K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-11-2009, 15:02   #1
jeez
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2009
Indlæg: 4
Styrke: 0
jeez er ny på vejen
Ansøgning om enkeltydelser

Hej med jer, jeg ved dette forum er for fleksere og førtidspension, men jeg håber lidt, at i er så meget inde i Socialpolitik-paragrafferne, at i også kan hjælpe en studerende - dvs. jeg pt. ligger mellem 2 studier og dermed hverken kan modtage kontanthjælp eller SU da der er 1½ måned mellem de 2 studier, der i øvrigt er 2 forskellige.

Problemet forholder sig således, at jeg nu med djævlens vold og magt har fået min kommune til, at godkende min ansøgning om kontanthjælp - men idet jeg igen er under uddannelse (fra januar 2010), er jeg ikke berettiget til kontanthjælp efter Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik §11, som henviser til §12.
Citat:
§ 12. Der kan ikke ydes hjælp til personer under uddannelse, jf. dog §§ 37 og 38 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Beskæftigelsesministeren kan herudover fastsætte regler om, at der i særlige tilfælde kan ydes hjælp til personer under uddannelse.
Jeg er derfor havnet på §25 a
Citat:
§ 25 a. Kommunen kan yde op til 1 måneds engangshjælp til personer, der ikke opfylder betingelserne i § 13 b, indtil de har ret til en hel måneds kontanthjælp eller starthjælp. Engangshjælpen ydes fra ansøgningstidspunktet, og indtil ansøgeren får udbetalt kontanthjælp eller starthjælp.

Stk. 2. Hjælpen efter stk. 1 kan højst udgøre 4.231 kr.
(er det beøb før eller efter skat?)

Problemet er så, at jeg havde håbet, §34 gav mig mulighed for særlig støtte til husleje idet at beløbet i §25 a stk 2 kun vil dække huslejen. Idet, at jeg har modtaget den første elregning i et halvt år, efter jeg flyttede i ny lejlighed (under mit studie) i juli måned 2009 - er beløbet derfor større end forventet - og derfor dækker beløbet i §25 stk 2 ikke mine udgifter til leveomkostningerne.

Der er bare det ved det, at §34 stk. 3 ikke kan bruges når man er på §25 a

Så var det jeg tænkte... kan §81 bruges til supplering af udgiften for elregningen, idet denne ENDNU ikke er betalt men dog er blevet udsendt som regning i netbanken (ikke via PBS men et elektronisk girokort).
Citat:
§ 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.

§ 88. En person kan normalt ikke få hjælp til udgifter, som den pågældende har påtaget sig, inden vedkommende har ansøgt kommunen om hjælp.
Som jeg læser §81 så giver den mulighed for det, omend at det ikke er normal praksis.

Jeg ved bare, at hvis jeg kun kan få beløbet i §25a udbetalt i december, så ender jeg på røven.
Godtnok er huslejen betalt ud af det beløb men skal jeg så betale elregningen ud af det tiloversblevne beløb jeg har til rådighed efter huslejen, så kommer jeg da til at gå på vand resten af december - og hele elregningen kan ikke betales med de rester der tilbage.

Jeg ved, at der findes overlevelseshjælpen, men jeg ser den som allersidste udvej for, at få mad på bordet - selvom det selvfølgelig kan være det alternativ jeg kan forvente nu.

Er der nogen herinde som kan vejlede mig i min situation?
På forhånd tak.

Sidst redigeret af jeez; 24-11-2009 kl. 15:13.
jeez er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 15:46   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er da et forsøg værd at søge den paragraf.

Men ellers er der muligvis en mulighed for at få et lån, så du kan klare dig igennem.

Håber, at andre kan hjælpe dig, selvom det ikke lige er "specialet" her på siden.

Du kan evt. kontakte www.sr-bistand.dk eller tjekke deres brevkasse.

Der er sikkert mange andre, der har stået i samme situation som dig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 15:48   #3
jeez
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2009
Indlæg: 4
Styrke: 0
jeez er ny på vejen
Uh, praktisk link - jeg takker!
Men ja, jeg faldt over siden her, ved en søgning på §34 - netop fordi jeg havde hørt den omtalt i forbindelse med en kontanthjælpsmodtager, men man bliver klogere når man lige har læst adskillige paragraffer igennem omkring kontanthjælp, må jeg indrømme.

Jeg lader dog spørgsmålet ligge i håbet om, at nogen herinde også kan assistere mig i junglen af kontanthjælps-reglerne.
jeez er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 16:13   #4
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
det er lidt nemmere og putte tandpasta tilbage i tuben, som og tolke de enkelte regler, hvad den ene "behandler" mener om hint mener end anden, noget helt 3die,

et lille råd kunne være (om du har modet) og slingre inden om social jura dk........ der står meget man ikke får info om på diverse kontorer,

min egen fornemmelse er at den enkelte sagsbehandler sælger elastik i metermål..... stående ordre fra toppen er SPAR SPAR og atter SPAR .....

allerede ved 1ste anke stryger de første 30-40 % af ansøgere til diverse hjælpeforanstaltninger..... derefter kommer hele showet forfra.....

udredningen fra dette lille momentum er........ det er hyyyylende svært og søge ekstra bevillinger. og det gælder næsten til alt
mvh eders ace dk
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2009, 22:14   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Begge mine knægte har prøvet den med studiestop (som jo også kommer når man går fra feks gymnasiet til universitet eller seminar ) og dermed også alle deres kammerater og vores erfaring var at der var nul og niks at komme efter overhovedet ...

lån fra kommunen til husleje var der enkelte af deres venner der fik men det var fåtallet .. det er en dybt godnat regel den med at man ikke kan få hjælp imellem studier begge mine måtte arbejde fuldtid i deres ferie for at skrabe penge sammen til stoppet, men ikke alle kan jo klare det eller er så heldige at have gode arbejdsgivere som er villig til at lave deres studiejob om til heltidsstillinger for at hjælpe...

Faren er jo også at de unge bliver så glade for deres fuldtids løn i ferien og tænker hvad med et sabbat år og dermed aldrig kommer tilbage i uddannelse igen og så røg den drøm om at alle unge skal uddanne sig
  Besvar med citat
Gammel 26-11-2009, 09:24   #6
jeez
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2009
Indlæg: 4
Styrke: 0
jeez er ny på vejen
Ace dk - jeg tager en tur forbi det site du henviser til og forsøger at læse lidt på stoffet dér også.

Hejdien - netop det med en arbejdsgiver er for mig meget besværligt, da jeg ikke har haft mulighed for, at få noget fast arbejde, ej heller bijobs. Så jeg står faktisk uden nogen form for yderligere indtægt, at kunne trække på.

Nu skal jeg dog ned til kommunens borgerservice og snakke med en socialformidler. Godtnok snakkede han noget om §11 og noget med en paragraf 80-et-eller-andet, men det fatter en alm. borger da hat af, så nu må jeg lige få ham til at dokumentere, sort på hvidt, at jeg ikke har ret til noget yderligere - såfremt det er sådan, det forholder sig.

Men indtil da - så håber jeg på, jeg kan liste §81 ind under ham og bruge den til mit forsvar, for ellers... ja - så må jeg sgu nok indse, at det bliver en kold og mørk december uden strøm.
jeez er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
enkeltydelser ... ..lasse.. Alt det andet 2 24-01-2010 15:38
Beslutningsforslag om rådighedsbeløb ved personligt tillæg og enkeltydelser brøkpensionist Politik og Samfund 9 15-11-2009 14:44
enkeltydelser - beregningsgrundlag ?? Blue Alt det andet 3 19-12-2008 13:39
Helsingør - ulovlige enkeltydelser i 10 år zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 2 19-06-2008 17:46
Praksisundersøgelse om enkeltydelser Aktivlovens §81 zuza Nyt om loven 3 18-02-2008 00:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension