K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2011, 23:39   #11
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Jeg VIDSTE at Peter Tidsfrist kendte loven !
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 09:52   #12
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
De 10 dage handler mere om anmodning. Anmodning betyder ikke at man absolut skal modtage aktindsigt inden 10 dage. Det handler om, om de gerne vil udlevere aktindsigt eller ej. Man kan jo godt få afslag på at få aktindsigt. Og hvis de ikke kan besvare anmodningen, så er det her, de skal give besked om underretning, om hvorfor de ikke kan overholde besvarelsen inden 10 dage.

F.eks. ser man journalister kan opleve afslag på aktindsigt efter anmodning.

http://pav.perst.dk/Publikation/Forv...ktindsigt.aspx


9.1.6.5. Behandling af aktindsigtssager
Myndigheden skal snarest tage stilling til, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. Hvis spørgsmålet ikke er afgjort inden 10 dage, skal myndigheden underrette den pågældende om grunden hertil og om, hvornår afgørelsen kan forventes at foreligge.

Nærmere regler om afgørelse af sager om aktindsigt findes i forvaltningslovens §§ 16 og 17.

9.1.6.6. Udsættelse af sagen
Hvis en part under behandlingen af en sag anmoder om aktindsigt, og anmodningen efter loven skal imødekommes, skal sagens afgørelse udsættes, indtil der er givet parten adgang til at gøre sig bekendt med dokumenterne, jf. forvaltningslovens § 11.

Det gælder dog ikke, hvis

udsættelse vil medføre overskridelse af en lovbestemt frist for sagens afgørelse
partens interesse i udsættelse findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, der taler imod udsættelse.
Om myndighedens pligt til at udsætte sagen efter anmodning fra parten i forbindelse med retten til at afgive udtalelse, se afsnit 9.1.11.


I det hele taget bør de dog behandle anmodningen så hurtigst muligt som en god forvaltningsskik, så at borgeren kan få aktindsigt.

Hvis man har brug for aktindsigt inden et møde med kommunen, kan man bede om udsættelse af mødet indtil man har modtaget aktindsigt. Det er noget kommunen bør rette sig efter, synes jeg.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 10:13   #13
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Deri er jeg ikke enig, curls.

I mit indlæg #7, har jeg kopieret fra Arbejdsevnemetodebogen

I aktindsigtsreglerne, der er beskrevet i retssikkerhedsvejledningen,
pkt. 21. står der :
Hvornår begynder fristen at løbe
21. Loven indeholder ikke anvisninger på, fra hvilket tidspunkt fristerne begynder at løbe.
Fristen regnes normalt fra det tidspunkt, hvor borgeren har indgivet sin ansøgning,
eller fra det tidspunkt, hvor forvaltningen er klar over – eller burde være klar over,
at en borger har brug for hjælp, og omfatter tiden indtil borgeren har fået sin afgørelse.


Som jeg tolker dette, er det fra den dato, hvor borgeren beder om aktsigt,
og frem til den dato, hvor borgeren modtager akterne, der er = tidsfristen.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 10:19   #14
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Deri er jeg ikke enig, curls.

I mit indlæg #7, har jeg kopieret fra Arbejdsevnemetodebogen

I aktindsigtsreglerne, der er beskrevet i retssikkerhedsvejledningen,
pkt. 21. står der :
Hvornår begynder fristen at løbe
21. Loven indeholder ikke anvisninger på, fra hvilket tidspunkt fristerne begynder at løbe.
Fristen regnes normalt fra det tidspunkt, hvor borgeren har indgivet sin ansøgning,
eller fra det tidspunkt, hvor forvaltningen er klar over – eller burde være klar over,
at en borger har brug for hjælp, og omfatter tiden indtil borgeren har fået sin afgørelse.


Som jeg tolker dette, er det fra den dato, hvor borgeren beder om aktsigt,
og frem til den dato, hvor borgeren modtager akterne, der er = tidsfristen.
Aktindsigt er ikke en ansøgning. Anmodning er ikke en ansøgning.

Jeg har taget en kommunal uddannelse, og det er derfra jeg har lært det, at det er kun anmodning og ikke udlevering af aktindsigt inden 10 dage. Så det er derfor, jeg læser loven, som jeg gør det.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 10:52   #15
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mad Se meddelelser
Den 22/2-11 sendte jeg et brev til min kommune om at jeg gerne vil have aktindsigt, men jeg har endnu ikke modtaget noget fra dem. Hvis jeg har forstået det ret, så skal de ifølge loven sende mig papirerne inden 10 arbejdsdage. Er dette korrekt? og hvad har jeg nu af muligheder?

Jeg håber at jeg har papirerne inden den 10/3-11 hvor jeg skal til samtale, men nu tvivler jeg lidt på det.

Har andre oplevet lign.?

Tak

M
Jeg er desværre mere reglen end undtagelsen at de ikke overholder tidsfristen.

Du skal sende en klage til din sagsbehandler over den manglende aktindsigt og du ska skrive noget i stil med det her ...


Citat:
Jeg har den (skriv dato) bedt om aktindsigt, i følge retsikkerhedsloven skal dette imødekommes hurtigst muligt og senest ti dage efter anmodningen.

Jeg skal gøre opmærksom på at jeg har et møde med kommunen den 10-3-2011 og jeg derfor har anmodet om den aktindsigt sådan at jeg ved hvad der er i min sag og hvad der ikke er i min sag.

retssikkerhedsloven

§ 1. Formålet med denne lov er at

1) sikre borgernes rettigheder og indflydelse, når de sociale myndigheder behandler sager,


For at kunne deltage aktivet i min sag er det vigtigt for mig at vide hvad der ligger af papir i min sag, lige som det er af stor vigtighed for mig at have alle papir da det er muligt at jeg er nød til at hente hjælp udefra.

jeg skal derfor anmode om at mit møde den 10-3-2011 udsættes og jeg får en ny tid sådan at jeg har mulighed for at få og læse min sagsakter INDEN mødet.

samtidig gør jeg opmærksom på forvaltningsloven

Udsættelse af sagen

§ 11. Fremsætter en part under sagens behandling begæring om aktindsigt, og denne begæring efter loven skal imødekommes, udsættes sagens afgørelse, indtil der er givet parten adgang til at gøre sig bekendt med dokumenterne
.


Til andre her i tråden .. det er en spændene problematik som vi tit har diskuteret herinde, men helt ærligt vi er ved at være så mange herinde og hvis en bruger kommer og beder om hjælp så er det lige som vigtigt at vi får givet den hjælp... prøv at kigge på tråden her og se hvad den udvikler sig til.

Den bliver til en debat om aktindsigt i stedet for konkret hjælp til en der beder om det.. brugerne siger hvad skal man gøre

vil anbefale at hvis det er en debat værd så lav en ny tråd og link til den for videre debat , ellers er der mange der ikke vil få den hjælp de beder om for deres spørgsmål drukner i debat ...


http://www.handicap.dk/dokumenter/pu...eglerne/kap-6/
  Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 10:57   #16
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
De 10 dage handler mere om anmodning. Anmodning betyder ikke at man absolut skal modtage aktindsigt inden 10 dage. Det handler om, om de gerne vil udlevere aktindsigt eller ej. Man kan jo godt få afslag på at få aktindsigt. Og hvis de ikke kan besvare anmodningen, så er det her, de skal give besked om underretning, om hvorfor de ikke kan overholde besvarelsen inden 10 dage.
Retssikkerhedsvejledningen siger : https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20693#K1
Formkrav
506. Der stilles ingen formkrav til anmodning om aktindsigt.
Frist for besvarelsen
507. En anmodning om aktindsigt efter forvaltningsloven eller offentlighedsloven
skal besvares inden 10 dage efter anmodningen.
Besvarelsen skal normalt ske ved at give borgeren kopi af akterne.
Hvis fx dokumenternes antal, karakter eller form taler herimod,
kan aktindsigten i stedet gennemføres ved at give adgang til gennemsyn på stedet.
Hvis det ikke er muligt at sende kopi af akterne i den konkrete sag inden 10 dage,
skal myndigheden indenfor denne frist give besked om årsagen til forsinkelsen
og om, hvornår borgeren kan forvente at få kopi af sagens akter,
eller hvornår gennemsyn af akterne kan finde sted.

Citat:
Aktindsigt er ikke en ansøgning. Anmodning er ikke en ansøgning.
Jeg har taget en kommunal uddannelse, og det er derfra jeg har lært det, at det er kun anmodning og ikke udlevering af aktindsigt inden 10 dage. Så det er derfor, jeg læser loven, som jeg gør det.
Jamen så er der jo mange af jer, der ikke læser retssikkerhedsvejledningen ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 10:58   #17
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Til andre her i tråden .. det er en spændene problematik som vi tit har diskuteret herinde, men helt ærligt vi er ved at være så mange herinde og hvis en bruger kommer og beder om hjælp så er det lige som vigtigt at vi får givet den hjælp... prøv at kigge på tråden her og se hvad den udvikler sig til.
UNDSKYLD, Hejdien
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 12:02   #18
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Jamen så er der jo mange af jer, der ikke læser retssikkerhedsvejledningen ?
DÉT gider jeg absolut ikke diskutere. Jeg er ganske udemærket klar over, at selve udlevering af aktindsigt kan efterkommes inden 10 dage (bemærk selv i dit røde skrift "normalt"). De kan få lov at udsætte de 10 dage, hvis de ikke kan eller f.eks. give afslag på aktindsigt. Vi er jo sådan set enige alle sammen herinde, så ingen grund til nogen slåskamp Florken...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2011, 12:37   #19
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Slåskamp ?
Du goé Gud, NEJ-da

Men enigheden ophører ved fortolkningen af lovene.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2011, 22:54   #20
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hej vil lige byde ind, og sige at I (selvfølgelig ) har ret!

Jeg skrev til mine "hotlines" ved Schulz, og de sagde, at det ganske rigtigt var kalenderdage, baseret på Arbejdsevnemetoden, som faktisk er det eneste sted, som konkret nævner at 10 dage er lig med 10 kalenderdage.
Men som nogen nævner længere oppe, så betyder det ikke, at man skal have akterne inden 10 dage, det betyder, at man ENTEN skal have akterne inden 10 dage, eller indenfor 10 dage skal have at vide, hvorfor man ikke kan få dem lige nu, og samtidig få besked om, hvornår man så får dem!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har endnu ikke modtaget aktindsigt 2 archibald Alt det andet 6 13-04-2011 08:28
§34 og modregning af ikke modtaget boligsikring CFS Alt det andet 11 06-12-2010 22:37
stop SP ikke modtaget afgørelse!! kalona Spørgsmål ang fleksjob 1 29-11-2010 17:11
Ikke modtaget FP siden 2006 pollerik Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 28-08-2010 16:33
modtaget papir som ikke er mine Mai-Britt Alt det andet 19 26-05-2008 18:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension