K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-03-2011, 13:17   #1
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
Kan kommunen forlange det?

Hvis man kan være selvforsørgende på deltid på ordinære vilkår trods sygdom kan kommunen så afvise at hjælpe en fordi de bare kan sige at det må man så leve af?
Altså jeg mener er det ikke rimeligt at forlange at man ikke skal leve vildt skrabet fra den syges side.
Jeg spørger bare for at vide hvad jeg har ret til når jeg skal søge en ydelse om ikke så længe. Lander nemlig snart på kontanthjælp men vil så gerne vide om de kan nægte mig det med henvisning til at de kan mene at jeg kan arbejde deltid og forsørge mig selv.
Jeg vil så sige at jeg ikke kan magte deltid og ej heller kan leve af det da jeg også er i krævende behandling som tager min tid.
Spørgsmålet er bare hvad de kan tillade sig at sige hos kommunen og hvad der er rigtig og ikke rigtig.
Jeg kan bare ikke jonglere både sygdom,behandling og deltidsjob. Det primære for mig nu er min behandling.
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 13:52   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
der er forskel på om du var på 37 timer inden du blev syg
eller du var på deltid foreksempel 20 timer om ugen

jeg var på 37 timer og derfor skal kommunen også hjælpe mig tilbage på 37 timer
det kan jeg så ikke og derfor hedder den flex eller pension

men for at få flex eller pension
skal alle behandlingsmuligheder være udtømte
det er her vi ender uden indtægt eller modtager kontanthjælp
fordi det kan tage mange år,
min kommune er dog så fornuftige, at de ikke vil sende mig i arbejdsprøvning
før de sidste papir er kommet fra min psykiater
så er min tilstand nemlig beskrevet som varig både fysisk og psykisk

min situation er helt grotesk, kommunen vil have jeg kommer på bosted
fordi de erkender jeg ikke kan klare mig selv
men de kan ikke tage stilling til noget som helst andet
samt jeg har ingen indtægt fra det offenligt
men skal selv betale mit ophold på et bosted
tak for den fine hjælp fra kommunen

Sidst redigeret af MTVRV1; 13-03-2011 kl. 14:01.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 14:20   #3
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Hej MTVRV1

Jeg faldt lige over det du skriver med enten 37 timer eller om man før havde deltid på 20 timer. Det sidste havde jeg nemlig, hvad er der af regler omkring det, ved du det?

Fibro
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 14:24   #4
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
Hejsa

Mtvr1:

Får du ikke kontanthjælp og hvis ikke så hvorfor?

Knuser og tak for dit svar. Guld værd.
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 14:27   #5
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
Hejsa

Vil lige oplyse at jeg har arbejdet deltid og studeret deltid. Det vil sige kørt mig selv for hårdt og derfor tror jeg også min sygdom er blevet værre.
Men i perioder i mit liv under sværre depressioner har jeg slet ikke kunnet arbejde eller studere.
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 14:28   #6
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Hvis du arbejdede deltid inden du blev syg og det var efter eget valg, feks. fordi økonomisk var ok, så vil det være de timer du får løn for ved et evt. fleksjob.
Kan du derimod dokumenterer at du arbejdede deltid pga. af helbredet, så skal du have løn for 37 timer på fleks.

Jeg arbejdede 25 timer inden jeg blev syg, det var ikke nødvendigt med mere pga. af min kærestes indtægt, derfor får jeg løn for 25 timer i mit fleksjob, og arbejdede 12½ timer om ugen.

Jeg fik også kontanthjælp inden jeg blev afklaret og har aldrig fået at vide jeg bare kunne leve af deltid, jeg er blevet afklaret på samme måde som andre på fuld tid.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 14:54   #7
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej Adi.

Hvorfor ender du med at skulle søge kontanthjælp snart?
Er du ikke dagpengeberettiget?

Hvis du er for dårlig til at kunne passe dit arbejde må du sygemelde dig - du står bedre økonomisk på sygedagpenge end på kontanthjælp.

Eller drejer det sig om at du er blevet fyret? Så er du vel dagpengeberettiget.

Fortsætter du din deltidsuddannelse nu du holder op med at arbejde?
Er du i så fald SU-berettiget? Hvis du er studerende har du ikke umiddelbart mulighed for at få kontanthjælp. Så skal uddannelsen være led i en plan du lægger sammen med jobcentret. Hvis du tager uddannelsen fordi den vil kvalificere dig til et job du kan klare fuldtids, så vil jeg mene at der gode chancer for at du kan få et revalideringsforløb. Det er også jobcentret der står for det.

Alt i alt, du skal på kommunen, og du skal have en samtale med din sagsbehandler som kan hjælpe dig til at få overblik over mulighederne.
Det er ret svært at råde dig når ikke vi kender mere til situationen.

Hvis man ikke har en indtægt og ikke er berettiget til dagpenge kan man søge kontanthjælp.
Vær dog opmærksom på, at man IKKE kan få kontanthjælp hvis man har formue over 10.000 kr.

https://www.borger.dk/Emner/arbejde-dagpenge-orlov/dagpenge-og-kontanthjaelp/Sider/kontanthjaelp.aspx?KommuneId=710

Citat:
Formue
Du kan ikke få kontanthjælp eller starthjælp, hvis du eller din ægtefælle har formue. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr. per person.

Formue er for eksempel penge og værdier, som let kan omsættes til penge. Også biler og sommerhuse anses som formue.

Hvis du vil vide mere om betydningen af indtægter i forhold til din hjælp, skal du kontakte kommunen.
DESUDEN er der en regel om gensidig forsørgelsespligt for ægtefæller. Dvs. at kan din ægtefælle forsørge dig (det er vist nok ved en indtjening på 22.000 kr./mdr. men jeg har ikke dokumentation for det) kan man ikke få kontanthjælp.
Desværre ender mange i denne situation hvilket naturligvis i sidste ende kan medføre at folk må gå fra hus og hjem.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 15:15   #8
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Hvis du er for dårlig til at kunne passe dit arbejde må du sygemelde dig - du står bedre økonomisk på sygedagpenge end på kontanthjælp.
Der må jeg desværre rette dig, for man er IKKE bedre stillet på sygedagpenge end kontanthjælp, hvis man kun har arbejdet deltid, for sygedagpenge bliver regnet ud på time basis og man får 103,62 kr. pr time. Og det er skisme ikke meget man får for 25 timer eller mindre, desværre.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 15:28   #9
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
Hejsa

Jeg er færdig med en HF jeg har taget på 5 år og været selvforsørgende imens med 2 jobs. Men aldrig fuldtidsjobs.
Derfor er jeg nu hverken berettiget til sygedagpenge mm og venter bare på at lande på kontanthjælp hvilket der ikke varer længe til.
Jeg har haft symptomer på min psykiske lidelse de sidste 7 år som jeg egentlig bare har fortrængt da jeg bare VILLE have den hf. Men kommunen har nægtet mig hjælp da jeg ikke var berettiget til revalidering bl.a
Jeg søgte om det og fik afslag 2 gange.
Så ja har faktisk fået det værre af at ville fremad. Egentlig ret grotesk.
Nu er jeg så kommet i intensiv terapi og det vil være min første prioritet. Den vil tage 2 år og jeg aner virkelig ikke hvor rask jeg vil blive.
Det kan kun tiden vise. Men jeg er borderline pige og ja jeg tvivler stærkt på jeg nogensinde vil kunne arbejde fuldtids eller studere fuldtids.
Så hvor jeg ender må jeg se til den tid.
Til spørgsmålet om hvordan jeg har kunnet leve af deltidsjobs kan siges at jeg har haft opsparing fra tidligere tider hvor jeg kunne arbejde mere og at jeg er meget god til at få penge til at slå til plus jeg har lånt af mine gavmilde forældre som forskud på arv.
Plus jeg siden jeg var barn har haft en stor opsparing da min far af sit gode hjerte har givet mig penge hvert år siden jeg var 6 år gammel.

Ak ja men opsparing bliver hurtig brugt når man er syg.
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 15:32   #10
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
Hejsa

jeg har henvendt mig til kommunen men de griner nærmest bare af mig. De siger jeg bare skal vente til jeg kommer på kontanthjælp så tager de den derfra og ja de siger man ikke har en sagsbehandler mere ud fra personnummer som man havde i gamle dage. Skal man søge pension snakker man med en om pension og ligeså ved de andre ydelser.
Men da jeg ikke ved om jeg egentlig vil søge pension og hvor meget den behandling vil hjælpe så afventer jeg kontanthjælpen. Selvom jeg ærligt må indrømme jeg bliver idiot af ikke at vide hvad der skal ske økonomisk.
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning om kontanthjælp - må de forlange det ajmj Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 13 01-05-2013 11:46
Forsikringen kan de forlange tilbage betaling? Trex Alt det andet 12 15-01-2013 18:44
Kan de forlange aktivering uden noget formål?? giraffen Alt det andet 15 16-06-2011 21:48
Må kommunen forlange at jeg skal skifte personlighed? logikeren Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 11-01-2011 22:37
Hvor meget kan de forlange mor4 Alt det andet 3 03-08-2009 10:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension