K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-01-2014, 20:01   #21
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
hvis hun har mod på det, ville jeg nok kontakte ekstra bladet, sjovt nok som folk der ser sølle ud i en avis kan få recurse forløb og en ung pige i en rullestol, vil da være ren avis stof ( bare en tanke, hvis hun har mod, så skal det nok gå stærkt)
nu er der mange som arbejder, selvom de sidder i en rullestol
men ingen af os, kender jo sagen til bunds
men der sker ikke noget i sagen, før lægerne er enig om hvilken funktionsnedsættelse der er og hvad det vil få af betydning i fremtiden.

en rigtig trist sag, men uden lægernes endelig bedømmelse
så kan et jobcenter ikke vurdere sagen.

så det er lægerne man skal gå til i denne sag. Men hvis de endnu ikke er enig om der er yderligere behandlingsmuligheder. så kan der ikke startes nogen pension sag.

desværre lyder det ikke til, de er særlig behjælpelig i denne sag

men den nye reform, er meget hård når vi snakker om pension, især under 40 år
hvor ressourceforløb bliver en slags pension på en lav ydelse i en del år

Sidst redigeret af MTVRV1; 21-01-2014 kl. 20:12.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2014, 20:22   #22
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.780
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Korrekt...

Kære MTVRV1

Det er urimelige forhold der hersker, især for rygpatienter. Også for de unge der ikke er så hårdt ramt, som Ditte er.

Vi må arbejde på en lovændring:

"Ansøgning om førtidspension iht §17a, på det foreliggende grundlag, med en kontrol om tidligst 3 år, pga diagnosens uforudsigelighed."

I samarbejde med speciallægerne og den sunde fornuft.

Vi ved jo at speciallægerne ikke begynder at afslutte disse patienter og udtaler sig, før tidligst efter 1 år efter sidste operation.

Så ville der falde ro over situationen for disse patienter, som så kunne koncentrerer sig, sammen med kommunen, om det væsentlige.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-01-2014, 11:16   #23
Ladager
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2014
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ladager er ny på vejen
MTVRA1:
For det første vil jeg gerne sige at det er en speciallæge der har anbefalet Ditte at søge førtidspension, da han synes Dittes situation er så alvorlig, og Ditte trænger til ro og overskud til at tage sig af sit heldbred og hendes fysiske, samt psykiske situation. Han mener ikke Ditte har overskud til at blive sendt ud i alle mulige forskellige arbejdsprøvninger. Han mener Ditte skal brug alt hendes energi på genoptræning.

Nej der er ingen af os der ved hvor Dittes situation ender henne, men den ender ikke godt hvis Ditte ikke får RO til at genoptræne. Det er altså det vigtigste. Det bliver jobcenteret nød til at indse.

Jobcenteret tager på INGEN måde hensyn til hvad de forskellige læger mener der er bedst for Ditte.
De tænker kun i paragraffer, kroner og øre, ikke noget andet, og tror egentlig ikke at det er fordi de ikke vil tænke anderledes, med det kan de ikke fordi der er nogle politikker der har lavet en lov.

For det andet er Ditte 25 år og ikke 23år (Det kan du se hvis du læser tilbage i denne tråd). Ditte bliver sendt rundt til forskellige sygehuse, for at de skal vurdere hendes arbejdsevne osv. Ditte har været startet på flere uddannelser, siden ulykken i 2011. Men måtte springe fra på grund af hun ikke kunne klare det. Så ved snart ikke om det er fair at blive ved fra jobcenteret og kommunen. Nu er det nok!



Phhmw:
Kære Peter.
Vi arbejder på at får styr på Dittes fysiske situation, både med genoptræning og operation osv.
Ditte er pt. Tilknyttet Rigshospitalet men vil da håbe for Ditte, det næste forløb kan komme til at forgå på Glostrup, hvis de er de bedste og førende inden for rygskader.

Omkring økonomi, så arbejder vi hårdt på at der kommer en løsning på det den. 6/2 2014 hvor vi skal til møde med kommunen og jobcenteret.
Hvis de ikke finder en løsning på det, får vi sat en jurist/advokat på sagen, for nu vil vi ikke finde os i mere.

Personligt har jeg selv et fuldtidsjob og en familie der skal passes, og pt bruger jeg rigtig meget tid på at holde syr på kommunen og jobcenterets krum spring. Der med sagt, det er ikke fordi jeg ikke vil, for jeg gør det med stor glæde, med tænker hvis det er normalt at der skal bruges så meget energi på det hver evig eneste dag, kan jeg godt forstå der er så mange der kaster håndklædet i ringen. Men det kommer på ingen til at ske her, Ditte skal have hvad der er hende berettet, hverken mere eller mindre.



Jjsonn:
Tror at vi prøver selv til at starte med, hvis det bliver nødvendigt senere kan det være en mulighed. Men ikke nu, tænker Ditte har brug for ro.




MTVRA1:
Der jeg altså lidt uenig, vi har beskrevet Dittes situation samt forløbet, og selvfølge ikke til bunds. Men overordnet.
Ja der er mange der sidder i kørestol og tager på arbejde. Men så må deres situation også være anderledes end Dittes. Ditte har på INGEN måde heldbred til at passe et arbejde. Bare Ditte har været nede at handele dagligvare ind, så skal hun ligge og slappe af i flere timer.

Så er det bare jeg spørg, skal man gå på arbejde for en hver pris? Det er da på ingen måde rimligt.

Lægerne har jo fortalt hvad de mener, der er bedst for Ditte. Men jobcenteret oplyser at det ikke er lægerne der skal tage den endelige beslutning. Det er udelukket jobcenteret ene og alene, det kan godt være de kikker på lægernes udtaleser, men det er ikke dem der er afgørende. Vi skal nok få førtidspension til Ditte, før eller siden. Så Ditte kan få overskud.
Ladager er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2014, 13:01   #24
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.780
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg kører denne tråd over i "Ryghistorier"...

http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830

Dels grundet alvoren i forløbet og fordi der vil kommer andre brugbare oplysninger til andre, især unge rygpatienter.

Denne tråd om Ditte`s alvorlige situation viser at politikerne må se på disse sager, hvor de unge, familierne, omgivelserne, erfaringerne, fremtidsudsigter samt speciallægerne, med rimelig stor sandsynlighed kan forudsige FORLØBET og et nogenlunde TIDSFORLØB i disse ryghistorier.

Bemærk jeg taler IKKE om slutresultatet. Det er der ingen der kan forudsige på forhånd, før en operation. Kirurgerne udtaler ikke før det ca første år er gået. Først der kan de endegyldige speciallægeerklæringer udskrives

Og hvor kommunens embedsfolk presser disse rygpatienter. Disse embedsfolk, kommer med udtalelser som ikke er befordrende for en rygpatient.Det har vi nu set gennem mange år. Ditte`s situation viser et helt åbenlyst bizart forløb.
Embedsfolk har IKKE den fornødne viden og indsigt i alvoren i de forskellige ryg diagnoser.

Hvad kunne man bruge af muligheder, inden for lovgivningen?


En førtidspension med kontrol på en fastsat dato/årstal, som der er mulighed for.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

"Kommunen kan i helt særlige tilfælde tilkende førtidspension, selv om det ikke helt kan udelukkes, at der på længere sigt kan opnås en vis forbedring af arbejdsevnen ved yderligere forsøg på behandling. Der skal dog være tale om patienter med en alvorlig lidelse, der på afgørelsestidspunktet vurderes at være ude af stand til at kunne blive selvforsørgende ved hjælp af arbejde, som udgangspunkt inden for en længere periode på omkring 5 år."

Samt speciallægernes mulighed for at ytre sig i patientens journal og dermed fremtidsudsigter.

"Skønt det ikke er lægens opgave at indstille patienten til førtidspension - og slet ikke at træffe afgørelsen - kan lægen dog godt vurdere, at kommunen burde undersøge, om patienten kan være berettiget til førtidspension. Det kan være situationen med en meget svag patient med alvorlige helbredsforhold, der nedsætter funktionsevnen ganske betydeligt. Her kan lægen, med patientens samtykke, henlede kommunens opmærksomhed på patientens behov i formularen LÆ 165 – Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling. Det kan særligt anføres, at lægen, med patientens samtykke, ønsker information om kommunens videre skridt i sagen. Formularen bliver på den måde en sagsakt, som kommunen skal handle på."

Hvad er en alvorlig diagnose?
Hvem afgøre en sådan mulighed?
Hvilke retningslinier findes der?
Hvornår kommer den første Vejledning?
Hvornår kommer den første Principafgørelse?
Kan vi fremprovokerer disse?
Hvor ligger grænsen?
Da vi ikke har nogen fortilfælde, kunne det være spændende at få en afklaring gennem et §20 spørgsmål til ministeren.
Ville der være økonomi i denne mulighed?

Fokuser IKKE på de manglende muligheder, som:

"Ingen førtidspension til unge under 40 år.
Der er ikke nogen lovgivningsmæssig mulighed for at anvende begrebet en midlertidig pension.
"

Men udelukkende på de muligheder, med de manglende svar, som faktuelt nævnes i lovgivningen.

Ladager du nævner:

"For det første vil jeg gerne sige at det er en speciallæge der har anbefalet Ditte at søge førtidspension, da han synes Dittes situation er så alvorlig"

Her bliver det en opgave, at nu og fremover, skal disse speciallæger tydeligt noterer dette i Ditte`s journaler, som det jo tydeligt nævnes i lovgivningen, at lægerne har både ret og pligt til. Dette tvinger kommunen til at vurderer og tage stilling til disse oplysninger.

Fordi at disse oplysninger naturligvis skal vise det endegyldige billede at situationen, for de mennesker/jurister/embedsfolk, der i allersidste ende skal træffe en afgørelse om en given ansøgning til førtidspension. Endegyldigt eller med kontrol.

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 23-01-2014 kl. 15:35.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-01-2014, 13:20   #25
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
jeg skriver ikke hun ikke kan få pension, men hvad det kræver

fysisk
speciallægen, må så have skrevet at hendes tilstand er varrig og uden yderligere behandlingsmuligheder. at hendes funktionsevne er så lav, at hun aldrig vil kunne opnår en erhvervsevne.
resten af livet
psykisk
at hendes psykiske tilstand er varrig og uden yderligere behandlingsmuligheder
alså resten af livet

når det er slået fast rent lægefagligt at hendes tilstand aldrig bliver bedre
først her skal jobcenteret gå ind og vurdere hendes arbejdsevne.

det kræver så meget dokumentation rent lægefagligt i dag for at få en pension.
men som jeg læser sagen er det endnu for tidligt og bedømme hendes tilstand
varig og absolut uden yderligere behandling
. Ja hun har helt sikkert brug for noget ro nu
og de næste par år måske. men hvis der stadig er mulighed for at hendes tilstand
kan blive bedre. så kan kommunen ikke tildele en pension.

så du skal arbejde på og få lukket sagen rent lægefagligt

et ressourceforløb
vil gøre hun kan få ro, til at genoptræne. Da man netop kan aftale at hun ikke skal i forskellige arbejdsprøvninger
dog en lav ydelse i forhold til pension
så det er mit bud, at sagen ender med det. fordi hun endnu ikke er udredt lægefagligt og derfor kan der ikke siges noget om hvor godt hendes
funktionsniveau bliver i fremtiden

Sidst redigeret af MTVRV1; 23-01-2014 kl. 13:28.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2014, 18:54   #26
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.780
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Information til Ditte`s situation

Kontanthjælpsreformen oversigt over regler og lovbemærkninger til LF 224, 2012/2013

http://schultz.dk/sitecore/shell/Con...reform_ny.ashx

Som jeg sætter ind i denne tråd, fordi at P1 Orientering, Jesper Tynell er begyndt at stille spørgsmål, bla til den situation, om manglende indkomst når man beviselig er alvorlig syg.

http://www.dr.dk/p1/orientering fra den 23. januar då, som kan høres fra i morgen.

Her kan man bla høre DF, Dansk Folkeparti er på tilbagetog og vil have svar fra beskæftigelsesminister Mette Frederiksen.

Dette kunne, måske, have indflydelse på denne tråds problemstilling kun vedr den økonomiske situation.

Jeg overvejer om jeg kan gøre noget. Hjælp med og lyt til programmet og kom med gode ideer.

Nyhedsmail fra Orientering:

"REGERINGEN TAGER KONTANTHJÆLP FRA SYGE OG KVINDER PÅ BARSEL.

Den nye kontanthjælpsreform indebærer, at folk under 30 uden uddannelse skal erklæres uddannelsesparate og dermed få kontanthjælpen erstattet af en ’uddannelseshjælp’ – en ydelse på niveau med SU. Men kommunen kan ifølge loven erklære dig uddannelsesparat et helt år inden, at du faktisk er klar til at starte på en uddannelse. Det er f.eks. sket for Marie i Randers. Hun er 28 år, har ingen uddannelse og så er hun nybagt mor. Hun er netop blevet erklæret ’uddannelsesparat’, fordi hendes barselsorlov slutter inden for et år. Derfor får hun nu ikke længere 14.000 kr. om måneden, men skal klare sig for 8000 kr. før skat. Jesper Tynell har været i Randers for at se på kontanthjælpsreformens mulige konsekvenser."


Jeg fornemmer at politikerne om kort tid må se på disse menneskefjendtlige regler og lave dem om.

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 23-01-2014 kl. 19:05.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension