K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-11-2010, 13:22   #1
felikse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
felikse er ny på vejen
Smile Skal kommunen betale psykolighjælp

Jeg er visiteret til fleksjob og har efter 6 måneders arbejdsprøvning været nød til at sygemelde mig - gået ned psykisk. Egen læge anbefaler psykologhjælp, der er dog ikke lavet statusattest endnu.
Kan kommunen forlange, at jeg selv skal betale for psykologsamtaler - det er jo arbejdsprøvning som har udløst min sygemelding.
Går kommunen ind og ser på mine økonomi evt. indestående i bank ved vurdering af om jeg selv skal betale.
På forhånd tak for de mange gode svar som nogle tager sig tid til sende
felikse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 14:07   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ja de kan godt forlange at du selv skal betale, forstået på den måde at sige at du ikke kan pga økonomi (og de vurdere at du har økonomi til det) så nægter du behandling hvilket selv sagt kan få konsekevnser for din sag.

Hvis jeg var dig ville jeg gå til min læge og forklare at i forhold til dig sag, kommer du ikke langt med en psykolog, der skal en psykiater til, da en psykolog altså ikke er læge, hvilket en psykiater er.
Det betyder at når kommunen skal vurdere dig kan/må de ikke se bort fra psykiaterens udtalelser, det er jo en lægefaglig ekspert der udtaler sig, mens en psykolog ikke regnes for ret meget, sågar må de helt vælge at se bort fra deres udtalelser, fordi det ikke er en læge.

Det faktisk det samme som at vi siger at sagsbehandlerene ikke må udtale sig om lægefaglige ting, det må en psykolog altså heller ikke, lige så må en psykolog ikke stille en diagnose, og sådan en har du altså brug for, i forhold til din sag.

Ikke at psykologer er dårlige, bestemt ikke (deres udd´er er endda ofte bedre end psykiaternes) men det er vores system altså lige glade med, det skal være en læge-udd´et.

Som mellem ting, vil behandling på psyk-sygehus, være en ide, der kan man sagtens få behandling af en psykolog, OG få udtaleser fra en psykiater.

Kan du få din læge til at forstå at læge udd´et er VIGTIG! og der ved henvise dig til syg-sygehus eller psykiater, er behandlingen gratis... og der er det jo tilladt at slå på din økonomiske situation også, for at få det i hus.

At få behandling af kommunen, er møg besværligt, end sige umuligt, lige så kan det være super svært at få ens læge til at henvise til gratis behandling, og kun hvis man opfylder nogle bestemte betingelser, kan man få tilskud via henvisning fra egen læge, så som fx at det skal være en hændelse der er under 12 måneder gammel (og nogle andre ting jeg ikke husker) Og der kan man så kun få tilskud til vist nok 10 gange.

Hvor i mod kommer du til en psykiater (der er medlem af sygesikringen) og er henvist af din læge, så er det kun transporten der koster dig.

Jeg har selv modtaget behandling (hvis man da overhovedet kan kalde det det, for de har slet ikke forstand på ADHD, når man er over 25 i Aalborg) på psyk-sygehus, GRATIS og lige om lidt står den på en med forstand på sagerne, lige så GRATIS på trods af at det er en privat praktiserende.

Jeg tror du vil have langt nemmer ved at trænge i gennem ved din læge end ved kommunen, lige så vil du være noget mere sikker i forhold til ikke at få læsset en EB (Eva Blak, tror jeg det staves... prøv at søg her på siden) ned i bukserne, end ved at få en af kommunens folk påduttet.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 17:44   #3
Heslom
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2009
Indlæg: 14
Styrke: 15
Heslom er ny på vejen
Tror

Tror det er lidt forskelligt.

Først skal du søge psykolog gennem din læge, og hvis du kan få det over sygesikringen, kan du søge dit ydelsescenter om at få undersøgt om du kan få bevilget din egenbetaling, det beror på en trangsvurdering.

Held og lykke
Heslom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 02:42   #4
Leduce
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: gladsaxe
Alder: 45
Indlæg: 233
Styrke: 15
Leduce er ny på vejen
bor du i kbh??

http://www.psykiatri-regionh.dk/menu...er+Stolpegard/

godt sted ..be om en henvisningen fra egen læge eller psykiater

gratis
Leduce er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 10:52   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af reteK Se meddelelser
Jeg er visiteret til fleksjob og har efter 6 måneders arbejdsprøvning været nød til at sygemelde mig - gået ned psykisk. Egen læge anbefaler psykologhjælp, der er dog ikke lavet statusattest endnu.
Kan kommunen forlange, at jeg selv skal betale for psykologsamtaler - det er jo arbejdsprøvning som har udløst min sygemelding.
Går kommunen ind og ser på mine økonomi evt. indestående i bank ved vurdering af om jeg selv skal betale.
På forhånd tak for de mange gode svar som nogle tager sig tid til sende
Undre mig lidt hvis du er visiteret til fleks hvorfor er du så i arbejdsprøvning ?

Hva mener du med at at det er arbejdsprøvningen der har fået dig til at gå ned psykisk /(er du igang med udredning til pension eller ? ) nå lige et side spring ..

de andre svare fint på psykolog og psykiater
  Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 23:55   #6
felikse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
felikse er ny på vejen
Tak for svar. Det kan godt være at arbejdsprøvning er et forkert ord.
På mine papirer/skemaer står der nu også virksomhedspraktik og forlængelse af virksomhedspraktik.
Jeg har været i disse praktikker for at finde ud af hvilket arbejdsområde jeg kunne klare - afklaring af arbejdsopgaver og timetal, selvfølgelig med henblik på om der kunne findes et job.
Virksomhedspraktikken var først på 2 gange 3 mdr. og jobkonsulenten foreslog yderligere en forlængelse, men jeg var tilsidst kørt ned mest psykisk og da jeg ikke magtede at fortsætte blev jeg nød til at melde mig syg.
NU ER JEG IMIDLERTID BLEVET MEGET NERVØS FOR hvad min sagsbehandler har gang i.
Under sidste møde - en jobsamtale - kunne hun ikke se hvad jeg var sygemeldt for og ville ikke umiddelbart anmode om en statusattest hos min læge.
Jeg holdt fast i min sygemelding og tilsidst ville hun anmode om statusattest.
Idag har jeg så modtaget en mail fra hende hvor hun skriver at hun har haft en samtale med min læge og at det ikke er nødvendigt med en statusattest.
MIT SPØRGSMÅL ER NU - må hun uden videre kontakte min læge pr. telefon?
felikse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2010, 12:29   #7
Heslom
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2009
Indlæg: 14
Styrke: 15
Heslom er ny på vejen
Hej felikse

Ang. det med lægen, så må socialrådgiveren tale med lægen, hvis du har underskrevet en samtykkeerklæring. Du skal være glad for at der er et samarbejde med lægen
Heslom er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Skal man betale am bidrag på sygedagpenge? Sanne33 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 07-11-2012 13:37
Skal man tilbage betale ???? lund70 Alt det andet 5 10-02-2012 18:24
Skal man betale til a-kassen, når man er på efterløn ? Børge Alt det andet 4 06-04-2011 23:22
Vil kommunen betale? Tullepigen90 Den nyttige viden vi alle har 3 18-12-2010 18:26
Skal kommunen betale???? lena Fremtiden for fleksjob og førtidspension 15 19-02-2009 02:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension