K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2009, 09:20   #11
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ved ikke hvilken anden hjælp der kunne komme på tale, måske personlig hjælper(vagt).

Trods kommunes beskrevne servicestandarter, kan dette aldrig afvige fra den INDIVUDELLE vurdering. Skal der andre INDIVIDUELLE behovsdækning til, er dette et krav, man til enhver tid kan gøre gældende.
Herunder SKAL der tages hensyn til evt.behov/ønske om at blive i eget hjem.

Om man får medhold, er desværre noget anden, MEN.

KOMMUNEN MÅ IKKE afvise ekstra/nødvendig behov for hjælp, med henvisning til kommunens servicestandarter.

Håber det kan bruges.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2009, 14:08   #12
storesøster
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Indlæg: 42
Styrke: 15
storesøster er ny på vejen
Hej i forum.

Har fået skred i tingene, og fået sat kommunen i sving, og håber nu at det kan komme til at køre tilfredsstillende, lægen er også på banen og jeg har og får god brug for k10`s aktindsigtserklæring, så dèr er der også kommet skred. Jeg blev rådet til at søge på muligheden for § 100, for det har vist sig at der er masser af merudgiftsydelser som direkte kan relateres til personens handicap og som vedkommende ikke får hjælp til, men skal betale af egen lomme.

Da personen har fået pension FØR 2003, siger kommunen at vedkommende IKKE er omfattet af de regler, også selv om personen har ledsagerordning. Hvert år i januar i den kommune, bliver der fastsat et beløb til en ledsagers forplejning og eventuelle andre udgifter, som personen så får udbetalt, uanset om det "rækker" til 2 eller 12 mdrs. ledsagerforbrug. Alle andre udgifter, såsom hovedrengøring, vask og syning af gardiner, pudsning af vinduer, malerarbejde indvendig som en del udvendig (bor i lejebolig, og skal selv vedligeholde med maling af vinduer udvendig) og i det hele taget alt hvad der ikke er visiteret til skal betales af egen lomme, f.eks er der dagligt et forbrug på 3 specielle skraldeposer til f.x de gummihandsker hjælperne altid bruger samt brugte stomiposer e.c.t, trods alt en udgift på små 300-400 kr. pr. md, nødkaldet koster ca 400 kr. i kvartalet, også en ekstra udgift fra TDC o.s.v. Kan det virkelig være rigtig at der er den forskel og skal jeg bare tro på en kommune, der ikke, i det her tilfælde, har været til at formå at gøre noget af sig selv....i al fald er tilliden til systemet lige p.t ikke eksisterende. Syntes det er svært at finde de konkrete regler for merudgifter, og kan ikke forstå at den ordning kun skal gælde for "nye" pensionister.

Vh Storesøster.
storesøster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2009, 14:23   #13
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Storesøster.

Det er rigtigt nok, at hvis man er førtidspensionst fra reglerne før år 2003, så kan man ikke søge merudgifter § 100. Du kan læse mere om § 100 her:
http://www.ism.dk/Temaer/sociale-omr...der/Start.aspx

Men derimod er der muligheden for at søge efter § 81/82. Alle og enhver her kan søge... Der skal gøres opmærksom på, at her vurderes det efter, hvordan éns økonomi er. Her er et ansøgningsskema:
http://www.svendborg.dk/files/Svendb...eltydelser.pdf

Ellers kan du læse mere om ordningen på førtidspension efter gamle regler her - hvilke muligheder for hjælp der er, feks. helbredstillæg osv..:
(disse kan de nye efter år 2003 ikke få)
https://www.borger.dk/Emner/Pension/...r/default.aspx
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2009, 16:28   #14
storesøster
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Indlæg: 42
Styrke: 15
storesøster er ny på vejen
Hej Curls.

Tak for dit svar, lige som jeg sendte gik det op for mig, at jeg havde taget fejl af en hjælperordning og ledsagerordning, har du en hjælperordning efter § 96 i serviceloven, den hvor man selv ansætter og administrerer sine hjælpere så er man omfattet af § 100 også, selv om man blev tilkendt pension før 2003, hvis man dokumenterer sine udgifter begrundet i sit handicap.

Så kommunen har ret, så jeg vil i stedet for kigge på § 81/82.

Vh S.
storesøster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har brug for... dpb Dit og Dat 8 18-01-2013 07:54
nye regler allerede i brug Sommerfugl77 Politik og Samfund 9 01-10-2012 14:25
Har brug for råd. Mcavforfanden Spørgsmål ang fleksjob 29 12-03-2011 21:56
Har brug for trold70 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 17-08-2009 09:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension