K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2010, 20:02   #1
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Afgørelser på sygedagpenge?

Alle:

Hvem træffer afgørelser om Sygedagpenge?

Er det Jobcentret, herunder sygedagpenge afd, eller træffes disse afgørelser om forlængelse eller fratagelse af en samråd, som består af ledene embedsmænd i kommunen?

Hvor finder man evt svar på dette, i hvilken lov?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2010, 21:14   #2
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Tja, ift. alle lovgivninger, så er det kommunalbestyrelsen der har det overordnede ansvar.
De uddelegere så altid det ansvar videre til de relevante afdelinger, og her er det så den enkelte afdeling der bestemmer, om det er enkeltpersone= sagsbehandleren, som afgør en sag, eller om det er en gruppe som gør det (skal dog indbefatte en sagsbehandler eller sagsbehandlerens nærmeste overordnede, da det kun er myndighedspersoner, der kan træffe den endelige afgørelse - hvad f.eks. lægekonsulenter ikke er, men det ved I jo herinde )
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2010, 22:26   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det er helt som Andersine85 beskriver.

Man skal læse f.eks. både styrelsesloven og beskæftigelsesloven..... I styrelsesloven står der jo, at kommunalbestyrelsen uddelgerer opgaverne til de enkelte forvaltninger. Og forvaltningerne administrerer og styrer forvaltningen med dens afdelinger i forvaltningen.

Man skal læse flere love for at forstå tingene.

Som Andersine85 skriver det, så er det kun myndighedspersoner, der må træffe en bestemt sagsområde og i dette tilfælde f.eks. sygedagpengesager. Som myndighedsperson kan man ikke bare behandle en social sag, hvis man sidder i jobcentret og behandler sygedagpengesager. Hver myndighedsperson har fået det ansvarsområde, man får uddelgeret af forvaltningen.

Så man kan ikke forlange, at en sygedagpengesag f.eks. skal afgøres af en, som sidder i et byråd. Det kan de ikke. For det er forvaltningens ansvar, da de har fået opgaven og skal have kompetencen til at udføre netop de her opgaver.

Man bør faktisk på kursus/uddannelse i det for at forstå, hvordan lovene hænger sammen.... Det kan være svært at forklare og fortælle det på skrift.

Sidst redigeret af curls; 16-09-2010 kl. 22:29.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2010, 22:42   #4
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Men du gør det nu meget godt curls!
Jeg har haft jura i 3 år på studiet, og jeg kan stadig synes det kan være svært...
Især begrebet "skøn" er en herlig udefinerbar ting!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2010, 23:28   #5
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
ja "skøn" kan være et smukt politisk stykke værktøj... og tror gerne at det også giver anledning til bøvl "på den anden side af skranken", men det ville nok alligevel ikke være til megen gavn hvis man kørte strængt efter en facitliste i alle henseender. Det der hjælper for den ene hjælper ikke nødvendigvis den anden.
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2010, 08:31   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
jeg forstår ikke helt svaret.

Vedr. sygedagpenge, er det jo sagsbehandleren der, der forlænger.
Er det så ikke også samme sagsbehandler der fratager ydelsen, altså sygedagpengene?

Eller er det ledelsen, feks et samråd?

Andersine; Hvordan forgår det i din kommune?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2010, 09:04   #7
skov trold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 77
Styrke: 15
skov trold er ny på vejen
I lemvig kommune er der en ved jobcenteret der varetager kontakten til borgeren og sagen. Men det er en anden afdeling der udbetaler sygedagpenge.
I denne afdeling er der en smart tidsstyring på deres edb løsning. Dvs at når man når 52 uger inden for 18 mdr, så stopper udbetalingen helt automatisk, uanset om sagsbehandleren i jobcenteret har fået taget stilling til forlængelse, eller fået varslet i sd stop.
Heldigvis var mn sagsbehandles mail om forlængelse bare blevet vær i deres eget system, så jeg fik nemt åbnet for pengene igen.

Adspurgt om der ikke står .... i loven? jamen det bruger vi ikke her.
skov trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2010, 09:38   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, jeg kan godt forstå at det kan være lidt af et puslespil at finde ud af, hvem gør hvad!

Bruger lige min mands eksempel igen igen

1. det var sags(mis)handlersken der i første omgang besluttede at lukke for kassen(-på grundlag af de oplysninger hun MENTE var berittigede, hvilket de jo så ikke var!)

2. Jobcenterchefen må jo nødvendigvis have accepteret sags(mis)handlerens beslutning/afgørelse

3. Min mand modtog skriftligt besked fra en anden afdeling om at beslutningen stod ved magt, altså, man godkendte hendes (ulovlige) handling.

4. Min mand skulle derefter henvende sig i en 3.afd for at få udbetalt/opgjort om han var berettiget til anden hjælp!

-sådan var forretningsgangen i Sorø Kommune -bureaukratisk og fuldstændig forvirrende for borgeren -naaarhhh mon

Summa sumarum: det var sags(mis)handleren der traf den allerførste beslutning, som derefter blev verificeret af 2 yderligere chefer/afdelinger!

(og så hvisker jeg intet om dårlig ledelse, vel! -kan da iøvrigt tilføje at når jeg forsøgte at gøre opmærksom på det ulovlige i handlingen, ja, så oplevede jeg rent faktisk -telefonisk- at der blev sagt: jamen, det kan hun ikke iflg lovgivningen! hm, nej, men det gjorde hun og ligeledes hendes overordnede!)

Noget du kan bruge til noget? -ellers spørger du bare indtil og jeg skal forsøge at udpensle
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2010, 12:06   #9
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
jeg forstår ikke helt svaret.

Vedr. sygedagpenge, er det jo sagsbehandleren der, der forlænger.
Er det så ikke også samme sagsbehandler der fratager ydelsen, altså sygedagpengene?

Eller er det ledelsen, feks et samråd?

Andersine; Hvordan forgår det i din kommune?

VH Popiae
Jamen hos os er det mig og mine kollegaer der har kompetencen.
Vi har sagsmøder, hvor vi kan tage sager med, hvor vi har brug for nye øjne, eller hvor vi er usikre eller på anden måde har brug for hjælp, og så kan det ske, at vi i fællesskab træffer en beslutning.
Men som regel er det bare mig, f.eks. ift. § 21, og §7.
Vi har dog lavet et varighedsmøde, hvor vi drøfter muligheden for forlængelser (og kan hilse og sige, at det kun er til gavn for borgeren! Sagsbehandleren er som oftest mere usikker på, om vi kan forlænge end teamet er, fordi vi er bange for at blive blindet af vores "forhold" til borgeren), og så kan man sige at teamet er med til at træffe afgørelse om stop ift § 27.

Men ledelsen er aldrig inde over hos os, kun mig og så nogle gange, mine kollegaer.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2010, 16:09   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Men du gør det nu meget godt curls!
Jeg har haft jura i 3 år på studiet, og jeg kan stadig synes det kan være svært...
Især begrebet "skøn" er en herlig udefinerbar ting!
Hehe... tak... Jeg har aldrig læst jura, men læser lige for tiden på noget kommunal uddannelse på deltid, en dag om ugen. Er på 2. år nu, så derfor kan jeg noget.. Det er lige mig.

Og ja begrebet "skøn" kender jeg godt. Det er utroligt svært! Bruger det hver dag på arbejdet...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flere borgere klager over afgørelser om sygedagpenge gunvor Politik og Samfund 1 19-03-2012 09:31
Flere borgere klager over afgørelser om sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 19-03-2012 04:10
AS3: lavede ulovlige sygedagpenge afgørelser sir Nævnet buster Politik og Samfund 3 25-03-2011 17:52
Korrekte afgørelser på klager over standsning af sygedagpenge Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 1 31-05-2009 22:21
afgørelser. popiae At søge førtidspension 3 26-12-2007 21:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension