sådan en) Hvid du bor i et område hvor du får lægeerklæringerne med i hånden (selv skal sende dem) ville jeg tage et kopi af den seneste (eller få lavet en ny) og tage kopien med til AF.

Ok, jeg skal lave jobprofil, men ikke søge jobs lige nu, da jeg regner med at finde en aktivering selv snart...Men mon jeg så skal på AF, det finder jeg ud af, og det du har sagt er noteret... ;-)

At du er havnet i mach 3, ville jeg klage over, og henvise til at RS profilen klart er forældet, samt henvise til at der foreligger nyrer lægepapirer i min sag, som sagsbehandler ikke syntes er relevante, og derfor kan den ikke bruges (det ville jeg også fortælle på AF)

Jeg har skrevet nogle steder at jeg ville klage (eller at et forsøg ikke skader) uden at give §§ med at klage ud fra. det er lidt med vilje, for jeg syntes det vil være meget nemmere hvis du danner dig et overblik over hvad du ønsker at klage over, så kan andre nemmere plotte de §§ ind som du har brug for (eller fortælle hvor du finder dem) Lige så vil du garanteret få forslag til udformning af klage, inden i bitte små brudstykker, eller hvor du bare skal omskrive det til dit eget sprog.

Dog er der en ting jeg vil give §§ til... oppe i nyttige links, kan du finde en begæring om agtindsigt, benyt den (der står §§ i *ss*) det vil give dig et overblik over din sag, hvad du vil klage over og hvorfor.

SKRIV, hold dig så lang fra personlige samtaler med sagsbehandler som du kan, og der hvor du ikke kan undgå det, så bed om at få det sagte på skrift, og gør det til en hyggelig vane, konstant at spørge: I hvilken lov står det? Jeg ønsker en kopi af den §, ind til jeg har fået det agere jeg som om du aldrig har sagt det" Fx "vi lukker kassen hvis du ikke møder" I hvilken lov og § står, at i gerne må lukke kassen? Ind til jeg får en kopi udleveret, foretager jeg mig ikke yderligt i den henseende" (skriv også gerne ned at du har bedt om lov og § samt at du ikke foretager dig noget før du har fået udleveret en kopi, og forlang at få det vedlagt din sag)[/QUOTE]

ok, min sagsbehandler gør mig bare så forvirret at jeg helt glemmer alt det. han snakker så hurtigt og rodet....men der går nok ogsålænge før vi skal ses, hans tid hænger ikke på træerne. og indtil videre glemmer han også det meste af det han lover mig, tak for mail...jeg spørger til jeg får det...
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2008, 21:30   #7
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Hej og velkommen til

hej, og tak for svar, tak til alle..... det indlæg er da alt for tætpakket, træls, kom først til at notere mig det for sent...



Jeg formoder at du har din fagforening med til at anke dit sygedagpenge stop da det jo klart ikke er ok at stoppe dem ud fra at der står sådan her i sygedagpenge loven


Dette medføre en opdateret ressourceprofil og jeg har lidt svært ved at forstå at de har stoppet dine sygedagpengen hvis og så frem fagforeningen har gjort dem opmærksom på dette.

Jeg tager det bare lige meget kort her da du jo har din fagforening med indenover..

Ja har fået hjælp til anke, men som sagt har sagsbehandler stoppet da der ikke er nogle af de 6 punkter i loven hvori jeg ville kunne forlænges, der er ikke en der siger, at man skal være helt udredt.... og hun vurderer at reva er uopnåeligt(fordi det er jeg for dårlig til) men flex er jeg for god til( da jeg muligvis kan stige i timer)...Så jeg mangler et stykke der siger(og det er der nok mange der gør): -at man kan forlænges udfra det fact, at man ikke er udredt ift ens arbejdsevne....



men er der ingen der da de ville stoppe dine sygedagpenge anbefalde dig at søge ftp på forliggende grundlag ved godt at du ikke havde fået det men det havde givet dig et stakket frist på sygedagpenge...

Nej det har ingen anbefalet mig...

De har matchet dig i 3 skriver du , du ved godt at du kan klage over dit match ikke ?
Jo det ved jeg, men er selv i tvivl om, hvilken gruppe jeg tilhører, så tænker, at hvis jeg ikke hører til i 3, så rykker de mig vel. det er netop afklaring der skal til for at finde ud af, om jeg er 2-3-4- eller? Og det er det jeg vil have kommunen til at arbejde hen imod, men de har skisme alt for travlt...

Når de siger at du skal stille dig til rådighed for arbejdsmarkedet og hvis du er til rådighed så burde du jo kunne få a kasse hjælp (ved jeg godt at du ikke kan fordi du reelt ikke er rask )

Kan man nemlig ikke...Og heller ikke være med i den ordning at man kan få støtte ved arbejdsløshed jo....da de siger...Vi ved jo ikke om du kan arbejde 30 timer, og det skal man kunne for at få dagpenge under ledighed. Så endnu et sted hvor man er mellem to kasser

Og sidst men ikke mindst hvis du vil tvinge din kommune til at rydde op i din sag så kan det være en god ide at søge en § 17 da de så vil være nød til at opdatere din ressourceprofil , jeg kan slet ikke forstå at de er sluppet afsted med at stoppe dine sygedagpenge når de ikke har gjort det ....

Ok, vil lige finde den §17

Men som Lum skriver søg aktindsigt med det samme så du ved hvad de har skrevet ned om dig.. en § 56 vil helt sikkert bedre kunne komme igennem end en revalidering men det forandre jo stadig ikke det at du ikke kan arbejde fuldtid
har jeg gjort...har læst det hele og anket ud fra det samt deres afgørelse. Vi har skrevet en anke der kører på sgdp stop, for det er jo det i første omgang.... Så kan jeg også anke det min nye sagsbehandler har skrevet til mig, angående match, om jeg skal være i aktivering osv. Og igen, svært at vide hvad de kan kræve af mig - sygemeldt på kontanthjælp.... Jeg aner det ikke. har i nogle gode paragraffer jeg kan støtte mig til der, for at kende mine rettigheder. har læst 12 b, men den forholder han sig meget simpelt til, og der ligger desværre ikke så meget afklaring i det. han har også sagt direkte til mig, at hans opgave er, at få mig ud af systemen hurtigst muligt...Og ja det ved jeg godt, og er ikke i tvivl...men om han har ret til at handle som han gør, det ved jeg ikk?


Tak fordi i skriver med om dette.....

Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2008, 21:59   #8
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Hejsa
har omskrevet det lidt, så nu kan i i mit nye indlæg måske få lidt større overblik...;-)
Og heidien: det er netop de paragraffer 24/27/28, som min sagsbehandler forholder sig til og giver afslag på baggrund af....Som før nævnt - for dårlig til reva for god til flex? Hvor søren ender jeg? hvis man ender med at kunne arbejde 25 timer...Må de så ikke også sige: jamen nu kan du jo klare dig selv?
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2008, 23:13   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg synes, du skal klage over, at du IKKE kan blive selvforsørgende, hvis du IKKE får et fuldtidsjob.

Så må den jo køre videre igennem klagesystemet, for jeg synes også, det ligner et af de utallige huller i flekslovgivningen.

Kommunerne har meget travlt med at "dokumentere", at borgerne kan "arbejde" 25 timer, og det er, fordi det hænger sammen med kommunens mulighed for refusionen fra staten og intet med borgernes arbejdsevne at gøre.

Derfor synes jeg, at du skal klage over, at du IKKE kan blive selvforsørgende med de timer.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2008, 02:06   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Xeva Se meddelelser
Aj ja det er dumt, kan godt se det nu, at jeg skulle have lavet afsnit og mellemrum...ØV, nu kan jeg ikke rette i det.... Håber mange vil læse og hjælpe alligevel og tak for dine svar...Jeg kommenterer med fed/kurviv...I dette svar kan jeg jo så dele det lidt op...smiler, og henvise folk til at læse denne udgave...Har slettet noget af dokumentet og bevaret det relevante

Mit hoved kan og vil ik lige nu, jeg har læst "dig" men der ud over er knolden åbenbart død ... humm... så nøjes med overstående.

Det er ok, tingene kan være ret svære som ny, på et forum (ikke nødvendigvis dette men alle) man skal liiiige finde ud af hvordan tingene fungere, det skal der helt sikkert også være plads til, jeg håber ikke at du tog det som negativ kritik (det fornemmer jeg ikke du gjorde *s*)

Jeg kan godt høre du er forvirret, med god grund, der er meget at holde styr over, men det er så også det gode ved denne her side, det den ene ikke helt har styr over, har den anden.

Og her stopper jeg så inden jeg kommer for godt i gang (lange indlæg er min svaghed *fløjter*)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Indtægt imellem ledighedsydelse og førtidspension milas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 06-01-2011 14:04
Imellem flexjobs ulla65 Spørgsmål ang fleksjob 10 12-11-2010 10:25
reva 5 år, afslag på flex og nu kontanthjælp Alias Alt det andet 10 24-10-2010 20:17
Lidt godt kan man da opleve engang imellem. lola44 Dit og Dat 1 03-06-2010 07:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension