K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-12-2007, 23:37   #11
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så kom der lige lidt mere om Køge kommune og deres nye samarbejdspartner, det blev i går vedtaget at Køge kommune skulle have samarbejdet med Agnes og det kommer så til at ske fra april måned, som opfølger til det ovenstående skrevet af mig til ham Kenneth Flex og hans svar, så kom der lige lidt mere, da jeg syntes at han spørgsmål ikke var helt fyldestgørende ....


Derfor skrev jeg dette til ham...

Citat:
Til Kenneth Flex


Jeg skriver til dig i forbindelse med et svar du har givet mig på debatten på Køge kommunes hjemmeside, hvor jeg spørger nærmere ind til det hollandske firma Agnes.

Grunden til at jeg skriver er at jeg selv er visiteret til fleks (pt dog sygemeldt , men jeg bliver forhåbentligt rask igen ), nu er det sådan at jeg for nogle år siden startede hjemmeside www.k10.dk en hjemmeside for fleksjobber førtidspensionister og folk i afklaring.

Jeg er ikke længere ejer af denne hjemmeside da det blev for meget samtidig med at jeg døjer med en eskalering af mit helbred, dog er jeg stadig aktiv bruger derinde i det omfang helbreddet nu tillader det.

Derfor oplever jeg også tit at blive kontaktet af mange forskellige mennesker i takt med at siden udvikler sig og i dag har ny ejer og jeg besøgt vikarbureauet Hartmanns der er ved at lave en side til flekser sådan at de kan tilbyde deres ekspertise i forbindelse med det at optræde som privat aktør, og de gerne ville høre hvordan vi som flekser så på deres side og om vi havde input til hvordan de kunne gøre det bedre så det blev sådan at fleksere fik forståelsen at de blev respekteret som de mennesker med skånehensyn de er og ikke bare blev opfattede som en handelsvare af div firmaer og kommuner .....
Jeg deltog også i dette møde, da jeg jo netop selv er ledig flekser og forhåbentligt snart skal i gang med at søge job igen og derfor mere end nogen anden har behov for at vide hvordan det kommer til at fungere med de private aktører.


Efter samtalen med Hartmanns sad jeg så selv og kom i tvivl om hvordan det foregår når man vælger privat aktør, jeg var kort inde på dette i mit indlæg på debatten hos Køge kommune, og der står også på hjemmesiden hos jer at i overholder de gængse regler og at det samme gælder for Agnes ...

Og så var det at jeg kom til at tænke, hvad er de gængse regler ?

Lad os sige at jeg har været ledig i et halvt år og jeg derefter kommer til Køge kommune og siger at jeg nu ønsker en privat aktør , ville det i så fald være muligt for mig selv at bestemme den private aktør? eller er det sådan at i på forhånd har valgt nogle ud som jeg så skal vælge i mellem ?

Det kunne jeg godt tænke mig at vide og håber at du kan hjælpe mig med dette spørgsmål, jeg spørger i min egenskab som Køge borger og ikke som repræsentant af K10, da jeg mener at i på Køge kommune må kunne svar for jer selv, til mig som ledig flekser i Køge kommune ....

Hvis det er ok med dig så vil jeg gerne have lov til at sætte evt svar på K10 da vi har borger fra Køge kommune som bruger af siden og dette ville kunne være noget vi alle ville kunne have gavn af at vide ....

Dette spørgsmål er selvfølgelig sendt til de rette myndigheder også (bla arbejdsmarkedsstyrelsen, velfærdsministeren og beskæftigelseministeren) men det jeg i første omgang søger er hvordan det ser ud i Køge kommune..

Til sidst vil jeg gerne takke for informationen på Køge kommunes hjemmeside det hjalp lidt på forståelsen af hvad det er der foregår omkring flekser her i Køge kommune, dog må jeg med beklagelse meddele at jeg ikke ser Agnes opført hos datatilsynet som godkendt til at håndteres personfølsomme oplysninger som det jo kræves for at måtte sidde med borgeres journaler ressourceprofiler osv , men det formoder jeg at de har i orden inden den tid kommer hvor de starter op i Køge kommune i fald det bliver vedtaget ...

På forhånd tak for hjælpen


Med venlig hilsen
xxxx
Og han svarede

Citat:
Kære xxxx

Tak for din henvendelse angående en eventuel indgåelse af kontrakt med den private aktør Agens i Køge Kommune. Vi er glade for at informationen på hjemmesiden har kunnet besvare nogle af dine spørgsmål.

I forhold til overholdelse af regler, tænker vi konkret på de lovgivningsmæssige krav, der stilles (i henhold til Lov om en aktiv socialpolitik og Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats), samt at borgerne har klageadgang (efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale område). Lovgivningen er således den samme for de borgere, der er tilknyttet det kommunale Jobcenter og for borgere der visiteres til Agens. Der vil blive foretaget tilsyn med anden aktør, så Køge Kommune sikrer, at de lever op til reglerne.

I forhold til dit konkrete spørgsmål om visitation til privat aktør, vil det fungere således, at borgerne deles op i 2 grupper, på baggrund af CPR nummer. Borgerne vil ikke selv have indflydelse på om de visiteres til Agens, men vil have mulighed for at klage.

Det er korrekt, at Agens endnu ikke er registreret hos datatilsynet, men som du antager, vil dette være i orden inden Agens skal håndtere personfølsomme oplysninger i sager for Køge Kommunes borgere.

Du er naturligvis meget velkommen til at videregive disse oplysninger på K10, som ser ud til at være et rigtig godt forum for fleksjobbere.

Held og lykke i din jagt på et fleksjob!


Venlig hilsen



Kenneth Flex

Direktør

Tlf.: 56 67 25 01

Mobil: 28 79 25 07

Mail: [email protected]






Social- & Arbejdsmarkedsforvaltningen

Torvet 1

4600 Køge

Tlf.: 56 67 67 67

Mail: [email protected]
Det syntes jeg ikke at jeg blev så meget klogere af, kan jeg vælge privat aktør eller ej, og derfor skrev jeg igen


Citat:
Til Kenneth Flex

Tak for dit svar.

Jeg tillader mig lige at stille et spørgsmål fra min mail igen, da det åbenbart er smuttet for dig..


Jeg spørger i min sidste mail.

Lad os sige at jeg har været ledig i et halvt år og jeg derefter kommer til Køge kommune og siger at jeg nu ønsker en privat aktør , ville det i så fald være muligt for mig selv at bestemme den private aktør? eller er det sådan at i på forhånd har valgt nogle ud som jeg så skal vælge i mellem ?


jeg formoder at det ikke er sådan at jeg ikke har ret til at bede om anden aktør efter et halvt år hvis ikke kommunen (eller Agnes på kommunens vegne) ikke har formået at få mig i job ?

Når jeg så beder om en privat aktør efter et halvt år , vil det så være sådan at jeg selv kan vælge hvem denne aktør skal være ?


Med venlig hilsen

xxxx
Og han svarede så igen

Citat:
Kære xxxx

Det var for så vidt ikke smuttet, men jeg fik bare opfattelsen af, at du refererede til Agens og her er pointen, at persongruppen bliver delt efter cpr.nr. Med andre ord vil ens cpr.nr. afgøre om man "hører til" i det kommunale jobcenter eller hos Agens.

Med hensyn til om du kan ønske en anden aktør (end Agens) efter en periode med ledighed, så afhænger det af, om vi har indgået en aftale med en privat aktør på en persongruppe, som du tilhører. På visse områder er Jobcentret direkte forpligtet til at "overdrage" en borger til en privat aktør efter en periode, men det er ikke ensbetydende med, at kommunen skal tilbyde flere aktører at vælge imellem.

Jeg håber det gav lidt mere svar. Hvis du har yderligere spørgsmål om netop andre aktører (hvor det altså ikke handler om den overdragelse, der forventes at ske til Agens) og hvilke rettigheder du måtte have i denne forbindelse, vil jeg foreslå, at du henvender dig til Jobcenteret, da de kan give dig langt mere præcise svar i din konkrete situation.

Venlig hilsen

Kenneth Flex
Tlf.: 56 67 25 01
Mobil: 28 79 25 07
Mail: [email protected]

Og dermed sidder jeg altså og er lige vidt , for som jeg læser det så er Agens jo den private aktør , og vil det så betyde at hvis mit person nummer ikke kommer med i lodtrækningen og jeg efter et halvt år ønsker at komme til en privat aktør så kommer jeg til Agens ? og hvad hvis jeg er trukket ud til at komme hos Agens vil det så være sådan at jeg efter et halvt år ikke kan komme til en privat aktør for der er jeg jo allerede ???

hmmm og er jeg mon mere besværlig en største parten af den danske flekser befolkning he he

og hvad sker der mon når jeg igen skriver og hvem er det så lige jeg skal skrive til i disse dag .. når men det var sidste nyt på Køge fronten , men derfor behøver det jo ikke at være sådan ude i andre kommuner (det håber jeg da ikke , ville da mene det var en god ide med lidt selvbestemmelse )
  Besvar med citat
Gammel 19-12-2007, 23:48   #12
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nå ja mens jeg nu er i brokke humøret , så vær lige opmærksom på at hvis ikke du kan se Agens hjemmeside http://www.agensdanmark.dk/pages/danskpag.html så kan det være fordi du køre firefox og i den kan man altså ikke se siden (ikke særlig bruger venligt )
  Besvar med citat
Gammel 25-03-2008, 13:06   #13
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
Hvad sker hvis man ikke ønsker at overgå til agnes?

Jeg sidder selv her med papire hvorpå jeg skal skrive under på om at de må vidergive mine oplysninger...

Er det i virkeligheden frivillig tvang?
Og hvad vil der ske hvis det viser sig om 3 mdr jeg skal søge pension, vil agnes så alligevel presse mig yderligere?
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2008, 16:03   #14
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
mumle prøv at læse det her fra Kenneth flex
Citat:
I forhold til dit konkrete spørgsmål om visitation til privat aktør, vil det fungere således, at borgerne deles op i 2 grupper, på baggrund af CPR nummer. Borgerne vil ikke selv have indflydelse på om de visiteres til Agens, men vil have mulighed for at klage.
Står højre oppe i tråden.

Jeg mener at have læst et sted at borgene skal have en valgmulighed når der vælges private aktøre men jeg er ikke sikker...

Men prøver at lede efter det senere i dag...

Jeg vil også lige sige til dig at måske du skulle give agnes en chance (det vi jeg gøre hvis jeg kommer til dem, men ved ikke om jeg gør det når jeg er sygemeldt og sagsbehandleren nu på 5 måned stadig ikke har fortaget sig noget i min sag )

Hvor er adressen på Agnes ? altså hvor skal du møde henne ?

og ikke mindst er der noget der kan blive dårligere end det er i job centert og på kommunen, hvem ved om ikke det kan vise sig at være en forbedring ...
  Besvar med citat
Gammel 25-03-2008, 17:20   #15
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
Talte med en hende som står for mit praktik forløb fra den aktør jeg er hos nu.

Hun vidste heller ikke om det var godt eller dårligt, Men hun var noget skeptisk især fordi hun kender min sag.

Men alt i alt.. De kan ikke få mig til at arbejde mere end mit helbred tillader i sidste ende.
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2008, 17:49   #16
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Hejdien - sådan havde jeg egentlig også forstået det, altså at man skulle kunne vælge mellem flere forskellige?
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2008, 17:53   #17
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
ja det har man også ret til men I skal sige det...ellers gør de det ikke ...de informerer ikke om det på kommuner og jobcentre...selvom de burde gøre det.

SÅ BED OM AT FÅ FLERE AT VÆLGE IMELLEM. 3 kan man få. tag ud og besøg dem inden i siger ja...eller ring og få en snak med dem.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2008, 17:54   #18
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Stella har du på skrift hvor det står jeg har ikke ledt endnu men hvis du har det , så spar mig for min søgen
  Besvar med citat
Gammel 25-03-2008, 18:00   #19
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg fandt dette, bemærk stk. 3

§ 73 c. Personer, der er visiteret til fleksjob, har ret til at blive henvist til anden aktør, jf. § 26 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, med henblik på etablering af fleksjob, når personen har modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse i 6 måneder inden for 9 måneder efter visitationen til fleksjob. Det samme gælder, når personen har været i fleksjob eller ordinær beskæftigelse i 9 måneder inden for 18 måneder og derefter har modtaget ledighedsydelse i 6 måneder inden for 9 måneder. Perioder med ydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 2. Personer, der er visiteret til fleksjob, og som kommunen har vurderet fortsat opfylder betingelserne for fleksjob, jf. § 74 c i lov om aktiv socialpolitik, skal henvises til anden aktør med henblik på etablering af fleksjob, når personen har modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse i 12 måneder inden for 18 måneder efter visitationen til fleksjob. Det samme gælder, når personen har været i fleksjob eller ordinær beskæftigelse i 9 måneder inden for 18 måneder og derefter har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder med ydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 3. Personen skal have mulighed for at vælge mellem flere aktører, jf. § 27 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.

Stk. 4. Kommunen skal vejlede om retten til at blive henvist til anden aktør efter stk. 1 og om henvisningen til anden aktør efter stk. 2.




https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=31354#K13
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2008, 18:21   #20
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
gh72 du er en skat det var lige den jeg manglede og mumle_mund det er efter den du kan bede om en anden aktør end Agnes

Når det er sagt så har jeg en fornemmelse af at der her i Køge vil være valg mulighed jobcenter eller Agnes ...

hov kan være jeg lige skal tjekke postkassen og se om mit cpr også er faldet ud til Agnes
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
DF: Thorning skaber fattigjob Thomas1981 Politik og Samfund 0 02-03-2013 00:18
Konkurrence: nyfortolk julesalmer buster Dit og Dat 0 24-11-2011 10:47
Nyhedsmedierne skaber ligegyldighed! buster Politik og Samfund 0 22-10-2011 10:04
KL: Aktiveringsregler skaber kassetænkning Webmaster K10 Nyheder 0 16-07-2010 19:20
En Sag Fra Køge Kommune Hejdien Skal kommuner ikke overholde loven? 14 09-09-2007 12:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension