K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-11-2013, 23:16   #11
Kaput
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2012
Indlæg: 41
Styrke: 12
Kaput er ny på vejen
jjsonn: Tak for svar !

UUUhh hvor tingene dog kværner rundt i mit forvirrede hoved

Jeg er faktisk bange for at miste de sidste hjerneceller

Jeg har heldigvis venlige SB og Jobkonsulent, men alligevel får jeg ingen information omkring dette. De vil sikkert få mig overbevist om at jeg vil få det godt med en VISITERING til et fleksjob - uden at jeg har fattet en dyt af det også efterfølgende stiller nogen krav til mig, som jeg enten ikke kan honorer - eller bruger uforholdsmæssigt mange ressourcer på at forsøge at imødekomme.


Og nu bruger jeg så alt min energi på at undgå at skyde mig selv i foden, ved at ikke kende begreberne, formaliteterne og spillereglerne. Men hmm det tærer på kostbare ressourcer...

UPS - glemte lige:

Ved evt. fleksjob - er det så den dag hvor Rehabiliteringsmødet afholdes, at timeantallet også fastsættes ?

Eller det andre og senere at det afgøres ?
Kaput er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 10:46   #12
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Et andet udslagsgivende ift fleks(kontanthjælpssats) eller førtidspension er den refusion kommunen får, fra staten.

Førtidspension er nede omkring 20-25%, hvor kontanthjælp er på 65%.

Der er selvsagt derfor store besparelser ved at beholde folk på kontanthjælpssats, medmindre den syge har store pensioner eller ægtefælle der derfor vil give nedslag i fortidspensionen.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 11:20   #13
Kaput
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2012
Indlæg: 41
Styrke: 12
Kaput er ny på vejen
Popiae: Nu nævner du lige store pensioner..... I den forbindelse vil jeg lige nævne at jeg har udbetaling fra TAE. .

Vil det ikke medføre at jeg ikke kan få KH og at ved FP skulle der trækkes noget fra min ydelse fra Udbetaling Danmark ?

Og så forstår jeg ikke hvad der menes med statsrefusion ifht fleks / FP.
Men der står vel bare at kommunen får væsentlig mere i statsrefusion ved fleks kontra FP
Eller ?
Kaput er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 11:33   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jep, rigtig forstået.

Men hvis du har en stor pension, ved siden af, dvs noget over ca. 80.000kr før skat(årlig), er det en fordel ift tilkendelse af førtidspension, og er du derudover samboende/gift, endnu større, hvis denne har en god løn.

Og jo, så bliver den offentlig førtidspension mindre, men fleksydelsen forbliver den samme ift TAE.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 11:46   #15
Kaput
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2012
Indlæg: 41
Styrke: 12
Kaput er ny på vejen
Da jeg har udbetaling fra 2 TAE forsikringer, er beløbet lidt over de nævnte 80.000 kr. før skat.

Også nævner du at den offentlige FP bliver mindre - fair nok. Men jeg prøver at gennemskue kommunens økonomiske interesse i at "placere" mig: Så den mindre udbetaling af offentlige FP - opvejer den så ikke deres mindre statsrefusion


Men jeg er enlig - så hverken samboende eller gift.
Kaput er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 11:49   #16
buick
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2013
Indlæg: 67
Styrke: 11
buick er ny på vejen
jeg tror ikke du skal presse dig selv op i disse bekymringer lige nu er du på vej ned af en stige hvor starten er sygdommen og bunden pensionen men trinet lige over pensionen er flexjobbet.
Så i mine øjne lad være med at pres kommunen sig tak følg deres råd få dit Flex job og gør alt du kan for at finde et flexjob måske er du heldig at finde et sted hvor alt køre og du bliver lykkelig og gør du ikke så er det bare videre til næste og efter nogle forsøg så vil kommunen se at du ikke er flexer men pensionist.

Som min sagsbehandler sagde det til mig tag stigen med et skridt af gangen ellers risikere du at hænge fast i det skridt du forsøger at springe over
buick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 11:50   #17
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Prøv selv at lave regnstykket.

Du skal bruge ca. 500, når du ganger eks.

Feks. 500, på fleks. ydelse-kontra refusione.

500 på førtidspension, ydelse kontra refusion.

Her finder du ud af hvad kommunerne sparer, og hvad de vælger.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 13:00   #18
Kaput
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2012
Indlæg: 41
Styrke: 12
Kaput er ny på vejen
Buick: Tak for perspektivet på min livs situation, jeg ved det er venligt ment - og jeg kunne jo håbe du får ret.
Men du skriver, jeg er på vej ned af en stige, hvor starten er sygdommen. Men jeg har været syg i 14 år nu, og har forsøgt at holde mig ude af det offentlige system. Det er lykkedes størstedelen af tiden.

FORDI:

Jeg er nemlig ufrivillig barnløs, og har gået igennem flere mislykkedes fertilitetsforsøg (og tro mig, har man ikke i forvejen skader på sind og psyke, så er det at være i behandling og at det IKKE LYKKES, at komme fra asken til ilden, og man får graverende skader - set i bagskabens kloge lys - DUMT, men den ENESTE mulighed for at få mit største og mest brændende ønske opfyldt: Et barn.
Da mine forsøg ikke bar frugt, (samtidig dybt svigt og nedgørelse fra min daværende psykopatiske og utro samlever) Begyndte jeg at overveje andre muligheder for at blive mor. Nemlig adoption. Og jeg vidste jo godt at det bliver man ikke bare lige godkendt til.

Så jeg holdt stand for at ikke få uheldige notater om mit psykiske helbred i diverse journaler og optegnelser. Utroligt hvilke urkræfter der spillede ind, Jeg kunne skrive meget mere, bla bla bla. Men det er jo ikke det som dette Forum´s formål. Men så væsentligt for min psykiske lidelse og funktionsniveau at det ikke skal stå unævnt.

Og nu KAN JEG IKKE HOLDE TIL MERE !!! Det fik min arbejdsprøvning jo (desværre) også bøjet ud i neon. Og det er da noget af et nederlag og frustration der ikke bare skal snakkes væk med, hvor heldig jeg kan være ved at få et fleksjob. Eller visitereret til et. Om det så bliver ledig fleksjobber eller aktiv fleksjobber. Uanset hvilken af de 2 kategorier det bliver, så ER DER KRAV som jeg skal honorere...
Ja det lyder vildt, at det kan være så svært - MEN SÅDAN ER REALITERNE FOR MIG, øvøv.
Min egen læge sendte allerede i år 2007 en LÆ 165 til kommunen. Overskriften vedr beskrivelse af en sådan LÆ 165 er: Når lægen synes patienten skal have førtidspension.. MEN der blev aldrig reageret fra kommunens side, og jeg selv havde hverken indblik, overskud, mod eller lyst til at tage handling på dette.
Der er sket markant forværring i min sygdom (nu har jeg erkendt selv at det er en sygdom ) og jeg ryger yderligere langt op/ned af stigen igen, hvis træffer De en afgørelse på grund af bla bla bla , og decimaler og en uberettiget formodning om at DE ved mest hvad der er godt for mig

Nå, nu er jeg helt udmarvet af alt det her skriveri, og det ender vist også lidt brat, men der er jo stadig mange timer tilbage af dagen, hvor jeg gerne skal fungere på et eller andet niveau.
Men da jeg er enlig, behøves jeg ikke have dårlig samvittighed eller andet nødvendigt opretholden facade, for ikke at skulle stå til regnskab for, hvorfor jeg hele tiden er træt, ikke får støvsuget, ikke lavet mad, ikke får ryddet op, ikke får et overblik over dit og dat. Osv osv osv.

Jeg kan heldigvis bruge min (ikke eksisterende) energi på hvad der gavner mig.
1. En gåtur
2. Sofarally

Beklager alt det unødvendige info, men jeg har sgu også ret til det, der er eksistensberettigelse for MIG, og ikke som Mette Frederiksen definerer det begreb, samt at det skulle være så højhelligt at have status som selvforsørgende, blot fordi man er visitereret til et fleksjob på 2 timer...

Ønsker alle en god weekend
Kaput er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 13:16   #19
buick
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2013
Indlæg: 67
Styrke: 11
buick er ny på vejen
Det var og er 100% venlig ment.
Historien med stigen er for mange en hjælp da den får en til at se i billeder i stedet for paragrafer osv.
Se det som en rask er du oven på (du går på taget) når du bliver syg går du et skridt ned, hvis du bliver rask så op på taget igen men er det uhelbredeligt så er du gået endnu et trin ned, dette trin gør at kommunen går i gang med undersøgelser osv alt pejende på at du skal finde et nyt arbejdsområde som kan få dig op på taget igen.
Dette gøre ved arbejdprøvninger og i sidste ende via en ny uddannelse (revalidering)
Hvis alt det fejler og du ikke kan opnår mindst 20 timers effektiv arbejde om ugen så går du et trin længere ned af stigen.
Det er så her du står nu som jeg kan forstå det (flexjob)
Først når flex job er undersøgt og forsøgt helt ned til et par timer om ugen så vil de se på muligheden for pension (du træder ned i hullet forenden af stigen)

Du skal være meget meget forsigtig med at bare sige nej til at forsøge flexjob det gør mange gange at sagsbehandleren sætter dig i den bås der hedder folk som ikke gider og bare vil have en pension (den bås er næsten umulig at komme ud af igen)
Mit råd er sig ja til flexjobbet giv det alt du har i dig, skriv dagbog mød op på arbejde hver dag også når du ikke kan og gå så hjem igen hvis du er syg det er den måde du viser hvor syg du er og om du har ret til pensionen
og glem ikke det kunne jo være du faldt ned i et drømmejob, det er nu engang det sundeste for et menneske at være med i samfundet med alle de andre i stedet for at sidde der hjemme og føle sig helt uden for
buick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 15:57   #20
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af buick Se meddelelser
Du skal være meget meget forsigtig med at bare sige nej til at forsøge flexjob det gør mange gange at sagsbehandleren sætter dig i den bås der hedder folk som ikke gider og bare vil have en pension (den bås er næsten umulig at komme ud af igen)
Korrekt.

Jeg har selv haft fleksjob i tilsammen 5 år ud af de 8 år jeg var godkendt... og kommer på pension nu her til den første.

Fordelen ved at være godkendt til fleks er at kommunen løbende skal vurdere om man nu også magter et fleksjob.
Hver gang man har været ledig i 12 måneder kommer der en afklaring, om hvorvidt man stadig er i stand til at påtage sig et fleksjob, eller om der skal andet til.

Min revurdering startede i Marts, der havde jeg været uden job i 12 måneder, og deres afklaring resulterede i at jeg ikke længere var disponibel forhold til fleks og derfor skulle have pension.

Det er ALTID meget bedre hvis "systemet" selv finde på at der er noget galt, end hvis man selv kommer og påstår det.

Da jeg for et år siden, altså efter et halvt års ledighed, nævnte pension, rystede kommunen på hovedet, lige til de ved selvsyn, da de selv skulle analysere min arbejdsevne, fandt frem til at der var stort set ingen.

Resten af tiden brugte kommunen på at finde rundt i den nye lovgivning, eller kunne den her pensionssag godt være kørt igennem på væsentligt mindre en 8 måneder, ud over det år de først nægtede at høre på mig.
Men når jeg siger 8 måneder fra den dag de begyndte revurdering, så er det jo ud fra at jeg har været i systemet 8 år og der løbende er beskrevet fra mine fleksjobs, så det lige var til at tage og smide ind i sagen.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension