K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-01-2014, 23:17   #11
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Revajunior Se meddelelser
Jeg tænker også mere på det juridiske aspekt, og den tid en evt. retssag vil tage, for at få bekræftet at kommunen er den ansvarlige. Med andre ord, kommer man til at skulle skrive under på at man er bestillt til at udføre nyttejob hos den og den og for denne arbejdsgiver. Jeg spørger også mere for at være sikker før man bliver kastet ud i noget hvor det går galt, og kommunen så evt mener at de ikke skal dække og man derefter skal i gang med at køre en retssag der først skal afgøre hvem der har ansvaret for arbejdstager for derefter at skulle afgøre skadens størrelse i endnu en retssag. det lyder i min verden som noget der kan tager et par år og mere til.
En ting er sikkert i sådanne situationer, det er at taberen vil være den ledige i nyttejob, da der med stor sikkerhed, vil blive spekuleret i økonomisk muskelkraft, som de færreste på offentlig forsørgelse har til at kunne føre sagen til ende.

Reva jujnior
Der er meget hvis og måske her.

Selvfølgelig har kommunen det forsikringsmæssige på plads.

Der er helt bestemte regler for forsikring under praktik/arbejdsprøvning, så jeg er også sikker på at der er styr på det under nyttejob.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2014, 23:40   #12
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Jeg formoder Reva Junior her tænker på hvad kommunen anser for værende en arbejdsskade, og dermed en skade de er ansvarlige for, eller "forventet" sygdomsudvikling.

Én situation kunne være man kom til skade på en maskine, man skulle betjene eller havde et fald under en aktivering/arbejdsprøvning.

En anden situation kunne være en person med angst, der blev sendt i en aktivering eller afklaring fik forværret sin angst eller i værste tilfælde endte med endnu en diagnose fx stress pga pres, som i forvejen vil være en trigger til angsten.

Er kommunen så ansvarlig for at have sendt borgeren i en aktivering/afklaring der forværrer bestående symptomer, eller ender med yderligere sygdom?

Det kunne også være en forværring af en bestående skulder- eller rygskade, der blev forværret ved praktik i et supermarked, hvor arbejdsopgaven bestod i vareopfyldning.

Hvem er så erstatnings-ansvarlig?

Og vil kommunerne vedkende sig dette ansvar?

For jeg kan da forestille mig, at der er hundredevis af borgere, hvis ikke flere, der har fået forværret deres sygdom eller skade under kommunens Afklarings- og Aktiveringsforløb, og som aldrig er kommet sig igen.

Et stort problem er det uregulerede marked for privat-aktører. Det kræver sådan ca 0 kvalifikationer, at slå sig ned som privat-aktør og tilbyde alt fra arbejdsprøvning, aktivering, optagelse af de daværende ressourceprofiler, "spaghetti"-kurser og hvad vi ellers har hørt om af uhyrligheder der er foregået efter Claus Hjort indførte sit "terror-regime" af en beskæftigelses-reform.

Det er det værste der er sket i mange år.

Jeg har ikke hørt om nogen erstatninger, der skulle være udbetalt op det grundlag, men det er der måske andre der har?

Og hvor efterlader en sådan politik borgerne i Danmark?

Retsløse!

Så at Danmark skulle være et demokrati? Den køber jeg ikke mere.

Frida

Sidst redigeret af frida; 14-01-2014 kl. 23:46.
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 11:44   #13
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er netop pga ovenstående, at det er vigtigt, at kommunen underskriver.

Især hvis kommunen IKKE mener at der er nogen risiko for forværring eller lign. og borger bliver tvunget til noget, med trusler.

Derfor må man i de situationer, fralægge sig ansvar(skriftlig), og overlade ansvar til de, der mener at forløb eller lign. er forsvarligt. Dette gælder også hvis der er krav om for mange timer.

Man bør også henviser også til lægeerklæring eller lign., ved underskrift

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 18:03   #14
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Det har jeg. Den kommer her!

Her er en beskrivelse/retningslinie fra Syddjurs kommune ang:
"Kommunens erstatningsansvar for borgere i aktivering"

http://www.jobcentersyddjurs.dk/site...aktivering.pdf

Frida
Takker og bukker

Tror du den også vil gælde for Københavns kommune ?
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2014, 18:15   #15
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Jeg ved det ikke, men min erfaring siger mig, at når den her slags vejledninger bliver lavet, så er det gerne på baggrund af en lovgivning, der skal overholdes.

Så vil gætte på Syddjurs har lavet sin vejledning, for at undgå erstatningssager, men også for at helgardere sig juridisk i forhold til deres ansatte.

Jeg formoder den er gældende for hele landet, men jeg kan ikke sige det med sikkerhed.

Måske der er andre, der har et bud?

Det kunne også være interessant, at høre om der er nogen der har fået erstatning ihh til denne del af lovgivningen?

Se hvad Arbejdsskadestyrelsen siger om emnet:

http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/A...ingssager.aspx

Frida

Sidst redigeret af frida; 15-01-2014 kl. 18:22.
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension