K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-11-2008, 02:25   #1
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Kontanthjælp virksomhedspraktik & indtægt

Hej alle,

Jeg har nu ventet i henved 4 mdr. på at få afklaret min sag i beskæftigelses ankenævnet og vil gerne høre jeres mening.

Jeg har vedlagt de uddrag fra sagen, som jeg har bidraget med, og vil så gerne høre jeres mening:

...
jeg har modtaget krav om tilbagebetaling af kontanthjælp d.d. jeg ønsker at klage over afgørelsen. Da det ligger tilbage i tiden, og da der er sket fejl, som jeg ikke selv har været herre over, ønsker jeg dog først at redegøre for forløbet – og disse fejl – så godt som det nu er muligt.

Jeg modtog lønsedlerne for august og september den 1. oktober 2007. Den 2. oktober, har jeg henvendt mig til min sagsbehandler omkring dette. Denne har så henvendt sig til min sagsbehandler i ydelsesservice – og da min Kontanthjælp har været bragt til ophør og startet igen – er det for mig uklart, om jeg har et eventuelt udestående. Som det fremgår af lønsedlen for september, har jeg fået udbetalt dobbelt løn, da der kun er tale om x enheder. Så vidt jeg husker og kan dokumentere, har jeg arbejdet dette af den efterfølgende måned. Jeg har den 05/12/07 sendt lønseddel for november måned, (som jeg modtog dagen før), se vedlagte skrivelse, og denne har der, så vidt jeg husker, også været reageret på.

Jeg har fra 1. juni 2007 Til og med august været i praktik på fuld tid (37 timer) i xxx. Fra perioden 1. oktober til og med udgangen af december, har jeg været i praktik hos xxx. Disse oplysninger ligger beskæftigelsesforvaltningen inde med – alternativt vil de kunne fremskaffes. Jeg har, da jeg var imellem 2 praktikpladser ikke været i praktik i september; men dette skyldes som nævnt, at jeg var imellem 2, (xxx og xxx); og det har ikke været udtryk for manglende rådighed.

Klagepunkter:
som skitseret ovenfor, er der tale om forskellige forhold / arbejdssituationer. Det fremgår ikke af skrivelsen hvilket beregningsgrundlag, der har været lagt til grund for den påståede gældspost. Jeg ønsker naturligvis ikke, at vedkende mig en gæld til inddrivelse, som jeg ikke kender beregningsgrundlaget for. Er der eg. Beskæftigelsesfradrag – og har beskæftigelsesfradraget været gældende for praktikken, for bijobbet ved siden af praktikken eller lign.? Har det haft betydning, at jeg ikke har været i praktik for september måned? Hvis ja hvilken? Har man ydet det ekstrabeløb 1000 kr. / der kan ydes i forbindelse med praktik? Hvis nej burde dette så have været ydet?
Jeg kan dokumentere at jeg har bidraget med samtlige oplysninger, og der har også været handlet derpå. Jeg finder det derfor upassende at man indskærper § 11 overfor mig.

Pensionsovervejelser:
Lidt i forlængelse af ovenstående, har jeg gjort mig overvejelser om, om jeg er / har været pensionsberettiget for dele af eller hele perioden. Jeg var på revalidering fem til medio 05 – og har siden været på kontanthjælp. Jeg modtager tillige invaliditetsydelse. Jeg har periodisk haft psykiske problemer; og jeg er spastisk lammet i middelsvær grad.
I den forbindelse, finder jeg det rimeligt, at man tager stilling til, om jeg har været pensionsberettiget for hele eller dele af perioden. Jeg skal her henvise til en igangværende sag hos ankestyrelsen (tredjepart):.

Antaget Principsag
Titel: Tidspunktet for påbegyndelse af sag om førtidspension
Journalnummer: 6000435-07 / Antagelsesdato: 28-12-2007
Vedrører: Lov om social pension - § 24
________________________________________
Antagelsestema:
Vi vil behandle sagen for at belyse kommunens vejledningsforpligtelse i forbindelse med ophør af revalideringsydelse i en situation, hvor ansøger modtog både revalideringsydelse og invaliditetsydelse.
28-12-2007/ban


Er det tilfældet at jeg er/har været pensionsberettiget, kan det jo give et ændret beregningsgrundlag for min indkomst. Jeg skal i forbifarten tilføje, at jeg har en sag om revalidering til behandling i BIF fra 1. september 2008 (pt. også ankesag), og at dette her, som en logisk konsekvens deraf, ikke bør ses som en fremadrettet ansøgning; men derimod som en bagudrettet forespørgsel, som jeg finder rimelig.

Idet invaliditetsydelse har været tilkendt/ tilkendes til personer, der er berettiget til pension (højeste/mellemste); men som har arbejdsindkomst; mener jeg at jeg kan have været pensionsberettiget for dele af eller hele den pågældende periode. Dette er jeg dog ikke på noget tidspunkt blevet vejledt om.

Jeg har fra perioden fra medio 2005 til nu kun haft en negativ indkomst i forhold til kontanthjælpen, og det mener jeg ikke kan betegnes som en faktisk indkomst snarere tværtimod.

Jeg har siden den 01.01.2008 hverken været i praktik eller aktivering. Jeg er uforstående overfor at jeg efter praktikforløbende bare har måttet gå og passe mig selv.

I forlængelse af ovenstående, ser jeg en situation, hvor mennesker med sværere handicap får lov til at gå på kontanthjælp – og skulle de have den mindste indkomst, som de rettidigt opgiver, kommer man efter dem med bål og brand uden et fyldestgørende dokumentationsgrundlag i forhold til beregningsmetoder og lign, Dette finder jeg helt urimeligt. Jeg ser mig ude af stand til at vedgå en eventuel gældspost, og jeg ser mig ligeledes ude af stand til at vurdere præmisserne for den påståede gældspost.

Sammenfatning:
Jeg har redegjort for, hvorfor jeg ønsker at gøre indsigelse i forhold til kravet om tilbagebetaling af kontanthjælpen. Jeg har ligeledes redegjort for, at jeg har opgjort den eventuelle indkomst, som jeg måtte have haft. Jeg ser mig på det foreliggende grundlag ude af stad til at vurdere, hvorvidt jeg faktisk har en gældspost eller ej, samt størrelsen af en eventuel gældspost, hvis en sådan findes. Jeg ønsker derfor at gøre indsigelse overfor tilbagebetalingskravet – og forventer at man ser på sagen med friske øjne i forhold til ovenstående.

Hvis ikke jeg hører nærmere, betragter jeg sagen som bortfaldet. Hvis man fastholder afgørelsen uden yderligere dokumentation ønsker jeg naturligvis at min klage viderebringes, om end jeg nok selv kan forestå dette, hvis der er behov herfor. Hvis man ændrer afgørelsen eller fremkommer med nye oplysninger/ dokumentation, beregningsmetoder og lign. Vil jeg selvfølgelig forbeholde mig retten til at tage stilling på det konkrete grundlag.

Jeg har efterfølgende modtaget en opkrevningsskrivelse, som jeg også har reageret på:

...


Jeg har i mit brev af 15. juli 2008 klaget over kravet om tilbagebetaling af kontanthjælp. Jeg har fredag den 18. juli 2008 modtaget brev om afkrævning af det beløb, det påstås at jeg skylder. (se vedlagte skrivelse).
I min sammenfatning har jeg gjort opmærksom på, at jeg betragter sagen som bortfaldet, hvis ikke jeg hører nærmere; men afkrævningen af hjælp mod tilbagebetaling, og videregivelsen til 3. Instans, gør naturligvis, at jeg fastholder min klage som følgelig står til troende. Jeg ønsker så også at gøre krav gældende om aktindsigt. Jeg har gjort dette elektronisk; men nu foreligger det også på skrift. Jeg påregner at have betalt den påstående gældspost snarest muligt. Dette er Ikke udtryk for en accept af den påståede gældspost; men jeg frygter for hvad der eventuelt kan ske hvis jeg undlader at betale. Jeg finder ikke, at jeg har mulighed for at gøre indsigelse til debitorenheden. Jeg har kun mulighed for evt. at trække pinen i langdrag.

Jeg er stressfølsom, og jeg føler at et sådant forløb blot vil stresse mig endnu mere.

Jeg har fra Hillerød kommunes hjemmeside fundet flg.:
Hvis du ikke betaler
Det Centrale Fordringsregister
Restancer bliver registreret i Det Centrale Fordringsregister og slettes først, når de er betalt. Registreringen betyder, at bl.a. overskydende skat og moms ikke straks udbetales, og der kan ske modregning.

Inddrivelse
Opgaven med inddrivelse af alle offentlige restancer, er ved lov fra 1. november 2005 overgået til Restanceinddrivelsesmyndigheden SKAT.

Hvis du ikke betaler en opkrævning, eller har misligholdt en betalingsaftale og har modtaget besked om oversendelse til SKAT, skal du ikke længere kontakte kommunen, men henvende dig til SKAT, Skattecenter Fredensborg, tlf. 7222 1818.

SKAT har følgende muligheder for at inddrive gælden:
• Trække i din løn
• Foretage udlæg i dine aktiver (fx hus, bil, båd, aktier, obligationer mv.)
• Modregne i dine offentlige udbetalinger. Modregningen er afhængig af, hvad du skylder, og hvilke udbetalinger der kommer
• Stævne dig, og bede politiet om at hente dig, hvis du ikke selv møder
• Registrere dig i Ribers Kreditinformation hvis gælden er over 7.500,00 kr.
• Fratage dig en eventuel autorisation

...
Da det påstående udestående er større end 7.500 (cirka 10,5) ser jeg mig nødsaget til at betale under pres idet. Jeg ikke har nogen gæld – og er meget gælds frygtsom – som sagt er dette ikke udtryk for accept. Skulle det ske at BIF skifter mening, eller at jeg får medhold ved en forestående klagesag, er det altså muligt, at der er et udestående i min favør. Jeg går ud fra, at man er i stand til at håndtere, hvis dette skulle være tilfældet - også på en måde, så jeg ikke har lidt unødigt. Idet jeg ved, at min klage har været modtaget den 16, og i udbeder jer 4 ugers betænkningstid, vil jeg reagere, hvis jeg ikke har fået en tilbagemelding inden 14. August 2008. Jeg forventer dog at alle sagens akter tilsendes til mig snarest muligt, idet jeg har bedt om aktindsigt. Ellers, vil jeg bare takke for den fortsatte sagsbehandling.

Jeg har efterfølgende skrevet flg. til beskæftigelsesankenævnet:


København den 1. august 2008

Bemærkninger til sag om tilbagebetaling

Fastholdelse og indbetaling:
vedr. min sag, skal jeg gøre opmærksom på, at man har gjort krav gældende mod mig, og at jeg har indbetalt (se kopi af afkrævningsbrev og udskrift). Jeg har også overfor ydelsesservice gjort opmærksom på at jeg finder kravet urimeligt, men at jeg ikke ønsker at stå i ”gæld” til det offentlige – og at klagen selvfølgelig fastholdes. Når jeg gør opmærksom herpå sker det for at der kan tages højde for disse forhold i forbindelse med en eventuel afgørelse.

Aktindsigt med mere:
Jeg skal gøre opmærksom på at jeg ikke, heller ikke ved henvendelse til forvaltningen (BIF), har modtaget det omtalte regneark, hvilket min klage da også bærer præg af. Jeg skal derfor bede statsforvaltningen om aktindsigt. Som det fremgår af afkrævningsskrivelsen, vil eventuel overskydende skat (3600 kr) blive anvendt til hel eller delvis dækning af hjælpen. Jeg finder dette forhold bydefuldt.

Jeg skal yderligere henlede opmærksomheden på, at ydelsesservice i perioden mellem oktober 2007 og januar 2008, har skiftet mail adresse, hvilket bør fremgå ved sammenhold af ydelsesservices skrivelser.
jeg skal yderligere henlede opmærksomheden på, at jeg ikke har været orienteret om dette, og at mine mails såvel for primo december, som for primo januar er gået igennem. (man får automatisk besked, hvis en mail-adresse ikke eksisterer, computerteknisk).

Forhold omkring ydelser:
Selvom, det beløb, der er afkrævet ligger på linje med 1 måneds kontanthjælp, så er det min vurdering og erfaring at ydelsesservice bringer kontanthjælpen til ophør ved forudgående meddelelse om indtægt også selvom man oplyser at indtægten er en biindtægt, der forventes at ligge på eg. 2500 kr. før skat. Det er min oplevelse at ydelsesservice har vanskeligt ved at håndtere indtægter der ligger væsentligt under kontanthjælpen – og at dette kan og vil afholde mange fra at yde en beskeden indsats (der set med mine øjne trods alt er bedre end ingenting). På denne baggrund finder jeg, at folk uden faste indtægter stilles ringe, også selvom de gør deres bedste i forhold til indberetning. Ydelsesservice refererer mange steder til kontanthjælp, men i brevet af 21. juli refereres til revalideringsydelse (se vedlagte kopi). Jeg er af den opfattelse at jeg har været på kontanthjælp og i aktivering praktik på fuld tid for den pågældende periode; men burde jeg have modtaget en anden ydelse, må man gerne se på sagen. Endelig skal jeg sige, at indholdet i min klage fastholdes med disse tilføjelser.

Slut

Det var alt herfra. håber meget på at få jeres mening i forhold til tilbagebetalingskrav praktik på fuld tid med mere.

Hilsen SuperHoax
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2008, 11:35   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej Superhoax.

Jeg kan se du tidligere har nævnt at du er bosiddende i København. Ligeledes nævner du at du er spastisk lammet i middelsvær grad og har været under revalidering.

Alle mine advarselses lamper lyser, enda meget kraftigt. Din beskrivelse kan jeg ikke tillade at råde om......men, jeg vil mene at du skal have hjælp på flere fronter......fordi at leve som handicappet på kontanthjælp er fuldstændig uacceptabelt......jeg ville kontakte Københavns nye "Borgerrådgiver" som er en lokal ombudsmand som alle kommuner har mulighed for at ansætte.

Hvis ikke de vil/kan hjælpe dig er jeg sikker på at der findes anden måde at starte op på.
Jeg er også sikker på at andre byder ind i løbet af week-enden.

Men fortsæt med at stille spørgsmål her på din tråd og lad os andre få del i din erfaring.

Mange hilsner Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-12-2008, 12:39   #3
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Jeg burde få svar i dag eller i morgen.

Har været i postkassen og ringede i dag til beskæftigelsesankenævnet.

Bar' det altså snart var nu!!!
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ingen indtægt.. khas Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 09-11-2012 10:09
FP, boligstøtte og indtægt? Mariepigen Alt det andet 7 11-04-2012 16:32
arbejdsprøvning/afklarende virksomhedspraktik/virksomhedspraktik sjj Alt det andet 21 08-07-2011 10:45
for høj samlever indtægt pinballs Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 30-06-2011 18:12
er det kontanthjælp efter virksomhedspraktik? V_Brask Alt det andet 7 05-01-2010 17:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension