K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-12-2013, 19:07   #1
Bønne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2013
Indlæg: 45
Styrke: 11
Bønne er ny på vejen
syg af depression og stress

Hej alle på K10

Jeg vil forsøge kort at fortælle min historie. Jeg har gennem en periode på ca 10 år, haft både gode og dårlige perioder. Jeg har haft 3 depressioner og også være sygemeldt med stress en gang. Jeg har prøvet en del medicin før jeg fandt noget der virkede på mig, og der er løbende blevet ændret i typer og dosis, og jeg tager stadig 3 slags medicin, og det skal jeg nok tage resten af livet siger min psykiater( som jeg i øvrigt er meget tryg ved og jeg føler at han forstå mig) i de gode perioder har jeg taget en uddannelse som kontor asststent( det tager 2 år og er ude på en virksomhed) jeg blev dog sygemeldt efter ca 1 år, og var hjemme i 3-4 måneder,så kom jeg tilbage og fik lov til at tage uddannelsen færdig( men jeg var stadig ikke helt rask og havde svært ved at koncentere mig, være sammen med mange mennesker, og var stadig meget trist. Så jeg fik ikke lært alle de ting jeg skulle og kan ikke bruge uddannelsen i dag. efter endnu en sygemelding var jeg i virksomhedspraktik i en stor butik, derefter kom jeg på revalidering, og jeg startede med at arbejde nogle timer om ugen i en vuggestue, de første par uger var svære/hårdere men jeg blev glad for det og jeg fik ros fra de andre ansatte. så da dette forløb var slut startede jeg med at læse til pædagog, og jeg blev færdig i juni 2013. Jeg er lidt ordblind og har stadig dårlig hukommelse, så det var 3,5 hårde år. jeg var så heldig at få et kort vikariat lige da jeg var blevet færdig uddannet, i en af de steder jeg havde været i praktik under uddannelsen, så jeg kendte brugerne og mine kollogaer. Hvilket gjorde det trygt og yderligere var der ikke ret meget ansvar i jobbet. Efter at jeg havde været arbejdsløs i 3 måneder, startede jeg i et vikariat via fagforeningen. Men der gik det galt, jeg magtede ikke at leve op til det store ansvar der var i jobbet( jeg skulle være kontaktperson for en meget syg borger) og det var et job med meget personlig pleje( det var inde for special området) jeg fik det dårligt psykisk og fysisk og jeg kunne mærke at jeg var på vej ned i en depresion, så jeg ringede til min fagforening og så til arbejdspladsen og blev "taget af" vikariatet og er nu sygemeldt, og skal til 1. opfølgningssamtale på jobcenter først i januar. Jeg har fået det ok nu, men jeg er blevet meget i tvivl om at jeg kan arbejde under de mange krav/ stress og forventninger der er til en pædagog. Det er mange gange sket at jeg selv har sagt et job op fordi jeg ikke magtede det, eller er blevet sygemeldt i jobbet. Så jeg har svært ved at se mig selv på det almindelige ( og meget stressede og krævende) arbejdsmarked. Min psykiater syntes at jeg skal søge om at jeg kan få et flekskjob, hvilket jeg tror ville være en god løsning for mig. Men jeg har hørt at det er næsten umuligt at få( fagforeneigen sagde at hvis jeg var blind, og sad i kørestol og manglede den ene hånd, så kunne jeg måske få et fleksjob, men det ikke engang sikkert!!!)

så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og hvad der er af muligheder når man "kun" er psykisk syg.

hilsen bønne
Bønne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2013, 19:50   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Begynd med at dunke din fagforening i i hovedet, for de har da vist misforstået noget omkring det at være handicappet.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2013, 20:10   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja her inde er der jo ingen der kan love dig et fleks job, måske skal du finde et helt andet job som du kan magte.

Hvis du kommer i betragtning til et fleks job skal du først afprøves i alle de job der kan komme på tale, altså alle dem du måske kan blive selv forsøgende i, så under alle omstændigheder er der lang vej igen.

Hvor gammel er du?
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2013, 21:53   #4
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Det var da en bizar form for rådgivning fra dit forbund.

De har tydeligvis ikke sat sig ind i de nye regler og reformer.

Mit råd til dig:

Sæt dig ind i den nye fleks-og førtidspensions reform, samt kontanthjælps- og sygedagpenge reform.

Du kan med fordel også søge information om de relevante lovgivninger, tilbud og forløb her på K10, da du vil opdage her er mange blandt brugerne, der står i en lignende situation som dig.

Hvis du ønsker at søge fleks skal du kontakte din sagsbehandler med dit ønske.

Husk at tale med din praktiserende læge først, så du er sikker på dennes opbakning i det videre forløb.

Så er du igang.

Husk alt skal foregår skriftligt, alt hvad du afleverer til kommunen skal du have en kopi af med dato-stempel.

Held og lykke

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2013, 16:15   #5
Bønne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2013
Indlæg: 45
Styrke: 11
Bønne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
ja her inde er der jo ingen der kan love dig et fleks job, måske skal du finde et helt andet job som du kan magte.

Hvis du kommer i betragtning til et fleks job skal du først afprøves i alle de job der kan komme på tale, altså alle dem du måske kan blive selv forsøgende i, så under alle omstændigheder er der lang vej igen.

Hvor gammel er du?
Jeg er 31 år, så jeg har jo mange år tilbage på arbejdsmarked. Jeg har også selv tænkt tanken at der måske er et andet job jeg ville kunne klare, men jeg aner ikke hvad det skulle være. Jeg bliver hurtigt stresset,og så kan jeg ikke overskue noget og husker meget dårligt, og så er jeg lidt ordblind. så forslag modtages gerne....
Bønne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2013, 16:30   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bønne Se meddelelser
Jeg bliver hurtigt stresset,og så kan jeg ikke overskue noget og husker meget dårligt, og så er jeg lidt ordblind. så forslag modtages gerne....
Jeg er sikker på at kommunen kan hjælpe dig med en afklaring, men du kan allerede selv begynde og undersøge hvilken branche du mener kunne være aktuel.

Du kan dels selv granske hvad du mener du kan og dels spørge tidligere med-studerende, pårørende, venner og tidligere kolleger, for de kender jo dig og dine interesser og dine begrænsninger.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2013, 16:47   #7
Bønne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2013
Indlæg: 45
Styrke: 11
Bønne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Det var da en bizar form for rådgivning fra dit forbund.

De har tydeligvis ikke sat sig ind i de nye regler og reformer.

Mit råd til dig:

Sæt dig ind i den nye fleks-og førtidspensions reform, samt kontanthjælps- og sygedagpenge reform.

Du kan med fordel også søge information om de relevante lovgivninger, tilbud og forløb her på K10, da du vil opdage her er mange blandt brugerne, der står i en lignende situation som dig.

Hvis du ønsker at søge fleks skal du kontakte din sagsbehandler med dit ønske.

Husk at tale med din praktiserende læge først, så du er sikker på dennes opbakning i det videre forløb.

Så er du igang.

Husk alt skal foregår skriftligt, alt hvad du afleverer til kommunen skal du have en kopi af med dato-stempel.

Held og lykke

Frida
Hej frida

tak for dine råd, jeg vil læse den nye sygedagpengereform og den om fleks. Jeg ved at jeg ikke ville kunne få førtidspension da jeg er 31 og efter de nye regler skal man mindst være 40 år. men det er fint nok, for jeg vil jo gerne arbejde, bare ikke fuld tid, eller noget der er stresset.
jeg kan ikke få kontant hjælp for jeg bor sammen med min kæreste der har et almindeligt 37 timers job og en formue og en bil og så skal han forsørge mig. så der er jo ikke så mange muligheder tilbage
Jeg har ca 1,5 års dagpenge tilbage, men dem kan jeg jo kun få hvis jeg står 100 % til rådighed for arbejdsmarked fuld tid, (og med en samlet transport tid på op til 3 timer om dagen skal man acceptere siger a-kassen) eller evt står til rådighed for deltidsarbejde, men så er dagpengene jo også meget mindre. Og jeg er ret sikkert på at det med op til de 3 timers transport tid om dagen, også gælder.

Jeg har printet en anmodning om aktindsigt ud her fra k10 så den tar jeg med til mødet.

vh Bønne
Bønne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2013, 18:38   #8
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Jeg ved ikke hvor meget reglerne er ændret for rådighed i forhold til dagpenge, da det er mange pr siden jeg røg ud af det system.

Men i sin tid, da jeg blev syg, stod jeg i starten til rådighed med det skånehensyn, at det måtte ikke være rygbelastende arbejde.

Måske kan du få indføjet dette i forhold til din nuværende sårbare situation?

Men ellers vil jeg som Nøgne tæer råde dig til at søge en afklaring af din situation med hjælp fra kommunen.

Det er godt du har sat dig ind i lovgivningen, og påbegyndt dit arbejde med at tage kontrol over din situation.

Det vil hjælpe dig fremadrettet.

Og nu har du også K10 til hjælp

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2013, 19:03   #9
Mrperfektone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2012
Indlæg: 49
Styrke: 13
Mrperfektone er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bønne Se meddelelser
Hej alle på K10

Jeg vil forsøge kort at fortælle min historie. Jeg har gennem en periode på ca 10 år, haft både gode og dårlige perioder. Jeg har haft 3 depressioner og også være sygemeldt med stress en gang. Jeg har prøvet en del medicin før jeg fandt noget der virkede på mig, og der er løbende blevet ændret i typer og dosis, og jeg tager stadig 3 slags medicin, og det skal jeg nok tage resten af livet siger min psykiater( som jeg i øvrigt er meget tryg ved og jeg føler at han forstå mig) i de gode perioder har jeg taget en uddannelse som kontor asststent( det tager 2 år og er ude på en virksomhed) jeg blev dog sygemeldt efter ca 1 år, og var hjemme i 3-4 måneder,så kom jeg tilbage og fik lov til at tage uddannelsen færdig( men jeg var stadig ikke helt rask og havde svært ved at koncentere mig, være sammen med mange mennesker, og var stadig meget trist. Så jeg fik ikke lært alle de ting jeg skulle og kan ikke bruge uddannelsen i dag. efter endnu en sygemelding var jeg i virksomhedspraktik i en stor butik, derefter kom jeg på revalidering, og jeg startede med at arbejde nogle timer om ugen i en vuggestue, de første par uger var svære/hårdere men jeg blev glad for det og jeg fik ros fra de andre ansatte. så da dette forløb var slut startede jeg med at læse til pædagog, og jeg blev færdig i juni 2013. Jeg er lidt ordblind og har stadig dårlig hukommelse, så det var 3,5 hårde år. jeg var så heldig at få et kort vikariat lige da jeg var blevet færdig uddannet, i en af de steder jeg havde været i praktik under uddannelsen, så jeg kendte brugerne og mine kollogaer. Hvilket gjorde det trygt og yderligere var der ikke ret meget ansvar i jobbet. Efter at jeg havde været arbejdsløs i 3 måneder, startede jeg i et vikariat via fagforeningen. Men der gik det galt, jeg magtede ikke at leve op til det store ansvar der var i jobbet( jeg skulle være kontaktperson for en meget syg borger) og det var et job med meget personlig pleje( det var inde for special området) jeg fik det dårligt psykisk og fysisk og jeg kunne mærke at jeg var på vej ned i en depresion, så jeg ringede til min fagforening og så til arbejdspladsen og blev "taget af" vikariatet og er nu sygemeldt, og skal til 1. opfølgningssamtale på jobcenter først i januar. Jeg har fået det ok nu, men jeg er blevet meget i tvivl om at jeg kan arbejde under de mange krav/ stress og forventninger der er til en pædagog. Det er mange gange sket at jeg selv har sagt et job op fordi jeg ikke magtede det, eller er blevet sygemeldt i jobbet. Så jeg har svært ved at se mig selv på det almindelige ( og meget stressede og krævende) arbejdsmarked. Min psykiater syntes at jeg skal søge om at jeg kan få et flekskjob, hvilket jeg tror ville være en god løsning for mig. Men jeg har hørt at det er næsten umuligt at få( fagforeneigen sagde at hvis jeg var blind, og sad i kørestol og manglede den ene hånd, så kunne jeg måske få et fleksjob, men det ikke engang sikkert!!!)

så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og hvad der er af muligheder når man "kun" er psykisk syg.

hilsen bønne
"( fagforeneigen sagde at hvis jeg var blind, og sad i kørestol og manglede den ene hånd, så kunne jeg måske få et fleksjob, men det ikke engang sikkert!!!)"

Det er da noget vrøvl din fagforening lukker ud. Din arbejdsevne skal være varigt nedsat med 50 % for at komme i betragtning til fleksjob altså ca 18.5 effektiv men derfor kan du godt være 25 timer på arbejdespladsen med en effektivitet på 18.5 time det effektive timeantal bliver regnet ud efter hvor mange skånehensyn du har og timetal. Men ja det er ikke blevet nemmere at få fleksjob da kommunerne spare hvor de kan uden at tage højde for meneskelige hensyn men hvis du har dokumentation fra din pyskiater vedr. dine lidelser og din arbejdesevne er varigt nedsat med 50 % kan du komme i betragtning til fleksjob. Alle dine skånehensyn trækker din effektive arbejdstid ned så det vigtig at få dine skånehensyn beskrevet i en evt. arbejdes prøvning ved kommunen. Og så en anden ting som du lige så godt kan lære med kommunerne er få ALT på skrift og referater fra møder osv og hold alt kommunikation til mail med kommunen.

God dag

Mvh Rene
Mrperfektone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2013, 08:49   #10
Bønne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2013
Indlæg: 45
Styrke: 11
Bønne er ny på vejen
Hej rene

Mange tak for de oplysninger, min psykiater er helt enig, men jeg er i tvivl om min arbejdsevne er varigt nedsat... Så jeg skal vist ha snakket med min psykiater inden mødet.
Og jeg vil huske aldrig at ringe til kommunen til jobcenter, og kun skrive mail til dem, så har jeg jo deres ord på skrift ��super godt råd, også det med at bede om aktindsigt.
Vh bønne

Hej Frida

Hvis de siger at jeg skal tilbage på dagpenge vil jeg da høre om jeg kan få skrevet nogle skånehensyn ind på min sag. Tak for det.
Vh bønne

Hej nøgne tær
for dit råd, jeg har fundet nogle brancher som jeg vil foreslå og spekulere over om der er flere der kunne være mulige. Og god ide at spørge dem der kender mig personligt hvor de tror jeg ville kunne magte/klare. Så jeg har lidt at gå i gang med, men jeg har også
Nogle dage endnu.
Vh bønne
Bønne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension