K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-02-2014, 01:40   #1
Vapperne
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
Vapperne er ny på vejen
Hjælp til privat rådgiver

Hej alle.

Jeg er ny her på siden, så jeg håber at jeg gør det hele rigtig.

Jeg sidder fast i kontanthjælpssystemet, og har gjort det i 5½ år. Jeg kommer ikke videre i systemet, bl.a. fordi kommunen ikke vil anerkende min fysiske situation (jeg lider bl.a. af Fibromylagi, som jeg er hårdt ramt af).

Jeg har, for nylig, fået aktindsigt i min sag, og der er blevet løjet, udeladt, og fordrejet sandheder. Der er ydermere en masse, løse ender. Min sagsbehandler skulle f.eks. indstille mig til et ressourceforløb, og jeg har fået udfyldt lægepapirer osv., men hun har aldrig fulgt op på det. Hun har ikke engang noteret, at hun har modtaget lægepapirerne, på trods af at de blev sendt med min sag.

Nå, jeg er nu blevet vurderet "uddannelsesparat", på trods af at jeg PT. er i min første arbejdsprøvning, mhp. at få afklaret om jeg kan stige så meget i tid, at kommunen vil give mig en revalidering (de forlanger 33 timer ugentligt, hvilket jeg aldrig kommer op på) - da jeg er under 25 år. Dét var deres begrundelse. Jeg er absolut ikke uddannelsesparat, og jeg er ikke i stand til at tage en uddannelse på ordinære vilkår. Hverken nu, eller om et år.

Jeg har derfor besluttet, i samarbejde med mine forældre, som vil forsøge at finde pengene, at jeg er nødt til at få en privat rådgiver på. En som kan trække i nogle tråde, og holde kommunen i ørerne, så de - som minimum - overholder loven. Det har de, i flere tilfælde, ikke gjort.

But it's a jungle out there! Jeg har søgt på google i dagevis, og jeg føler mig stadig ikke klogere på hvem jeg kan "risikere" at vælge. Jeg ved at der er langt imellem de gode rådgivere, og det er jo vanvittig mange penge jeg og min familie skal ud og finde, så jeg vil være sikker på at vælge rigtig - første gang.

Er der nogen herinde, som kan anbefale mig en god rådgiver? Socialrådgiver, jurist, eller en eller anden? Helst i Jylland, men jeg er åben for alle forslag..

På forhånd tusind tak..

Sidst redigeret af Vapperne; 06-02-2014 kl. 01:47.
Vapperne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2014, 02:29   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Her vil jeg så lige komme med en advarsel ang privatrådgivere...

Der kan sagtens komme nogen og fortælle dig at den og den socialrådgiver er så og så gode...men det er altså individuelt om man kan bruge en rådgiver eller om man ikke kan...

Det du gør når du hyre en rådgiver...ja så giver du mere eller mindre din sag fra dig...og det kan både være godt eller rigtig dårligt...da du ikke rigtig har styr på det mere...

Vi har set så mange herinde komme i klemme med diverse rådgivere...

Når dette er sagt ja så kan de fleste godt forstå at man kan komme derhen hvor man mener at det er den eneste udvej....

Måske du vil have bedst held med at vælge en socialrådgiver igennem dansk socialrådgiverforening...

Linket kommer her http://socialrdg.dk/Default.aspx?ID=2381

Man kan desuden og uden at bruge penge kontakte DUKH her...http://www.dukh.dk/

Men tænk dig grundigt om inden du overlader din sag til en rådgiver som du ingen garanti har for kan få din sag hen hvor du gerne vil have den..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2014, 07:09   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg har fået hjælp herigennem, hvilket var en utrolig god og kompetent hjælp til en rimelig penge, efter at have brændt fingerne på et andet dårligt privatrådgiverfirma.

Kan klart anbefale www.dinsocialjurist.dk

prisen er 800 kr. om måneden og hun samarbejder også med en socialrådgiver. Da hun kom på min sag, så skete der iden grad noget
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2014, 08:22   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vapperne Se meddelelser
Jeg har derfor besluttet, i samarbejde med mine forældre, som vil forsøge at finde pengene, at jeg er nødt til at få en privat rådgiver på. En som kan trække i nogle tråde, og holde kommunen i ørerne, så de - som minimum - overholder loven. Det har de, i flere tilfælde, ikke gjort.

Der er en meget stor chance for, at du (evt. med lidt hjælp og opbakning fra dine forældre) kan klare det selv, med lidt hjælp her fra K10.

Prøv at starte med, at læse her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Og vend så tilbage med dine spørgsmål.

Det vigtigste, som jeg har indtryk af, at nogen har svært ved, er, at du tør sige fra overfor din sb.
Hvis din sb f.eks. ringer til dig, i stedet for at skrive, så skal du sige fra. Du kan sige det klart og tydeligt, at du ønsker at det skal foregå på skrift, eller du kan stikke en hvid løgn og sige, at du ikke har tid til, at snakke lige nu, og lægge røret på.

Ved møder på kommunen vil det være rigtig godt, at have en bisidder med, måske kan en af dine forældre hjælpe dig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2014, 23:52   #5
Vapperne
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
Vapperne er ny på vejen
Smile :)

Tusind tak for jeres svar og hjælp, jeg sætter stor pris på det.

Webmaster - Jeg er meget påpasselig, og også grundig i min research. Pengene er små, efter 5½ år som sygemeldt, med dyre behandlinger og medicin, og en privat rådgiver, jurist eller lign., skulle jo helst være en hjælp og ikke en bjørnetjeneste. Men tak for linket..

Gisne - Jeg har hørt godt om hende du anbefaler, fra flere kanter, så jeg vil prøve at tage kontakt til hende, og tage en snak med hende. Jeg har tænkt mig at indhente "tilbud" fra dem jeg finder relevant, og så derefter vælge én, ud fra kemi og tilbuddet.

Vovse - Jeg har tidligere kigget lidt på siden herinde, og jeg tror bestemt at der er en masse hjælp at hente her, fra folk som kender systemet indefra, hvilket er guld værd. Jeg vil prøve at kigge nærmere på dit link i morgen, når jeg er så frisk og vel udhvilet som muligt.
Jeg har droppet al telefonisk kontakt til min rådgiver, og benytter mig nu af e-mails i stedet. Jeg har altid en bisidder med mig, når jeg er til møde, men jeg har været for "sløset" med at kræve min ret til løbende aktindsigt (jeg har været alt for autoritetstro, og troet på at kommunens folk naturligvis var professionelle og oprigtige - hvilket har været en stor fejl) - og min ret til at vide hvad sagsbehandleren skriver ned, under et møde. Dét er slut nu.
Dér hvor jeg især har brug for hjælp, er til at "presse" kommunen lidt, når de lader min sag trække i langdrag. Som det jo f.eks. er tilfældet, mht. rehabiliteringsteamet, som min sagsbehandler aldrig har fulgt op på, på trods af at jeg har rykket for det flere gange, og papirerne (som hun var et halvt år om at sende til min læge og mig) - ligger klar. Det har de gjort siden i sommers.
Men det skader ikke at blive klogere, og viden er "magt". Det er immervæk lettere at "banke i bordet", når man kender de forskellige paragraffer og lovtekster. Tak for dit svar
Vapperne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2014, 08:36   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vapperne Se meddelelser
Jeg har droppet al telefonisk kontakt til min rådgiver, og benytter mig nu af e-mails i stedet. Jeg har altid en bisidder med mig, når jeg er til møde, men jeg har været for "sløset" med at kræve min ret til løbende aktindsigt (jeg har været alt for autoritetstro, og troet på at kommunens folk naturligvis var professionelle og oprigtige - hvilket har været en stor fejl) - og min ret til at vide hvad sagsbehandleren skriver ned, under et møde. Dét er slut nu.
Så er du allerede godt på vej.

Når du rykker for noget, så skal du gøre det skriftligt, mod kvittering. Det ved jeg ikke, om du har gjort tidligere.

Hvis din sb ikke svarer, eller fortsætter med, at gøre ingenting, så klag til jobcenterchefen.
Det virkede for mig.

Hvis du klager til jobcenterchefen skal det fremgå tydeligt, at det er en klage, da den ellers blot lander på sb's skrivebord.

Start f.eks. med at skrive:
"Til jobcenterchefen

Klage over manglende svar, reaktion, whatever"

Det handler lige så meget om, at vise dem, at de ikke længere kan køre om hjørner med dig, at du har sat dig ind i reglerne, at du gør din pligt og kræver din ret.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2014, 01:15   #7
Vapperne
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
Vapperne er ny på vejen
Smile

Jeg beklager mit sene svar - overskud og kræfter er desværre en mangel vare, men jeg forsøger at vende tilbage så ofte som muligt, og jeg værdsætter hjælpen.

Jeg har aldrig tænkt på at jeg kunne rykke min sagsbehandler skriftligt, for ikke at følge op på det hele med rehabiliteringsteamet. Jeg har nævnt det til flere møder, hvilket hun ikke har kommenteret på (jeg er blevet "spist af" med at rehabiliteringsteamet ikke engang vil overveje at bruge tid på mig, før jeg er ordentligt arbejdsprøvet) - eller noteret.
I det hele taget har jeg ikke været god til at "forlange", og kræve min ret, overfor min sagsbehandler, men det skal være slut nu.

I December klagede jeg over at jeg er blevet vurderet "uddannelsesparat" - på trods af at min daværende sagsbehandler havde understreget, at jeg var "aktivitetsparat". En anden ændrede på afgørelsen, og forklarede at hun var blevet pålagt det fra toppen - at alle skulle vurderes uddannelsesparate, med mindre de havde misbrugsproblemer eller var psykisk syg.

Jeg afleverede klagen inden for klagefristen (d. 19/12) - men først for et par uger siden, fik jeg en mail fra min sagsbehandler om, at hun havde modtaget klagen. Jeg fik skyld for at have afleveret klagen et forkert sted (selvom dette ikke var tilfældet). Jeg understregede at jeg havde fået min klage datostemplet, hvilket hun gav mig ret i, og hun undskyldte derefter for, at de først havde fået den i hænderne nu..
Hvor lang en svartid kan jeg mon forvente?

Derudover, så har jeg fundet en række fejl i min sag, efter jeg fik aktindsigt. Har jeg nogen mulighed for at få rettet disse fejl?

Sikke en smørre, jeg håber det er overskueligt. Jeg mangler i øvrigt en smiley som smiler, men ikke griner, ih.. Nå, men den må I tænke jer til (:
Vapperne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2014, 03:10   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du kan som sådan ikke få rettet fejlene, men du kan påpege dem og få vedlagt dine rettelser i sagen evt med bilag der understøtter dine argumenter (hvis du fx har en lægeerklæring) eller andet faktuelt materiale. Du kan også nøjes med bare at påpege fejlene med dato for opdagelsen ect.
Det er ret vigtigt du får det gjort, da det ville være trist (muligvis katastrofalt) at få bygget sin rehabiliteringsplan op omkring fejl, da det jo er det vigtigste dokument i sagen, og den rehabteamet skal afgøre og vurderer ud fra på et senere tidspunkt.

Alene det, at du fremadrettet begynder at kommunikerer på skift, kan gøre en stor forskel i din sag, hvilket du nok vil bemærke.

Det er korrekt at de vil forsøge at få så mange som muligt erklæret uddannelsesparate, grunden er, at det er den billigste model! Så skal de kun udbetale uddannelseshjælp. Hvis man fx er aktivitetsparat, så får man nemlig en lille pose penge oven i som ekstra tillæg og den vil de gerne spare...

Det er direkte løgn når sagsbehandler fortæller, at aktivitetsparate enten skal være misbrugere eller psykisk syge - jeg skal nok linke til den skrivelse ALLE kommuner er pålagt at følge, og hvor kriterierne ikke peger på ovenstående!! Men kun benævnes med helbredsmæssige problemer...

Du kan læse lidt om hele fremgangsmåden her, jeg har med vilje postet den letlæselige version på 6 sider....

http://ams.dk/~/media/AMS/Dokumenter...913%20pdf.ashx

Og selvfølgelig er du aktivitetsparat - du har jo fibromyalgi og har brug for særlig støtte!!!

Sidst redigeret af Ninja; 14-02-2014 kl. 03:16.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2014, 06:50   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Så har du nu set nytten af at ting sker skriftligt...hvilket er godt...for nu gør du selvfølgelig alt skriftligt fremover så de ikke bare kan spidse dig af med en sludder for en sladder...

Hvis sagsbehandlingen ikke fungere optimalt...ja så kan man klage til borgmesteren og hele kommunalbestyrelsen...

Mange lader være med at gøre dette...enten fordi de tror det ikke hjælper eller de er bange for at det går ud over deres sag...

Men det kan godt svare sig at gøre det...så de ved at du ikke bare finder dig i hvad som helst...og at de bare kan slippe afsted hvad hvad som helst uden at du klager..

Hvis de begynder at sylte en eller direkte lyve for en...ja så skal man selv tage ansvar for sig sag og det kan man gøre feks ved at klage over sagsbehandlingen...

Det er borgmesteren og kommunalbestyrelsen der skal tilrettelægge og sørge for at alt fungere i kommunen....så derfor skal de selvfølgelig vide når noget ikke fungere i kommunen...så de evt kan ændre det og få det bragt i orden..

Ja der er desværre nogle borgmestre der ikke tager affære når de får klager fra borgerne af men jo flere der klager jo tydeligere bliver det for dem at de bliver nødt til at ændre tingene..

Ang de ting eller fejl du har fundet...nu ved vi jo ikke hvad det er for nogle fejl...men man kan selv skrive et stykke papir hvor man pointere disse fejl og bede om at få lagt det ind i sin sag...

Man kan også påføre dem i det skema man skal have lavet til rehabteamet...hvis man altså er kommet så langt i sin sag..

Ang svartid på din klage...jamen skriv til dem med jævne mellemrum for at høre hvad de er kommet frem til...og går der for lang tid...klag til borgmesteren og feks lederen af afd...

Man skal ikke bare læne sig tilbage og ikke gøre noget...det går kun ud over en selv hvis man gør det..

Men gør dig selv den tjeneste at gøre alt skriftligt fremover...så du altid selv kan dokumentere alt..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2014, 09:48   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"Motivation i forhold til uddannelse, fx
Den unges generelle trivsel
Den unges selvtillid og selvværd
Den unges forventninger, hvor ser de
n unge sig selv i den kommende tid
Social baggrund
Forældrenes engagement i den unge
Forældrenes uddannelsesbaggrund
Forældrenes tilknytning til arbejdsmarkedet under opvæksten
Uddannelsesunderstøttende netværk, herunder omgangskredsens uddannelsesbag-
grund og holdning til uddannelse
Boligsituation og afstand til uddannelsestilbud
Økonomisk situation
Negative livsbegivenheder (fx forældres død)
Familiemæssige problemer
Faglighed
Præstationer og holdni
nger fra grundskolen
Frafald fra tidligere påbegyndte uddannelser
Organisationsarbejde, frivilligt arbejde mv.

Helbred
Psykiske problemer
Misbrug
Søvn, kost og motion " citat fra skrivelse til kommunen fra AMS.

Hele retorikken drejer sig om psykisk, misbrug, og lign.

Fysisk sygdom og lign. eksistere IKKE.

Jeg tænker her på, hvordan, og med hvilket talesæt, man mener unge har. Her tænkes også ressourceforløb, som er fuldstændig i tråd, med retorikken her, og hvilke problemer, de gerne vil have at borgere i systemet har.

Hvis vi derimod taler om handicap, og/eller sygdom, ville befolkningen jo reagere helt anderledes på de reformer der er indført!

MIT POSTULAT.

VAPPERNE!
Læs skrivelsen her, og brug den imod kommunen, feks vedr. visitationen, som skal være særdeles grundlg, og forlang SKRIFTLIG vurdering!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension