K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-06-2014, 13:35   #11
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Lige præcis. Enten har man udbetalingen ellers skal den finansieres og det er ikke kreditforeningerne, da de har lånemax.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2014, 13:56   #12
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Lige præcis. Enten har man udbetalingen ellers skal den finansieres og det er ikke kreditforeningerne, da de har lånemax.
Ok, på den måde. Det var bare fordi en havde skrevet at at han mente at man kun kun kan låne 75% og så høj er udbetalingen er jo ikke at den dækker de resterende 25%
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2014, 14:55   #13
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Det var mig der skrev det og jeg har aldrig hørt om kreditforening låner100 procent til et køb - altså det fulde beløb...

Vores hus - da har vi ihvertfald ik lånt 100 procent af kreditforening..


Gisne -
Det er udbetalingen jeg mener ..du ka ik stå uden en kr og få alt af kreditforeningen..noget ska man ha selv og har.man ik det - låner folk evt i banken.,
Men du ka ik finde et hus til 1.5 eks og få alle 1.5 mil af kreditforening,,aådan var det ihvertfald ik da vi købte - er også en del år siden.


Stribe FTP husejer
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2014, 15:27   #14
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
Det var mig der skrev det og jeg har aldrig hørt om kreditforening låner100 procent til et køb - altså det fulde beløb...

Vores hus - da har vi ihvertfald ik lånt 100 procent af kreditforening..


Gisne -
Det er udbetalingen jeg mener ..du ka ik stå uden en kr og få alt af kreditforeningen..noget ska man ha selv og har.man ik det - låner folk evt i banken.,
Men du ka ik finde et hus til 1.5 eks og få alle 1.5 mil af kreditforening,,aådan var det ihvertfald ik da vi købte - er også en del år siden.


Stribe FTP husejer
Nej selvfølgelig ikke. Udbetalingen skal man jo have - men da vi købte hus var den jo kun 4,3% af husets samlede pris, så vi har da lånt over 95% af husprisen hos kreditforeningen
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2014, 15:37   #15
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Helårsbolig max 80 pct, sommerhus max 60 pct. af husets reelle værdi - ikke nødvendigvis købsprisen. Det er der lovgivning om, men flere kreditinstitutter er også eller er tilknyttet en bank, der evt klarer resten til en helt anden rente - eller et sælgerpantebrev..
Før i tiden var tommelfingereglen, at man selv havde de 20 pct til udbetalingen.
Læs evt her
http://boligejer.dk/bank_realkreditinstitutraadgivning

Sidst redigeret af stampe; 08-06-2014 kl. 16:19.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2014, 16:42   #16
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Helårsbolig max 80 pct, sommerhus max 60 pct. af husets reelle værdi - ikke nødvendigvis købsprisen. Det er der lovgivning om, men flere kreditinstitutter er også eller er tilknyttet en bank, der evt klarer resten til en helt anden rente - eller et sælgerpantebrev..
Før i tiden var tommelfingereglen, at man selv havde de 20 pct til udbetalingen.
Læs evt her
http://boligejer.dk/bank_realkreditinstitutraadgivning
Korrekt !

Og...
Den eneste måde man kan komme til at have en belåning på mere end 80% gennem kreditforeningen, er hvis ejendommen er faldet efter lånets optagelse.

Men...
Man skal passe på med at købe hus, hvis det er for at spare op, der er alt for mange fælder og også diverse omkostninger, der hurtigt kan æde det man EVENTUELT har "tjent" op.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2014, 17:24   #17
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Jeg er udlært i pengeinstitut og har været i branchen i snart 25 år, og jeg kan sige at lovgivningen er 100% klar. En kreditforening må belåne op til 80% af købsprisen, ikke mere. Resten skal finansieres på anden vis, herunder har mange selv ca. 5-6% i udbetaling.

At man kan få pant i ejendommen er bestemt ikke den eneste faktor der kigges på i.f.m. køb af hus. Det kraftige fald der er sket med værdien af ejendomme, gør jo netop, at den sikkerhed (værdi) kreditforeningen og banken troede de havde som sikkerhed bag lånet ikke længere er til stede, og derfor er låntagers økonomi så ekstra vigtig.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2014, 17:39   #18
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Fleks10

Ja det var også sådan jeg mente det var ..som du beskriver - men reglerne kunne jo være blevet lavet om,da det er ved at være en del år siden der blev handlet her..

Men håber trådstarter finder en god løsning og god pinse


Stribe FTP husejer
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2014, 21:39   #19
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af autojan Se meddelelser
Vi er et par som begge er på førtidspension men vi vil gerne have et hus da vi ikke har nogen erstatning eller anden kapital til vore gamle dage..
Ved at købe et hus vil vi om ikke andet få det meste af det vi betaler for det tilbage den dag vi sælger det..
Måske vil vi endog tjene lidt på det..

Det er absolut bedre end at bo til leje, hvor man ikke får noget som helst tilbage..

Problemet er imidlertid at vi ikke kan finde en bank som vil hjælpe os da vi jo er pensionister...
Kan det virkeligt være rigtigt??
Vi har et rimelig rådighedsbeløb og ingen gæld, og vi kan jo heller ikke miste vores job..
Hvad er bankerne bange for? De får jo sikkerhed i en evt. ejendom, samt vores underskrift..

Er der nogen som kan anbefale en bank som ikke er bange for at låne ud til førtidspensionister??

På forhånd tak..

Jan..
Du skriver I ingen kapital har til jeres gamle dage. Uden kapital er det svært at få lov til at købe fast ejendom. Der er mange udgifter forbundet med købet, stempelpenge, advokatsalær, stiftelsesomk. vedr. kreditforeningslån m.v.

Hvis I skal låne det hele vil I sidde med et lån der er større end det I har givet for ejendommen. Det hele skal afvikles og tænk på at I på et tidspunkt bliver folkepensionister, her vil I ligesom alle andre i samfundet gå ned i indkomst.

Tænk også på over hvor lang tid I vil kunne afvikle gælden i ejendommen. Den skal, set fra et fornuftigt synspunkt helst være afviklet inden I når folkepensionsalderen. Er I forsikret, så den efterlevende kan blive siddende i ejendommen hvis en af jeg falder bort så der kun er en indkomst tilbage.

Et nej fra en bank kan også være god rådgivning.


Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Spørg ejendomsmægleren hvordan de foreslår financiering.
Banken er som regel for dyr, sammenlignet med realkreditinstitutterne.

Jeg har aldrig haft problemer med at låne i min ejendom, uanset mit indtægtsgrundlag. Det eneste banken forlanger er at have et pant i ejendommen, hvilket vist er meget normalt.
Nu er du, så vidt jeg ved bosiddende i København, her er det lettere at sælge ejendom end f.eks. på Lolland. Hvis du har haft din ejendom i mange år og har en fornuftig økonomi, så er der heller ingen problemer med at låne i friværdien. Det bank/realkreditinstitut ser på, er om de kan få deres penge ind igen i en tvangssituation.

Citat:
Oprindeligt indsendt af mistereu Se meddelelser
vis du står i rki så du helt klar på afmeldning til lån.

de er detsværre strikse idag med lån .

prøv leasy de godt nok dyre 28% i rente.
mange online banker er måske muligt.

jeg er selv førtidspensionist og kan ikke få lån pga rki.

husk at have seneste 3 lønsedler med til lånet samt muligt forbrug.

har i prøvede online banker ?
Jeg tror ikke at onlinebanker er nemmere at låne hos end alm. banker/realkreditinstitutter. Risikoen er den samme.

Hvis man ikke kan låne til huskøb i realkreditinstitutter skal man lade være. Der er en grund til at man ikke kan låne og de altanertive lånemuligheder er alt for dyre.

Citat:
Oprindeligt indsendt af autojan Se meddelelser
Vi har ikke prøvet online banker og vi er ikke i RKI..
Vi vil bare gerne have anbefalet en bank som ikke er bange for at låne ud til førtidspensionister.
Banken vil jo også få pant i den ejendom vi vil købe..
Det burde da være nok..
Et pant er ikke meget værd hvis der er belånt over 100%, og det vil være tilfældet hvis I skal låne alt, hele købesummen og omkostninger.

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Der er ikke tale om, bankerne ikke vil låne ud til førtidspensionister. Det der er tale om er økonomien. Og det gælder for alle. Kreditfoeninger kan kun låne til en del af huskøbet, resten skal man selv have eller kunne finansiere - ofte til dyrere bankrenter.
Ingen finansieringsselskaber vil som udgangspunkt påtage sig et tab. og rentestasen er afpasset efter risikoen.
Måske nogen af de banker, I har kontaktet, vil oplyse jer om, hvorfor de siger nej - så har I et grundlag at arbejde videre på.
Ved godt, man som fp ikke har meget at rutte med, men måske I - i al fald i teorien - kunne spare x-antal kroner op hver måned og derved vise en evt låneudbyder, at I har denne mulighed.
Man kan altid få en begrundelse for hvorfor man ikke kan låne, det er en del af den gode rådgivning.

Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Jeg har aldrig hørt om at kreditforeningen kun vil låne til en del af huskøbet og resten af banken. Det er rigtig at man kun kan belåne en del af friværdien, men iforbindelse med køb har jeg aldrig hørt om det.

Da vi købte hus, lånet vi da hele husets pris hos kreditforeningen incl købsomkostninger. Udbetalingen havde vi selv kontant og banken fik først at vide at vi havde købt hus, da hele handlen var overstået - det kom jo ikke dem ved, når vi ikke skulle låne noget hos dem.
Kreditforeningen godkendte selv vores månedlige budget, hvorfor banken ikke var indblandet.

Og det var ikke fordi vi var højt lønnede på det tidspinkt - min mand igang med en universitetsuddannelse på SU og jeg var pædagogmedhjælper, men med fast fuldtidsjob

Men det er også 14 år siden vi købte huset og måske reglerne har ændret sig?
Nemlig, det er 14 år siden, der er sket meget siden, bl.a. en finanskrise hvor der er set store fald i ejendomspriserne. Mange af de ejendomme der før finanskrisen gik som varmt brød er der ingen der vil eje i dag. Hvis långiver vurderer at en ejendom ikke kan sælges igen indenfor rimelig tid, så vil de heller ikke låne mod pant i den.

Herudover kunne banken se potentiale i jeres økonomi, din mand på SU, men de har også set fremtiden med en god indkomst.

mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2014, 00:30   #20
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
FTPer har jo ikke udsigt til bedre økonomi. Den har kun udsigt til at blive værre. (evt. frakendelser og man vil blive tvunget på folkepension, som er en del mindre)

Du skal desværre stå pengestærk før banker vil være med på sådan noget.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension