K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-06-2014, 23:54   #1
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Springfinger her nogle prøvet det?

Vil du fortælle om det ?

Jeg har fået en oprastion af tommelfingeren det er 30 dage siden ,og den gør stadig ondt og er tyk og hård som om der er kommet arvæv i senen, andet led ved roden af fingeren er tyk og hård.
Jeg kan bevæge den men desværre kan jeg bøje den mindre og minder.

Jeg skulle nok hendvende mig hos ham der lavede indgrebet ,men jeg tør ikke har var ret voldsom syntes jeg -efter indgrebet tog han fat i fingeren og viste hvor den jeg skulle bevæge den 1000 gange om dagen

forbindingen og tapet var så stramt at det var umuligt at gøre det uden at hjælpe til med den anden hånd.
har en tid til egen læge men det først om 26 dage

er der nogel der har prøvet sådanne en opration ?
og vil fortælle om det ?
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2014, 00:00   #2
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
god aften
Jeg blev for et år siden opereret i venstre langefinger, for springfinger.
Jeg blev fra start informeret om at jeg ville være meget øm , op til et halvt år efter operation, og det holdt stik.

Havde også i lang tid problemer med at der var væske i fingeren, det ligesom knasede når jeg rørte ved den, og den var hævet men det forsvandt efter et par mdr.

Det er meget vigtigt at du laver lidt fingergymnastik hver dag, dvs, bevæger den det du kan , for genvinde mobiliteten. Det fik jeg af vide og har fulgt det.

Er du i tviv så kontakt lægen der har opereret , eller evt. din egen læge, hvis du har mere tiltro til vedk.

god bedring
Sortepigen

Sidst redigeret af sortepigen; 06-06-2014 kl. 00:02. Årsag: glemte noget
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2014, 00:14   #3
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
holda op op til et ½ år ,jeg ville vide hvornår fingeren kunne være klar for jeg skulle i arbejdsprøvning kort tid efter .Jeg fik besked på at den kunne være øm et par dage ikke noget at snakke om og at jeg kunne bruge fingeren helt som jeg ville efter et par dage bare jeg holdt forbiningen tør og ren i 12 dage til stingene skulle taget.

Han fjernede stingene og vippede lidt med den ,jeg fik besked på at bruge hånden nomalt og bevæge den hele tiden-jeg må indrømme at jeg bevægede den men jeg passede godt på for det halve af reven /såret stod åbenen efter et par håndvaske .

jeg har nu også læst lidt på nettet at man sygemeldes 1-2 uger alt efter hvad man har af job

jeg kan ikke engang vride en karklud

aret er tykt/hævet i den ene siden og det stikker idet .



det bekymmer mig at den er så meget støre end den anden,ved roden.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2014, 00:26   #4
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Du kan træne hånden med en stor svamp, i en spand med håndvarmt vand.
Så sidder du bare og "ælter svampen" nede i vandet... jo flere gange om dagen jo bedre.

Du kan også betale for et par gange hos en ergoterapeut, for at få vist øvelser, så kommer du hurtigt igang med den rigtige træning.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2014, 09:01   #5
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Jeg blev også rådet til at massere blidt på og omkring arvævet, da det er med til at blødgøre det. Det kan dog være lidt svært når det er så ømt, og det er kun kort tid siden du blev opereret.

Hvis du er i tvivl synes jeg virkelig du skal kontakte lægen eller lade din egen læge kigge på det, så du ved hvad der er forventeligt, og hvad der ikke er .

Håber det går fremad snart, og mht. kommunen, ja så kan du jo vise dem fingeren(altså tommelfingeren ) hvis de jager rundt med dig for at komme i arb.prøvning

god pinse fra sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2014, 17:03   #6
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Du skal omkring din egen læge, som skal have sygehuset til at lave en genoptræningsplan til dig. Det lyder som om, du er kandidat til at modtage et kommunalt genoptræningsforløb. Uden at have set det, så er mit bud, at du har dannet et tykt arvæv, som generer i brug (og måske også i hvile) Men det kan der gøres noget ved. Den kommunale ergoterapeut vil kunne vise dig teknikker samt komme med tiltag, der er gode til at mindske arvævsdannelsen. Desuden vil jeg mene, du skal have et øvelsesprogram for at få rigtigt gang i tommelen igen. Så du må omkring egen læge og evt herefter det opererende sygehus til vurdering. Vi ser rigtig mange borgere med sådanne arvævsproblematikker ude i det kommunale system, så det er ikke så usædvanligt,og vi har tips og tricks til at kunne bedre det markant ;-)

Er det springfinger, du er opereret for eller er det grundet slidgigt i rodleddet i tommelen?

Jeg sender dig her et link til et lille genoptræningsprogram til generelle øvelser til tommelsen. Men det erstatter ikke turen til egen læge og det er ej heller 100% målrettet til din operation! Jeg ville presse på, hvis jeg var dig. En tid om 26 dage er ikke iorden. Det er godt nok ikke SUPER akut med dig, men som du selv kan mærke, så kan du mindre og mindre som dagene går. Det betyder at der er endnu længere til målet, når du kommer i gang.
Linket er her: http://www.sygehuslillebaelt.dk/wm262853

Sidst redigeret af malofa; 06-06-2014 kl. 17:20. Årsag: Tilføjelse af link
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 23:54   #7
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Tak for linket ,

Jeg forstår heller ikke den lange ventetid,men måske fordi jeg bestilte tiden over nettet ,jeg vil prøve om jeg kan få en tidliger tid på tirsdag

har fået brev om genoptræning af knæet,men der står kopi på det så forstår det ikke helt.
Men tror at det sendt til fys og jeg får en tid der fra måske
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2014, 12:18   #8
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Du skal sandsynligvis have en separat genoptræningsplan til hånden. Det lyder som om man fra sygehuset ikke har vurderet, at dette var nødvendigt. Det er det i9 ud af 10 tilfælde heller ikke. Så det er op til dig selv nu at få taget kontakt og få udarbejdet en genoptræningsplan. Det er som oftest egen læge, der skal henvise dig til opererende sygehus, som så vurderer behovet. Men indtil du får tid ved læge osv, så kan jeg kun opfordre dig til at gå i gang med at lave øvelser :-)
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2014, 17:06   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Mine børns far fik først operationen i højre hånd (langefinger) og 3 ugers sygemelding. De første 1-3 måneder var arret meget tykt og knudret, og hånd og finger var meget stiv, og netop som han troede at det nok aldrig blev anderledes, begyndte det at gå fremad - men det var først efter 6 måneder den blev helt normal.....

Operationen på venstre hånd var på nøjagtig samme måde, grimt knudret og tykt ar, stivhed osv, men her tog det kun 3-4 måneder før end den var fin igen.

Han sagde, at jo mere han brugte hånden (selvom det både var svært, smertede og besværligt) jo bedre gik det. Det var faktisk først da han begyndte at arbejde normalt, at det gik fremad - lige efter sygemeldingen på første hånd, fik han andre arbejdsopgaver hvor han skånede hånden - det var nok en fejl set i bakspejlet. For han sprang skåne opgaverne over efter anden operation, og brugte hånden helt normalt, og fik hurtigere hånden tilbage i form.

Men det kan jo godt tænkes, at os der ikke arbejder 12 timer om dagen, kan få brug for genoptræning efter en sådan operation. Det er alligevel begrænset hvor meget man kan holde sådan en hånd i gang.....

Sidst redigeret af Ninja; 08-06-2014 kl. 17:08.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2014, 17:24   #10
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Tomlen er desværre bare lidt mere kompliceret end de andre fingre... Men jo, alm dagligdags brug er oftest rigtig god træning.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension