K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-11-2010, 22:53   #1
felikse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
felikse er ny på vejen
forskel på bisidder og partspræsentant

Jeg er ledig flexjobber og har fået ledighedsydelse siden 2008.
Jeg har været i 2 forskellige arbejdsprøvninger/virksomhedspraktikker og oplever at det bliver mindre og mindre jeg magter.
Kommunen vil nu have mig ud i ny praktik, men da jeg er kørt meget ned psykisk, magter jeg ikke selv at gå til samtalerne.
Derfor har jeg nu fundet en person, som vil tage med til næste møde.
MIT SPØRGSMÅL ER NU - skal hun være der som bisidder eller som repræsentant.
Jeg har læst lidt omkring dette og kan se:
- at bisidder skal være lyttende, må ikke blande sig i sagen - hvormeget må man som bisidder sige?
- at præsentant har samme rettigheder som jeg selv har, men bliver jeg så en slags bisidder og må kun være lyttende?
Som jeg har det nu, er det mest en præsentant jeg tror, jeg har brug for.
Er der nogen der ved noget om dette og evt. har erfaring med brug af bisidder eller præsentant.
felikse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2010, 00:30   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
At man har en med sig til møde på kommunen betyder ikke, at man selv eller den person skal sidde med mundkurv på i hjørnet. I kan sagtens føre en samtale alle sammen.

En bisidder er med dig til mødet for at støtte dig - og må naturligvis gerne hjælpe dig med at formulere dig og spørge ind til ting - vedkommende må bare ikke bestemme hvad der skal ske. Hvis en sagsbehandler beder en bisidder om at holde mund syntes jeg godt nok, at bunden er nået.

Det kan være en hjælp at have en med til samtalerne så man kan huske hvad der er blevet sagt, og så der er en der kender en som man kan inddrage i samtalen med sagsbehandleren.
Det kan både være et familiemedlem, en ven eller som for mit vedkommende min kontaktperson hos den anden aktør jeg er tilknyttet.
Bisidderen har ikke ret til at bestemme noget eller få udleveret noget.

Her til at starte med syntes jeg personligt, at du skal tage hende med som bisidder. Altså så hun bare kommer med derop og med ind på kontoret. Så kan hun støtte dig i at overskue hvad der foregår.
Når du selv er der er det i mine øjne ulogisk at det skulle være hende der lavede aftaler... Så syntes jeg det giver mere mening at du kan snakke med hende undervejs.

Desuden skriver du, at hun gerne vil tage med til næste møde. Det er LANGT FRA det samme som at ville/skulle være partsrepræsentant.

En partsrepræsentant har rettighed til at tale og handle på dine vegne.
En partsrepræsentant kan for eksempel kontakte kommunen på dine vegne, kan bede om aktindsigt i din sag, kan lave diverse ansøgninger og deltage i møder på dine vegne. Partsrepræsentanten kan altså gå ind og overtage alting omkring din sag, inklusiv at modtage de breve kommunen sender og udtale sig på dine vegne.

Under NYTTIGE LINKS kan du finde en fuldmagt du kan udfylde til partsrepræsentant. Prøv at se både den der hedder "Begrænset" og den der hedder "Fuld". Det giver et meget godt billede af hvad det indebærer.
Den begrænsede giver personen ret til dine dokumenter så vedkommende kan hjælpe dig med at finde hoved og hale i det. Den fulde giver personen rådighed over din sag og dermed de beslutninger der vil blive truffet.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forskel på §17 og §18? Biri Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 29-09-2011 14:37
Kom op af stolen og gør en forskel Hejdien Alt det andet 14 22-10-2010 14:44
§34 er der forskel? Silly Alt det andet 11 02-06-2009 21:06
forskel på paragraf 17&18 Morten At søge førtidspension 3 15-11-2008 19:38
Gør en forskel. Hejdien Den nyttige viden vi alle har 5 12-05-2008 21:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension