K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-09-2012, 12:05   #11
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Er du på kontanthjælp eller sygedagpenge ?

Det gør en forskel..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 12:10   #12
thoughtfox
Ved at vænne sig til K10
 
thoughtfoxs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Indlæg: 12
Styrke: 12
thoughtfox er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Tænker om et godt job for dig måske ville være oversætter.. hvor du kan sidde hjemme ved din egen pc og blot få tilsendt opgaver, som skal oversættes og returneres.. eller læses korrektur på.Ved ikke om man kun kan det som selvstændig, eller man med den rette uddannelse ville kunne få det som job...Og i givet fald, om de så vil revalidere dig til det...
- kære Pip - det var skam også præcis det der var min drøm - og jeg fik revalidering til min uddannelse allerede, men efter nu i 2 år som færdiguddannet at have søgt ALT hvad der er af det (og derudover det min A-kasse kalder "revl og krat" af alt andet) - så må jeg erkende at et fjernarbejde indenfor oversættelse - de findes ikke for mig... desværre - gid de havde gjort

Jeg er på dimittendsats dagpenge som "nyuddannet" - ca. 9.000 om måneden - men det slutter jo 1/1

Jeg står for - at sygemelde mig - men er sindsygt bange for at "træde forkert" og gøre noget der vil ødelægge mine chancer. Jeg har pt. mange selvmordtanker, så jeg ryster jo også af skræk for at det at søge fleksjob/førtidspension (hvilket jeg skulle have gjort for 20 år siden!) vil være mere end jeg kan klare - jeg har jo hørt det er sindsoprivende svært og de gør alt for at bryde en yderligere ned
thoughtfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 12:20   #13
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg ved ikke hvordan din ret er til at få sygedagpenge, hvis du ryger på dagpengeretten her 1/1.. om man så også mister sygedagpengeretten.. måske er der andre der ved det - ellers ring og spørg din fagforening eller kommunen.

Men ellers ville du jo kunne få sygedagpenge 1 år med mulighed for forlængelse hvis der er udsigt til raskmelding, eller arbejdsevnen vurderes varigt nedsat.

Hvis du søger fleksjob eller førtidspension nu, mister du retten til dagpenge/sygedagpenge samtidig, da det så vurderes at du ikke står til rådighed.

Men hvis du søger fortidspension med en §17 på det foreliggende grundlag den sidste dag inden dagpengene ryger, vil du være berettiget til sygedagpenge mens sagen behandles. Den skal være færdigbehandlet indenfor 3 mdr, men kan være det tidligere.

Hvis du søger sådan en, plejer det at sætte lidt skub i kommunen i forhold til udredning af hvad du kan.

Men som sagt skal du vælge tidspunktet med omhu i forhold til din økonomi.

Hvis du allerede havde været på kontanthjælp, havde der ikke været noget at miste økonomisk, men det er der mens du er på dimittendsats.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 13:25   #14
thoughtfox
Ved at vænne sig til K10
 
thoughtfoxs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Indlæg: 12
Styrke: 12
thoughtfox er ny på vejen
Hej - tusind tak for svaret! Jeg tror sygedagpengeret ryger sammen med dagpengene. Men at jeg måske så mister lidt (det kan da vist ikke være meget fra 9.000?) det må jeg leve med, jo før jo bedre, for selvom jeg sidder økonomisk meget hårdt i det som det er nu, så er det der er ved at skubbe mig helt ud over kanten lige nu psykisk den skræmmende deadline hvor jeg må tackle "kommunen" ved at være nødt til at sygemelde mig (kan nok ikke vente til 1/1) og det forværrer både min socialfobi og mine selvmordstanker meget. Hvordan gør man det med at sygemelde sig? Beder sin læge? Beder en sagsbehandler? Beder sin psykiater? Og hvem taler man så med om Førtidspension/ Fleksjob? Får man en sagsbehandler? Jeg har længe været der hvor jeg burde sygemelde mig, også i min psykiaters øjne, men jeg har været SÅ bange for det system/kommunen der så vil komme efter mig, og for at "dumme mig" i den tydeligvis utroligt indviklede sagsbehandling. Social Angst gør jo desværre sådan en proces om muligt sværere.
thoughtfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 13:53   #15
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Kommandogangen er måske forskellig fra kommune til kommune, så tænker at du kunne starte med at gå til din læge og bede om en rådgivende samtale i forhold til evt. sygemelding.. han ved nok hvordan du gør i forhold til hvem i din kommune..

Og samtidig behøver du ikke frygte at gøre noget forkert.. for han er på din side, og har tavshedspligt..

Prøv at undersøge om der er foreninger i forhold til din sociale angst eller lignende, ved at nogle tilbyder rådgivning og hjælp til at begå sig i forhold til kommunen.. og de er også kun på din side..


Du kan se satserne for kontanthjælp her hvis du scroller lidt ned, de afhænger af din alder samt om du er forsørger.. husk at beløbene er før skat..

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140455

Der er så nok ændringer på vej med den nye reform på det område, hvor alderen for den lave kontanthjælp måske sættes op.

Hvis du ikke er forsørger vil din indtægt nok falde lidt.. men du kan måske få mere i boligsikring.

Sidst redigeret af Pip; 12-09-2012 kl. 14:05.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 14:03   #16
jassie
Hvor skulle jeg ellers være
 
jassies avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2011
Indlæg: 121
Styrke: 13
jassie er ny på vejen
Måske angst foreningen kan sige noget klogt. Proøv at kontakt dem
jassie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 15:34   #17
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
At kontakte er desværre ikke noget man bare lige gør ved slem socialangst.

Har du lettest ved at ringe, maile eller møde op fysisk? Jeg kan f.eks. ikke altid ringe, så jeg mailer meget ofte.

www.dukh.dk er Den Uvildige Konsulentordning på handicapområdet. De har vist en mailadresse som du kan skrive til.

Måske er der et værested for psykisk syge i din by, hvor du kan henvende dig og få mere hjælp?

Måske er der et sted med psykiatrisk information i din by (ved der bl.a. er et i Odense).

Du skal helt sikkert ikke tackle systemet alene. Men du bliver nødt til i et eller andet omfang at henvende dig til nogen for at få penge. Bonussen kan være at du kan få noget hjælp du kan bruge. Minusset er at du presses på angsten.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 18:12   #18
thoughtfox
Ved at vænne sig til K10
 
thoughtfoxs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Indlæg: 12
Styrke: 12
thoughtfox er ny på vejen
Det er virkelig så sandt som det er sagt! Hvis man er psykisk skrøbelig er det meget svært at begå sig: Jeg KAN ikke ringe overhovedet, og folk bliver desværre ofte fornærmede når man mailer. Især det offentlige: min datter har haft lidt samme problem og måtte til sidst opgive at ringe sig syg på jobcenteret (skældtes ud igen og igen, trods flere bekræftede diagnoser) og hun måtte opgive at få nogen (kontant)hjælp, så vi har derfor nu i et år kun haft mine dagpenge, hvilket ikke hjulpet på vores økonomi. Har nu endelig fundet fjern-undervisning til hende, så hun forhåbentlig kan få SU. Det er ikke mindst hendes grimme erfaringer der har skræmt mig voldsomt overfor "kommunen"/jobcentret. Jeg bor i København.
thoughtfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2012, 00:07   #19
thoughtfox
Ved at vænne sig til K10
 
thoughtfoxs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Indlæg: 12
Styrke: 12
thoughtfox er ny på vejen
Nu har jeg så været på sygedagpenge siden oktober og har været hos lægen også - og hun er meget positiv og synes 100% jeg bør have førtidspension, men hun siger det ikke er hendes bord at søge... siger jeg skal bede "en sagsbehandler". Min psykiater siger jeg skal bede "jobcenteret" - jeg har som sagt socialfobi - jeg ryster af angst for hvem er det de vil have jeg skal tackle konkret? Hvad skal jeg sige? Er det virkelig mig selv der skal "søge" - jeg troede de kom til een? Og jeg forstår ikke det med paragraf 17 og 18 - hvad bør jeg gøre mon? Er det vigtigt at få søgt inden nytår mon?

Jeg fandt dette her i K10 - Men hvad betyder det? "Personen har mulighed for at anmode kommunen om, at der alene tages stilling til spørgsmålet om førtidspension.
I disse tilfælde træffer kommunen afgørelse om, at sagen på baggrund af den dokumentation, der allerede foreligger, overgår direkte til behandling efter reglerne om førtidspension. " - Er det mon klogt i mit tilfælde? Jeg blev diagnosticeret i 2001 var på revalidering og fik uddannelse og har så været forsøgt aktiveret i diverse jobsøgningsfirmaer i 2 år under min ledighed - uden held - jeg kommer aldrig på arbejdsmarkedet igen, MEN det vil de vel bare sige er for lidt og forældet? Siger de ikke bare uden videre bare nej hvis jeg søger på det nuværenmde grundlag? Vil de IKKE først have een gennem utallige flere meningsløse jobprøvninger eller hvad de nu kalder dem og flere piller/kurser/psykologer mm?
thoughtfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2012, 00:30   #20
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Hvis ikke kommunen vil søge for dig, må du gøre det selv

Det er vildt frustrende når man ikke selv har rressorcer til ay kæmpe - så jeg håber at du har nogen med dig, der vildig det godt.

Hvis du er der, hvor alle mulighede er udtømte, kan du selv søgeen 17§ på det foreliggende grundlag

Det kræver at alle dinelæge"papirer" er helt opdateret og at du aldrig kommer tilbage på arbejdsmarked
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Aner ikke hvad jeg skal stille op!!! bimmer Spørgsmål ang fleksjob 11 25-03-2012 08:35
Aner ikke hvad min fremtid bringer. Veras mor At søge førtidspension 7 21-09-2011 18:17
fortabt.. aner ikke hvad jeg skal stille op! dennis skov Alt det andet 6 10-01-2011 19:17
Jeg aner ikke hvor jeg står Toullouse Er det overhovdet til at få fleksjob? 45 13-04-2009 17:07
aner ikke hvad der sker!!! vibeke Spørgsmål ang fleksjob 18 08-10-2007 14:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension