K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-08-2013, 23:55   #1
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Overførselsindkomster og udgifter

Vi er meget sårbare (med mindre man har anden indkomst som pensioner/forsikringer) overfor de stigende udgifter der kommer ligeså stille snigende i dagligdagen.

Snakkede med en sagsbehandler for et par dage siden og hun sagde det ikke var noget at tage sig af. Så nævnte jeg flere ting jeg havde set steget og da jeg kom til mælk grinte hun og sagde at det jo ikke var seriøst.

Men helt ærligt. Vi drikker en 1½-2 liter mælk om dagen (mest mig). Dette giver fra 1½*365 til 2*365 = 547,5 til 730 kroner om året bare fordi mælk generelt er steget med en enkelt krone. Det er faktisk en hel del penge. Vi kunne have købt nye møbler eller gået 5 gange i biografen sammen for de penge. Istedet får vi intet nyt for de penge, det er reelt bare penge der forsvinder i den blå luft.

Hun blev stille efter det og sagde at det kunne hun jo godt se, men sådan var systemet bare.

Det er ikke fordi man tager lidt luksus i ny og næ der "dræber" budget, det er de snigende prisstigninger på dagligvarer.
Abraxus er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 00:05   #2
AAA
Afhængigheds tegn af K10
 
AAAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2011
Lokation: Djursland
Alder: 51
Indlæg: 384
Styrke: 13
AAA er ny på vejen
Helt enig med dig ..

var på ferie i nærheden af grænsen, og vi var jo selvfølgelig nede i Tyskland og handle ..
prøvede de nye fakta der er kommet, da de har en del dagligvarer .. og mad skal vi jo have.
Det var ret billigt at købe dagligvarer dernede .. ingen skelen til priserne som jeg er vant til , for det hele kan løbe rundt.
Så kom vi hjem fra ferie, og jeg handlede i kiwi .. vild oplevelse .. følte nærmest pengene blev revet ud af min hånd, det er godtnok dyrt at handle i dk
AAA er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 00:10   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
1. Nu er det jo kke kun folk på overførselsindkomst som varernes pris stiger overfor... det er over for alle ;-)

2.
Det mælke over-forbrug der er blandt voksne menneske, har et format så det er direkte sundhedsskadeligt.
Mejerierne lykkedes i 50erne, desværre at bilde os ind at vi ikke kan leve uden.

Generelt er fødevarer i Danmark af en meget ringe kvalitet... jeg mener godt det kan betale sig at betale lidt mere for sine indkøb... jeg mener man får mere næring pr krone på den måde.
Det handler blot om at ændre vaner, og spise nye ting, for at sparre.

Sidst redigeret af Nøgne tær; 17-08-2013 kl. 00:13.
Nøgne tær er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 01:05   #4
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
1. Nu er det jo kke kun folk på overførselsindkomst som varernes pris stiger overfor... det er over for alle ;-)
Tror nu ikke en almindelig lønmodtager sådan rigtig føler det kradse. Studerende måske.

Citat:
2.
Det mælke over-forbrug der er blandt voksne menneske, har et format så det er direkte sundhedsskadeligt.
Mejerierne lykkedes i 50erne, desværre at bilde os ind at vi ikke kan leve uden.
Har nu aldrig oplevet noget skadeligt ved det eller set noget seriøst videnskab der bakke op om det skulle være skadeligt.

Citat:
Generelt er fødevarer i Danmark af en meget ringe kvalitet... jeg mener godt det kan betale sig at betale lidt mere for sine indkøb... jeg mener man får mere næring pr krone på den måde.
Det handler blot om at ændre vaner, og spise nye ting, for at sparre.
Så jeg burde købe vand på flaske til 10 kr stykket istedet?

Pointen var at priserne stiger og vi så mister penge ud i den blå luft. det kradser ekstra hårdt på dem med lav indkomst. Og det er langt fra alle der bare har muligheden for at køre over grænsen.
Abraxus er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 01:24   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Min pointe er at hvis man ikke har så mange penge, så må man til at tænke ud af traditionelle danske vaner.

Næringsværdi, kikærter/kød... der er prisforskellent
1 til 10
Så hvis man virkelig vil have noget for pengene, så er det ud med hakkekødet, mælken og en hel del andet af det typiske Danske.
Nøgne tær er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 01:46   #6
jh
Bøh!
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2006
Indlæg: 479
Styrke: 18
jh er ny på vejen
Læg også mærke til at ting som man bare ikke kan spare mere på *, som f.eks. husleje, strøm, varme, fødevarer, vand og transport er steget eksplosivt, mens ting man godt kan spare på, eller købe brugt er faldet kraftigt, f.eks. TV, computere vaskemaskiner, støvsugere, rejser osv.

I 50'erne kostede en støvsuger en månedsløn, i dag kan man købe rigtig mange for en månedsløn.

* ja, man kan bruge sparepærer, skrue ned for varmen, vaske ved lavere temp. osv, men alle de gode spareråd kan altså kun bruges een gang.
jh er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 08:36   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Abraxus; Er helt enig med dig, at vores pensioner, mister værdi pga prisstigninger(inflationen).

Dette har Enhedslisten påpeget flere gange, fordi pensionerne har mistet stor værdi, ift oprindelig fastsættelse af niveau ift alm lønniveau.

Forskellen er netop, at vi ikke, men derimod langtfra ligger på niveau med en minsteløn.

Derfor har nogen idag også tegnet forsikring, vedr. sygedagpenge, som er samme sats, da det er alm. kendt at man ikke kan leve af denne lave sats.

Dette faktum blev diskuteret her i foråret i folketinget/medier(Kort).

Man skal jo huske, at man som førtidspensionist, ikke har andre muligheder, og derfor erstattes for den lønindtægt, man ellers ville have.

Iden fra nogle politikkere er netop, at det inddirekte skal presse den syge/handicappede til at fravælge førtidspensionen, ved at gøre den så ringe.

Problemet er bare, at sygdom/handicap IKKE er til fals for denne tankegang.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 09:46   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Men helt ærligt. Vi drikker en 1½-2 liter mælk om dagen (mest mig). Dette giver fra 1½*365 til 2*365 = 547,5 til 730 kroner om året bare fordi mælk generelt er steget med en enkelt krone.
Prøv så, at regne på hvor meget du vil spare hvis du kun drikker en halv liter om dagen, som er det anbefalede.

Citat:
Oprindeligt indsendt af jh Se meddelelser
Læg også mærke til at ting som man bare ikke kan spare mere på *, som f.eks. husleje, strøm, varme, fødevarer, vand og transport er steget eksplosivt, mens ting man godt kan spare på, eller købe brugt er faldet kraftigt, f.eks. TV, computere vaskemaskiner, støvsugere, rejser osv.

I 50'erne kostede en støvsuger en månedsløn, i dag kan man købe rigtig mange for en månedsløn.

* ja, man kan bruge sparepærer, skrue ned for varmen, vaske ved lavere temp. osv, men alle de gode spareråd kan altså kun bruges een gang.
Lige præcis.

Og hver gang man har gjort et eller andet for at spare på f.eks. strømmen, så er prisen samtidig steget, så man slet ikke får lov til at mærke, at man har ændret vaner.

For en del år siden skiftede jeg min meget gamle fryser ud, og havde regnet ud hvad det ville betyde for el-regningen.
Men nixen, det mærkede jeg intet til.

Sidste år flyttede vi til en anden lejlighed, hvor vi ikke kan have vaskemaskine, så nu vasker jeg i afdelingens vaskeri, hvilket jeg selvfølgelig betaler for.
Til gengæld havde jeg forventet, at kunne se en forskel på el-regningen.
Men nej, ingen besparelse at se.

Men jeg må jo glæde mig over, at det til gengæld har betydet, at el-regningen ikke er blevet mærkbart højere.

Da jeg var ung og nyligt flyttet hjemmefra kunne man få en billig lejlighed, hvis man ikke var kræsen, men i dag (ca. 30 år senere) koster de samme lejligheder mere end det dobbelte af dengang.

Så det er dælme svært, at finde ud af hvor man kan spare.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 10:10   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er rigtigt at ydelsen løbende forringes på grund af alm. prisstigninger.. så pensionen bliver langsomt udhulet.

Det værste er de nødvendige udgifter som el og varme osv, når man har sparet i bund, så er der ikke mere man kan gøre, andet end at se hvordan regningerne lige så stille stiger.

Og et af de steder man må spare er på maden. Der er man nødt til at tænke lidt alternativt, og vurdere hvilke fødemidler der giver mest mad for pengene.

Her er mælken rationeret til en halv liter om dagen til junior af sparehensyn. Hvidkål, øllebrød osv er billige fødevarer der mætter godt, og istedet for at købe dyr is, køber vi nu bananer når de er på tilbud, fryser dem i skiver og får den lækreste bananis efter en tur i blenderen, til få kroner.

Det gælder om at sno sig..

Så der bliver råd til internet.. det klamrer vi os til..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind  
Gammel 17-08-2013, 12:09   #10
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
De er ikke inflationen der hæver prisen på mad... det er verdenmarkedsprisen som får priserne til at stige.
Firmaerne lader så priserne forblive høje når priserne for råvare falder igen.

De multinationale og herunder også ARLA skal nok sørge for at der ikke er noget der falder i pris, vær sikker på det !

Derfor er det eneste sikre råd... skift leverandør så giganterne ikke får lov at råde.
Hvis det så betyder at man kun får halvt så meget mælk, så kan man trøste sig dels med at mælk ikke er livsnødvendigt for mennesker over 3 år, samt at den mælk man får er noget sundere.

Hvis man absolut skal købe produkter fra de store producenter, ja så er den eneste sikre mådevat få lidt af de penge tilbage som man betaler i overpris i supermarkedt vist at købe aktier hos producenterne, for derigennem at få udbetalt udbytte.
Nøgne tær er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Generalangreb igang på overførselsindkomster Henrik Herløv Politik og Samfund 10 28-06-2013 19:23
Udgifter under urbejdsprøvning Peter Grenaa Spørgsmål ang fleksjob 7 02-03-2013 12:59
Både lønmodtagere og folk på overførselsindkomster får flere penge mellem hænderne jomfruen Politik og Samfund 8 03-09-2009 10:46
Overførselsindkomster= Ingen Stemmeret ? Havedammen Det er da strengt ! 27 20-07-2009 00:09
Tal fra 2008 for overførselsindkomster FlemmingLeer Dit og Dat 20 31-10-2008 18:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension