K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

 
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-11-2009, 19:45   #16
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Det enkleste ville være...

...selvfølgelig være, at man har ret til fuld pension fra det land, hvor man har bopæl på det tidspunkt, man bliver pensioneret, og så skal bopælslandet se at skrabe brøker sammen og supplere op til fuld pension, men jeg tror ikke det ville være et bæredygtigt pensionsssystem for Europa eller den enkelte medlemsstat.

EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 skal nemlig ikke harmonisere de enkelte medlemsstaters sociale ydelser og sociale sikringssydelser, hvor der så ville være ens ydelser i alle medlemsstater til alle.

Og jeg er bestemt ikke så stor en tilhænger af EF, at jeg synes der skal herske kæft, trit og ens retning i hele Europa, og dermed ens størrelse for sociale bistandsydelser og sociale sikringsydelser.

Og undskyld mig, men jeg vidste slet ikke, at der var noget, der hed EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71, inden jeg blev førtidspensionist, og jeg er da glad for, at jeg med denne traktat og disse fororndinger har mulighed for at få mine optjente pensionsrettigheder fra Tyskland til Danmark, og kan eksportere min danske og tyske pension hvorhen jeg vil i verden.

Jeg mener ikke, man kan lægge til myndighederne til last, hvis den enkelte ikke informerer sig om konsekvenserne, hvis personen vælger at rejse ud af landet.

Man optjener nu engang i det fleste medlemsstater ret til pension i forhold til forsikringstidens længde efter den lovgivning, man har været omfattet af under bopæl eller arbejde i den enkelte medlemsstat.

Arbejder eller bor man i en medlemsstat, er man omfattet af dette lands lovgivning, flytter man til eller arbejder man i en anden medlemsstat, er man omfattet af dette lands lovgivning.

EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71, og de enkelte landes love og regler med tilhørende vejledninger, retningslinier, brochurer og pjecer er offentligt tilgængelige for den enkelte, så det er bare om at informere sig, inden man rejser ud i verden, hvilke konsekvenser eller fordele, dette vil indebære for den enkelte.

Jeg tænkte ikke på noget som helst i den retning, da jeg flyttede til Danmark, tilbage til Tyskland, og så tilbage til Danmark igen, for jeg tænkte bare, jeg ville studere i Danmark, og så flytte hjem til Tyskland igen, og i 2005 bare på at flytte sammen med min daværende forlovede og ville så begynde på et studie til ergoterapeut, men jeg tænkte på nogen som helst ret til pension eller på andre sociale fordele, Danmark har at byde på.

Pension, sygedagpenge og arbejdsløshedsdagpenge er sociale sikringsydelser, som ingen bare sådan får foræret.

Og hvis bopælslandet skulle skrabe brøker sammen fra andre lande, hvad så hvis summen så overstiger bopælslandets fulde pension? Den del ville ingen vel have lyst til at forære væk vel? Nej, den vil man sikkert gerne have lov til at beholde, og hvis summen er lavere, ja så vil man gerne fuld pension.

Men sådan fungerer det bare ikke i realiteten, for sociale sikringsydelser skal være bæredygtige, ellers skulle skatteprocenten da ligge langt højere, hvis et sådant system skal finanseres.

Jeg henviser til følgende links ang. pensionsordningers bæredygtighed:

http://www.oem.dk/publikationer/fore_pens/index.htm

http://www.eu-oplysningen.dk/upload/...6/20020737.pdf

http://ec.europa.eu/employment_socia...2005/dk_da.pdf


Nogle enkelte lande har indført minimumsydelser for pension, som er omfattet af art. 50 i EF-forordning 1408/71, men det har Danmark, Tyskland og vist nok også England ikke.

I Tyskland blev der først i 2005 indført ret til en minimusforsørgelse for pensionister og uarbejdsdygtige, som følger satserne for kontanthjælp.

Førtidspensionister fra før 1.1.2003 og folkepensionister kan ikke få suppleret op til kontanthjælp i Danmark, for de får højst et supplement efter reglerne for personligt tillæg.

Og hvis jeg er heldig med min sag ved Ankestyrelsen, så får førtidspensionister fra 1.1.2003 mulighed for et supplement op til fuld førtidspension, jf. bemærkningerne til de enkelte bestemmelser i lovforslaget til § 1, nr. 15 og nr. 33 og til § 4 i L 137 af 15/12/2000.

Og hvis jeg ikke skulle få held med det, så har beskæftigelsesminister Inger Støjberg personligt udtalt i min sag, at hjælpen efter § 27a i aktivloven for personer, der opfylder betingelserne i § 11, stk. 3-6 i aktivloven, ikke må ligge under niveauet for kontanthjælp.

I dag ligger hjælpen efter § 27a i aktivloven på niveau med folkepensionisters og de gamle førtidspensionisters ret til personligt tillæg som følge af Ankestyrelsens principafgørelser A-18-06 og A-22-07, hvor der højst suppeleres op til et rådighedsbeløb, som hver kommune må selv må afgøre for at være tilstrækkeligt efter et skønsprincip.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 06-11-2009 kl. 23:35.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
 


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
brøkpensionist manal Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 15-01-2013 16:44
Interview med brøkpensionist Marrouas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 02-06-2010 19:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension