K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-07-2009, 14:28   #1
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
merudgifter og medicin.

Igen et spørgsmål om merudgifter.

Jeg har som sagt en sag kørende omkring merudgifter. Har nu modtaget skema til godkendelse. Og godt for det, for der er flere mangler.

En af de ting som jeg har søgt hjælp til, er noget håndkøbsmedicin. Jeg har en sygdom, der medicineres med noget medicin, som giver kraftig diarré og koliksmerter. Normalt vil man bare få noget andet medicin, som fjerner bivirkningerne, men jeg er så uheldig at have en anden sygdom hvor lige netop bivirkningsmedicinen er bandlyst. Hmm, det er lykkedes min læge og mig at finde et håndkøbspræparat, som jeg i stedet har glæde af. Men, da det er et håndkøbspræparat, kan jeg ikke få tilskud. Så fuld pris. Min læge har søgt lægemiddelstyrelsen om at det omfattes af konikerbevillingen, men selv efter flere henvendelser har vi intet svar fået.

I det brev jeg netop har modtaget angående merudgifter, står at der ikke gives merudgifter til ikke tilskudsberettiget medicin. Men for pokker det er medicin, som jeg har brug for, hvis jeg skal fungere mere ned 5 meter fra et toilet. Ærgerligt at jeg ikke ligesom andre kan få det normale bivirkningsmedicin, men bliver nødt til at nøges med noget mindre effektivt.

Synes det er underligt at det ikke kan medtages som merudgift, når jeg har et behov for medicinen. Jeg må jo stadigt afholde udgiften.

Så mit spørgsmål er som følger. Er der andre som har fået ikke tilskudsberettiget medicin omfattet af ordningen?

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2009, 15:04   #2
Maybe
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2009
Indlæg: 65
Styrke: 16
Maybe er ny på vejen
Pamol er også håndkøbsmedicin. Men jeg får dem på recept, og derved meget billiigere.

Tænkte på om din læge ikke kan give dig recept på dem alligevel, det er altså muligt med håndkøbsmedicin.

held og lykke
Maybe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2009, 15:31   #3
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
samme her, jeg har også fået panodil på recept som håndkøbsmedicin, og dette indgår i ctr-saldoen.

MEN D-vitamintilskud som jeg skal have i meget store doser samt i indsprøjtninger er ikke via ctr-registret uanset om det er på recept eller ej, det kan jeg ikke få tilskud til via merudgifter, idet der ikke gives tilskud hertil via ctr.registret.

Jeg ved at andre har kigget på en liste under medicinpriser.dk eller noget i den retning. Her er de godkendte lægemidler med på, og jeg mener også (uden at være helt sikker) at de lægemidler der gives tilskud til, er dem som kan findes på denne side.

Men du kan som sagt få merudgifter til noget håndkøbsmedicin, blot din læge har ordineret dette med recept. Held og lykke.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2009, 18:59   #4
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Maybe og Tutti.

Nej, desværre vil en recept fra min læge ikke give tilskud, som det fx. er tilfældet med panodil.

Til Tutti.
Jeg forstår ikke helt det du skriver. Du kan ikke få merudgifter til D-vitaminer selvom din læge ordinere det? Men godt til andet ikke receptpligtigt medicin, hvis lægen skriver en recept???

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2009, 20:34   #5
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
jeps - D-vitamin får man ikke tilskud til via sygesikringen, og jeg får således ikke "rabat" på købet. Sendte alligevel bon m.v. med til ansøgningen omkring merudgifter, men de valgte ikke at tage dette præparat med, pga. at sygesikringen ikke gav tilskud hertil.

Forresten, så ansøgte jeg om tilskud på 1000 til håndsrækninger - hvilket vil sige, at jeg gerne vil have mulighed for at give en buket blomster eller god vin til mine forældre og naboer der hjælper mig indimellem med håndsrækninger. Dette behøver ikke at blive nærmere specifiseret, så jeg tog det med. Om beløbet kunne have været sat højere ved jeg ikke, men jeg er blevt tilkendt merudgifter på baggrund af kommunens udregning af egenbetaling på omkring 10.000 pr. år, så det ville ikke have gjort den store forskel om den var med eller ej - men husk da at ansøg herom
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2009, 23:43   #6
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Velcro
Jeg har hørt om en, som fik ikke.tilskudsberettiget medicin betalt
over paragraf 100, kommunen bad lægen nedskrive de mediciner hun
havde brug for, men nu ved jeg jo ikke om det er forkert sagsbehandling,
men noget af det købte hun i håndkøb uden recept.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2009, 02:17   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Velcro har du snakket med din læge om det her , jeg får d vitamin og kan jo så heller ikke få tilskud til det over cvr hvad enten det er sprøjter eller piller ...

Hvergang mit d vitamintal kommer op forsvinder det igen efter en lille tid og de kan ikke finde ud af hvorfor , derfor har jeg læge skulle tage 9 piller om dagen af d vitamin , da jeg så var ved lægen i sidste uge , sagde hun at det jo heller ikke så ud til at pillerne hjalp men at jeg skulle fortsætte med dem som hospitalet havde sagt og så skulle jeg til videre undersøgelser ..

Da hun hørte mig suk og mit ja jeg har sq heller ikke andet at bruge mine penge til sagde hun , at hvis det blev fastslået at jeg SKULLE have de piller i så store mængder som det så ud til så var der forskellige muligheder for at få det betalt ..

Jeg hørte ikke nærmere ind til det da jeg jo ikke aner hvor jeg står lige pt ...

Men prøv at høre din læge om det , hvis det er noget du skal have for at opretholde liv lemmer og helbred så er der mulighed for at søge hjælp ved bare ikke efter hvilke § og min læge er lige gået på ferie ...

Men skal prøve at finde ud af hvilke muligheder der er ...

Men kan ikke forestille mig andet end at det er en § 100 men det skal nok attesteres af din læge at det er nødvendigt for dig at bruge det ...

i øvrigt er der noget med at din læge kan søge om at nødvendigt ikke tilskuds berettiget medicin bliver tilskuds berettiget hvis det er nødvendigt , jeg kender en der har fået det ikke tilskuds medicin som tilskuds berettiget , lægen skal søge sundhedsstyrelse og det er så deres beslutning
  Besvar med citat
Gammel 08-07-2009, 07:42   #8
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej og tak for jeres svar.
Min læge har søgt om at min medicin medtages i kronikkerbevillingen. Det skete efter at jeg fik afslag på merudgifter første gang, hvor jeg fik at vide at min læge skulle søge om at få medicinen dækket hos lægemiddelstyrelsen.

Jeg gik derefter til min læge. Desværre er historien lidt blevet kompliceret af at min 2 læger på dette tidspunkt var langtidssygemeldt grundet en ulykke, så det var en vikar der udfyldte papirerne. Men jeg ved hun har udfyldt dem, for hun sendte en kopi til mig. Heri skriver hun også at jeg har behov for medicinen, og at jeg ikke kan benytte det sædvanlige bivirknings medicin.

På et tidspunkt da min læge var tilbage efter sygemeldingen, mente han da også at min medicin var blevet omfattet af kronikkerbevillingen. MEN jeg har aldrig hørt noget. Og lægemiddelstyrelsen som jeg selv har talt med, har aldrig registreret noget. Så min læge søgte igen. Har stadigt intet hørt om dette.

Der er endvidere den krølle på halen i historien, at jeg ved mit første afslag, fik tilsendt en blanket så jeg kunne søge som §87, altså få økonomisk trængende borger. Dengang var jeg på kontanthjælp. Jeg udfyldte skemaet hurtigt, og sendte den tilbage til handicapcentret, som der jeg skulle. MEN sagen skulle ikke behandles i handicapcentret, men på socialcentret, og det tog handicapcentret 2 måneder at sende sagen videre. Da socialcentret modtog sagen blev medicinen bevilliget med det samme.

Det var jo meget godt, hvis det ikke lige var fordi det helt præcist omhandlede ét præparat som i mellemtiden var kommet i restordre. Jeg var så henvist til en flydende cocktail med samme indholdsstof, men med et andet navn. Og det var så desværre ikke omfattet af ordningen. Da medicinen endlig var på hyllerne igen, var jeg startet i flexjob og havde fået så god økonomi, at jeg ikke længere faldt under denne ordning. Så jeg nåede slet ikke at få glæde af ordningen, pga handicapcentrets sædvanlige sløve handlinger.

Noget helt andet er at sukkersyge patienter må medtage druesukker og juice i deres buget, fordi de bruger det når insulinniveauet falder. Man kan vel godt sige at det er fordi de også får en slags bivirkninger ved for meget insulin, som så skal korrigeres på anden vis. Og det må de gerne. Så hvorfor jeg ikke kan få dækket medicin, der hjælper mig til at føre et næsten normalt liv, og gør at jeg kan passe et arbejde, er mig en gåde.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2009, 07:59   #9
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Til Tutti.
Jeg har også søgt om håndsrækninger. Men jeg skal nøje specificere hvornår jeg har brug for hjælp. Har en veninde, der blot skriver det på, uden videre. Jeg tror problematikken igen er den, at jeg ser rimeligt normal ud, når jeg er vel medicineret, og så kan socialrådgiveren ikke forstå der er noget galt.

Har prøvet at eksemplificere det. Jeg kan ikke benytte en paraply. Den kraft jeg skal bruge på at holde en paraply med, resulterer i at mine muskler opbruger min medicin i kroppen. Og pludselig er der ikke medicin nok til at mine øjenlågsmuskler fungere, så øjenlågene falder i, og samtidig begynder der at komme kramper i andre muskler. Det får socialrådgiveren så vendt til at mine venner kommer og holder paraplyen for mig når det regner, og derfor sørger dækning for håndsrækninger. Gad godt vide hvormange af hendes egne venner hun lige kan ringe til og bede om at komme og holde paraplyen fordi det regner. Mine gider sku ikke!!!! Jeg gav jo blot eksemplet for at hun skulle forstå hvor lidt der skal til for at ændre min situation.

I øvrigt har hun undladt mine udgifter til taxakørsel. Transport til handicap-kursus afholdt af institution som er et sengeløst hospital. Selvfølgeligt kommer udgiften kun hver 2. år, men jeg har den alligevel. Hun har regnet et handicapkompenserende kursus i svømning, som om jeg kommer i svømmehal i 52 uger, selvom jeg specifik har skrevet at det kun er 28 gange. Og hun har lovet at undersøge om jeg kan få dækket spidsen på min blindestok via anden lovgivning, men mente nok den faldt under merudgifter. Og sådan en lille spids koster immervæk 355 kr, og slides på et år. Men det har hun også glemt.

Så jeg har meget mistanke om at jeg denne gang bliver omfattet af personkredsen men dumper i for lave udgifter.

I forhold til de oprindelige udgifter som var opgjort på en anden måde, om som jeg ikke lige kunne gennemskue da jeg efter 1½ times møde i varmt lokale og forudgående arbejdsdag, kom til at sige at jeg heller ikke lige kunne finde hoved og hale i. Og derfor vist kom til at skyde mig selv i benet med lidt for lave taxaudgifter. Men jeg har det hele til partshøring nu. Kan jeg så godt skrive det som det er, at jeg var træt, og ikke lige kunne overskue situationen, og nu efter at være kommet hjem og har gennemgået det har udgifter på ca 800 kr. mer`? Hvad mener du?


Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2009, 08:35   #10
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af velcro Se meddelelser
Hej Maybe og Tutti.

Nej, desværre vil en recept fra min læge ikke give tilskud, som det fx. er tilfældet med panodil.

Til Tutti.
Jeg forstår ikke helt det du skriver. Du kan ikke få merudgifter til D-vitaminer selvom din læge ordinere det? Men godt til andet ikke receptpligtigt medicin, hvis lægen skriver en recept???

Velcro
Hvis man kan finde produktet på medicinpriser.dk, så kan egen læge søge via Lægemiddelstyrelsen om enkelttilskud selvom det er håndkøb. Hvis dét går igennem, så kan kommunen medtage det.
I forhold til håndkøbsmedicin handler det således om hvorvidt det er tilskudsberettiget - så det er ikke fordi kommunen ikke kan se det er nødvendigt, men de må kun medtage tilskudsberettiget medicin.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Merudgifter Road66 Alt det andet 36 06-07-2012 22:32
Merudgifter § 100 Peppe Dit og Dat 52 19-02-2012 19:03
Merudgifter Zastrow Politik og Samfund 2 28-01-2012 16:26
§100 Merudgifter velcro Dit og Dat 15 19-12-2008 15:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension