K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2010, 15:21   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Exclamation Lægekonsulent og sociallæge er IKKE det samme!

Nu har jeg ved flere lejligheder stødt på forvirring herinde angående sociallægen og lægekonsulentens rolle, og vil godt gøre opmærksom på, at der er tale om to forskellige titler og to vidt forskellige funktioner!!!

Lægekonsulenten ved vi jo, KUN må over sætte lægepapirer og vejlede sagsbehandleren....

Sociallægen er kommunens egen læge, som netop må rejse alle de spørgsmål lægekonsulenten ikke må. Sociallægen er sparringspartner mellem klient/jobkonsulent og sagsbehandler. Klienten kan også sendes til sociallæge (alm konsultation), lige som sociallægen må stille spørgsmålstegn til klienternes egne lægepapirer (erklæringer og dokumentationer) og komme med sin egen second oppinion - lovligt.

Som jeg skrev i en anden tråd, så er sociallægen ikke sååå brugt endnu, men jeg er ganske sikker på vi med tiden, vil høre meget mere om sociallægens rolle fra folk herinde. Sociallægen er kommunenernes nyeste fidus, så de kan slippe for klagerne over emsige lægekonsulenter.....

Har DU være hos sociallægen, eller har sociallægen med i sagen, så må du gerne fortælle os lidt om hvad dine oplevelser er....

Vil man vide mere om sociallægens rolle, så er der et link her:
http://www.sociallaegeinstitutionen....?article_id=25

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 15:40   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Kender den godt. Ligger et sted på siden i forvejen.

Men som jeg skrev i den anden tråd, så kan jeg ikke forestille mig, at de kan underkende andre speciallægers udtalelser.

Som jeg også læser det, er de ikke ansat af Århus Kommune, men er en selvstændig virksomhed, hvor der købes ydelser.

Men så er spørgsmålet også, om borgeren SELV må vælge, HVEM man vil undersøges af... eller om borgeren er tvunget til at blive undersøgt af lige netop disse sociallæger.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 15:47   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja ham jeg er bisidder for, må ikke selv vælge. Han har bare fået tildelt en sociallæge af kommunen, og vi kan ikke få en anden med den begrundelse (på skrift) at han allerede har sine egne læger, og at kommunen har deres.

Som jeg skrev i den anden tråd, stjal jeg linket fra sagsbehandlerens opslagstavle her i København, så måske er taksterne ens...

Dette var heller ikke så meget for at lave ''BREAKING NEWS' blot lige for at huske folk på, at sociallæge og lægekonsulent altså ikke er det samme, for der er rigtig mange herinde der fejlagtigt tror det er det samme. Og skal der senere klages, så er det meget godt at kunne skille skæg og snot for sig....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 15:48   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det kan godt være det ikke hedder det samme og man har en udlicitering af lægekonsulentens rolle. Men i lovens øjene har de samme rolle.
ellers står verden da snart ikke længere.
uanset om det hedder lægekonsulent eller sociallæge, havde jeg nægtet en rundbordssamtale.
de skal ikke fører samtaler med en sygdomsramt borger.
Man kan jo ikke sidde uden at være læge og mod argumentere hvad de siger.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 15:50   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tja... se her, hvad jeg fandt.

http://www.k10.dk/showpost.php?p=8578&postcount=2

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 16:00   #6
Bambi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Lokation: Assens
Indlæg: 66
Styrke: 16
Bambi er ny på vejen
Tror da lige jeg skal se mine akter igennem igen.
Jeg er ret sikker på at lægekonsulenten har lavet andet end at oversætte for jobcentret. Hmm
Bambi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 18:46   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
"En person behøver dog ikke at have en socialmedicinsk uddannelse for at kunne ansættes som ”sociallæge”

TAK for oplysningerne begge to og jo, jeg er én af dem som ofte har undret mig over de forskellige betegnelser.

Men summa sumarum kan man -desværre- blot konstatere at ingen af nævnte læger kan stilles til ansvar for noget som helst

Har jeg misforstået eller er de reelt at sidestille med kvaksalvere!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 19:51   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej men reglerne er lavet om i 2009 (vist nok fra Oktober), men jeg synes ikke jeg kan finde det på skrift....jeg leder fortsat.

Nej, ham jeg er bisidder for, havde naturligvis også sin egen læge med. Men det var som at løbe panden mod en mur, så ved næste møde får vi speciallægen med. Og nu er jeg så blevet partsrepræsentant i sagen, så Omar slet ikke behøver at møde op mere.....

Sociallægen var alm praktiserende læge.

Men som jeg skrev i den anden tråd, så er vi jo tilbage til samme problematik som vi havde mht lægekonsulenterne, som også udtalte og oversatte lægedokumenter udenfor deres eget speciale.
Så det kan stærkt anbefales at man spørger ind til HVEM sociallægen er, og om denne har kompetencer til at udtale sig. Sådan gjorde vi også mht lægekonsulenter får nogen tid tilbage, men min erfaring siger mig, at der nu er nogenlunde tjek på lægekonsulenterne.
Nu er det så bare sociallægerne der er problemet!
Men det er da helt klart, at sociallægen SKAL være læge. Så det skal man få tjek på inden en evt konsultation. Men jeg er stensikker på, at der stod i de nye regler, at sociallæger SKULLE have en lægefaglig uddannelse....men jeg kan ikke finde ****et!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 19:56   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Man må IKKE kalde sig læge, hvis man ikke er læge.

Det er en beskyttet titel - ligesom psykolog er blevet det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2010, 20:28   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, og derfor skal man spørge hvis sagsbehandler eller andere begynder at nævne sociallægen!!! Det er uhyrre vigtigt!

Jeg har iøvrigt denne her liggende på mit natbord, nærmest blevet mit natlige opslagsværk når jeg pludselig kommer på noget.

http://www.kl.dk/ImageVault/Images/i...ltHandler.aspx

Som man kan se, så er der stor forskel på hvad der rent faktisk står, og hvordan det rent faktisk fungerer i kommunerne. Heldigvis er der links hvor man kan stille spørgsmål og /eller klage over lægekonsulenter, sociallæger mm.

Har lige fået svar på mailen, reglerne skulle efter sigende være de samme fra 2007 med enkelte undtagelser (som ikke blev specificeret)
Så nu mailer jeg igen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Det er lige gået op for mig! Læge + lægekonsulent forstår ikke HMS hboegelund Dit og Dat 37 30-06-2011 12:49
Har DU talt med din sociallæge/lægekonsulent lena Lægekonsulenternes Rolle 16 02-11-2008 12:10
Forskellen på en Lægekonsulent ansat i lokalforvaltningerne? Og en Lægekonsulent ansa @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 2 06-08-2008 01:31
Sociallæge andi1975 Alt det andet 6 20-12-2007 23:15
Må en sociallæge gaxeergud Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 13-07-2007 12:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension