K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-07-2009, 11:43   #1
Cillenolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
Cillenolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2009
Lokation: Nordsjælland
Alder: 52
Indlæg: 181
Blog Indlæg: 22
Styrke: 16
Cillenolle er ny på vejen
Hvor kan hjælp hentes?

Jeg har været sygemeldt i 8 mdr. pga. et psykisk sammenbrud, udledt af ADHD, depression og angst.

Jeg har fået bevilliget af Jobcentret, specialundervisning for ADHD - rettet mod tilbagevendelse på arbejdsmarkedet fra aug - nov. Målet for mig er fleksjob.

Det er jo fint, men nu melder der sig en masse spørgsmål. Bliver sygedagpengene automatisk forlænget, skal jeg tage kontakt til en sagsbehandler, skal jeg kontakte fagforening (selvom jeg aldrig kommer til at arbejde indenfor det fag igen), hvad med forsikringen der fulgte med jobbet og i det hele taget min sag.

Findes der nogen, som kan hjælpe en på rette vej? Har søgt støtte hos ADHD foreningen, men der er op til 6 mdr. ventetid og det synes jeg er længe. Tænker på ligesom, at man kan hyre en advokat til en sag, bare på dette område?

Jeg synes det er en god side, men efterhånden for hvert svar jeg får, rejser der sig 2 nye
Cillenolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 12:03   #2
Henrikxxxx
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2008
Alder: 51
Indlæg: 112
Styrke: 17
Henrikxxxx er ny på vejen
Hej Cillenolle.

Selv om du ikke kommer tilbage til det fag skal din fagforening hjælpe dig. Så det er bare med at se og få kontaktet dem.

Omkring forsikring og anmeldes af din lidelse er der to muligheder.

1 Er det en ulykke du har været udsat for skal din arbejdsgiver enmelde det til arbejdsskadestyrelsen.

2 Hvis det ikke er en ulykke kan din lidelse anmeldes på en formodet erhversbetinget lidelse. Denne form for anmeldes kan både din fagforening eller læge gøre.

Men jeg sidder lige og tænker lidt. Skal du være på sygedagpenge mens du skal deltage i det forløb?

Du nævner ikke noget om du har været i arbejdsprøvning. Jeg vil mene der er en behov for at få afklaret din arbejdsevne før man begynder at planlægge du kan vende tilbage til arbejdsmarkede.

Jeg gætter på kommunen vil forsøge at fortælle det tilbud de har givet dig også er med til at afklare din arbejdsevne. Dette vil jeg personligt ikke lade mig spise af med. For at sidde på en skolebænk er ikke afklaring af ens arbejdsevne.

Jeg håber det får dig til at komme lidt videre.

De bedste hilsner herfra Odense.
Henrikxxxx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 12:15   #3
JRJ
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2008
Lokation: Rebild
Alder: 58
Indlæg: 36
Styrke: 16
JRJ er ny på vejen
Hej Cillenolle
Jeg ville kontakte fagforeningen, det er netop i disse tider/situationer man skal bruge dem. De har sikkert også en sagsbehandler ansat, det har næsten alle fagforeninger, som kan hjælpe dig.
De har måske også noget "sundhedshjælp"(kan ikke huske hvad det hedder), det ved jeg min egen fagforening har, som kan hjælpe dig.
Håber det er til lidt hjælp.
MVH.
JRJ
JRJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 12:16   #4
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Lyder

for mig ikke...som om der tænkes på fleksjob fra kommunens side.

men mere at du skal tilbage på arbejdsmarkedet i ordinært job....som selvforsørgende.

Derfor dette tilbud....så du kan lære at håndter din ADHD....og kan de spise dig af med det...så det jo fint...set fra deres synspunkt.

Så ja....kontakt til din fagforening..og helst igår.........din sagsbehandler...få på skrift hvad deres plan er udover specialundervisning...det får jo en ende....og hvad skal der så ske...få det på skrift fra din sagsbehandler...som jeg går ud fra er den som har bevilliget undervisningen.

Sygedagpenge kan du få i 52 uger....så kan de...hvis sagsbehandler vurder at der er grund til det....forlænges i yderlig 2x13 uger....

Derefter er det kontanthjælp...så du skal have gang i din fagforening..da der er gået 8 måneder..( 32 uger )....af de første 52 uger...så det er ikke lang tid der er til at få dig afklaret, hvis det er fleksjob der skal til.

Og mener ikke at specialundervisning er at betragte som arbejdsprøvning...som man skal igennem for at blive visiteret til fleksjob....endda op til flere arbejdsprøvninger....alt efter hvordan kommunen behandler ens sag.
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 12:36   #5
Cillenolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
Cillenolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2009
Lokation: Nordsjælland
Alder: 52
Indlæg: 181
Blog Indlæg: 22
Styrke: 16
Cillenolle er ny på vejen
Ihh altså med svar, jeg bliver helt overvældet - altså positivt.

Jeg er da ikke i tvivl om, at kommunen helst ser jeg kommer tilbage ordinært. Jeg er efterhånden blevet klar over, desværre, at selvom en sag ser klar ud, så skal der kæmpes.

Jeg er rigtig glad for svarene, men har ikke skrevet så meget, da jeg har 1000 spørgsmål og vil ikke bare overdynge dem her.

Jeg har selv bedt om denne undervisning, det var slet ikke noget min kommune (Hillerød) havde kendskab til. Dels for at lære om mig selv, min ADHD og leve med ADHD, men også for at kunne komme ud i det pulveriserende liv igen. Jeg savner helt vildt det, at være på arbejde og have kollegaer.

Nå, men i hvert fald da jeg fik bevillingen, skrev jobkonsulenten at ressourceprofilen måtte jeg gerne sende (ved godt jeg har krav på, at de udfylder den med mig, men jeg har brugt timer på den selv og mine "kontakter" har kigget den igennem og sagt go), da den er et vigtigt skridt i forhold til, at få afklaret arbejdsevne. Evt. iværksætte en arbejdsprøvning, hvor jeg kan afprøve de mestringstrategier, jeg forhåbentlig får fra undervisningen. Fra undervisningsstedet er der også lagt op til, tilbagevending på særlige vilkår.

Lyder det helt galt?

Det med forsikringen er fra den pensionkasse, jeg og min arbejdsgiver har indbetalt til, mens jeg var ansat. Dvs den er tegnet i et ansættelsesforhold og det har jeg ikke mere.

Jeg må se, at finde modet frem og ringe. Ved godt, at det er det, jeg skal gøre. Synes bare det er svært, da jeg er så usikker. Svarerne hjælper mig godt på vej.
Cillenolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 12:48   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
forsikringen fra pensionkasse

Jeg har selv ansøgt min persionkasse fra mit tidligere arbejde. selvom der ikke bliver indbetalt mere efter den 1 nov 2008. havde jeg stadig et år og søge i efter. Ergo havde jeg en frist til den 1 nov 2009. Men har allerede ansøgt nu, efter en arbejdesprøvning. den vægter de nemlig meget på. Jeg kan får fuld erstatning hvis min arbejdes evne er under 15 timer om ugen. i Min står resource profil op til en time om dagen. Det kræver jo ogås noget bare at komme hen på arbejdspladsen. I hvertfald i forbindelse med min sygdom.

Sidst redigeret af MTVRV1; 23-07-2009 kl. 12:58.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 12:51   #7
Henrikxxxx
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2008
Alder: 51
Indlæg: 112
Styrke: 17
Henrikxxxx er ny på vejen
Hej igen Cillenolle

Det du skriver lyder i bund og grund ikke galt. Men tro mig. Kommunen belønner dig på ingen måde for selv at komme med det forslag om det med undervisning.

Det store problem som jeg ser det er du ikke er og har udsigt til at blive arbejdsprøvet.

Jeg vil derfor anbefale du hurtigst muligt får inddraget din fagforening til at bistå dig omkring din sag. Har du ikke aktindsigt i dine sagsakter skal du også få indhentet disse.

Omkring din forsikring fra pensionskassen er jeg lidt i tvivl om du kan modtage penge fra. normalt modtager man kun penge fra sin pensionskasse hvis man får for kritisk sygdom eller må forlade arbejdsmarkede før tid for at komme på førtidspension.

Da jeg ikke er helt sikker på dette håber jeg der er andre der vil byde ind med svar.

Men hvis jeg var dig ville jeg gå efter en arbejdsprøvning. Du kan lærer nok så meget om håndteringer omkring din depression, angst og ADHD. Men hvem siger du kan arbejde på fuldtid selvom du har modtaget undervisning.

En anden ting jeg tænker på er om der ikke forlægger nogen læge papir i din sag? Har kommunen peget på konkrete jobfunktioner du kan varetage? Hvilke skånebehov er der omkring din sygdom?

Det er mere væsentlig du får afklaret disse ting fremfor at komme på en skolebænk.

Jeg håber ikke du opfatter det jeg skriver som negativt. Det handler i bund og grund om at få afklaret om du har begrænsninger af din arbejdsevne og lige nu ser jeg det som om kommunen udnytter du vil modtage undervisning for at kunne raskmelde dig når din sygedagpenge periode udløber. For du bliver jo ikke rask af at du kommer til at modtage det undervisningstilbud.

De bedste hilsner
Henrikxxxx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 13:43   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det gode ved det hele er, at uanset om projekt håndtering af ADHD kommer til at fungerer i parksis eller ej, så er det et vigtigt dokumentet at få med i sin sag på sigt.
Skulle hele møllen i løbet af nogle år falde til jorden med et klask, og Cillenolle føler at nu er grænsen nået, så er dén mulighed i hvertfald udtømt!

Synes det er rigtig fint, at man prøver at opnår succes og føler sin mavefornemmelse.

Det er os der er blevet 'gamle' og som véd at kommunen tromler en ned, får kvast drømmene, slukket håbet og pisket os rundt i vanvidet, uden hverken plan eller sikkerhedsnet, som straks - og med rette, råber ADVARSEL!!!

Det gør ondt at se andre styte lige fluks ud mod afgrunden, fordi man selv har været der, eller er der.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 14:06   #9
Cillenolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
Cillenolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2009
Lokation: Nordsjælland
Alder: 52
Indlæg: 181
Blog Indlæg: 22
Styrke: 16
Cillenolle er ny på vejen
Nej nej ingen negative opfattelser. Jeg vil hellere end gerne, at sagen ses med forskellige øjne :-). Takker mange gange for svarerne, som jo er vældig brugbare og tankevækkende.

Forsikringen ja, det er jo kun hvis jeg får begrænsning i min arbejdsevne og i virkeligheden er det "bare", at gribe telefonen og spørge dem.

Et par konkrete spørgsmål:

Hvad er det fagforeningen kan hjælpe med, også når det drejer sig om, at jeg ikke kan arbejde i det fagområde mere?

Kommunen har bedt om statusattest 2 gange og der står begge gang, at det anbefales stadig, at jeg ikke arbejder. Det er, hvad jeg har fra lægen pt. Derudover har jeg talt med jobkonsulenten om, at jeg har skånebehov og at det er muligt, med min anden uddannelse, at finde job (gætter jeg på). Lige fra start af sagde han, at det var et varigt handicap og det sætter begrænsning i form af, at jeg "kun" kan få forlænget sygedagpengene 1 gang. Alle disse "ting", er udførligt beskrevet i ressourceprofilen, men den kan jo ligge længe, inden de kigger på den. Spørgsmålet her er, om jeg ved agtindsigt kan se om de har truffet nogle beslutninger eller ej?

Jeg synes jo selv, de er glimrende oplyst om mig. Jeg kan godt se pointen i, at de vil have mig ud bagefter, dog siger lægen (det er ej oplyst til kommunen, da jeg ikke er afklaret fra lægen endnu), at det kan dokumenteres at det er mit handicap der bla. har gjort, at jeg selv er gået mere og mere ned i tid, indtil sammenbruddet.

Jeg ved fra min psykolog, at undervisningsstedet har stor erfaring med, at få folk bevilliget til både fleksjob og førtidspension, samt jeg hele tiden evalueres.

Jeg har noteret mig, at jeg skal passe på, at undervisningen ikke er et sprængbræt for kommunen, tak for det (sørgeligt egenlig) og det er arbejdsprøvning jeg skal have gang i, samt få agtindsigt.

Med taknemmelige hilsner
Cillenolle
Cillenolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2009, 14:15   #10
Cillenolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
Cillenolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2009
Lokation: Nordsjælland
Alder: 52
Indlæg: 181
Blog Indlæg: 22
Styrke: 16
Cillenolle er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det er os der er blevet 'gamle' og som véd at kommunen tromler en ned, får kvast drømmene, slukket håbet og pisket os rundt i vanvidet, uden hverken plan eller sikkerhedsnet, som straks - og med rette, råber ADVARSEL!!!

Det gør ondt at se andre styte lige fluks ud mod afgrunden, fordi man selv har været der, eller er der.....
Og hvor er det forfærdeligt og jeg selv og sikkert ingen andre, ønsker at havne der. Derfor sætter jeg også rigtig meget pris på alle svarerne.

Har arbejdet i 23 år og har aldrig haft brug for kommunen eller systemet eller hvad det kaldes og jeg er totalt forvirret, omkring hvad skal ske hvornår og af hvem osv. Jeg bekymrer mig nemlig også om min økonomi og tænker jo hvad så når sygedagpengene stopper. Kan godt være det er mig, men hurtigt arbejder de ikke.

Håber sørme, du har det bedre nu.
Cillenolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
nogen som ved om §17 ansøning kan hentes på nettet skivehansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 13-12-2012 07:55
Hvor kan jeg få hjælp ? Physen Alt det andet 9 18-06-2010 21:16
Hvor og hvad kan jeg få hjælp til flasch4 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 28-01-2010 11:12
Hvor får jeg hjælp? Psychocowboy Spørgsmål ang fleksjob 5 07-05-2009 12:39
hjælp hvor finder jeg det ? buster Alt det andet 3 25-03-2008 15:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension