K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-03-2013, 15:08   #1
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Ryggen - hvad betyder dette?

MR scanning viser bl.a. for rygsøjlen i lænden:

I intervertebralrum L2/3 let proftuderende discus, kraftig artrose og let spinal stenose. Durasækken måler ca. 60mm2.

I intervertebralrum L3/4 midtlinje protrusion samt artrose. Let reducerede pladsforhold, ingen signifikant stenose. Durasækken måler 90 mm2.

I intervertebralrum L4/5 lidt mere udtalt protrusion samt lille midtlinje prolaps.
Der er snævre pladsforhold i rescesserne bilateralt, dog uden sikker rodpåvirkning.

Prolaps L5/L5

Højde reduceret discus L5/S1, der ses degenenation i de mellemste intervertebralrum.

Jeg har føleforstyrelser på yderside af venstre underben-under knæ.
5 cm område er dødt, så der kan stikkes en nål i unden det kan mærkes selv om det bløder bagefter.
Der er føleforstyrelser på yderside af ve. fod.
Jeg har ondt i de store lårmuskler på forsiden af ben.

Er nævnte føleforstyrelser udtryk for rodtryk?

Sidst redigeret af lgkh62; 29-03-2013 kl. 15:13.
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 15:26   #2
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af lgkh62 Se meddelelser
MR scanning viser bl.a. for rygsøjlen i lænden:

I intervertebralrum L2/3 let proftuderende discus, kraftig artrose og let spinal stenose. Durasækken måler ca. 60mm2.
I lændedelen næsten øverst en let fremadglidende diskurs, kraftig Slidgigt, og let spinal stenose (som kort sagt betyder, at der ikke er helt så megt plads i rygmarven grundet slidgigten). Det der med durasækken erjeg ikke sikker på, men tror det er noget med pladsforholdene i rygmarven, som jo netop er reduceret pga stenosen)

I intervertebralrum L3/4 midtlinje protrusion samt artrose. Let reducerede pladsforhold, ingen signifikant stenose. Durasækken måler 90 mm2.
Igen slidgigt, men ikke tydelige stenose.

I intervertebralrum L4/5 lidt mere udtalt protrusion samt lille midtlinje prolaps.
Der er snævre pladsforhold i rescesserne bilateralt, dog uden sikker rodpåvirkning.
Igen i lænderyggen, men længere nede, er der en mere udtalt fremglidning og en lille diskusprolaps. Der er snævre pladsforhold til nerverne i rygmarven, men det kan ikke med sikkerhed siges, at der er rodpåvirkning

Prolaps L5/L5
Diskusprolaps nederst i lænden

Højde reduceret discus L5/S1, der ses degenenation i de mellemste intervertebralrum.
Mellem nederste lændehvirvel og korsbenet er diskusskiven formindsket

Jeg har føleforstyrelser på yderside af venstre underben-under knæ.
5 cm område er dødt, så der kan stikkes en nål i unden det kan mærkes selv om det bløder bagefter.
Der er føleforstyrelser på yderside af ve. fod.
Jeg har ondt i de store lårmuskler på forsiden af ben.

Er nævnte føleforstyrelser udtryk for rodtryk?
Jeg er overbevist om, at de nævnte føleforstyrrelser er udtryk for rodpåvirkning
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 16:54   #3
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Tryk på nerverødder - spondyloseforandringer

Min privatpraktiserende læge har lige skrevet i en statusattest LÆ121 til kommunen
"at prolapsen er midtstillet L5/L5 (dvs. trykker ikke på nogen nerverødder)"
Lægen har ikke undersøgt mig men kun læst i hospitalspapirerne at der er prolaps L5/L5

Jeg vil naturligvis spørge min ortopædkirug næste gang om min egen læges notat til kommunen er korrekt,
da jeg ikke kan kan fårstå hvad mine kroniske paræstesier/føleforstyrelser og smerter ellers kommer af. Har I et bud?

Hver dag opleves at jeg ikke kan stå og gå længere for smerter.

Hvad er spondyloseforandring lumbalt?
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 19:05   #4
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Spondylose: Degenerativ forandring cervikalt eller lumbalt i rygraden
Til forskel fra artrose sker forandringerne i de vertebrale diskusskiver og ikke i de synoviale facetled (https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...st/spondylose/)

Jeg tror, det er de snævre pladsforhold, der giver dig dine føleforstyrrelser. Når der ikke er plads nok til nerverne i rygmarven, er der risiko for påvirkning af disse med deraf følgende føleforstyrrelser.

Problemet med MR scanninger er, at man jo ligger ned, mens de foretages - måske ville der have været tydeligere rodpåvirkning at se, hvis du var blevet scannet stående, hvilket dermed ville have kunnet forklaret dine problemer
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2013, 08:42   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.759
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
God information:

http://rygsygdom.dk/index.php/Speciel:Alle_sider

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad betyder dette ? movita Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 20-07-2011 10:33
Hvad betyder det ? Raadvild Alt det andet 2 03-02-2011 13:49
Betyder dette at man er raskmeldt? "Praktikaftale" sane Jeg er kommet i praktik. 14 14-03-2010 21:11
Hvad betyder... mawebbro Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 07-12-2009 15:01
hvad betyder dette?? jbsm4 Dit og Dat 4 19-04-2008 17:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension