K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-07-2009, 22:00   #11
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maro Se meddelelser
Hvad angår ressourceprofilen, så er den, så vidt vi ved, aldrig blevet lavet. Hvis den er, så er min kæreste i hvert fald ikke blevet informeret om det og har aldrig været med inde over bevidst. Men det er rart at høre, at man ifølge loven SKAL have mulighed for at kommentere på sagen. Du skulle vel ikke tilfældigvis ligge inde med oplysninger om, hvilken paragraf i hvilken lov, det helt præcist står i, så man har noget konkret at konfrontere kommunen med?
Her kan du læse om ressourceprofilen: http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf

Øverst på siden her er der en mørkebrun bjælke, hvor du kan klikke på "Nyttige links", der kan du finde div. love m.m.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2009, 22:03   #12
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Som svar på dine spørgsmål til mig og Popiae kan jeg sige, at når man stopper sygedagpenge, så SKAL der laves en ressourceprofil, så man ifølge retssikkerhedsloven INDEN 14 dage kan overgå til en anden ydelse... ifølge en PLAN, der er lavet i ressourceprofilen.

Ressourceprofilen er et værktøj, som bruges for at få overblik over, hvordan man kan nærme sig arbejdsmarkedet, og hvilke ting der skal til... behandling, uddannelse, skånebehov osv.

Før sygedagpenge standses skal der OGSÅ i ressourceprofilen være taget stilling til, om man skal have revalidering, fleksjob eller førtidspension.

Så ulovligheden har været meget alvorlig i din kærestes sag - og ulovlig, da jeg går ud fra, at der har været en periode på sygedagpenge før overgang til kontanthjælp.

Øverst i hjørnet på k10 kan du læse om stop af sygedagpenge og om arbejdsevnemetoden.

Og så er der den generelle lov omk, at hver gang der træffes en afgørelse, så skal borgeren have love, paragraffer og klagevejledning vedlagt.

Så klag over afgørelsen og beskriv, at der mangler en ressourceprofil.

Ressourceprofilen SKAL skrives SAMMEN MED BORGEREN.

Læs evt. om arbejdsevnemetode.

Spørg endelig igen. Der dukker sikkert meget mere op, når du nu har fået "taget hul på bylden"... ja, sikke et udtryk.

PS... endnu en fed signatur....he-he Linket er vist værd at undersøge nærmere.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2009, 22:10   #13
Maro
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Lokation: Middelfart
Alder: 40
Indlæg: 47
Styrke: 15
Maro er ny på vejen
Mange tak. jeg læser op på det. Har heldigvis ferie i et par dage endnu
__________________
Folk der er kloge nok til ikke at engagere sig i politik, straffes ved at blive regeret af folk, der er dummere end dem selv - Platon
Maro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2009, 23:27   #14
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Maro jo det er § 17 men det er vigtigt at i også husker at skrive på forliggende grundlag
  Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 00:15   #15
Maro
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Lokation: Middelfart
Alder: 40
Indlæg: 47
Styrke: 15
Maro er ny på vejen
@ zuza

Kan vi blive enige om, at man som sagsbehandler påbegynder udfærdigelsen af en ressourceprofil i det øjeblik, man får tildelt en borger, der hører under § 2 nr. 4 af loven om aktiv beskæftigelsesindstats (personer med begrænsninger i arbejdsevnen)? Det er vel ikke noget, man venter med at påbegynde, indtil der f.eks. foreligger noget lægelig dokumentation eller andet gøgl, de kan finde på at bruge som undskyldning for ikke at lave den?
Jeg er netop begyndt at læse om arbejdsevnemetode og mit klare indtryk er, at ressourceprofilen er tiltænkt som et værktøj, man gradvist bygger videre på, efterhånden som der kommer flere og flere oplysninger i sagen. Det er ikke et dokument, man først begynder at udfærdige, når sagen er tæt på sin afslutning! Har jeg ret?

Der har på intet tidspunkt været sygedagpenge involveret, da hun var studerende, da ulykken skete og ikke var medlem af en a-kasse. Hun røg direkte på kontanthjælp. Det ændrer stadig ikke på, at ressourceprofilen, som så vidt jeg kan læse mig frem til, var et værktøj, der blev introduceret allerede i 2003, aldrig er blevet udfærdiget ved NOGEN kommune. Skaden skete i 2004, så der er bare ingen undskyldning!
Deres evige undskyldning er, at det ikke er klarlagt endnu, hvilke skånebehov, der reelt er brug for, fordi der ikke ligger en konkret lægelig vurdering på NOGEN af skaderne. Men så tager man vel som standard bare udgangspunkt i borgerens eget udsagn og beder læger mv. om at gennemføre undersøgelser, der kan be- eller afkræfte borgerens "påstande"?

Er det mig, der er helt ved siden af, eller er det sådan, det BURDE være?!

Under alle omstændigheder starter vi med at gå til angreb med et uddrag af retssikkerhedsloven, for i § 4 står der:
"Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunen og amtskommunen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed."

Da beslutningen om, at hun skulle op på 25 timer, er blevet taget hen over hovedet på hende, er det et klart brud på denne paragraf, sådan som jeg forstår den!

@ Hejdien

Jeg forstår ikke helt udtrykket "på forliggende grundlag"...?
Mener du "foreliggende grundlag" og hentyder til de aktuelle klagepunkter?
__________________
Folk der er kloge nok til ikke at engagere sig i politik, straffes ved at blive regeret af folk, der er dummere end dem selv - Platon

Sidst redigeret af Maro; 23-07-2009 kl. 00:18. Årsag: "Ø" på mit tastatur virker ikke altid så godt :)
Maro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 00:36   #16
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maro Se meddelelser
@ zuza

Kan vi blive enige om, at man som sagsbehandler påbegynder udfærdigelsen af en ressourceprofil i det øjeblik, man får tildelt en borger, der hører under § 2 nr. 4 af loven om aktiv beskæftigelsesindstats (personer med begrænsninger i arbejdsevnen)? Det er vel ikke noget, man venter med at påbegynde, indtil der f.eks. foreligger noget lægelig dokumentation eller andet gøgl, de kan finde på at bruge som undskyldning for ikke at lave den?
Jeg er ikke helt sikker på, at det foregår på samme måde alle steder.
Jeg har bl.a. flere gange læst herinde, at rp kan opdateres.
Min rp blev lavet af sagsbeh. efter at jeg havde været i arb.prøvning for 2 år siden, hvorefter jeg fik den til partshøring, med alt det bøvl der nu kan komme ud af det.
Og den dannede grundlag for en flex-bevilling.
Da jeg underskrev den, på sagsbehandlerens kontor, viste hun mig, at når den var færdig så blev den låst, og derefter kunne der ikke skrives mere i den.
Og så fik jeg forklaret, at når der så opstår en ny situation, så starter man på en ny rp, sådan at en borger sagtens kan have (haft) flere rp'er.

Og jeg er sikker på, at zuza, Hejdien eller en helt tredje kommer frem og beskriver hvordan det også kan gøres.

§17 på det foreliggende grundlag, vil sige, at du søger om fp udfra de oplysninger der ligger i din sag på nuværende tidspunkt.
Kommunen må så ikke indhente yderligere oplysninger i din sag, men du må gerne selv komme med mere.
Oplysningerne kan være lægepapirer, arbejdsprøvninger m.m.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 03:17   #17
Maro
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Lokation: Middelfart
Alder: 40
Indlæg: 47
Styrke: 15
Maro er ny på vejen
Okay, så er jeg med på, hvad du mener! Tak for det

Mht. rp, så kan du sagtens bilde mig ind, at det er sådan, det foregår uden, at jeg nødvendigvis skulle finde på at kalde dig en løgner. Det er jo typisk for statsligt virke, at man hellere vil udføre samme stykke arbejde 2 eller 3 gange, end gøre det rigtigt første gang!
__________________
Folk der er kloge nok til ikke at engagere sig i politik, straffes ved at blive regeret af folk, der er dummere end dem selv - Platon
Maro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 05:43   #18
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jo, det er et værktøj, der skal bruges til en løbende proces, så det giver et overblik over, hvad der er prøvet, og hvad der skal prøves for at nærme sig arbejdsmarkedet.

Og den skal opdateres løbende med diverse, og SAMMEN med borgeren.

I kontanthjælpssystemet bruger man et match-gruppe-system.

Der ligger måske noget om det i jeres papirer. Match-gruppe 5 er længst væk fra arbejdsmarkedet.

Hvis man er eks. i match 4 eller 5 pga. helbredsproblemer, så SKAL der indhentes lægepapirer, og hvis det truer arbejdsevnen, så skal der en ressourceprofil til for at danne et indtryk over barrierer og ressourcer i forhold til arbejdsmarkedet.

Ellers risikerer man jo, at helbredet forringes, hvis man eks. aktiveres uden eventuelle skånehensyn... eller sætter ting i værk, som fjerner nogle fra arbejdsmarkedet.

Da I fik aktindsigt, fik I så også i diverse journal-optegnelser fra kommunen?

Der SKAL sagsbehandleren som et minimum notere noget om sagen/borgeren, så revisionen kan se, hvad der er sket, og så kommunen kan få refusion fra staten.

Det kan også være interessant læsning - og ligner ofte slet ikke det, der står i de papirer man ellers har.

Der kan man så følge "slagets gang" bag kulisserne i kommunen... og følge med i, hvad der er foregået.

Man har KUN EEN ressourceprofil, for det er meningen, at andre sagsbehandlere kan overtage sagen, og at man løbende opdaterer den, kommenterer den osv., så man kan se udviklingen i forsøget på at nærme sig arbejdsmarkedet. (Men nogle kommuner laver deres egne regler, som ikke stemmer overens med love, bekendtgørelser osv.)

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 09:28   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Maro.

Det er korrekt med retsikkerhedens §4.
Dernæst, tror jeg at det er ændret jobplan, som hun desværre fik skrevet under, uden kommentare. Dem sender I efterfølgende.
Skriv endelig, at I var uvidende om lovens §, og iøvrigt blev tvunget, da man truede med div. fratagelse af kontanthjælp.

Jobplan høre under kap 9, i LAB-loven:
Den skal laves i SAMARBEJDE, med borger, og godkendes før aktivering.
Hvis betingelserne, herunder ændret arbejdsevne, skal indføjelserne skrives ind.
Det er bla de betingelser, (25timer), på hvilket grundlag?
Planen(ændring) er IKKE lavet i samarbejde, men med trudsler, og begrundelsen for forhøjelse af timer? Den mangler vel?
Klag som sagt, helt til Nævnet om nødvendigt.

Konsekvensen, kan jo blive, at arbejdsprøvningen ikke bliver gennemført, pga for meget sygemeldning, hvorfor den vil blive kaldt ugyldig.
Derfor er det vigtigt at job-plan er tilpasset virkeligheden.
Håber det var svar nok, elleres skriv igen.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 10:48   #20
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Man har KUN EEN ressourceprofil, for det er meningen, at andre sagsbehandlere kan overtage sagen, og at man løbende opdaterer den, kommenterer den osv., så man kan se udviklingen i forsøget på at nærme sig arbejdsmarkedet. (Men nogle kommuner laver deres egne regler, som ikke stemmer overens med love, bekendtgørelser osv.)
Det skal slet ikke undre mig, om det er sådan det burde være, men jeg har en mistanke om, at jeg snart skal i gang med rp nr. 2.
Det hører i nærmere om.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Snart smidt ud a systemet pga helbreds undersøgelser igang så ingen sygedagpenge MorsBeskytter Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 13-10-2011 19:55
HJÆLP.... ingen kontanthjælp Kiha Det er da strengt ! 27 09-05-2011 10:21
ang kontanthjælp og nu snart et barn.. Leduce Alt det andet 13 10-03-2011 10:43
Ingen arbejdsindsats - ingen kontanthjælp! Ninja Politik og Samfund 158 25-04-2010 20:12
Ingen hjælp til langtidssyg - må snart sælge huset Odenseaneren Dit og Dat 1 19-12-2009 09:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension