K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-12-2016, 19:16   #11
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Du er ikke omfattet af kh loftet, heller ikke ift §34.
Udbetaling dk har bare overtaget alt udbetaling af §34, så de ikke kun udbetaler den for kh modtagere.
Så udbetaling dk udbetaler din §34, men den skulle helst ikke blive reduceret af kh loftet.

Ang efter skat, ja, så har personfradraget jo også betydning
Kio har et personfradrag på 5382 kr kan jeg se

Jeg har personfradrag på 3.946 kr, trækprocent på 37%, betaler 95 kr om måneden til ATP, hvilket gør at mine 10968 kr før skat, bliver til 8310 kr efter skat

---

Og alle på kh er omfattet af et kh loft.
Men hvor en enlig der får 14575 kr før skat, har et loft på:
1 barn: 15196 kr
2 eller flere børn: 15554 kr

Og en enlig ikke-forsørger, der får 10968 kr før skat, har et loft på 13265 kr
Så er det de enlige forsørgere der mister mest pga loftet.
For en ikke-forsørger kan MAKS få 999 kr i alm boligstøtte, så der kræver det at man også får §34, for at kunne overstige loftet og derfor miste noget pga loftet
Samme brutto beløb.
skat 36% fradrag 3.649, udbetalt , 8.272
Meget forvirrende med så forskellige grundbeløb?

Har iøvrigt fået oplyst at det er samme udregningsmodel der bruges for folk på laveste sats, som for enlige KH modtagere.
For folk på den højere sats gælder andre regler.

Du siger stik imod hvad f.eks Rockwoolfornden siger, nemlig at det er enlige der bliver ramt mindst. så nu er jeg rundtosset.

Sidst redigeret af vasen; 29-12-2016 kl. 19:20.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 19:20   #12
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Samme brutto beløb.
skat 36% fradrag 3.649, udbetalt , 8.272
Meget forvirrende med så forskellige grundbeløb?

Har iøvrigt fået oplyst at det er samme udregningsmodel der bruges for folk på laveste sats, som for enlige KH modtagere.
For folk på den højere sats gælder andre regler.
Personfradraget er som basis 44.000 kr årligt i 2016, dvs i snit 3666 kr pr måned.
Dertil kommer forskellige ting der kan hæve eller sænke personfradraget.
F.eks. hæve det hvis man kan trække nogen ting fra i skat, ved mig er der noget "grøn check" der hæver mit personfradrag lidt osv. (Nej, jeg kan ikke lige forklare hvad grøn check er :P )

Men hvis man betaler af på restskat kan det sænke ens personfradrag.
Jeg har slet ikke styr på alle reglerne, men det er bare eksempler på, hvorfor det kan være så forskelligt

Hvad mener du med udregningsmodel? I hvilken sammenhæng?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 19:43   #13
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Personfradraget er som basis 44.000 kr årligt i 2016, dvs i snit 3666 kr pr måned.
Dertil kommer forskellige ting der kan hæve eller sænke personfradraget.
F.eks. hæve det hvis man kan trække nogen ting fra i skat, ved mig er der noget "grøn check" der hæver mit personfradrag lidt osv. (Nej, jeg kan ikke lige forklare hvad grøn check er :P )

Men hvis man betaler af på restskat kan det sænke ens personfradrag.
Jeg har slet ikke styr på alle reglerne, men det er bare eksempler på, hvorfor det kan være så forskelligt

Hvad mener du med udregningsmodel? I hvilken sammenhæng?
Med udregningsmodel mener jeg i forhold til boligydelse og§ 34, hvor i hvert fald Københavns kommune har fortalt at der er et loft, som der er det samme for folk på KH.
Måske er det bare en sang fra de varme lande,men jeg har ikke kræfter og evner til at kontrollere om det er retvisende.

Jeg har egentligt været imod borgerløn, da jeg principielt mener at der skal være forskel på om folk er syge, unge, gamle og uddannelse og jeg har rettet en kritik til alternativet vedr . dette, men nu med alt det bureaukrati og ugennemsigtigheden er jeg efterhånden for borgerløn.

Det lader sig åbenbart ikke gøre at konstruere et retfærdigt system.

Da jeg stadig var på arbejdsmarkedet var jeg ofte pikeret over, at folk der fik pension havde mange fordele udover en højere sats end de der var på KH.
Nogen havde fået pension i de heldige 80 og 90 ere og andre røg med Nyrup ned i KH.
Nogen på KH var allerede dengang mere syge end de med pension.
Jeg kæmpede for de svage og dengang kunne man tage knoglen og tale sig til rette, men det er slut idag, hvor jeg selv er en af de svage.
Så ja, ak indfør en lige løn til alle, trods nogen ikke fortjener det og andre fortjener mere, men dette lotteri er ikke til at bære.

Sidst redigeret af vasen; 29-12-2016 kl. 19:47.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 20:16   #14
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Med udregningsmodel mener jeg i forhold til boligydelse og§ 34, hvor i hvert fald Københavns kommune har fortalt at der er et loft, som der er det samme for folk på KH.
Måske er det bare en sang fra de varme lande,men jeg har ikke kræfter og evner til at kontrollere om det er retvisende.

Jeg har egentligt været imod borgerløn, da jeg principielt mener at der skal være forskel på om folk er syge, unge, gamle og uddannelse og jeg har rettet en kritik til alternativet vedr . dette, men nu med alt det bureaukrati og ugennemsigtigheden er jeg efterhånden for borgerløn.

Det lader sig åbenbart ikke gøre at konstruere et retfærdigt system.

Da jeg stadig var på arbejdsmarkedet var jeg ofte pikeret over, at folk der fik pension havde mange fordele udover en højere sats end de der var på KH.
Nogen havde fået pension i de heldige 80 og 90 ere og andre røg med Nyrup ned i KH.
Nogen på KH var allerede dengang mere syge end de med pension.
Jeg kæmpede for de svage og dengang kunne man tage knoglen og tale sig til rette, men det er slut idag, hvor jeg selv er en af de svage.
Så ja, ak indfør en lige løn til alle, trods nogen ikke fortjener det og andre fortjener mere, men dette lotteri er ikke til at bære.
Når de snakker loft, kan der være tale om denne:
"Stk. 3. Personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn, er dog uafhængigt af tidligere indtægter berettiget til at modtage den støtte, der kan beregnes efter § 5, i det omfang denne støtte ikke sammen med ansøgerens øvrige nettoindtægter, herunder uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lovens §§ 23, 24 og 25, overstiger den nettoindtægt, der svarer til det beløb, som en person, der er fyldt 30 år og har forsørgelsespligt over for børn, har ret til efter lovens § 25, stk. 2, nr. 1. "

Oversat til "dansk":
som ikke-forsørger kan din ydelse efter skat +§34 ikke overstige det du havde fået efter skat, hvis du fik satsen på de 14575 kr før skat.
Dvs lad os sige at jeg får 8310 kr efter skat. Og lad os sige at hvis jeg fik 14575 kr før skat, havde det givet 10.500 kr efter skat. Så må mine 8310 + §34 ikke overstige 10.500 kr.

Men det har ikke noget at gøre med kontanthjælpsloftet.

Det citerede stykke kan findes i §6 i denne bekendtgørelse om §34: http://www.socialjura.dk/content-sto...9-af-276-2016/
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 21:03   #15
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Når de snakker loft, kan der være tale om denne:
"Stk. 3. Personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn, er dog uafhængigt af tidligere indtægter berettiget til at modtage den støtte, der kan beregnes efter § 5, i det omfang denne støtte ikke sammen med ansøgerens øvrige nettoindtægter, herunder uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lovens §§ 23, 24 og 25, overstiger den nettoindtægt, der svarer til det beløb, som en person, der er fyldt 30 år og har forsørgelsespligt over for børn, har ret til efter lovens § 25, stk. 2, nr. 1. "

Oversat til "dansk":
som ikke-forsørger kan din ydelse efter skat +§34 ikke overstige det du havde fået efter skat, hvis du fik satsen på de 14575 kr før skat.
Dvs lad os sige at jeg får 8310 kr efter skat. Og lad os sige at hvis jeg fik 14575 kr før skat, havde det givet 10.500 kr efter skat. Så må mine 8310 + §34 ikke overstige 10.500 kr.

Ok, tak, men jeg er idiot til at læse § så jeg lader den stå til andre der fatter det.
Bare alle de lovtekster du henviser til( i god mening) gør det meget indviklet for mig.

Alle burde i min optik modtage en forståelig og individual forklaring på hvorfor og hvordan deres ydelse, afgørelse er skruet sammen.

Så længe der henvises til §, som vi er mange der ikke kan læse, fordi vi f.eks har kognitive problemer(læs, udfordringer) giver dette ikke mening at sende til syge mennesker.
Det er ok, at medsende som et tillæg, og det bør man gøre, men når de satans § står alene så er man på herrens mark.
Jeg mindes , at der på et tidspunkt blev sagt, at man som borger skulle have en forståelig besked fra det off. men det er tilsyneladende overset.


Men det har ikke noget at gøre med kontanthjælpsloftet.

Det citerede stykke kan findes i §6 i denne bekendtgørelse om §34: http://www.socialjura.dk/content-sto...9-af-276-2016/
Ok, jeg er idijot til at læse §.

Når man som syg med kognetive problemer(læs udfordringer) modtager et langt skrift med § og uden forklaring på alm. dansk bliver men kun endnu mere stigmatiseret end man er i forvejen.
Jeg mener at vide, at det off. har pligt til at forklare i sprog vi alle kan forstå, men den opfordring er tilsyneladende gået i glemmebogen.
Uanset, så tak for din forklaring som jeg desværre ikke forstår.
Dette er ikke ironisk ment, så du ikke misforstår.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 21:48   #16
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Ok, jeg er idijot til at læse §.

Når man som syg med kognetive problemer(læs udfordringer) modtager et langt skrift med § og uden forklaring på alm. dansk bliver men kun endnu mere stigmatiseret end man er i forvejen.
Jeg mener at vide, at det off. har pligt til at forklare i sprog vi alle kan forstå, men den opfordring er tilsyneladende gået i glemmebogen.
Uanset, så tak for din forklaring som jeg desværre ikke forstår.
Dette er ikke ironisk ment, så du ikke misforstår.
Jeg prøvede ellers netop på at oversætte det til dansk
Og jeg tror ikke man behøver have kognitive problemer, for at have svært ved at stå den slags paragraffer

Men sådan kort opridset:
Der eksisterer i forvejen en øvre grænse for §34. Den har altid eksisteret.
Man har så efterfølgende tilføjet et kontanthjælpsloft, der i princippet er en ekstra "øvre grænse", bare beregnet på en anden måde.

Men fordi du ikke er omfattet af kontanthjælpsloftet, hører du kun under den første øvre grænse. mens kio hører under den første øvre grænse, og derefter også loftet, som kan sænke §34 igen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 22:03   #17
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Jeg prøvede ellers netop på at oversætte det til dansk
Og jeg tror ikke man behøver have kognitive problemer, for at have svært ved at stå den slags paragraffer

Men sådan kort opridset:
Der eksisterer i forvejen en øvre grænse for §34. Den har altid eksisteret.
Man har så efterfølgende tilføjet et kontanthjælpsloft, der i princippet er en ekstra "øvre grænse", bare beregnet på en anden måde.

Men fordi du ikke er omfattet af kontanthjælpsloftet, hører du kun under den første øvre grænse. mens kio hører under den første øvre grænse, og derefter også loftet, som kan sænke §34 igen
Jeg hører kun under den første øvre grænse,
mens Kio hører under den første øvre grænse.
Det fatter jeg o og en skid af( undskyld mit sprogbrug) men er det ikke det samme?
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 22:06   #18
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Jeg hører kun under den første øvre grænse,
mens Kio hører under den første øvre grænse.
Det fatter jeg o og en skid af( undskyld mit sprogbrug) men er det ikke det samme?
Lad os sige at jeg var berettiget til 5000 kr i §34.
Så kommer den "første grænse" (som både du og kio er omfattet af).
Denne grænse gør så at jeg kun er berettiget til 2500 kr i §34.

Men lad os så sige at jeg også var omfattet af kontanthjælpsloftet (det som kio er omfattet af, men du ikke er).
Hvis jeg så overstiger kh loftet med 500 kr, bliver min §34 500 kr mindre. Og så er jeg kun berettiget til 2000 kr i §34

Håber det giver mere mening
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 22:29   #19
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Lad os sige at jeg var berettiget til 5000 kr i §34.
Så kommer den "første grænse" (som både du og kio er omfattet af).
Denne grænse gør så at jeg kun er berettiget til 2500 kr i §34.

Men lad os så sige at jeg også var omfattet af kontanthjælpsloftet (det som kio er omfattet af, men du ikke er).
Hvis jeg så overstiger kh loftet med 500 kr, bliver min §34 500 kr mindre. Og så er jeg kun berettiget til 2000 kr i §34

Håber det giver mere mening
Ja. Lidt, men ordlyden er jo det samme!
Stadig mener jeg, at enlige ikke er omfattet af loftet?
Eller er loftet kun i forhold til ekstra ydelser?
Hvis det er sådan har jeg totalt misforstået loven, og det skal nok passe, da jeg endnu engeng mener vi bør indføre en mere gennemsigtig lov til alle os/de , der ikke er i job.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2016, 22:36   #20
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Ja. Lidt, men ordlyden er jo det samme!
Stadig mener jeg, at enlige ikke er omfattet af loftet?
Eller er loftet kun i forhold til ekstra ydelser?
Hvis det er sådan har jeg totalt misforstået loven, og det skal nok passe, da jeg endnu engeng mener vi bør indføre en mere gennemsigtig lov til alle os/de , der ikke er i job.
Altså hvis vi tager den første del, der omfatter alle:
Forsørger: ydelse efter skat + §34 kan ikke overstige 90% af tidligere ydelse efter skat.
Ikke-forsørger: ydelse efter skat + §34 kan ikke overstige det 14575 ville give efter skat.

Så kan vi tage den anden del, den kio er omfattet af, og du ikke er (Det der hedder kontanthjælpsloftet):
Kio er enlig ikke-forsørger, og får kh 10968 kr før skat. Kios loft er 13265 kr.
Det betyder at for kios vedkommende, kan de 10968 kr + §34 + alm boligstøtte, ikke overstige 13265 kr. Det løser man ved at sænke §34 og derefter boligstøtte, indtil man ikke overstiger loftet.

Men så kan vi se på en enlig forsørger med 2 børn.
Kh sats 14575 kr før skat. Loft 15.554 kr.
Dvs de 14575 kr + boligstøtte + §34, må ikke overstige 15.554 kr.

Fordi enlige forsørgere med børn boende (på kh) ofte får 2500-3500 kr i boligstøtte, mister de en del pga kontanthjælpsloftet.
Mens en enlig ikke-forsørger MAKS kan få 999 kr i alm boligstøtte, så er boligstøtte ikke alene nok til at kunne overstige kh loftet
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension