K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-02-2013, 20:47   #1
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Kreditorbeskyttet konto

Jeg har brug for nogle hardcore paragrafryttere, troede jeg selv var godt hjemme i lovgivningen.

Jeg har en engangssum fået udbetalt fra PKA som er omskrevet af engangssum ved tab af arbejdsevne som udbetales ved tilkendelse af social pension, ftp i dette tilfælde :-)

Summen er lige fra starten placeret på en kreditorbeskyttet konto i mit navn og kun jeg har adgang til kontoen, ikke engang min kære ægtefælle kan røre penge.

Nu har jeg flere gange læst herinde at når penge står på en kreditorbeskyttet konto så SKAL kommune se bort fra dem, de må fx. ikke medragnes som formue når nu min ægtefælle modtager suppl. kontanthjælp som sygemeldt.

Kommunen siger de skal medregnes, desværre kan de ikke komme med det på skrift, i den forstand at de henviser til gældende lovgivnig m.v.

Jeg er godt klar over at det ikke er en sum som kan placeres under aktivlovens par. 14, men kreditorbeskyttet er vel kreditorbeskyttet - ikke engang Skat ville kunne røre den, ikke at det er tilfældet men bare til eftertanke.

Så er der nogle herinde som enten har oplevet det samme ell. lign. og kan der evt. henvises til nogle love/par. som jeg ikke har kunne finde endnu?

Tak.
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2013, 21:13   #2
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af foetsie Se meddelelser
Jeg har brug for nogle hardcore paragrafryttere, troede jeg selv var godt hjemme i lovgivningen.

Jeg har en engangssum fået udbetalt fra PKA som er omskrevet af engangssum ved tab af arbejdsevne som udbetales ved tilkendelse af social pension, ftp i dette tilfælde :-)

Summen er lige fra starten placeret på en kreditorbeskyttet konto i mit navn og kun jeg har adgang til kontoen, ikke engang min kære ægtefælle kan røre penge.

Nu har jeg flere gange læst herinde at når penge står på en kreditorbeskyttet konto så SKAL kommune se bort fra dem, de må fx. ikke medragnes som formue når nu min ægtefælle modtager suppl. kontanthjælp som sygemeldt.

Kommunen siger de skal medregnes, desværre kan de ikke komme med det på skrift, i den forstand at de henviser til gældende lovgivnig m.v.

Jeg er godt klar over at det ikke er en sum som kan placeres under aktivlovens par. 14, men kreditorbeskyttet er vel kreditorbeskyttet - ikke engang Skat ville kunne røre den, ikke at det er tilfældet men bare til eftertanke.

Så er der nogle herinde som enten har oplevet det samme ell. lign. og kan der evt. henvises til nogle love/par. som jeg ikke har kunne finde endnu?

Tak.
Hvis de kommunale tosser virkelig mener de skal medregnes, ja så må de jo komme med noget skriftligt lovstof på området som dokumentation for det.
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2013, 21:14   #3
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Hvad vil det sige at summen er omskrevet-mon det er det der er et problem ?

erstatning for tab af arbejdsevnen må de ikke regne på.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2013, 09:23   #4
rts
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2008
Indlæg: 70
Styrke: 16
rts er ny på vejen
Her er et tilsvarende spørgsmål, som har været sendt til jurister, som har svaret:

Jeg har været på sygedagpenge længe og har nu fået at vide, at jeg skal på kontanthjælp. Jeg kom for en del år siden, til skade på mit arbejde og fik i den forbindelse en erstatning. I de 2 år jeg har været på sygedagpenge nu (i.f.m. en psykisk arb. skade) har jeg spinket og sparet, så jeg ikke ville gå helt ned hvis min sygdom var vedvarende. Jeg kan nu se, at jeg ikke kan modtage kontanthjælp hvis jeg har en formue over 20.000 Betyder det så, at den erstatning jeg fik den gang skal bruges nu til at dække kontanthjælpen?

Svar
Hvis du har fået udbetalt en erstatning for varigt men, skal denne erstatning ikke beregnes som formue. Dette fremgår af Aktivlovens § 14 stk. 3. Hvis du har fået erstatning for tabt erhvervsevne, er der derimod tale om formue, som skal modregnes. Almindelig opsparing er også formue, men som du jo allerede ved, skal man se bort fra 10.000 kr for enlige og 20.000 kr for ægtepar.
rts er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2013, 13:00   #5
Bettebitte
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2012
Indlæg: 38
Styrke: 12
Bettebitte er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af foetsie Se meddelelser
Jeg har brug for nogle hardcore paragrafryttere, troede jeg selv var godt hjemme i lovgivningen.

Jeg har en engangssum fået udbetalt fra PKA som er omskrevet af engangssum ved tab af arbejdsevne som udbetales ved tilkendelse af social pension, ftp i dette tilfælde :-)

Summen er lige fra starten placeret på en kreditorbeskyttet konto i mit navn og kun jeg har adgang til kontoen, ikke engang min kære ægtefælle kan røre penge.

Nu har jeg flere gange læst herinde at når penge står på en kreditorbeskyttet konto så SKAL kommune se bort fra dem, de må fx. ikke medragnes som formue når nu min ægtefælle modtager suppl. kontanthjælp som sygemeldt.

Kommunen siger de skal medregnes, desværre kan de ikke komme med det på skrift, i den forstand at de henviser til gældende lovgivnig m.v.

Jeg er godt klar over at det ikke er en sum som kan placeres under aktivlovens par. 14, men kreditorbeskyttet er vel kreditorbeskyttet - ikke engang Skat ville kunne røre den, ikke at det er tilfældet men bare til eftertanke.

Så er der nogle herinde som enten har oplevet det samme ell. lign. og kan der evt. henvises til nogle love/par. som jeg ikke har kunne finde endnu?

Tak.
Hvis din udbetaling fra PKA er en gruppelivspensionordning fra et ansættelsesforhold eller en privat livsforsikring, så er de ikke kreditorbeskyttet. Kun erstatning der kommer ind under Lov om erstatningsansvar, og Lov om arbejdsskadeforsikring samt ofre for f.x gadevold o.l og og ofre for krig kommer ind unden Aktivlovens §14.

Du skriver at du er klar over at din sum ikke kan placeres under Aktivlovens §14, men at kreditorbeskyttelse vel er kreditorbeskyttelse.

Nej, så ligetil er det desværre ikke - enhver kan oprette en kreditorbeskyttet konto, og få en sum fra en forsikring indsat - banken undersøger da ikke på, efter hvilken lov pengene bliver udbetalt. Banken giver dig en kreditorbeskyttet konto når du beder om det, og forsikringen udbetaler til det kontonr. de måtte få - eller til advokat, som så vil opfordre til kreditorbeskyttet konto kommer erstatning ind under Aktivlovens §14. Det er også op til kontoejer at holde midlerne adskilt, men da heller ikke noget banken ellers blander sig i.

Så kommunen har ret, kan du ikke bevise din erstatning kommer under Aktivlovens §14, eller er udbetalt i henhold til Loven om erstatningsansvar og arbejdsskadeforsikring så er pengene ikke beskyttet, heller ikke selv om de står på en kreditorbeskyttet konto som enhver kan oprette og få, når de beder banken om det.
Bettebitte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2013, 16:25   #6
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
enhver kan oprette en kreditorbeskyttet konto???

Hej,

her er jeg så ikke helt enig eller de løber om hjørnet med mig, banken bad mig om at oplyse hvorfra jeg fik penge og først derefter blev der oprettet en kreditorbeskyttet konto.

Min engangssum er ikke udbetalt pga. aktivlovens par. 14 men den er til gengæld kreditorbeskyttet iflg. retsplejelovens par. 513 eller er det så også noget fis???

Synes det er en besynderligt fremgangsmåde, mine kreditorer kan ikke røre penge ej heller Skat hvis det var nødvendigt så den kreditorbeskyttelse må vel gælde i forhold til det ovennævnte.

Ellers synes jeg det er helt urimeligt, også jeg kan kun bruge penge 1 x og ikke 10 x, fx. kommunen vil jeg forsørger min mand for disse penge - uden dog at kunne give det på skrift fordi de ikke kan finde ud af under hvilken lovgivning det hører hjemme, så vi venter bare, til gengæld må jeg heller ikke bruge penge til evt. at indfrie gæld, og hvis du så påstår at enhver kreditor også kan gøre udlæg i beløbet - trods kreditorbeskyttelse og trods at kommunen nu har pålagt at vi skal leve for dem i ca. 3,5 år (min mænd fik/får kun ½ kontanthjælp så derfor næstens 3,5 år forsørgelsespligt.

Det 'sjove' er bare at han ikke kan røre dem før jeg er død så in principe er det vel en slags 'særeje'.

Jeg giver op - tror jeg og så må vi bare se at vi kan klare at leve 2 voksne fra min halve danske førtidspension - til gengæld kan jeg så heller ikke længere se meningen med at min syge mænd bliver ved at deltage i kommunens cirkus på 3. år.

Nå god weekend
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2013, 16:37   #7
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
Måske du kan finde svar på dit spørgsmål i dette svar fra en advokat ?

Af advokat Stig Nielsen (16. marts 2010)



- Kan kommunen stoppe min kontanthjælp, hvis jeg får en erstatning for tab af erhvervsevne? spørger Sonja Nielsen.



Hun spørger, fordi jeg i forrige Ret § Rimeligt skrev, at en erstatning for personskade er personlig og skal ikke deles med nogen. Man skal blot sørge for ikke at blande pengene sammen med sin og familiens øvrige økonomi.



Sonja Nielsen er på kontanthjælp og har søgt sit pensionsselskab om erstatning for tabt erhvervsevne. Det er der ikke kommet nogen afgørelse på endnu. Men hvis hun får erstatningen, kan hun så bruge den, som hun vil og uden konsekvens for kontanthjælpen, bare hun sætter den på en konto for sig?



Nogle erstatninger koster ikke kontanthjælp

Det kommer an på, hvad det er for en slags erstatning. Hvis det er en almindelig erstatning fra en forsikring, man selv har tegnet – en ulykkesforsikring, for eksempel – kan kommunen modregne i kontanthjælpen. Og det betyder ikke noget, hvilke konto man sætter pengene på.



Men der er tre bestemte typer af erstatning, hvor kommunen ikke kan modregne. Men kun hvis erstatningen udbetales som et engangsbeløb. Ikke hvis den bliver udbetalt i rater over en periode. I alle tre tilfælde er det erstatninger for skader, som andre er ansvarlige for.



Det ene er erstatning efter lov om erstatning til voldsofre. Det andet er erstatning efter lov om erstatningsansvar - typisk skader efter færdselsulykker, som andre er skyld i. Det tredje er erstatning efter lov om arbejdsskadeforsikring.



Pension

Hvis Sonja Nielsen får erstatning for tab af erhvervsevne, kan det sagtens være fordi, hendes erhvervsevne er blevet så lille, at hun er berettiget til en pension i stedet for kontanthjælp. Får hun pension, skal der ikke modregnes, uanset hvilken slags erstatning hun får.

http://www.machenhauernielsen.dk/Default.aspx?ID=359
__________________
mange hilsner

Bumblebee

Førtidspensionist siden 2009
bumblebee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 08:34   #8
Bettebitte
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2012
Indlæg: 38
Styrke: 12
Bettebitte er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af foetsie Se meddelelser
Hej,

her er jeg så ikke helt enig eller de løber om hjørnet med mig, banken bad mig om at oplyse hvorfra jeg fik penge og først derefter blev der oprettet en kreditorbeskyttet konto.

Min engangssum er ikke udbetalt pga. aktivlovens par. 14 men den er til gengæld kreditorbeskyttet iflg. retsplejelovens par. 513 eller er det så også noget fis???

Synes det er en besynderligt fremgangsmåde, mine kreditorer kan ikke røre penge ej heller Skat hvis det var nødvendigt så den kreditorbeskyttelse må vel gælde i forhold til det ovennævnte.

Ellers synes jeg det er helt urimeligt, også jeg kan kun bruge penge 1 x og ikke 10 x, fx. kommunen vil jeg forsørger min mand for disse penge - uden dog at kunne give det på skrift fordi de ikke kan finde ud af under hvilken lovgivning det hører hjemme, så vi venter bare, til gengæld må jeg heller ikke bruge penge til evt. at indfrie gæld, og hvis du så påstår at enhver kreditor også kan gøre udlæg i beløbet - trods kreditorbeskyttelse og trods at kommunen nu har pålagt at vi skal leve for dem i ca. 3,5 år (min mænd fik/får kun ½ kontanthjælp så derfor næstens 3,5 år forsørgelsespligt.

Det 'sjove' er bare at han ikke kan røre dem før jeg er død så in principe er det vel en slags 'særeje'.

Jeg giver op - tror jeg og så må vi bare se at vi kan klare at leve 2 voksne fra min halve danske førtidspension - til gengæld kan jeg så heller ikke længere se meningen med at min syge mænd bliver ved at deltage i kommunens cirkus på 3. år.

Nå god weekend
Jeg ved ikke hvorfor du blander Retsplejeloven ind. Jeg forholder mig til Aktivlovens §14, og dèr er din forsikringssum ikke beskyttet, i dèn forstand man normalt ville forholde sig til en kreditorbeskyttet konto og kontanthjælpsudbetalinger i et forum som k10. Din erstatningssum indgår som formue, i kommunens beregninger for din mand, og da i er gift er i så dermed også ofre for gensidig forsørgelsespligt - det er helt klart rigtig ærgeligt, og på sin vis også uretfærdigt, at din erstatning er formue og skal bruges på gensidig forsørgelsespligt - en klar uretfærdighed, i forhold til folk der ikke er gifte og hvor samlever kan få KH - men desværre er det ikke mig, der laver landets love.

Jeg syntes ikke i skal give op, er der ikke noget med at den nye reform, netop gør op med begrebet gensidig forsørgelsespligt, når syge havner på KH - det er da værd at undersøge nærmere på og måske kan k10 hjælpe med dèt spørgsmål - så er problemet løst af den vej, hvis reformen gør op med gensidig forsørgelsespligt for syge.

Lige p.t, i den generelle debat ude omkring, så er politikkerne opmærksomme på nu, at de mennesker der får erstatningssum for kritisk sygdom, og som samtidig er på KH også har problemet, da de penge heller ikke er beskyttet i forhold til Aktivlovens §14, og dermed er at betragte som formue, som skal bruges før KH kan udbetales. Endnu en klar uretfærdighed, i hele forsikringssystemet når KH er indblandet.
Bettebitte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 10:05   #9
foxx450
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Helsingør
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 3
Styrke: 12
foxx450 er ny på vejen
Hej
Du skal kontakte PKA for at hjælpe og rådgive dig i den sag.
Hilsen
foxx450
foxx450 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 13:00   #10
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Bettebitte,

jeg nævnte rpl 513 fordi det er det der kan kreditorbeskyttes, og så kan jeg faktisk læse mig frem til at det jeg har fået udbetalt ikke engang kan indsættes på en kreditorbeskyttet konto, men det er ikke første gang min bank kludrer i det,men det er noget andet.

Vedr. forsørgelsespligt tror jeg ikke man skal regne med at den bliver ophævet, tværtimod tror jeg den kommer til at gælde alle, såvel gifte, kærestepar og samlevende.
Og ny lovgivning plejer kun at virke fremadrettet, så al de mennesker som er tabt på gulvet eller er efterladt på perronen, ja men de kan bare sejle videre i deres egen sø, og forbliver på den ydelse de havde i forvejen, som nu for min mand er 0, men vi kan jo håbe at BAN snart kan finde ud at træffe en afgørelse, 14 måneder sagsbehandlingstid må vel være nok :-)

Jeg har intet imod at forsørge min mand, han vil i modsat fald gør det samme for mig, for mig drejer det sig om at ingen i det offentlige aparat kan give svarene og jeg vil have det på skrift, ren og skær principsag - hvis de pålægger mig noget jamen så gør det på skrift og henvis til gældende lovgivning og så er den ikke længere.

Jeg ved godt det med aktivloven 14 - det har jeg jo fundet ud af - det bringer bare i den grad min *** i kog at en kommune ikke selv kan henvise til det, det er sådan set bare hele pointen.

Vi er længst forbi det stadie at vi hidser os op over deres afgørelser, der har vi været nødt til at tage Vestagers slogan til os: "sådan er det jo" og tilpasser os, så dette indlæg er på ingen måde brok - jeg prøver bare at blive endnu klogere end jeg er i forvejen (ironi kan forekomme).

Synes bare det er lidt 'unfair' eller næstens umuligt at jeg skal forsørge min mand på en brøkftp som ligger under KH-niveau for en enlig en, men la' det nu ligge.

Foxx450
Det har jeg prøvet, PKA siger iskold, det er ikke vores problem du har fået penge og du er dyr nok i forvejen for os da vi nu skal betale din pensionsordning, vær så god.

Nordea kan heller ikke forklare noget som helst, og en gratis advokatvagt findes ikke længere her på øen.

Lang leve google og også K10 - viden gør klog!

Ha' en god lørdag allesammen.
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erfaring med kreditorbeskyttet konto‏? Erstatning... Anja-10 Alt det andet 40 05-06-2013 16:29
kreditorbeskyttet konto. 3xstress Alt det andet 16 13-11-2011 14:34
kreditorbeskyttet konto er da ikke så lige til. maja-bell Alt det andet 10 29-03-2011 23:19
Kreditorbeskyttet konto pia9900 Alt det andet 3 09-03-2011 01:25
kreditorbeskyttet konto bimse45 Alt det andet 2 03-11-2010 23:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension