K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-06-2014, 12:41   #1
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
At sige nej til undersøgelse(funktionelle lidelser)

Min mand venter på indkaldelse til rehabileteringsmøde.

Han har haft flere blodpropper og har 2 gigtsygdomme. Han har i flere år nu gået til behandling/kontrol på reumatologisk afdeling på Odense Univeritetsyghus.

Min frygt er, at de kan finde på at sige til ham, at han skal til undersøgelse hos dem, der har med funktionelle lidelser at gøre.

Jeg har læst et eller andet sted, at man har lov til at sige nej nu uden at skal være bange for, at kommunen kan true med at stoppe udbetalingen af kontanthjælpen.

Jeg kan bare ikke finde det igen.

Er der nogen af Jer, der har linket til den paragraf?

På forhånd tak.
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 15:35   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du finder alt her..

Kære Jkf

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27836

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 15:56   #3
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
Det er altså tale om et forsøg i en to-årig periode. Nå, men der er heldigvis chance for at det bliver gjort permanent efter de 2 år.

Mange tak Peter!

Jeg føler mig lettet nu, for er der en ting, min mand ikke skal, det er at blive undersøgt på en af de klinikker for funktionelle lidelser!

Min mand er på kontanthjælp.
Det forsøg på en to-årige periode gælder for alle?
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 16:31   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal følge med på de anviste link..

Kære Jkf.

..... den 11 juni vedtages den nye sygedagpenge reform, hvor det også nævnes.

Ja, det gælder alle, men mange ting er lidt usikkert endnu, men vi holder øje med det hele.

I første omgang tror jeg I skal slappe af og fortsætte som I gør.

Sætter jer ind i lovgivningen, stille og roligt således at I får overblik.

I er på rette vej

http://bm.dk/Aktuelt/Pressemeddelels...%20paa%20plads

Gode råd som bør følges:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 17:32   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af jkf Se meddelelser
Min mand venter på indkaldelse til rehabileteringsmøde.

Han har haft flere blodpropper og har 2 gigtsygdomme. Han har i flere år nu gået til behandling/kontrol på reumatologisk afdeling på Odense Univeritetsyghus.

Min frygt er, at de kan finde på at sige til ham, at han skal til undersøgelse hos dem, der har med funktionelle lidelser at gøre.

Jeg har læst et eller andet sted, at man har lov til at sige nej nu uden at skal være bange for, at kommunen kan true med at stoppe udbetalingen af kontanthjælpen.
At acceptere en undersøgelse er ikke det samme som at sige ja til en behandling.

Hvad i sagen gør at du frygter en henvisning dertil ?

Uanset hvad, så vil det at takke nej til en undersøgelse resultere i et "hul" i sagen... og et sådan "hul" vil først for alvor give grobund for spekulationer om hvorfor man ikke ønsker en sådan undersøgelse.

Hvis man møder op til undersøgelsen og de siger at det intet har at gøre med en funktionel lidelse, ja så er det "hul" jo lukket, og det eneste man "risikerer" at der kommer positivt skred i sagen.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 19:29   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Forstår godt at de ikke vil til undersøgelse ved funktionelle lidelser.

Deres metoder er stadig på forsknings niveau (det hedder jo fx forskningsklinikken for funktionelle lidelser og ikke behandlingsklinikken - ihvertfald i Jylland ) og ikke en del af hverken det anerkendte behandlingssystem eller diagnosesystemet ICD-10

De omkoder ens fysiske skavanker med psykiatriske diagnoser og støttes med millioner af forsikringsselskaberne, som ved at diagnoserne omkodes, kan spare mange penge i erstatningssagerne på den måde.

Jeg siger ikke at deres samtaleterapi kan være en hjælp for nogle, lige som positiv psykologi eller mindfull kan være for andre.

Men at komme til undersøgelse hos dem, lukker ikke nødvendigvis et hul i ens sag, tværtimod kan det trække ens sag ud i meget lang tid og nogle steder ligefrem forværre den.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 19:45   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Men at komme til undersøgelse hos dem, lukker ikke nødvendigvis et hul i ens sag, tværtimod kan det trække ens sag ud i meget lang tid og nogle steder ligefrem forværre den.
Hvis der er noget at komme efter, så skal sagen nok trække ud alligevel.

Det jeg siger er at man kan lukke et hul (selvom jeg godt kan høre at du har vedtaget at de putter alle under en hat før de ser patienten) ved at møde op, det kan man ikke ved at kæmpe imod undersøgelsen.

Og igen, så kan jeg jo spørge hvad der er i sagen som skulle give frygt for henvisning ?
Jeg synes ikke det er en ordentlig måde at støtte mennesker på, der er nervøse.
Man blæser nærmest bevidstløst der ud af om hvor slemme de er indenfor dette speciale.
Og før end folk får set sig om, bliver de nervøse for ting der måske slet ikke er aktuelle i deres sag... det hedder spøgelser !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 20:18   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Hvis de ønsker deres sag yderligere belyst kan jobcenteret jo benytte klinisk funktion istedet for at benytte en forskningsklinik som endnu ikke er en valideret undersøgelses og behandlingsmetode

Og nej, det er ikke for at skabe frygt i dem. Men kan sagtens følge dem i ikke at ville - der må også være grænser for hvad vi skal finde os i og for mig går grænsen hvis det forlanges at man skal deltage i eksperimentel behandling som ikke engang er godkendt hos WHO og i det internationale anerkendte diagnosesystem, idet de benytter selvopfundne diagnoser som ikke engang vores nabolande anerkender.

Hvis de holdt sig til forskningen og undersøgelser i forhold hertil, så kunne det gå. Men at stille ikke anerkendte diagnoser som jobcenterne accepterer går over min grænse og det ville jeg aldrig selv deltage i.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 21:05   #9
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
... der må også være grænser for hvad vi skal finde os i og for mig går grænsen hvis det forlanges at man skal deltage i eksperimentel behandling som ikke engang er godkendt hos WHO og i det internationale anerkendte diagnosesystem, idet de benytter selvopfundne diagnoser som ikke engang vores nabolande anerkender.
Bemærk lige at du taler om behandling, det er ikke behandling der spørges til, men UNDERSØGELSE !

Og hvis det kommer dertil med forskning, så var jeg også med i forskning, der ikke engang er afsluttet endnu, jeg er dog færdig med min deltagelse.
Netop den deltagelse og udtalelser derfra gjorde udslaget da jeg anden gang stod overfor rehabiliteringsteamet... de sagde direkte:
VI KAN GODT SE DU HAR PRØVET ALT, VI KAN SE DIN DELTAGELSE I DIVERSE, BLA XX FORSKNING, IKKE HAR BEDRET DIN TILSTAND... DA DU HAR PRØVET ALT ER DET ÅBENBART FORMÅLSLØST AT SÆTTE DIG I RESSOURCEFORLØB(hvilket man oprindeligt ville)

Så selvom der svæver spøgelser rundt over diverse forskningsprojekter... så kan det være ganske gavnlige at være med. (og i denne tråd taler vi jo ikke om dltagelse, men en vurdering ved en undersøgelse. Nej det gør vi jo ikke engang)
Tro mig jeg havde drønet 8 gange ekstra rundt i manegen hos jobcenteret, hvis det ikke havde været fordi jeg effektivt kunne lukke huller selv, inde nogen kom og TVANG mig til det.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 23:40   #10
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
Mange tak Peter, det vil vi gøre.

Gisne, jeg er 100 enig i det du skriver.

Nøgne Tær her kommer en lige forklaring :
Min mand er kun fysisk syg. Hvis han kommer til en undersøgelse hos dem, kan han risikere at hans fysiske lidelser bliver til psykosomatiske lidelser. De har en liste:bl.a. Gigt, piskesmæld og irritabel tyktarm og bækkeløsning. bækkeløsning blev fjernet fra listen. De er alle sammen fysiske lidelser og kan aldrig blive til psykosomatiske lidelser

Her er side, der understøtter mine og Gisnes ord:

http://www.funktionellidelse.dk/menneskesynetside1.html

Sidst redigeret af jkf; 08-06-2014 kl. 00:06.
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension