K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-08-2013, 19:06   #1
RHJ
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2013
Indlæg: 30
Styrke: 11
RHJ er ny på vejen
Erhvervsevnetab, afklaring på egen hånd

Hej alle sammen.

For ca 1 år siden blev jeg påkørt bagfra.

Smerterne er stille og roligt blevet kraftigere med tiden.
Få måneder efter ulykken, bliver jeg uvenner med min chef, som vælger at fyre mig. Arbejdet var fysisk hårdt, og jeg har ikke haft mulighed for at vende tilbage
til samme fag.

Jeg har gået ledig ca 6 mdr, på alm dagpenge, og skal nu i arbejde fra på mandag. Det er et mindre fysisk hårdt arbejde, som jeg nok bedre vil kunne klare.
Nu vil der muligvis være tale om, at der er erhversevnetab, da lønnen i det nye
job vil være mindre.

Mit spørgsmål går på, om jeg uden videre kan forvente en afklaring nu, når jeg ikke har været hverken sygemeldt, eller i revaliderig?
RHJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 19:11   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Erhvervstab kræver at din skade er anerkendt hos arbejdsskadestyrelsen. Hvis den er anerkendt skulle der ikke være problemer hvis det kan dokumenteres at der er pga skaden og de følgevirkninger den har at du har været nød til at skifte job.
Hvis den er anerkendt og du blev fyret fordi du pga skaden ikke længere kunne varetage jobbet, så burde du jo have haft erstatning imens du modtog dagpenge.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 19:16   #3
RHJ
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2013
Indlæg: 30
Styrke: 11
RHJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Erhvervstab kræver at din skade er anerkendt hos arbejdsskadestyrelsen. Hvis den er anerkendt skulle der ikke være problemer hvis det kan dokumenteres at der er pga skaden og de følgevirkninger den har at du har været nød til at skifte job.
Hvis den er anerkendt og du blev fyret fordi du pga skaden ikke længere kunne varetage jobbet, så burde du jo have haft erstatning imens du modtog dagpenge.
Sagen har slet ikke været for ask endnu. Det var ikke pgs skaden jeg blev fyret,
men det er pga skaden jeg ikke længere kan klare det samme arbejde.
Lægen har også frarådet mig at søge tilbage til det gamle fag.
RHJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 19:33   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Er sagen overhovedet meldt til ASK?
Hvis du kom til skade på dit tidligere arbejde, så har din tidligere arbejdsgiver pligt til at udfylde anmeldelsesblanketten til ASK.


Hvis det er privat, så skal du have fat i skadevolder og hans forsikringsselskab.

Sidst redigeret af Bodrum; 28-08-2013 kl. 19:37.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 19:42   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Hvor er det så du ønsker erhvervstabs erstatning fra? Er skaden så anerkendt ved forsikringsselskabet ifb påkørselen.
Jeg tror det bliver svært (selv om jeg selvfølgelig ikke kan vide det sikkert) at få er erhvervstabserstatning, når det ikke er pga skaden du forlod jobbet, specielt hvis der ikke er lavet en arbejdsprøvning som viser at du ikke kan vende tilbage til samme eller ligende job, eller ikke længere kan arbejde fuldtid. Ved ikke om det accepteres at det at det er på baggrund af lægeudtalelse. Men har du den på skrift, så skal du forsøge om den går igennem.
Normalt gives der kun erhvervstabs erstatning hvis tabet er større end 15% brutto, husk at regne pensionen med.

Håber at det lykkes for dig.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 19:51   #6
RHJ
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2013
Indlæg: 30
Styrke: 11
RHJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Hvor er det så du ønsker erhvervstabs erstatning fra? Er skaden så anerkendt ved forsikringsselskabet ifb påkørselen.
Jeg tror det bliver svært (selv om jeg selvfølgelig ikke kan vide det sikkert) at få er erhvervstabserstatning, når det ikke er pga skaden du forlod jobbet, specielt hvis der ikke er lavet en arbejdsprøvning som viser at du ikke kan vende tilbage til samme eller ligende job, eller ikke længere kan arbejde fuldtid. Ved ikke om det accepteres at det at det er på baggrund af lægeudtalelse. Men har du den på skrift, så skal du forsøge om den går igennem.
Normalt gives der kun erhvervstabs erstatning hvis tabet er større end 15% brutto, husk at regne pensionen med.

Håber at det lykkes for dig.
Jeg har ikke noget på skrift, men det er da sikkert muligt at skaffe.

Ang. forsikring, så er der netop lavet statusattest for den ene ulykkesforsikring, men hvad afgørelsen bliver ved jeg self ikke endnu.

Jeg har en advokat tilknyttet, og kan selvfølgelig spørge ham, men det var lige en tanke der poppede op i mit hoved her til aften,
så ville lige høre her.
Måske nogen havde prøvet noget lignende.
RHJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 01:14   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du skal i hvert fald have en lægelig vurdering af at det er ulykken der er årsag til smerterne.

Og du skal have en vurdering af hvilke begrænsninger de smerter giver dig i forhold til skånebehov, samt i hvor høj grad det påvirker din erhvervsevne. Samt hvilken årsag der er til at du ikke kan vende tilbage til samme fag.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 08:58   #8
RHJ
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2013
Indlæg: 30
Styrke: 11
RHJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Du skal i hvert fald have en lægelig vurdering af at det er ulykken der er årsag til smerterne.

Og du skal have en vurdering af hvilke begrænsninger de smerter giver dig i forhold til skånebehov, samt i hvor høj grad det påvirker din erhvervsevne. Samt hvilken årsag der er til at du ikke kan vende tilbage til samme fag.
Men er det en vurdering min egen må foretage, eller skal det være
en speciallæge?
RHJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 12:21   #9
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af RHJ Se meddelelser
Men er det en vurdering min egen må foretage, eller skal det være
en speciallæge?
Hej

Hvis jeg har forstået dig ret er din ulykke sket i fritiden, da du skriver der er udfyldt statusattest til forsikringen. Er dette korrekt ?

Har du udfyldt startattest til forsikringen ved ulykken skema 010?

Vender tilbage med råd når du har besvaret mine spørgsmål.
Hilsen lgkh62
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 15:06   #10
RHJ
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2013
Indlæg: 30
Styrke: 11
RHJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lgkh62 Se meddelelser
Hej

Hvis jeg har forstået dig ret er din ulykke sket i fritiden, da du skriver der er udfyldt statusattest til forsikringen. Er dette korrekt ?

Har du udfyldt startattest til forsikringen ved ulykken skema 010?

Vender tilbage med råd når du har besvaret mine spørgsmål.
Hilsen lgkh62
Hej.

Ja, ulykken skete i fritiden.

Jeg har fået udfyldt statusattest FP 360 (nakke og hals),
og funktionsattest FP 430 (skulder, overarm og albue).
RHJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Aktion omring christiansborg hånd i hånd Helle Smith Politik og Samfund 3 06-09-2013 08:59
Erhvervsevnetab og erhvervsevnetab, hvad er forskellen Thomas 1974 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 31-01-2013 12:29
Fysioterapeut til min højre hånd §ABC Alt det andet 6 08-02-2012 01:11
Integro: Kunsten at give hånd! buster Politik og Samfund 9 05-08-2011 00:33
Venstre hånd aner ikke, hvad højre hånd laver Phönix Dit og Dat 6 04-09-2008 19:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension