K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-03-2017, 15:50   #21
Outsideren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
Outsideren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Super
Sig til hvis der dukker flere spørgsmål op
Jeg poster lige den del af artiklen, der volder problemer for at finde ud af, om det nu står rigtigt:

Andre ydelser
Der er fire andre ydelser, hvor man også kan få dette tilskud til tandpleje, hvis det svarer til kontanthjælpsniveauet, som er 11.143 kr. før skat for ikke-forsørger og 14.808 kr. før skat som forsørger:

Revalideringsydelse

Ressourceforløbsydelse

Ledighedsydelse

Integrationsydelse

Man kan altid for en sikkerheds skyld spørge kommunen om, hvorvidt der i ens situation er tale om en ydelse, som svarer til kontanthjælpsniveauet.
Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse er ikke underlagt formuegrænsen. Men for at få tilskud til tandlægen må de ikke overstige formuegrænsen, som er 10.000 kr. for ugifte og 20.000 kr. sammenlagt for ægtepar. Endvidere er det muligt at have en formue i boligen, hvis den skønnes nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard. Der er også mulighed for at have en bil, hvis den skønnes nødvendig af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Under eller over 25 år
Er man under 25 år og modtager en af de nævnte ydelser, gives der et tilskud på 100 pct. af ens udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr.

Er man over 25 år, ydes der et tilskud på 65 pct. af ens egenbetaling, som overstiger 600 kr. årligt.

For dem, der er 25 - 29 år og kun modtager integrationsydelse, eller kun modtager uddannelseshjælp, er dækket på samme måde som dem under 25 år.

Det kræver blot, at man får kommunen til at dokumentere, at man får en af de nævnte nydelser, der er omfattet af det her.

Få dækket egenbetalingen
Man kan også søge om hjælp til dækning af det, man selv skal betale af regningen, hvis man ikke har økonomisk mulighed for selv at dække udgiften. I så fald skal ansøge kommunen om at få dækket behandlingen. Umiddelbart er det ikke helt til at forudse, hvordan kommenen vurderer ansøgningen. De behøver fx ikke medregne udgifter til gæld og fastsætter selv, hvilket rådighedsbeløb de mener er rimeligt.

En person, der modtager en af nævnte 6 tilskudsberettigede ydelser, kan godt have fx 8.000 kr. stående og stadig få et tilskud fra kommunen til en tandregning på 6000 kr. Men når man ønsker at få egenbetalingen dækket i en sådan situation, så kan kommunen godt sige nej, og henvise til de 8.000 kr., hvis det kan dække det, man søger.

Vær dog forberedt på, at sagsbehandlingen kan være langvarig. Da alle kommuner skal fastsætte deres sagsbehandlingstider på de enkelte områder, så kan man spørge dem om, hvor lang behandlingstiden er i denne her sammenhæng, som hedder §82 aktivloven.

Hvordan gør man?
Bed kommunen om dokumentation for, at man modtager en af de nævnte ydelser. En mail fra kommunen er nok.

Ring til tandlægen og bestil tid.

Tag til tandlægen og få tandbehandlingen – husk at medbringe dokumentationen fra kommunen.
Hvis man søger om egenbetalingen, eller skal have det forhåndsgodkendt, fordi behandlingsforløbet vil overstige 10.000 kr., må man ikke påbegynde behandling før kommunen har truffet afgørelse.

Hvis beløbet overstiger 10.000 kr.
Kommunen skal forhåndsgodkende en behandling, hvor udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr.
Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet, som altid gøres altid på baggrund af et skriftligt behandlingsoverslag fra tandlægen. Nogle gange kigger en tandlægekonsulent hos kommunen på overslaget og kan komme med forslag til tandlægen med billigere løsninger.

På den ene side har ens tandlæge heldigvis det sidste ord. På den anden side kan man frygte at blive afvist, hvis behandlingen ikke vurderes nødvendig. Eller de kun vil tilbyde en billig symptombehandling, hvis de skønner, at man snart kommer i arbejde og selv kan betale for at få lavet det ordentligt.

Mange psykisk syge er imidlertid ikke klar til et job lige nu og her. De har derfor lettere ved at få godkendt et tilskud og få en holdbar og varig tandbehandling frem for en midlertidig lappeløsning. Ifølge Rådet for Socialt Udsatte, så vurderes to tredjedel af kontanthjælpsmodtagerne til ikke at kunne tage et arbejde inden for den nærmeste fremtid pga. sygdom, psykiske problemstillinger og sindslidelse.
Outsideren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2017, 17:16   #22
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Outsideren:
Integrationsydelse er på lige fod med kh/uddhjælp ift §82a

Ang "hvordan gør man?", så er der i princippet to forskellige.

1: hvordan gør man hvis man selv betaler egenbetalingen, og behandlingen ikke kommer til at overstige 10.000 kr

2: hvordan gør man hvis man vil søge om egenbetalingen, eller behandlingen overstiger 10.000 kr
Få lavet overslag ved tandlægen
Medbring overslag og dokumentation til kommunen, og søg
Vent på kommunens afgørelse
Hvis de bevilliger det: medbring afgørelse til tandlægen, og påbegynd behandling.
Hvis de giver afslag: klag over afslaget hvis du mener det er urimeligt

Sådan ville jeg i hvert fald stille det op
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2017, 18:57   #23
Outsideren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
Outsideren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Outsideren:
Integrationsydelse er på lige fod med kh/uddhjælp ift §82a
Korrekt. Det bliver flyttet tilbage i teksten og nævnes i forbindelse med kh/uddhjælp.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Sådan ville jeg i hvert fald stille det op
Enig, og det er ændret.

Jeg siger mange tak for tålmodigheden og kreditere dig i slutningen af artiklen med følgende tekst:

Tak for stor juridisk hjælp til artiklen fra MistyMiss gennem forummet k10, som er stedet for syge mennesker, der er kommet i klemme i systemet. Forummet kan varmt anbefales til andre, der måtte have spørgsmål til såvel tandlægetilskud som andet: k10.dk
Outsideren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2017, 18:58   #24
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Outsideren Se meddelelser
Korrekt. Det bliver flyttet tilbage i teksten og nævnes i forbindelse med kh/uddhjælp.



Enig, og det er ændret.

Jeg siger mange tak for tålmodigheden og kreditere dig i slutningen af artiklen med følgende tekst:

Tak for stor juridisk hjælp til artiklen fra MistyMiss gennem forummet k10, som er stedet for syge mennesker, der er kommet i klemme i systemet. Forummet kan varmt anbefales til andre, der måtte have spørgsmål til såvel tandlægetilskud som andet: k10.dk
Jamen så lidt da, glæder mig at kunne hjælpe
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 11:53   #25
Outsideren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
Outsideren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
jeg fik a. 1400 kr i tilskud til en tandlægeregning på ca. 4000. tandlægen kan ikke finde ud af det og det kan jeg heller ikke.
Jeg har opgivet at hitte ud af det.
Kommunen skriver en masse om regler og sygeforsikringen danmark, en jeg er stået af.
jeg har opgivet og dette har taget ca, et år, så kære outsider, glem det, hvis det handler om København.Vel at mærke om landets rødeste kommune i årevis.
Der er på papiret gjort noget for at informere tandlægerne om det ifølge en rapport fra 2014:

”65 procent af kommunerne oplyser, at de har orienteret tandlægerne i kommunen om muligheden for efter aktivlovens § 82 at søge om hjælp til egenbetalingen forbundet med aktivlovens § 82a. Det svarer til 62 af de 96 kommuner, som har besvaret”
. https://ast.dk/publikationer/flere-k...ad/publication

Men hvis man ringede op til fx 20 tandlæger og stillede et enkelt banalt spørgsmål om tandplejetilskud og 70% svarede forkert, så skulle der måske igen informeres om det.
Outsideren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 12:55   #26
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Outsideren Se meddelelser
Der er på papiret gjort noget for at informere tandlægerne om det ifølge en rapport fra 2014:

”65 procent af kommunerne oplyser, at de har orienteret tandlægerne i kommunen om muligheden for efter aktivlovens § 82 at søge om hjælp til egenbetalingen forbundet med aktivlovens § 82a. Det svarer til 62 af de 96 kommuner, som har besvaret”
. https://ast.dk/publikationer/flere-k...ad/publication

Men hvis man ringede op til fx 20 tandlæger og stillede et enkelt banalt spørgsmål om tandplejetilskud og 70% svarede forkert, så skulle der måske igen informeres om det.
Hvad nytter det at tandlæge ved det, hvis borger til at starte med ikke tager til tandlægen, fordi vedkommende ikke har råd til tandlæge?
Man burde da oplyse borgerne
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 13:57   #27
Outsideren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
Outsideren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Hvad nytter det at tandlæge ved det, hvis borger til at starte med ikke tager til tandlægen, fordi vedkommende ikke har råd til tandlæge?
Man burde da oplyse borgerne
Enig. Fra samme rapport fremgår det, hvor stor en del af borgerne, man mener at have oplyst om det i forhold til § 82a:

40 procent af kommunerne oplyser, at de har orienteret borgerne i kommunen om muligheden for at søge om hjælp til tandbehandling efter aktivlovens § 82a. Dette svarer til 38 af de 96 kommuner, som har besvaret spørgeskemaet.

60% bliver ikke oplyst om det af kommunen, og blandt de 60% kan en stor del af økonomiske årsager fravælge tandlægen, der måske kunne have informeret om tilskudsmulighederne, som kommunen ikke har gjort. Men det er langt fra sikkert, pga. det for tandplejepersonalet kan være flovt og pinligt at nævne tilskudsmulighederne over for kunderne, specielt hvis det foregår i receptionen, og alle i venteværelset kan følge med i samtalen.
Outsideren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 14:07   #28
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Outsideren Se meddelelser
Enig. Fra samme rapport fremgår det, hvor stor en del af borgerne, man mener at have oplyst om det i forhold til § 82a:

40 procent af kommunerne oplyser, at de har orienteret borgerne i kommunen om muligheden for at søge om hjælp til tandbehandling efter aktivlovens § 82a. Dette svarer til 38 af de 96 kommuner, som har besvaret spørgeskemaet.

60% bliver ikke oplyst om det af kommunen, og blandt de 60% kan en stor del af økonomiske årsager fravælge tandlægen, der måske kunne have informeret om tilskudsmulighederne, som kommunen ikke har gjort. Men det er langt fra sikkert, pga. det for tandplejepersonalet kan være flovt og pinligt at nævne tilskudsmulighederne over for kunderne, specielt hvis det foregår i receptionen, og alle i venteværelset kan følge med i samtalen.
1: hvordan ved vi at de kommuner rent faktisk har oplyst borgerne?
2: hvordan har de oplyst borgerne? Ved at have en brochure hængende på jobcentret?

Min tandlæge har en brochure hængende fra tandlægeforeningen, der beskriver §82 og §82a
Mener dog at der var lidt fejl i. F.eks. lyder det som om man ikke kan få hjælp til behandling over 10.000 kr.
Men det er da bedre end ingenting!

Min tandlæge lavede også på et tidspunkt et overslag for mig gratis, fordi de vidste at jeg før havde søgt og fået bevilliget tandlæge. Jeg fik også behandlingen bevilliget af kommunen efterfølgende

Jeg tror også at det der holder mange tilbage, måske er fordi de ikke altid har råd til at betale overslaget.
Så vidt jeg husker, hvis kommunen bevilliger egenbetalingen, skal de også betale overslaget. Men for det første, så har ikke alle råd til at lægge ud over et overslag, og for det andet, så er det lidt en risiko at løbe, hvis man ikke har råd til egenbetalingen.
Så jeg tror at et af de store problemer, ligger allerede i processen med at søge.

Mange har også super svært ved at søge, fordi man skal fremlægge så meget (privat) dokumentation.
For at søge om egenbetalingen, skal man blandt andet dokumentere 3 mdr konto-posteringer. Det kan godt virke ret intimiderende for mange :/
Jeg har heldigvis haft det fint nok med det, men det er fordi jeg ved at de bare skal tjekke at man ikke har formue/penge der kunne betale det, at man ikke har andre indtægter end oplyst, og at man betaler de faste udgifter man har oplyst.
De er fuldstændig ligeglade med om man handler i fakta eller kvickly. Så på den måde har jeg formået at distancere mig lidt fra det private aspekt, i at udlevere den dokumentation.

Det skal så også siges at jeg måske, efter flere år i det kommunale system, bare har "vænnet" mig til, at de skal have en masse dokumentation. Min sagsbehandler har jo i forvejen haft indhentet udtalelser fra læge og psykiater (med mit samtykke selvfølgelig), og så bliver det vidst ikke mere privat end det.
Så når det kommer til at dokumentere økonomi, der har jeg været mere "large" omkring det.

Det blev måske lidt et sidespor, men det var mere for at få uddybet de andre aspekter og problematikker


----

https://www.tandlaegeforeningen.dk/P...tuderende.aspx

Linket øverst, "Klik her for at hente Tandlægeforeningens patientfolder om tilskud til tandbehandling på op til kr. 10.000 efter § 82a i lov om aktiv social politik. "
Det er den min tandlæge har hængende
På en opslagstavle i venterummet, så man evt diskret kan lade som om man læser noget andet på tavlen

Sidst redigeret af MistyMiss; 03-03-2017 kl. 14:09.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 23:54   #29
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Mange har også super svært ved at søge, fordi man skal fremlægge så meget (privat) dokumentation.
For at søge om egenbetalingen, skal man blandt andet dokumentere 3 mdr konto-posteringer. Det kan godt virke ret intimiderende for mange :/
Jeg har heldigvis haft det fint nok med det, men det er fordi jeg ved at de bare skal tjekke at man ikke har formue/penge der kunne betale det, at man ikke har andre indtægter end oplyst, og at man betaler de faste udgifter man har oplyst.
De er fuldstændig ligeglade med om man handler i fakta eller kvickly. Så på den måde har jeg formået at distancere mig lidt fra det private aspekt, i at udlevere den dokumentation.
Jeg er helt enig med dig.

Nogle gange havde jeg ting, som jeg ikke mente kom kommunen ved, men så lavede jeg et ombuk på konto-udskriftet inden jeg kopierede det, så kommunen ikke kunne se denne postering.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
https://www.tandlaegeforeningen.dk/P...tuderende.aspx

Linket øverst, "Klik her for at hente Tandlægeforeningens patientfolder om tilskud til tandbehandling på op til kr. 10.000 efter § 82a i lov om aktiv social politik. "
Det er den min tandlæge har hængende
På en opslagstavle i venterummet, så man evt diskret kan lade som om man læser noget andet på tavlen
Tak for linket.

Jeg tror jeg printer den ud og tager den med når jeg snart skal have lavet tand-eftersyn, så kan jeg beder tandplejeren om, at give den til tandlægen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2017, 02:31   #30
Outsideren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2017
Indlæg: 15
Styrke: 8
Outsideren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
1: hvordan ved vi at de kommuner rent faktisk har oplyst borgerne?
2: hvordan har de oplyst borgerne? Ved at have en brochure hængende på jobcentret?
Fra samme undersøgelse:

”Over halvdelen af de kommuner, som har orienteret borgerne i kommunen om muligheden for at søge hjælp til tandbehandling efter aktivlovens § 82a, har orienteret via deres hjemmeside og/eller via skrivelser, vejledninger og lignende. De færreste har benyttet sig af aviser og lokalradio”….(1/3 har orienteret via andet)

Men man kan igen stille næsten det samme spørgsmål: Hvordan har de oplyst borgerne ”via skrivelser, vejledninger og lignende”? Ved at have disse liggende eller hængende på jobcentret? Hvorfor ikke lidt mere direkte?

300.000 danskere fik i februar spørgsmål om helbredet i e-Boks til en stor undersøgelse. Mon ikke e-boks så også kunne bruges til at forbedre helbredet, ved at man sendte information ud om tandplejetilskud til de folk, der er berettiget til det? Medierne gør det næppe for dem. De laver gerne en masse om arbejdsløse, psykiske syge og hjemløse, der bestemt er relevant og indsigtsskabende, men de laver ikke rigtigt noget til dem, altså nyttig viden, som de kunne have gavn af.

Jeg giver dig ret i, at nemt og ligetil er det ikke for alle, hvis det handler om alt andet end § 82a under 10.000 kr.
Outsideren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension