K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-05-2009, 10:27   #1
bla-bla
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Fyn
Indlæg: 231
Styrke: 16
bla-bla er ny på vejen
Sløser med førtidspension

Den samme person kan få tilkendt førtidspension i én kommune og blive afvist i en anden, viser ny analyse.

Hvis du bor i Næstved, er chancen for at få tilkendt førtidspension næsten dobbelt så stor som i Køge. Det viser en analyse fra Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Se mere http://politiken.dk/indland/article707724.ece
bla-bla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2009, 10:45   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
sjovt at artiklen kun ser det negative...

Hvorfor spørger journalisten ikke om det er de andre kommuner der sløser med sagerne og nægter folk FØP SOM EGENTLIGT HAR RET TIL AT FÅ DET MEN FÅR AFSLAG PÅ GRUND AF SMØL OG POLITIKS HOLDNING ?

Man kunne spørge sig selv om hvad der sker med alle de mennesker der søger men ikke kan få pension i de kommuner der giver mindst FØP .

Man kunne simpelthen tro at hele sagen er politisk.

Altså handler det om at spare spare spare...

alle ved jo at i mange kommuner har de sparet flere 1000 Føper væk...hovedstaden har sparet 4000 MENNESKER VÆK SOM DE FØRHEN VILLE HAVE TILKENDT PENSION.

Sidst redigeret af Stella; 10-05-2009 kl. 10:51.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2009, 10:55   #3
Gadefejer
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 122
Styrke: 16
Gadefejer er ny på vejen
Kommuner sløser med førtidspension

Det har måske tidligere var oppe i en anden tråd, men her er ihvertfald et link til en artikel fra i dag

http://politiken.dk/indland/article707724.ece
Gadefejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2009, 11:16   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
DET HELE ER ET LED i AT FÅ SPARET OVER 1 MILLIARD KR PÅ SYGE OG LEDIGE OG ÆLDRE OG UNGE UNDER UDDANNELSE...

prøv at læs her...og FLEKSJOB ORDNINGEN BLIVER NU IGEN STRAMMET OP HVIS DETTE BLIVER VEDTAGET

Citat:
Den oprindelige målgruppe for fleksjobordningen var personer, som alternativt ville have fået førtidspension, men nogle af de nuværende fleksjob’ere kunne for-mentlig have fastholdt et job uden ordningen. Fleksjobordningen anvendes i høj grad til fastholdelse af medarbejdere på den hidtidige arbejdsplads og har for-mentlig fortrængt uformelle skånejobs og modvirket brugen af de sociale kapitler i overenskomsterne.
Til gengæld er der stor ledighed blandt de svageste fleksjobvisiterede.
Når der er indgået en aftale om fleksjob, har den fleksjobansatte ingen økonomisk tilskyndelse til at øge sin arbejdsindsats, forbedre arbejdsevnen eller komme i or-dinær beskæftigelse. Ordningen indebærer samtidig mulighed for et meget højt offentligt løntilskud, der langt kan overstige overførselsudgiften til eksempelvis førtidspensionister. Endelig åbner ordningen ikke mulighed for ansættelse af per-soner med aktuelt meget lille arbejdsevne, selvom det kunne være en mulig vej tilbage mod arbejdsmarkedet.
Arbejdsmarkedskommissionen vil komme med forslag til omlægninger af fleksjo-bordningen, men ikke om at ændre vilkårene for de eksisterende fleksjob.
En mulig model er, at personer, hvis arbejdsevne er nedsat med mindst 50 pct., får ret til et løntilskud – eksempelvis på op til 14.300 kr. pr. måned svarende til niveauet for ledighedsydelsen.
Personer i fleksjob aftaler herefter selv arbejdsgiverbetaling og arbejdsindsats m.v. med en arbejdsgiver. Løntilskuddet aftrappes gradvist jo højere arbejdsgiverbe-taling, der aftales, jf. figur 3 nedenfor.
Omlægningen indebærer, at løntilskudsmidlerne flyttes fra stærke fleksjobansatte, der kan opnå en høj betaling fra deres arbejdsgiver, til personer med lille ar-bejdsevne, som (i starten) kun kan opnå en beskeden løn, jf. figur 2 og 3.
Løntil-skudsstørrelserne i figur 3 er illustrative, idet kommissionen endnu ikke har lagt sig fast på det præcise niveau.
I den nuværende fleksjobordning kræves (indirekte), at man skal kunne arbejde i størrelsesordenen 12 timer om ugen (svarende til 1/3 af en normal arbejdsuge). Den omlægning, kommissionen overvejer, vil styrke muligheden for, at personer,
http://www.amkom.dk/media/20374/trep...g%20090507.pdf

VIGTIGT AT NÆRLÆSE...der er flere forslag...

læs her DANSK ARBEJDSGIVERFORENINGS DIREKTØR UDTALER

Citat:
Adm. direktør Jørn Neergaard Larsen:

”Det er nemt at affeje Arbejdsmarkedskommissionens tanker med henvisning til en finanskrise. Men det er for nemt.

Uanset den økonomiske krise står dansk økonomi over for langsigtede demografiske udfordringer som vil kræve fremsynede reformer. Det er ikke udfordringer, som løser sig selv, og det er ikke udfordringer, som den økonomiske krise, vi aktuelt befinder os i, vil ændre. Mangel på reformer fastholder Danmark i en lavvækstfælde, og det er de nuværende generationers pligt ikke at efterlade en uholdbar økonomi med mangel på arbejdskraft til børn og børnebørn.

Alle parter skal tage opgaven med at sikre et velfærdssamfund med en høj beskæftigelse alvorligt. Samtidig skal vi tage vare om de personer, som ikke kan bidrage på grund af nedsat arbejdsevne.

Vi har brug for at nedbryde det kunstige skel mellem dem på arbejdsmarkedet og dem lige uden for. Flere og flere ender på passiviserende offentlige ydelser som førtidspension og fleksjob. Det har vi ikke råd til, og det kan vi heller ikke være bekendt. Vi støtter kommissionens arbejde for, at færre udstødes af arbejdsmarkedet og ser frem til at se de konkrete løsningsforslag.”
" det har "vi" ikke råd til"

"og det kan vi heller ikke være bekendt."


http://www.da.dk/

Hmmmm...fleksjobordningen kan vi da godt være bekendt Hr.når den fungerer er den fantastisk for de folk der har nedsat arbejdsevne og vis mig et sted i verden hvor der er noget der ligner den ordning...
Problemet er alle dem der er i den som er ledige og ikke kan få et fleksjob disse mennesker ville være bedre tjent med en pension.

hvor er det let for en direktør der tjener mange millioner og har en super pension og lever fedt at hakke ned på folk der lever af meget lidt og er så uheldige at de ikke er fit for fight men svage og syge på arbejdsmarkedet....

Sidst redigeret af Stella; 10-05-2009 kl. 11:36.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2009, 12:10   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
hold da op...hetzen tager til...læs her og skriv hvis det nytter noget...

Citat:
Denne klummeskriver foreslår, at der fremover udbetales et mindre beløb i bloktilskud til de kommuner, som i den grad sløser med både de danske skatteborgeres midler og folks evne til at bidrage til samfundet. Det mindre udbetalte beløb skal svare til det, som kommuner har belastet det danske samfund ekstraordinært med. Dvs. 42 millioner kroner mindre til Næstved kommune pr. år, 190 millioner kroner mindre til Odense kommune og 154 millioner kroner mindre til Århus kommune.
http://blogs.jp.dk/politiskkrabask/2...8rtidspension/

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2009, 12:19   #6
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ævl og bævl!

Der er adskillige der har bøvl med Næstved kommune også... men ok, i forhold til enkelte andre kommuner kan det godt ske at det er sandt... men nu skal Næstved ikke males op som en kommune der er let at få FP i, for det er LANGT FRA TILFÆLDET!
  Besvar med citat
Gammel 10-05-2009, 12:28   #7
Gadefejer
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 122
Styrke: 16
Gadefejer er ny på vejen
I det første link fra Politiken bliver det antydet, at nogle kommuner næsten kaster om sig med fede tilbud om gratis førtidspension, men det kunne måske også forholde sig omvendt?
Altså at nogle kommuner sylter eller efter de gældende regler forsøger at presse den mindste og sidste erhvervsevne ud af nogle syge borgere, indtil de er absolut ubrugelige.

Omkring fleksjobordningen, så medførte den for mig specifikt, at jeg ved at gå fra fuld tid til at skulle arbejde 17 timer om ugen, pludselig fik 1,5 gange min tidligere endda høje løn pga tilskuddet til arbejdsgiveren (i mit tilfælde højere end niveauet for førtidspensionen) samt ved at modtage et månedligt beløb fra en privat forsikring for tabt erhvervsevne oveni hatten.
Således kom min timeløn godt op i direktørklassen og det er svært at forestille mig, at jeg nogensinde skulle have fået intentioner om efterfølgende at arbejde fuldtids igen til en væsentligt lavere månedsløn.

Imidlertid var jeg på flere måder allerede færdig som gårdsanger, hvilket jeg senere gennem aktindsigt erfarede, at kommunen på daværende tidspunkt udmærket vidste. Men alt skulle forsøges - også at tage chancer ved at køre mig længere ned trods mine indvendinger, fakta, diverse erklæringer, kommunen og deres lægerådgivers tidligere erfaringer på området samt ved presse mig i et deltidsarbejde til at bestride det tidligere fuldtids område. Og når man efterfølgende skal leve som en pose lort måned efter måned, fordi det ser pænere ud og udadtil er mere socialt i fleksjobstatistikken samt man bliver et signalpolitisk trofæ for den åh så menneskelige politik på abejdspladsen, så begynder man også snart at kaste op over den dobbelte månedsløn. Nu lever jeg af ftp, og et mindre bruttotilskud end førnævnte i fleksjobbet.

Sidst redigeret af Gadefejer; 10-05-2009 kl. 12:35.
Gadefejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2009, 12:47   #8
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja de taler og taler og røven går... igen er det hele baseret på intet andet end mistro. Hvis man kommer i fleksjob, så er der ingen der gider gøre noget for at arbejde mere, hvis man evt. kunne...

Jeg spørger bare, hvorfra har man beviset for denne konstante mistro? Vi ser den indenfor stort set alt... tanthjælp, fleksjob, førtidspension... bare det at man mistror mennesker der ENDA er i fleksjob, og bidrager så meget de kan... det er sgu' for ringe.

De laver lovgivning på baggrund af ideologier og mistro... gad vide hvornår de begynder at lave lovgivning baseret på facts?
  Besvar med citat
Gammel 11-05-2009, 00:18   #9
Forsyg
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2009
Indlæg: 81
Styrke: 16
Forsyg er ny på vejen
Citat:
DA er enig, men der skal tages yderligere fat. Kommuner, der fejler i sagsbehandlingen, skal straffes økonomisk og frakendes statslig refusion.
Skriver den lige om

DA er enig, men der skal tages yderligere fat. Kommuner, der fejler i sagsbehandlingen,og gentagne gange bryder lovgivningen, skal straffes økonomisk og frakendes statslig refusion.

Citat:
»Det skal være forbundet med meget store problemer, at man sender folk på offentlig ydelse resten af livet uden at være fuldstændig sikker på det. Så skal de også mærke, at de har gjort noget forkert«, siger Sara Fredberg fast.
Hmm hvad nu hvis man skriver den sætning om

Det skal være forbundet med meget store problemer, at man sender folk på fattigdommens rand uden at nogen former for restssikkerhed bliver overholdt. Så skal de også mærke de har gjort noget forkert.

Se sådan kan man også formulere det.
Forsyg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2009, 06:57   #10
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
ha haaa

sidder her i en bette 'efterviner' og er vildt spændt på, hvordan og hvorledes arbejdskommisionen finder en forunderlig plads til mig, mine traumauer og mine 2 skp ere på arbejdsmarkedet - det bliver en trylleri arbejdsplads
Dog - Morten Birket Smidt har sikkert en FULD garantri løsningpakke
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53
Fynske kommuner sløser med fleksjob Webmaster K10 Nyheder 0 01-07-2009 16:12
Kommuner sløser med førtidspension Webmaster K10 Nyheder 0 10-05-2009 10:12
Kommunerne sløser med fleksjob Webmaster K10 Nyheder 0 10-12-2008 04:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension