K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-06-2014, 09:31   #1
Revajunior
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2012
Indlæg: 11
Styrke: 12
Revajunior er ny på vejen
Jobcenter (kontanthjælp) og kyniske SB´ere

Hej med Jer

Intro
Jeg har været med fra "starten" af den nye regeringens "sociale" tiltag, og bla. oplevet hvordan de sociale tilbud og den kommunale indsats er blevet mindre og kynismen er blevet større.

Hvilken effekt har der så, at man hjælper mindre og straffer mere, ja for mit vedkommende kan man dele det op i 3 punkter der alle indbefatter en anden sagsbehandler (SB).
Den første SB var også den bedste da personen var meget engageret i at JEG fik et godt forløb, og da jeg har nogle psykiske udfordringer i forhold diagnose og som følge deraf helst skal undgå stress, så blev der hjulpet og taget hensyn, et Fantastisk forløb.

Jeg blev sendt i et praktikforløb, der hidtil er det bedste jeg nogensinde har prøvet, ikke alene var min egen personlige udvikling rigtig god, jeg gik fra at have manglende selvtillid og tro på at jeg ville kunne fungere på en arbejdsplads til at være overbevidst om at det skulle nok lykkes med masser af selvtillid (opholdet var tidsbegrænset uden mulighed for forlængelse desværre).
Derefter er det bare gået ned af bakke, først og fremmest var den generelle jobsituation svær, og dertil kom nogle SB´ere der er faldet i niveau. Især den engagerede SB´er er forsvundet, den kyniske er flyttet ind i stedet, det værste jeg har prøvet indtil nu, er en SB´er der fulgte de 12 punkter til succes, som en god SB´er skal følge, det er den kommunerne har lavet sammen, hvor de har udarbejdet et 12 punkts system, til at undgå at hjælpe borgeren uden denne lægger mærke til det.
Det blev en frustrerende og dyr fornøjelse, for mit vedkommende, da jeg desværre først blev opmærksom på at SB´erne havde et system de kunne følge og ved gennemlæsning af den blev jeg klar over at jeg var blevet "rullet" af min tidligere SB´er.

I dag
SÅ står jeg her igen med et frustrerende forløb jeg ikke aner hvordan jeg skal håndtere, da min kommune jo er eksperter i at gøre ting der gør at de ikke skal hjælpe.

Mine spg, der forhåbentlig kan afhjælpes i hvordan jeg skal håndtere det

først og fremmest så har jeg en diagnose, der ikke bliver ændret af Psykiatrien, og det skal den som sådan heller ikke da jeg har nogle udfordringer i forhold til stress og sociale udfordringer, der gør at jeg nogle gange har behov for medicin, men ikke hverdag, da medicin har bivirkninger, som alt medicin har og man kan få nogle piller der virker indefor kort tid og ikke skal bygges op først.
Bruger dem ved stress situationer der kan resultere i for meget tænkeri, og derfor kan have indflydelse på nattesøvnen, der er min vigtigste medicin.
Skal nævnes har været ude af systemet og blevet tilmeldt igen.

Spørgsmålene
1.
Min kommune svarer aldrig på mine henvendelser med mindre det er Vind og vejr, dvs harmløse spørgsmål, når og det sker hvergang jeg spørger om tilbud, så svarer de ikke, dvs. hvis de gør så ringer de.
det er vel stadig tilladt at optage samtalen, og skal SB være gjort opmærksom på at jeg gør det før det er et gyldigt "dokument" eller er de lige meget,

2.
Har været til møde hos min kommune for 3 mdr siden og aftalte med dem at de ville hjælpe med at finde praktikplads, hvor jeg egentlig var åben over for alle muligheder, og hvor jeg forsøgte at forklare min situation, med sygdom. osv, jeg var som man jo skal være åben overfor alle muligheder, og jeg ville blive kontaktet, jeg har så aldrig hør noget fra dem siden. Indtil jeg valgte at skrive en Mail, som jeg ikke fik svar på i stedet fik jeg en indkaldelse til et møde på jobcenteret.
troede jeg skulle mødes med MIN SB´er som jeg troede/stadig tror er min SB´er til det aktuelle forløb.

Jeg mødte op og sikke et gedemarked, 2 SB´ere 20 kontanthjælpsmodtagere, og vi fik et stykke papir, udfyld det, så går vi i gang (det var ikke et indledende infomøde om ret og pligt og bla. bla.).
Forløbet var at de 2 SB´ere gennemgik listen med personer, hvor vi havde ca. 10-20 min, pr mand og hvor målsætingen udfra de 10-20 min. samt det stykke papir jeg havde udfyldt, skulle vurderes hvor jeg skulle i aktivering henne.

Lang indledning kort spørgsmål, kan det være rigtig at kommuneren bare indkalder til gruppemøde og ikke svarer på spørgsmål når man skriver. Det værste er jo at jeg har haft 3 møder efter jeg vendte tilbage hvor jeg har haft 3 forskellige SB´ere og derfor bruger halvdelen af tiden på at forklare hvem jeg er og cv og alt det som de gerne vil have jeg fortæller.

Grundlæggende er det sådan at når jeg har været til møde hos kommunen så har jeg flere spørgsmål end svar og føler at de gør alt for ikke at svare.

3.
Er det en der ved hvordan oplysningspligt i forhold til Borgeren fungerer, jeg oplever at jeg da bare skal læse om det på nettet, men hvis jeg spørger så skal de vel svare eller vende tilbage med svar enten telefonisk eller pr. mail.
Er det ikke også meningen at Kommunen skal drøfte ens situation med borgeren og være løsnings orienteret, så man får det bedst mulige forløb, og ja hvor målsætningen selvfølgelig er at man skal være så selv hjulpen som muligt. Men det kræver jo også en indsats fra begge sidder.

Har selv læst lidt på de gældende regler, men er i tvivl om hvordan den skal tolkes, og min frygt er at deres manglende indsats går udover min arbejdsmæssige fremtid, og også går udover min ydelse.

4. Hvilke krav kan jeg stille til kommunen så de hjælper med at jeg kommer i et forløb der, skal hjælpe med at:
A : at jeg får afklaret hvilke muligheder jeg har for at være på arbejdsmarkedet, eks. hvor mange timer ville jeg kunne holde til hvilke jobfunktioner osv. under hensyntagen til min sygdom
B Kan jeg afvise en aktivering, der ikke tager hensyn til min sygdom, og er det "vores" allesammens Lægekonsulent der afgør om jeg er syg eller er det min Psykiater.

5.
Da jeg mere søger personer der har prøvet / oplevet noget lignende og evt nogen der har lidt kendskab til tolkningen af reglerne.
tips og tricks til ting jeg skal være opmærksom på i forhold til kommunens manglende indsats er velkommen, det jeg kender pt. det er at jeg må optage samtaler og forsøger i vid udstrækning at kommunikere på mail, andre tips og tricks er velkommen eks, hvis kommunen benytter den der § så skal du...

Jeg har ikke noget mod kommuner, men de behandler ikke mig ordentlig og så bliver jeg sur, derfor ønsker jeg hjælp til forsvar, så jeg kan klage når det er nødvendigt og svare igen når det er nødvendigt, hvilket er noget jeg gør pt. føler egentlig at jeg har nogenlunde godt styr på reglerne, men tolkningen er svær, jeg forsøger at bruge AST.dk, samt Retsinfo, men det kræver at jeg har rigeligt med indsigt og det har jeg ikke nødvendigvis.

Ved det er en lang smøre, muligheden for at jeg ikke har udtrykr mig godt nok, er til stede, det beklager jeg på forhånd.

målsætingen med indlægget er at jeg får oplevelser fra andre brugere og at jeg deler oplevelser, da jeg ser en fremtid for mig og andre hvor kommunens kynisme ikke aftager og hvor jeg helt ærligt sætter spørgsmålstegn ved om retssikkerheden for de svageste i samfundet er givet, jeg synes allerede nu at jeg ikke har mange muligheder for at få den retssikkerhedsmæssige hjælp, der vil kunne sikre et korrekt forløb er til stede.

håber på mange svar

mvh

REVAJUNIOR
Revajunior er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2014, 10:40   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du ikke har det skal du starte med aktindsigt.

Dernæst skal du have afklaret, hvordan du stå i kommune system;
Du står formodentlig IKKE som sygemeldt;

Sygemeldt betyder at du IKKE kan gå ud og tage ordinært arbejde.

Du skal have afklaret din restarbejdsevne, til ordinært med feks fri sygemeldning, revalidering, fleks eller førtidspension. Blot for at nævne mulighederne.

Når man kender dine skånebehov og timer, tages der stilling til, om du kan udvikles til at optimere dette overskud.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2014, 10:53   #3
Revajunior
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2012
Indlæg: 11
Styrke: 12
Revajunior er ny på vejen
Hej
Popiae

Tak for svar

Aktindisgt:
har jeg tidligere søgt, og fået dokumenterne, her står alt vedrørende sygdom osv, samtidig har jeg også et tydeligt billede af kommunens udvikling.
så den skulle der være styr på, er der noget her jeg skal være særligt opmærksom på?

Kommunens system
Ja, her er jeg også sikker at jeg ikke står som sygmeldt, det vil jeg skrive en mail og spørge min SB´er, om, så den er på to do listen.
kan man blive sygmeldt igen udfra de dokumenter de har, eller skal der en ny lægeerklæring til?

afklaringsforløb
det gælder vel bare om at gøre dem opmærksom på at der skal afklaring til før jeg ender i det "normale" aktiveringssystem.

så er der jo stadig oplysningspligten, som jeg synes kommunen meget konsekvent undgår, må de det?
det er jo ret frustrerende når man spørger om hjælp og bliver mødt med larmende tavshed fra kommunens side eller de spørger om vind og vejr.

mvh
Revajunior
Revajunior er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2014, 11:54   #4
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
Hej Revajunior.

Vi har også oplevet at min mands sag er gået i stå nogle gange.

Har du mail adressen til din SB? Når du skriver til SB, så slut altid af med: Jeg forventer svar senest x dage fra d.d. Markere det med understregning og/eller med tykke bogstaver.
Hvis du ikke får svar , så følg op på det med i en mail igen.

Sidst redigeret af jkf; 06-06-2014 kl. 11:57.
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2014, 12:15   #5
Revajunior
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2012
Indlæg: 11
Styrke: 12
Revajunior er ny på vejen
Hej jkf

Tak for tippet, tror måden at gøre det på variere fra kommune til kommune, ja jeg ser personalesammensætning som forskellig og derfor også kulturen varierende.
Med andre ord hvis jeg ville Stille krav til svar frister på mine mails så vil min SB reagere sådan , Det giver bagslag, hos min kommune.

Jeg vælger derfor at formulere det som at hvis hun ved det så må vedkommende da gerne svare eller henvise til én der kan, det er lidt mindre krævende, og så gemmer jeg altid mine mails sendt til kommunen i min kommune mappe.
Svarer de ikke så kan jeg altid tage den med ved møder eller hvis de påstår et eller andet der ikke er sandt.

mvh
Revajunior
Revajunior er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2014, 13:37   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Held og lykke. Tror også du får mest ud af den fremgangsmåde, du beskriver.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2014, 17:18   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"afklaringsforløb
det gælder vel bare om at gøre dem opmærksom på at der skal afklaring til før jeg ender i det "normale" aktiveringssystem." citat.

Derfor skal du stå som sygemeldt, altså indtil du er afklaret, fordi du IKKE skal aktiveres, men afklares, da du IKKE kan varetage alm.ordinært arbejde.

VH POPiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 10:37   #8
Revajunior
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2012
Indlæg: 11
Styrke: 12
Revajunior er ny på vejen
Hej
POPiae

JA, den er jeg med på har allerede skrevet til min SB, så skal vi lige have overstået helligdagene så får jeg forhåbentlig svar.

Jeg har jo været ude af systemet og så vidt jeg forstår vurderingen af sygdom og udvikling i forhold til tidligere, så kan kommunen vel stadig anvende mit tidligere forløb hos dem hvor jeg var sygmeldt, har dog for at være sikker også skrevet til Psykiatrien, så der kan komme noget dokumentation på at jeg stadig har en sygdom der skal tages hensyn til i forbindelse med Aktivering.
Min situation er jo uændret, diagnosen er ikke smuttet nogen steder, det har min psykiater jo afvist at ændre på , og det må jeg jo acceptere, hvilket jeg gør.

i forbindelse med forløbet, så er min SB jo blevet gjort opmærksom på at jeg har en diagnose, og må vel håndtere mig derefter eller hvad?

eller skal jeg bede om at blive sygmeldt fra starten, eller kan SB gå udfra at hvis jeg ikke siger "sygmelding" så er jeg jo klar til aktivering?

Man kan vel ikke gå udfra at jeg kender alle regler, og Sb må vel også lave en vurdering af ens situation, med de tilgængelige oplysninger, eller er det blevet ændret til at SB kun skal lave en vurdering hvis jeg beder Sb om det og ellers gå udfra at man er klar til aktivering.

Jeg har jo ved første møde også gjort opmærksom på at der følger nogle ønsker med i forbindelse med praktikfindigen, bla. arbejdstid og arbejdsmiljø, så vil mene at jeg fra starten har gjort opmærksom på at, her er altså en borger der har brug for hjælp.

Ja, jeg har lidt problemer med at forstå hvordan forløbet er pt. kommunens måde at tænke på, (udover at yde så lidt som muligt, min egen lille fordom).

I min egen lille verden ville det vel være naturligt at lave en vurdering af personen ved mødet og ellers bede om de fornødende oplysninger, så man fra starten putter Borgeren i den rigtige kasse,(det lyder alt for effektivt, det er nok ikke sådan kommuner gør, der skal helst nogle omveje til).


Mvh
Revajunior
Revajunior er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension