K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2012, 03:56   #1
Kalevala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2012
Indlæg: 80
Styrke: 13
Kalevala er ny på vejen
Fleks eller førtidspension?

Jeg er en 54-årig kvinde, som har været sygemeldt mvf. maj 2011 med følgende lidelser 1) kronisk rygskævhed (skoliose) på 57 grader med gigt i nakken og lænden, 2) depression forårsaget af langvarig stress af forskellige årsager, 3) autoimmun hudsygdom, Bulløs Pemphigioid, 4) håndrysten.

Da jeg havde været sygemeldt i 8 uger, blev jeg visiteret til et TTA-projekt i Jobcenter Baldersgade (Tilbage Til Arbejde) og har haft den samme sagsbehandler under hele forløbet. Jeg har kun haft 2 møder med hende under hele perioden, men vi har mailet enkelte gange.

Lige fra starten af min sygemelding har jeg gjort opmærksom på, at det var mit ønske at blive visiteret til et fleksjob.

Midt i sidste uge modtog jeg den længe ventede udtalelse fra lægekonsulenten. Jeg har muligvis været heldig, idet jeg ikke oplever, at hun skulle have fordrejet de diagnoser, som forskellige speciallæger havde opstillet. Hun konstaterer, at min arbejdsevne er varigt nedsat og at der ikke findes flere behandlingsmuligheder. Herudover opstiller hun en række skånebehov rygmæssigt og psykisk/socialt.

Blandt andet har hun på baggrund af en psykolog- og en psykiaterudtalelse konstateret, at arbejde som psykolog - som jeg er uddannet til - ville være for psykisk belastende for mig. Egentligt havde jeg forestillet mig at gøre brug af min uddannelse i et fleksjob, så nu føler jeg mig på bar bund, også fordi jeg har ikke ret megen forstand på IT (hvis man vil have mig i et ikke rygbelastende kontorjob) og nok ellers er for gammel til at tage en helt ny uddannelse.

Det korte af det lange er, at med alle de skånebehov , jeg har, kombineret med mine faglige begrænsninger, tror jeg, at det ville blive umuligt at finde mig et fleksjob selvom jeg fik bevilget en fleksbevilling. At der for mig ville blive tale om en kortvarig periode på ledighedsydelse og så kontanthjælp, som ikke engang ville kunne dække mine mest nødvendige faste udgifter.

Set mod den baggrund, synes jeg efterhånden, at førtidspension ville være en mere tilfredsstillende løsning for mig, da det ville give mig en basal økonomisk tryghed kombineret med frihed til at lave lidt frivilligt arbejde eller sporadiske småopgaver. Jeg har sendt en mail til min sagsbehandler desangående, men hun har ikke svaret.

Der er endnu ikke blevet taget stilling til om, hvor og hvornår jeg skulle til arbejdsprøvning, men jeg ved at min sag vil blive taget op i visitationsteamet midt i maj måned 2012. Det eneste jeg har fået at vide er, at jeg falder for varighedsbegrænsningen af sygedagpenge den 30. juni 2012.

Vil i være så søde og komme med nogle vurderinger om mine chancer for at få fleksjob eller førtidspension og også hvad jeg skal foretage mig (eller undgå at foretage mig) forhold til sagsbehandlingen af min ansøgning.

Mvh. KALEVALA
Kalevala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2012, 07:03   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kalevala Se meddelelser
At der for mig ville blive tale om en kortvarig periode på ledighedsydelse og så kontanthjælp, som ikke engang ville kunne dække mine mest nødvendige faste udgifter.
Hvis du er berettiget til ledighedsydelse på det tidspunkt hvor du evt. visiteres til fleks, så ryger du ikke på kontanthjælp, medmindre selvfølgelig, at du "gør dig utilbens", d.v.s. hvis du f.eks. nægter at tage et fleksjob, som tilgodeser dine skånebehov.

Hvis du visiteres til fleks og er berettiget til ledighedsydelse, så er det dér du er, indtil du enten overgår til fleksydelse (svarer til efterløn) eller dine helbredsproblemer forværres så du tilkendes fp.

Hvis du visiteres til fleks, og ikke kommer i job, så gælder det, at ledige fleksere skal revurderes når de har gået ledig i 12 ud af 18 mdr.
Ved revurdering skal kommunen overveje fp.

Jeg tror du vil have gavn af, at læse denne: http://www.clh.dk/?id=1474
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2012, 08:25   #3
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Nu er det jo sådan set ikke sådan at man kan vælge og vrage mellem fleks og pension, det er udelukkende ens erhvervsevne der afgør det.

Du skal først arbejdsprøves for, at erhvervsevnen kan afklares omkring timetal, og skånehensyn.

Desuden så skal man passe på med selv at bede om en førtidspension, det er langt bedre at lade dem komme frem til den løsning end at man selv gør det.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2012, 08:26   #4
Kalevala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2012
Indlæg: 80
Styrke: 13
Kalevala er ny på vejen
Tak for dit svar, Vovse!

Tak for dit svar og den udmærkede pjece om fleksjob (link/vedhæft), som jeg lige har læst igennem.

Når jeg talede om en kortvarig periode på ledighedsydelse, efterfulgt af kontanthjælp, så tog jeg udgangspunkt i den fleksjobs- og førtidspensions-reform, som de fleste af os venter med bange anelser.

Der har jo været tale om, at man fremover højst ville kunne modtage ledighedsydelse i to år, en rettighed der så må genoptjenes ved at påny opfylde arbejdskravet.

Og det er kombinationen af mine skånebehov og faglige begrænsninger, som gør at jeg ser ret pessimistisk på mine muligheder få finde en arbejdsgiver, der vil ansætte mig i et fleksjob.

Derfor vil jeg gerne høre jeres mening, om jeg efter 10 måneder, hvor jeg har sagt over for min sagsbehandler, at jeg gerne vil have et fleksjob, kan være bekendt at sige, at jeg har ombestemt mig og hellere vil visiteres til førtidspension.

Mvh. Kalevala
Kalevala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2012, 08:33   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.808
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til.....

Kære Kalevala.

Vovse`s råd følger du. Sæt dig ind i alt.

Bliv her på din tråd fremover, så er det lettere at råde dig. Der kommer mange spørgsmål i nærmeste fremtid.

Du skal søge om aktindsigt i ALT, hospitaler, læger, speciallæger og kommunen.
DU skal have den fulde viden om hvad der nævnes i din journal.

Aktindsigt læger:
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Aktindsigt kommunen:
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Denne information skal du holde øje med:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813
http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830

Bemærk og vedkend dig at det offentlige kun er interesseret i een ting: din ARBEJDSEVNE

Fremover taler du ikke med kommunen men alt foregår skriftligt.

Tag det roligt du er på rette vej til en ny verden som tager lidt tid at lærer at kende, men om få uger har du fuldt overblik over din situation.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 27-04-2012 kl. 08:36.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-04-2012, 09:14   #6
Kalevala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2012
Indlæg: 80
Styrke: 13
Kalevala er ny på vejen
Tak Peter og Supersus!

Kære Supersus,

Kunne du eventuelt uddybe, hvorfor det er bedre at det er kommunen snarere end een selv, der bringer tanken om førtidspension på banen. Håber ikke, jeg har skade min sag (i det mindste muligheden for fleksbevilling) ved at nævne mit ønske i fp-retning.

Peter, det var nogle gode links, du sendte til mig. Du skulle ikke have brev-skabelonerne i Word-format? Jeg har faktisk bedt om agtindsigt i forhold til min sygedagpengesag i Jobcenter Baldersgade for ca. 10 dage siden. Det viste sig at hele ressourceprofilen manglede i det jeg fik tilsendt, så nu har jeg bedt om den særskilt.

Apropos arbejdsevne, er det ikke sådan, at der i vurdering af ens arbejdsevne indgår matching mellem borgerens ressourcer/evner/uddannelse og konkrete arbejdsfunktioner, der reelt eksisterer og bliver efterspurgt på arbejsmarkedet. Det er her jeg mener at komme til kort.

Mvh. Kalevala
Kalevala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2012, 11:38   #7
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kalevala Se meddelelser
Apropos arbejdsevne, er det ikke sådan, at der i vurdering af ens arbejdsevne indgår matching mellem borgerens ressourcer/evner/uddannelse og konkrete arbejdsfunktioner, der reelt eksisterer og bliver efterspurgt på arbejsmarkedet. Det er her jeg mener at komme til kort.
Mvh. Kalevala
Nej desværre, der er de altså ret ligeglade med hvad du har af udd. og om der er arbejdsmuligheder.
Hvis de er overbevist om at du kan få arbejde et eller andet sted, så får du fleks, de ser udelukkende på din arbejdsrest evne.
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2012, 11:57   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er to dele i det....

Hvis man har en rest arbejdsevne, så hedder det fleks, uanset om jobbet er realistisk eller ej. Der er deres motto, at så må man tage hvad der byder sig. Evt udenfor kommunegrænserne.

For at komme i betragtning til førtidspension, så skal ALLE behandlingsmuligheder være udtømte, det skal dokumenteres at man ALDRIG kan genvinde hverken arbejds og/eller funktionsevne inden for et hvert erhverv, og at tilstanden skal være varig og uden udsigt til bedring.

Den reform der lægges op til, kører den endda så langt ud, at bare man kan kradse 20 minutter ind om dagen i et job, så kan man ikke få tilkendt førtidspension.

De er ret lige glade med om jobbet eksisterer eller om det er realistisk. Kan de spare en førtidspension, så stikker de hellere folk blår i øjnene.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2012, 12:07   #9
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kalevala Se meddelelser
Kære Supersus,

Kunne du eventuelt uddybe, hvorfor det er bedre at det er kommunen snarere end een selv, der bringer tanken om førtidspension på banen. Håber ikke, jeg har skade min sag (i det mindste muligheden for fleksbevilling) ved at nævne mit ønske i fp-retning.

Mvh. Kalevala
De vil sandsynligvis bruge ordet at du er fastlåst, hvis du er focuseret på FTP/ fleks.

Det virker bare bedst hvis du er indstillet på afprøvning/ afklaring på at se hvad du kan/ ikke kan. Så indser de selv,når alt er afprøvet og alle behandlingsmuligheder er udtømte hvad de vil indstille dig til.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2012, 12:20   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du vil aldrig komme til at fortryde om du "valgte" fleks eller fp.
For valget er der slet ikke. Som angivet ovenover er det din arbejdsevne, der afgør sagen og valget er ikke dit.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ftp/fleks eller???? Sørensen70 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 12-10-2011 18:38
Måske fleks, eller ikke fleks, mand Spørgsmål ang fleksjob 0 14-09-2011 17:47
Procedure vedr. fleks eller førtidspension Camilla23 Spørgsmål ang fleksjob 3 25-04-2010 08:57
Fleks eller FP. ? Multe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 28-12-2009 11:50
Ftp eller fleks....??? amazing Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 28-10-2007 14:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension