K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-12-2013, 14:43   #1
anidal
Ny med fleksjobbevilling
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2013
Lokation: Svendborg
Alder: 55
Indlæg: 8
Styrke: 0
anidal er ny på vejen
Kapitalisering af erstatning

Er der nogen, der kender noget til reglerne for kapitalisering af erstatning for tabt erhvervsevne?

Jeg kan på ask læse, at man kan få udbetalt en del af de løbende udbetalinger (invaliderente) som engangsbeløb, men har lidt spørgsmål, som jeg håber, nogen kan svare på, da jeg gerne vil vide, hvor jeg står...Det første er, jeg kan ikke rigtig se, om reglerne for kapitalisering kun gælder ved arbejdsskade?

Situationen kort:

Jeg har efter afklarende praktik på 6 timer (faktiske timer, ikke effektive) om ugen fået fleksjobbevilling i okt. i år - efter godt 3 års sygemelding med ryglidelse. Jeg modtager nu ledighedsydelse.

Jeg har lige modtaget afgørelse fra mit pensionsselskab om udbetaling af erstatning for tabt erhvervsevne (IKKE arbejdsskade). Har det indflydelse, om det er arbejdsskade eller ej?

Der kommer et engangsbeløb for tabt erhvervsevne, samt løbende månedlig udbetaling af invaliderente - jeg kender endnu ikke datoen for udbetaling. Men vil den løbende udbetaling normalt være med tilbagevirkende kraft fra den dag, man mister sin lønindtægt?

Jeg kan også læse mig frem til (hvis jeg forstår det ret), at man kan kapitalisere noget af den løbende udbetaling til et engangsbeløb, såfremt erhvervsevnetabet er over 50%. Hvordan udregnes det? Ud fra de 6 timer mod 37 timer?

Hvor henvender man sig mht. kapitalisering? På ask står der, at det er dem, der kan kapitalisere, hvis der er "gået mere end 4 uger efter klagemulighed over afgørelsen". Men de har ikke truffet afgørelse, for den har slet ikke været omkring ASK, da det er gået helt på skinner uden problemer med pensionsselskabet - så er det alligevel dem, hvis det selvfølgelig overhovedet er muligt at kapitalisere i mit tilfælde?

Jeg håber, der er nogen, der har lidt kendskab til området, for det er jo umuligt at få fat i nogen hen over weekenden, og sikkert også hen over julen, så det er lidt lang tid at gå i uvished

Sidst redigeret af anidal; 20-12-2013 kl. 14:48.
anidal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 15:31   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Der er en beregner på ask.dk, kan du ikke bruge den selv om det ikke er en arbejdsskade?
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 16:28   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
så længe du er på ledighedsydelse bliver du ikke modregnet i de løbende udbetalinger
samt engangsbeløb som du ikke skal betale skat af, vil heller ikke.

http://www.depnet.dk/universe5/mailb...4/default.aspx

Indtægter, som følge af erhvervsevnetab, modregnes ikke i udbetaling af ledighedsydelse, jfr. Vejledning om ledighedsydelse 96 af 16/11 2010 kapitel 6 afsnit "Indtægter, der ikke medfører fradrag".

Du vil derfor modtage ledighedsydelsen ubeskåret.


hvis du var på kontanthjælp, er der andre regler

Sidst redigeret af MTVRV1; 20-12-2013 kl. 16:31.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 17:32   #4
anidal
Ny med fleksjobbevilling
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2013
Lokation: Svendborg
Alder: 55
Indlæg: 8
Styrke: 0
anidal er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Der er en beregner på ask.dk, kan du ikke bruge den selv om det ikke er en arbejdsskade?
Tak for info, jeg kender den godt, og det er ikke så meget beløbet, men reglerne jeg mangler. I øvrigt kan jeg ikke få beregneren til at virke. Når jeg taster oplysningerne og trykker beregn, sker der ikke noget...

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
så længe du er på ledighedsydelse bliver du ikke modregnet i de løbende udbetalinger
samt engangsbeløb som du ikke skal betale skat af, vil heller ikke.

http://www.depnet.dk/universe5/mailb...4/default.aspx

Indtægter, som følge af erhvervsevnetab, modregnes ikke i udbetaling af ledighedsydelse, jfr. Vejledning om ledighedsydelse 96 af 16/11 2010 kapitel 6 afsnit "Indtægter, der ikke medfører fradrag".

Du vil derfor modtage ledighedsydelsen ubeskåret.


hvis du var på kontanthjælp, er der andre regler
Tak for dit svar - så blev jeg da lidt klogere på noget af det
anidal er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension