K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-06-2010, 09:37   #1
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Bisidder og spørgsmål

Jeg har lovet at være bisidder for en tidligere kollega. Måske har jeg rodet mig ind i noget, jeg vil fortryde.

Findes der i lovgivningen beskrevet regler for tid til nødvendig behandling og træning under en arbejdsprøvning. Min tidligere kollega har deltaget i én arbejdsprøvning, men var for meget væk på grund af behandling og træning, som er vigtigt for ikke at forværre hendes nuværende tilstand. (ikke kun i relation til arbejdsmarkedet, men også i forhold til livskvalitet.)

Nogen, der kan hjælpe. Jeg mener på et tidspunkt at have set noget, men kan desværre ikke finde det.

Jeg har spurgt i en anden tråd, men nok ikke formuleret spørgsmålet godt nok.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2010, 15:36   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Glæd dig.....

Kære Jørgine.

Du vil IKKE fortryde at være bisidder for andre. Du vil blive klogere og få indsigt. Glæd dig til dit første job som bisidder.

Læs lidt her: http://www.dukh.dk/viden/sagsbehandl...hterm=bisidder
og her: http://www.dukh.dk/viden/dukhs-lovgi...hterm=bisidder
og her: http://www.dukh.dk/radgivning/netrad...se-pa-fleksjob

Når du/i ankommer eller forbereder sagsbehandleren at du kommer med som bisidder så opfører du dig som en ægte k10èr. Høflig og korrekt.

Trækker dig fysisk lidt tilbage og lytter. Hvis ikke din "klient" har overgivet dig taleretten. Lyt lyt lyt. Du har selvfølgelig tilladelse til at markerer når du har spørgsmål men som hovedregel lytter du og forbereder dig samme med din klient.

VIGTIGT: undersøg hvad kommunen har offentliggjort af sagsbehandlingsfrister se forsiden: http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner og bemærk her at flere og flere kommuner har fastsat sagsbehandlingstid på FLEXJOB.

Her skriver DUKH at der ikke findes frister men hvor står det?
Politikerne i mange kommuner har jo netop offentliggjort sagsbehandlingsfrister for FLEXJOB som kommunens serviceniveau.

http://www.bisidder.dk/page4.html
hvis så søg videre på "google.dk"

HUSK: det er jeres møde. Det er jer der skal serviceres iht lovgivningen.

Du skal være dig bevidst om at den embedsmand/kvinde I kommer til at sidde overfor ikke nødvendigvis er en erfaren socialrådgiver! Det kan være en elev, sagsformidler eller sagsbehandler. Som ikke nødvendigvis har den erfaring og indsigt der skal til for at besvare evt komplicerede spørgsmål. Derfor er det ikke et uhøfligt spørgsmål om hvilken profession vedkommende har, hvis det bliver formuleret høfligt og kultiveret. Og det gør det selvfølgeligt da du er en k10èr

Held og lykke

Mange hilsner
bisidder af Guds nåde

Sidst redigeret af phhmw; 03-06-2010 kl. 19:52.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-06-2010, 16:09   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg kan ikke råde mere end ovenstående.

Men jeg kan sige, at det er dejligt at være bisidder og at man godt kan blive bidt af det - forstået på den måde, at man gerne tager en sag mere, og én til ''og så den sidste''...

Det føles rart at kunne hjælpe andre mennesker der står i en situation man selv har stået i.

Dog lære jeg aldrig at sidde og vente på kommunen, jeg får ofte flash back, åndenød og hjertebanken, fordi der er så man følelser forbundet med det fra min egen sag. Den del HADER jeg!!!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2010, 19:09   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
det kan ikke siges bedre, end det allerede er sagt, af de to øvrige ærede medlemmer herinde

Det er en utrolig dejlig følelse at få lov til at agere bisidder evt partsrepræsentant -for hvis ikke du ved det så er der en forskel

Jeg personligt har ageret begge dele og det har alle gangene m en rar følelse når mødet var slut, at vi opnåede -i go ro og orden- hva vi havde sat os for

Oplever også ofte at den jeg er bisidder for har en helt anden positiv oplevelse af sagsbehandleren/systemet når vi har været 2 til at lytte og stille gode konstruktive spørgsmål -end når de selv har siddet i stolen og følt sig presset mm.

Og så kan en go dagsorden anbefales, allerhelst skrevet/udformet af dig og den du hjælper i go tid før mødet -og sende denne til sagsbehandleren, så er alle forberedt

Hm, hva angår dit spørgsmål om regler for tid til behandling/træning -hmm, der må jeg melde pas.
-men måske der er andre herinde der kan hjælpe?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 03-06-2010 kl. 19:12.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2010, 23:01   #5
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Mange tak til phhmw, helenekr og buster for gode råd og vejledning til mit bisidderjob. Og jo, jer tror, jeg er velforberedt. Har nu læst hendes sag igennem, fundet fejl og bestilt de sagsakter, der mangler, både fra sygehus og kommune.

Er der stadigt ingen, der har noget på lovgivning om tid til træning/behandling i forbindelse med arbejdsprøvning?

Jørgine

Sidst redigeret af Jørgine; 03-06-2010 kl. 23:04.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2010, 23:22   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er ikke noget sted i lovgivningen beskrevet noget med hverken tid til træning eller behandling i forbindelse med en arbejdsprøvning. Grunden er nok, at det ikke er noget man har krav på, og omvendt, heller ikke kan bruge til hvilepude.
Samtidig er kassebeholdningen i de forskellige kommuner meget forskellig, hvorfor en lov slet ikke kan bruges på området.

Det med træning og behandling under en arbejdsprøvning, er noget man skal forhandle på plads via handleplanen, så der kommer balance mht arbejdsprøvning, behandling og træning så det hele kommer til at gå op i en højere enhed.
Dog er det ikke altid lige let at få enderne til at mødes, hvorfor der bliver klaget en del på området. Enten fordi arbejdsprøvningen udmatter personen, eller træningen kommer i vejen for arbejdsprøvningen, eller fordi træningen ikke er den korrekte forhold til diagnoserne (kommunerne sender jo afsted på samlebånd) og det er ikke altid at det er til steder der har specialviden inden for pågældende diagnose......

Ved ikke lige som dén smørre hjalp, men det er det tætteste jeg kan komme.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 09:59   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kan kun sige at det er vigtigt at klargøre for kommunen at man forventer at der i forbindelse med arbejdsprøvning forventes en kontrakt hvor der står nedskrevet følgende ..

Hvad er formålet med afprøvningen
Hvilke lov og § er man der efter
Hvor mange timer er der aftalt
Er der aftalt skånehensyn


det er jeg gået ud fra de gange jeg har været bisidder partsrepræsentant og også i min egen sag, det gør det hele lidt nemmere og ikke så nemt for kommunen at "glemme" aftaler ..

held og lykke med "jobbet"
  Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 15:35   #8
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
helenekr og heidien.

Tak for jeres orientering om, at der ikke findes lovgivning på området.

Jeg synes, det er lidt specielt, når kommunen spørger hendes speciallæge om evt. en skånsom arbejdsprøvning kan komme på tale. Hertil svarer speciallægen, at muligheden for afpøvning forelægger, hvis der kan findes tid ud over behandling, træning og hvileperioder - og med alle skånehensyn opfyldt.

Hun bliver så abejdsprøvet i henhold til speciallægens anvisninger, og sagsbehandler indstiller til pension, fordi hun vurderes for dårlig til flex.

Sagen bliver afvist hos pensionsteamet, fordi hun ikke er afklaret nok.

Her kunne en lovgivning have været på sin plads, men måske har pensionsteamet ikke nærlæst betingelserne for arbejdsprøvning.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 02:58   #9
hjernet
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
hjernet er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgine Se meddelelser

Jeg synes, det er lidt specielt, når kommunen spørger hendes speciallæge om evt. en skånsom arbejdsprøvning kan komme på tale. Hertil svarer speciallægen, at muligheden for afpøvning forelægger, hvis der kan findes tid ud over behandling, træning og hvileperioder - og med alle skånehensyn opfyldt.
Jørgine
Måske kunne kommunen fastholdes på at de selv ser behov for skånehensyn.
At man skal til behandling osv., kan vel ikke komme bag på nogen, når lægen skriver det.
Hvis man skal søge pension, vil det nok være bedst at søge efter §18, hvor alt skal undersøges.
Vil behandling føre til afgørende forbedring af arbejdsevnen, eller vil det bare forsinke en opslidning? Det er nok et vigtigt spørgsmål at få svar på, fordi det vil fortælle kommunen om flexjob er den bedste løsning eller om FP er det bedste - også fordi der jo skal være "tid" til at have lidt overskud til fritidsting...
hjernet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 08:23   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
ja, muligvis er spørgsmålet om, at tilstanden er stætionsnær og/eller med forværring over tid.

Eller vil der være en forbedring over tid,
I givet fald, vil den forbedre arbejdsevnen eller livskvaliteten.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Bisidder.. Chas Alt det andet 3 07-02-2012 23:08
Bisidder Diddii Alt det andet 1 06-12-2010 11:23
Bisidder Gunell Alt det andet 2 08-02-2010 15:25
Bisidder frklarsen Dit og Dat 2 18-11-2009 23:00
Bisidder... Kjersti Alt det andet 2 07-07-2008 22:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension