K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-07-2010, 18:03   #11
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Solost,

Godt du er ærlig og godt at du kan flytte "hjem".

Du er simpelthen nødt til at søge en afklaring. Jeg får ikke kontanthjælp, da jeg ikke er berettiget hertil pga. en privat forsikring og penge på kiste bunden og jeg har siden 2008 søgt afklaring. Pt. er vi på vej mod førtidpspension og det er hvad jeg magter, håber det lader sig gøre.

Det vil være dumt at rask melde sig, da dette kun vil forsinke din process. Da jeg ikke kunne få kontanthjæp, søgte jeg afklaring i jobcenterets afklarings team og her sagde de at alle kunne komme ind fra gaden og få belyst om de var klar til ordinær eller fleks beskæftigelse eller pension. Revalidering er måske det samme.

Du må melde ud overfor din sagsbehandler hvad du kan klare, kan ikke lige huske hvad du har været igennem, men derigennem håber jeg at du i sidste ende har vist hvad du kan. Går du den "rigtige" vej kan det være at din sagsbehandler vil indlede det ønskværdige for dig.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 05:42   #12
MorWettendorff
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Lokation: Fredericia, men oprindelig fynbo
Alder: 51
Indlæg: 355
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
MorWettendorff er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fru K Se meddelelser
Du skal være medlem af en a-kasse for at optjene retten til dagpenge og derfor også sygedagpenge. Er du ikke meldem af en a-kasse, så hedder det kontanthjælp, når du fyres/sygemeldes fra et job.
Nej man skal ikke være medlem af en a-kasse for at få sygedagpenge, jeg var på sygedagpenge i 3 år, før jeg fik flex, og var ikke medlem af en a-kasse
MorWettendorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 12:31   #13
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej igen!

Citat:
Mange tak for et meget brugbart svar
.

Jeg fik også en kontanthjælpskrise (kan vi vel godt kalde det) efter et par år. Jeg er lige knap 26 nu, og har fået kontanthjælp i 5 år.

Med hensyn til fuld kontanthjælp:
Du kan få fuld takst hvis du lider af psykisk sygdom - omend det kun er nogle diagnoser der udløser den fulde takst.

Citat:
Sammenfatning af lov om aktiv socialpolitik §25 stk.:
En person under 25 får 8.749 kr., når den pågældende har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse og uspecificeret ikke organisk betinget psykose
Med hensyn til uddannelse (omend jeg ikke syntes, at du skal starte på en):
Du kan få handicaptillæg til SU hvis du opfylder visse betingelser.

Citat:
Varige funktionsnedsættelser
Søger du handicaptillæg, vil vi foretage et individuelt skøn i forhold til, om din funktionsnedsættelse kan give dig ret til at få tillægget. En varig funktionsnedsættelse kan for eksempel være:
Bevægelsesvanskeligheder som følge af svære muskel- og nervelidelser (for eksempel muskelsvind, sclerose, svære ryglidelser og spastiske lammelser)
Blindhed og stærkt svagtsynethed
Døvhed og stærkt hørehæmmethed
Svære psykiske og psykosociale vanskeligheder (for eksempel som følge af angst, fobier, autisme eller personlighedsforstyrrelser)
Med hensyn til revalidering:
Du kommer kun på revalidering hvis du har de helt rigtige argumenter, og det står klart at du vil kunne gennemføre uddannelsen.
Og du skal formentlig igennem et forløb med forrevalidering.

Med hensyn til bolig:
Jeg blev gennem min sagsbehandler skrevet op til at få en bolig gennem kommunen da jeg var lidt ældre end dig. Jeg havde ingen fast bolig men flyttede fra den ene korte fremleje til den anden... Kommunerne har en del boliger til rådighed i alment byggeri, så jeg syntes, at du skal tale med din sagsbehandler om det. Måske kan kommunen skaffe dig en lille lejlighed et sted. Du skal dog regne med ventetid; måske et halvt års tid.

Du vil VIRKELIG gøre dig selv en tjeneste ved at tage en dyb indånding og prøve at sige til dig selv at det nok skal gå. Du vil formentlig kun gøre det værre for dig selv hvis du starter på en uddannelse eller et almindeligt arbejde ud fra den begrundelse at du vil have bedre økonomi og ikke fordi du er klar til at klare det.
Jeg gjorde det selv sidste år; startede uddannelse fordi jeg ville fri af systemet og klare mig selv. Men det gik selvfølgelig ikke. Og det var IKKE hverken nemt eller sjovt at skulle finde vej gennem systemet igen. Og desuden får selvtilliden og ens selvværd et knæk hver gang man springer for hurtigt frem og får et nederlag. SMÅ SKRIDT!
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 13:11   #14
hansemand
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 126
Styrke: 14
hansemand er ny på vejen
Nyt begreb??

Citat:
Oprindeligt indsendt af MorWettendorff Se meddelelser
Nej man skal ikke være medlem af en a-kasse for at få sygedagpenge, jeg var på sygedagpenge i 3 år, før jeg fik flex, og var ikke medlem af en a-kasse
DET fatter jeg ikke en hujende fis af?

DAGPENGE(understøttelse) er noget man får i en A-kasse - altså noget man har betalt til, og "opsparet" timer til, gennem sit arbejdsliv.

sygeDAGPENGE, er noget man bliver overflyttet til, hvis man har været syg længere end 8 uger, og derfor ikke kan få almindelige DAGPENGE længere.

Kommer pengene andet steds fra, hedder det ikke DAGPENGE.... eller er det nu også lavet om??
hansemand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 13:47   #15
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Sygedagpenge kan man kun få udbetalt fra sin kommune.
det er et sikkerhedsnet i de første 52 uger
men det har aldrig været meningen med sygedagpenge, at det skulle være en længere varende ydelse.
de 52 uger kan man netop bruge til komme tilbage på arbejdsmarkedet og det gør de fleste heldigvis også.
men for at kunne få dem, skal man have været i arbejde inden man bliver syg
så nej man skal ikke være medlem af nogen A-kasse eller fagforening
det er jeg 99.9 procent sikker på.
ellers vil jeg da godt se loven som siger noget andet.

noget andet er så dem som ikke kommer tilbage inden de 52 uger.
der burde laves en helt anden ydelse, så vi slipper for at se nogen går fra hus og hjem på kontanthjælp(ellers slet ikke kan modtage pågrund af nogle mursten). Men er stadig helt uafklaret
min sygdom som gør jeg ikke kan arbejde, tog alene cirka 4 år.
mens foreksempel psykiske sygdomme, også kræver en meget lang udredning
der kan tage rigtig mange år, før man faktisk kan tage stilling til om man kan vende tilbage på arbejdsmarkedet helt eller delvis. eller som det sidste tildeling af en pension.

Sidst redigeret af MTVRV1; 12-07-2010 kl. 13:50.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 15:59   #16
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Man skal have ENTEN (eller både) have ret til dagpenge (være ledig) eller have arbejdet fuld tid i 13 uger forinden sygdommen, for at have ret til sygedagpenge.
Det er en slags forsikringsydelse, som man optjener retten til gennem arbejdsmarkedet, enten ved at arbejde, eller ved at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 19:26   #17
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
hej

lige et lille spørgsmål i forbindelse med at man har være i ordinært arbejde i 13 uger efter at have været på kontanthjælp, kan man så komme tilbage på sygedagpenge, hvis det er samme sygdom man havde inden, man sygemeldes på?

synes nemlig jeg erindrer et eller andet om dette, men kan ikke lige finde det

undskyld at jeg gik ind i tråden, men dette passes lige ind
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 20:52   #18
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Signe Man kan jo ikke få sygedagpenge hvis man har fået det inden for de sidste 18 måneder...
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 20:53   #19
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Ups mener Andersine85
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2010, 21:14   #20
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Sandie75: Jo muligvis. Du har ret til 52 uger indenfor 18 måneder. Hvis du så går ud og arbejder fuld tid i 13 uger, har du igen ret til sygedagpenge, men har så brugt "grunddelen" altså de 52 uger - men det kan så være, at du har ret til en forlængelse! Så hvis man søger om sygedagpenge i den situation, så skal der tages stilling til forlængelsesmuligheder, man kan ikke bare få et nej.
Så det kommer lidt an på situationen, f.eks. om der er sket udvikling ift. den gamle sygdom, om det er en ny sygdom osv. Jeg siger ikke det er let, men det er muligt

futtefreja: Hvis det jeg skriver overfor er taget i betragtning, så kan du godt få sygedagpenge selv om du inden de 13 uger var på kontanthjælp, og selvom det er den samme sygdom, som du forinden alt det var sygemeldt med.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge til kontanthjælp MP84 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 29-05-2013 21:06
Fra sygedagpenge til kontanthjælp. Arbejdshesten Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 01-03-2013 08:31
Sygedagpenge => kontanthjælp/pension Miaolsen2000 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 02-07-2011 01:38
Fra Sygedagpenge / Kontanthjælp King8900 Alt det andet 8 22-10-2010 21:43
sygedagpenge / kontanthjælp bullermus Dit og Dat 14 15-04-2009 13:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension