K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-05-2011, 19:26   #1
Bertha65
Elsker at være her på K10
 
Bertha65s avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2011
Indlæg: 88
Styrke: 14
Bertha65 er ny på vejen
Kronisk smertesyndrom

Hej til jer.

Nu skal jeg lige af med lidt luft.

Kan man som kronisk smerte patient betragte prognosen som ganske god???...i min verden betyder kronisk at tilstanden er stationær...Udtalelsen kommer fra en speciallæge i reumatologi.
Sagen er lidt indviklet, jeg fik for 4mdr. siden diagnosen Kronisk smerte syndrom, da kommunen så bad om en speciallæge attest havde sammen læge ændret diagnosen til Myalgi dvs. muskelsmerter. I min verden er der langt fra at ha' muskel smerter til at det er kronisk som det er i mit tilfælde, jeg har døjet med det i over 2år.
Skrev derefter et brev til pågældende læge om at få en forklaring på den ændrede diagnose. Det fik jeg ikke så meget ud af.....måske gør i.

Han skriver i sit svar følgende:
Myalgi direkte oversat betyder kun muskelsmerter og kronicitet er, som du selv beskriver det, symptomer af mere end 3 mdr. varighed.
Så myalgi og kronisk smertesyndrom er henholdsvis den latinske og den danske beskrivelse.
Jeg kan godt se at det forvirrer lidt, at jeg bruger begge kriterier - både den danske og den latinske.

Jeg fastholder derfor, at der er tale om kronisk smertesyndrom.(hvorfor står den diagnose så ikke i speciallæge attesten)

Kan I se logikken - for jeg kan ikke. Men jeg vil meget gerne høre jeres mening derude, måske er jeg bare dum - og fatter hat. I mine øjne er det to forskellige diagnoser.

Glæder mig til at høre om det er mig den er gal med.
Bertha65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 20:21   #2
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Ja,"kært" barn har mange navne,i mine papir står der tiltagende ud stållings smerte gemmen flere år.

jeg ved ikke hvad der har størst betydning,ord kan jo vendes og drejes ,og gredbøjes kan de vel også.

jeg har klaget over smerter gemmen 8 år eller mere
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 20:42   #3
Bertha65
Elsker at være her på K10
 
Bertha65s avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2011
Indlæg: 88
Styrke: 14
Bertha65 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Ja,"kært" barn har mange navne,i mine papir står der tiltagende ud stållings smerte gemmen flere år.

jeg ved ikke hvad der har størst betydning,ord kan jo vendes og drejes ,og gredbøjes kan de vel også.

jeg har klaget over smerter gemmen 8 år eller mere
Ja ord kan vendes og drejes, men mht. diagnoser er det jo ikke ligegyldigt hvilke ord der bliver brugt....og i mit tilfælde er der tale om to forskellige diagnoser. Kommunen hænger sig jo i ord - og vender og drejer.
Udstrålings-smerter hvordan det?
Bertha65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2011, 00:13   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Bertha65.

Jeg ville henvende mig igen til læge, og spørge om flg. uanset om han bruger den latinske el. danske betegnelse:

1. hvad forårsager disse muskelsmerter?
2. hvad hedder diagnosen, såvel latin som dansk?

Burde der ikke have stået: Myalgia? But anyway, så må en sådan klassifikation stadig kun være en delt af et helt billede, idet muskelsmerter jo må komme af noget. Orker pt. ikke afdækkre dette via ICD-10, men den har klassifikation M79.1, altså Myalgia. Men mener faktisk ikke den kan stå alene.

Idet jeg mener, at han er krøbet over, hvor gærdet er lavest ved at besrkive dine symptomer uden at finde årsagen til disse. Da benævnelse syndrom, som kan oversættes (fra græsk)til 'sammentræf' af syn-og dromos 'løb'), samling af symptomer, der karakteriserer en bestemt sygdom, stadig mangler den bestemte sygdom, dvs. diagnose.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2011, 01:12   #5
Kelle
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2010
Lokation: Lidt forskellige steder, men altid Jylland - så vidt jeg husker. :)
Indlæg: 35
Styrke: 14
Kelle er ny på vejen
Jeg har heller ikke før hørt om, at myalgi kan stå alene.

Jeg kender det fra myalgisk encephalomyelitis og fibromyalgi

Diagnosen du har fået lyder ufærdig.
Kelle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2011, 07:33   #6
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg har lidt svært ved at skrive dette, da jeg er ked af det hvis jeg kommer til at træde nogen over tæerne.

Men at noget er kronisk betyder i daglig tale blot at symptomerne har varet længere end i 3 måneder, ikke at de nødvendigvis er varige. Man kan f.eks. godt få ondt i ryggen, af muskelspændinger eller diskusprolaps og have smerter i både måneder og år, men som med de rette hensyn og den rette behandling går i sig selv igen. Men det faktum at de vare længere end 3 måneder gør at man beskriver dem som kroniske.

På den anden side er varige tilstande noget der ikke vil blive bedre med behandling eller med tiden. Det er f.eks. slidforandringer og gigt, flere af de autoimmune lidelser, m.m.

Om Kronisk Smertesyndrom er der en generel opfattelse, og i et dokument udarbejdet af Dansk Selskab for intern medicin, beskrives Kronisk smertesyndrom således;

3. Kronisk smertesyndrom
Hos patienter med kronisk lænderygsmerte vil tankerne
koncentrere sig om smerteoplevelsen, en proces som fører
til angst og depression, søvnbesvær, muskelspænding,
irritabilitet, tab af følelsesmæssig stabilitet, træthed og irrationel
adfærd. Ofte udvikles afhængighed af flere lægemidler.
Fysisk og social deroute truer. Diagnosen stilles på
basis af følgende:
– grundig somatisk udredning forklarer ikke patientens
smerte
– intens medikamentel, fysikalsk eller endog kirurgisk
behandling har ikke medført bedring
– tilstanden har stået på i lang tid
– psykologisk udredning kan støtte diagnosen.


Det skal siges at dette blev skrevet for Ugeskrift for Læger i 1996, så der kan sagtens være kommet nye ting frem siden da.

Dokumentet er en vejledning og beskrivelse af undersøgelsesprocedure og udredning, og indeholder alt om hvorledes dette bør foregå, et fantastisk dokument som jeg desværre ikke kan linke til. Da jeg kun har det i .pdf format.

Myalgi er sammensat af to ord, my = muskler og algi = smerter. Så myalgi betyder simpelthen muskelsmerter. Disse betragtes generelt ikke som værende varige, men det skal selvfølgelig undersøges om der er underliggende årsager til at smerterne ikke går i sig selv igen.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2011, 07:58   #7
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
udstrålings smerter-til arme og ben der kommer af nedslidninger i nakke og lenden,som også har en skevhed,lidt s formet og sveg rygget .

Men ved lægerne ikk hvad dine smerter komme af,hvad mener du evt.selv ?
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2011, 08:18   #8
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Jeg har lidt svært ved at skrive dette, da jeg er ked af det hvis jeg kommer til at træde nogen over tæerne.

Men at noget er kronisk betyder i daglig tale blot at symptomerne har varet længere end i 3 måneder, ikke at de nødvendigvis er varige. Man kan f.eks. godt få ondt i ryggen, af muskelspændinger eller diskusprolaps og have smerter i både måneder og år, men som med de rette hensyn og den rette behandling går i sig selv igen. Men det faktum at de vare længere end 3 måneder gør at man beskriver dem som kroniske.

På den anden side er varige tilstande noget der ikke vil blive bedre med behandling eller med tiden. Det er f.eks. slidforandringer og gigt, flere af de autoimmune lidelser, m.m.

Om Kronisk Smertesyndrom er der en generel opfattelse, og i et dokument udarbejdet af Dansk Selskab for intern medicin, beskrives Kronisk smertesyndrom således;

3. Kronisk smertesyndrom
Hos patienter med kronisk lænderygsmerte vil tankerne
koncentrere sig om smerteoplevelsen, en proces som fører
til angst og depression, søvnbesvær, muskelspænding,
irritabilitet, tab af følelsesmæssig stabilitet, træthed og irrationel
adfærd. Ofte udvikles afhængighed af flere lægemidler.
Fysisk og social deroute truer. Diagnosen stilles på
basis af følgende:
– grundig somatisk udredning forklarer ikke patientens
smerte
– intens medikamentel, fysikalsk eller endog kirurgisk
behandling har ikke medført bedring
– tilstanden har stået på i lang tid
– psykologisk udredning kan støtte diagnosen.


Det skal siges at dette blev skrevet for Ugeskrift for Læger i 1996, så der kan sagtens være kommet nye ting frem siden da.

Dokumentet er en vejledning og beskrivelse af undersøgelsesprocedure og udredning, og indeholder alt om hvorledes dette bør foregå, et fantastisk dokument som jeg desværre ikke kan linke til. Da jeg kun har det i .pdf format.

Myalgi er sammensat af to ord, my = muskler og algi = smerter. Så myalgi betyder simpelthen muskelsmerter. Disse betragtes generelt ikke som værende varige, men det skal selvfølgelig undersøges om der er underliggende årsager til at smerterne ikke går i sig selv igen.



Ragdoll
og det er stadig "bare" en beskrivelse af symptomerne! Som man bruger når man ikke kan finde ud af, hvad der i virkeligheden er galt. F.eks. modic forandringer, som man fandt for relativt få år siden - indtil da var jeg også i den pulje der hed "uspecifikke smerter i bevægapparatet" - men det eneste det betyder er, at de ikke kan finde ud, hvor det kommer fra. Husk, man finder kun det, man leder efter, og det at de ikke finder det, de leder efter, betyder IKKE, at der ikke er noget galt! Og det er lousy sted at være diagnosemæssigt, behandlingsmæssigt og kommunemæssigt!
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2011, 08:57   #9
Bertha65
Elsker at være her på K10
 
Bertha65s avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2011
Indlæg: 88
Styrke: 14
Bertha65 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Bertha65.

Jeg ville henvende mig igen til læge, og spørge om flg. uanset om han bruger den latinske el. danske betegnelse:

1. hvad forårsager disse muskelsmerter?
2. hvad hedder diagnosen, såvel latin som dansk?

Burde der ikke have stået: Myalgia? But anyway, så må en sådan klassifikation stadig kun være en delt af et helt billede, idet muskelsmerter jo må komme af noget. Orker pt. ikke afdækkre dette via ICD-10, men den har klassifikation M79.1, altså Myalgia. Men mener faktisk ikke den kan stå alene.

Idet jeg mener, at han er krøbet over, hvor gærdet er lavest ved at besrkive dine symptomer uden at finde årsagen til disse. Da benævnelse syndrom, som kan oversættes (fra græsk)til 'sammentræf' af syn-og dromos 'løb'), samling af symptomer, der karakteriserer en bestemt sygdom, stadig mangler den bestemte sygdom, dvs. diagnose.

Mange hilsner

Gunvor
Problemet er at de ikke kan finde ud af hvad der forårsager mine smerter i muskler og led....og det er ikke noget psykisk.
Jeg har mange andre symptomer, bla. hudforandringer, som pågældende læge ikke har tillagt nogen betydning. Min egen læge mener det kan være Livedo reticularis....men han har sendt mig til en hudlæge, som jeg har en tid hos den. 27.6. Desuden har jeg i meget lang tid haft forhøjet blodsænkning.....det har pågældende læge heller ingen forklaring på, så derfor afslutter han mig.....færdig punktum.....jeg er målløs.
Min egen læge mener at jeg har en endnu ikke diagnoticeret gigt lidelse.
Så den diagnose jeg har fået er rigtig skidt.....for jeg har stadigvæk ingen forklaring på hvad der er galt med mig....og det i sig selv er frustrerende.
Bertha65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2011, 09:02   #10
Bertha65
Elsker at være her på K10
 
Bertha65s avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2011
Indlæg: 88
Styrke: 14
Bertha65 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
udstrålings smerter-til arme og ben der kommer af nedslidninger i nakke og lenden,som også har en skevhed,lidt s formet og sveg rygget .

Men ved lægerne ikk hvad dine smerter komme af,hvad mener du evt.selv ?
Hej igen.

Jeg har også problemer med lænden, har været til røntgen, som viser at der er slid.
Jeg har også begyndende knogleskørhed....jeg har stor risiko for at det udvikler sig yderligere, da det er arveligt, både min mor og mormor fik det desværre. Det samme med gigt, som også er i familien. Det ved pågældende læge også....men det bliver ikke taget alvorligt, det føler jeg ikke.
Jeg mener selv at jeg har en form for gigt, da jeg både har smerter i muskler og led.....og det bliver bare værrer.
Bertha65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kronisk syg og Arv Bruger9 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 22 12-09-2013 00:34
Kronisk smertesyndrom var ikke en følge af arbejdsskade Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 6 01-08-2013 06:33
kronisk Bassemanden Alt det andet 9 07-07-2010 09:44
Kronisk træthedssyndrom.. Randerspigen73 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 29-06-2010 12:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension