K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Se afstemningsresultater: Lovforslag
AT KOMMUNERNE SKAL BETALE DET FULDE SYGEDAGPENGEBELØB, hvis den syge ikke er kommet på rette ydelse. 18 75,00%
Fri advokat hjælp 6 25,00%
Stemmere: 24. Du kan ikke stemme i denne afstemning

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-12-2009, 01:55   #11
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Margetli: Det er ikke for at genere dig, men det er fortsat galt, efter min mening med formuleringen, fordi;

Kommerne for nuværende fastholder at kontanthjælp, eller ægtefælleforsørgelse jo er det rigtige i situationen.
Det er her den er gal.

Den syge/tilskadekomne, må IKKE kunne komme på kontanthjælp, eller ægtefælleforsørgelse.
Der skal være KRAV om afklaring, til enten job igen, fleksjob, eller førtidspension, INTET MINDRE.
Det er netop IKKE godt nok, at kommunen senere, Måske mister refusion. De får derfor større grund til IKKE at afklare den syge.
Håber du kan se, hvad jeg mener.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2009, 02:47   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, jeg læser det præcis som du gør, popiae, og gør mig sågar samme tanker!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2009, 04:16   #13
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 59
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
hej

jeg tror at det vigtigste er at man kan få gratis advokat hjælp i ens egen sag i kommunen, også dækning af advokat selv om der ikke skal føres sag, men blot til advokatens assistance i et vanskeligt sagsforløb grundet f.eks sygedagpengestop, afvisning af §81,82,100,114, klager, osv

jeg føler selv, at blot det at man kan reducere tidsforbruget for ens egen sag fra at fylde 80% af ens liv og hverdag til måske kun at fylde 10-15%, vil de uden tvivl give borgeren en bedre livskvallitet, mere energi, bedre psyke, at f.eks bedre kunne engagere og fokusere på den arbejdsprøvning man lige er startet på, hvor jeg af egen erfaring kun kan konstatere at for at få succes, skal man mentalt have overskud.

synes ikke det kan være rigtigt, her kan jeg kun snakke for os der uforskyldt har været ude for et ulykke, at vi skal kæmpe i flere år, nogen endda i mange år, for at få ens egen sag behandlet efter lovgivningen, for mig selv, ja burde ikke have overlevet ulykken, men gjorde jeg, fik en ny chance for at leve, ja så skal man sku da også opleve og nyde livet, og ikke have et livsindhold som påvirker en fysiskt, psykiskt og især økonomisk. det kan sku ikke være rigtigt i vores samfund anno 2010 og ikke anno 1647, men sådan føles det ihvertfald

nå tilbage til pointen, ja helt klart, gratis advokatbistand i et sagsforløb skal være en selvfølge

spørgsmål:

ved det tidligere har været oppe som et §20 spørgsmål uden at være kommet vider, så min ide er:

- vi starter et k10 fælles projekt
- hvem har ideer og lidt overskud til at være med i gruppen
- vi skal opstille ide til lovforslag
- er det serviceloven lab loven eller hvor?
- hvordan og hvem skal vi kontakte af politikere, partier, organisationer for at få hul igennem til nogle i folketinget? her måske bedst med en af partiernes grupper, hvor vi får gruppen til at starte med at få:
- igangsat en undersøgelse omkring dette problem
- få input fra advokater, få råd og ideer

hvad synes i ?

hilsen
jan

hej igen

ide 2: at få vedtaget til serviceloven, vedr §81 mm enkeltydelser, et fælles lovmæssig mindste rådigheds beløb, som alle kommuner skal bruge i deres budget beregning om man kan få eller ikke få ens ansøgte udgift dækket

læste i en rapport, tror fra 2008 at blandt 20 kommuner svingede rådighedsbeløbes grænsen fra 2300 til 4500 kr!!!!! øhhh ud fra samme lov§§

ser frem til jeres input?

hilsen
jan
__________________
Mvh
Jan

Sidst redigeret af Stezu; 31-12-2009 kl. 15:15. Årsag: indlæg slået sammen - husk at bruge REDIGER-funktionen ved tilføjelser
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2009, 10:21   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes også, at Advokathjælp, er et dårligt redskab i dette foreslag, fordi:

Hvis Flertallet skal stemme for Advokat, giver de jo også indirekte medhold i, at lovgivningen IKKE er god nok,
Derfor er det bedre, og mindst forvirrende, at ændre Loven.

Med den i hånden, vil også flere Advokater kunne yde bistand, fordi der så vil være klart lovbrud, til forskel fra idag.

Problemet idag, er manglende økonomiske konsekvenser for kommunerne, og klare betingelser for lovbrud.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2009, 15:43   #15
margetli
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2009
Lokation: Egedal
Indlæg: 29
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
margetli er ny på vejen
Men kære skat - der er jo noget galt med loven...!

Jeg er selv ramt på det hårdeste.

Uanset om loven fungere eller ej, skal den syge ikke sætte sig ind i love og paragraffer.
Kommunerne har dobbet kasket på idag.. de er forsvarer og anklager på en og samme tid. Foruden sidder de også på pengekassen og har massere af juridisk bistand. Nogle kommuner tænker mere på kassebeholdningen end på borgerne...!

Knus og Godt NYTÅR til alle...
(kommer nok til selv at knibe en tåre i aften....)
margetli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2010, 00:52   #16
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Fuldstændig enig, Margetli.

Se evt under min tråd "magtmisbrug".
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2010, 23:34   #17
margetli
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2009
Lokation: Egedal
Indlæg: 29
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
margetli er ny på vejen
LOVFORSLAG der vil få balance i sygedagpengeloven

LINK TIL ------ ONLINE SKRIV UNDER -------------------------------
http://onlineunderskrift.dk/web/NY_L...edagpengeloven


LOVÆNDRINGER:

1. AT KOMMUNERNE SKAL BETALE DET FULDE SYGEDAGPENGEBELØB, "EFTER DE 52 UGER" HVIS DE IKKE HAR FÅET SYGDOMSRAMTE PÅ RETTE YDELSE, SOM MAN HENVISER TIL IFØLGE LOVEN.
Denne konsekvens vil medføre, at kommunerne får større interesse i, at hjælpe sygdomsramte over på den rette ydelse. Som det er nu, kan sygdomsramte komme i den uheldige situation, at miste retten til sygedagpenge og ikke være berettiget til kontanthjælp. Dette er ikke den rigtige måde at behandle, et andet sygdomsramt medmenneske på, som i forvejen har det svært.
Denne konsekvens vil i virkeligheden kun understrege den nuværende lov
– den lov, som forhåbentlig er lavet for, at beskytte den sygdomsramte.

Som loven fungere i dag, har sygdomsramte det meget svært, hvis der opstår sagsbehandlingsfejl. Og det vil altid være sygdomsramte, som kommer til at betale prisen.

2. FRI ADVOKATHJÆLP.
At alle sygdomsramte får ret til fri advokathjælp. Det er ikke fair, at syge som får frataget sygedagpenge på grund af sagsbehandlingsfejl, selv skal betale for en advokat.

- At ændre sygedagpengeloven således, at der kommer konsekvens, hvis kommunerne ikke hjælper syge på rette ydelse, inde sygedagpengene stopper.

Sygedagpengeloven er intet værd, for der mangler konsekvens.


Konsekvens hvis loven ikke bliver overholdt:
For at fastholde kommunerne i at overholde den nuværende loven om, at få sygdomsramte gennem systemet, inden for eller før sygedagpengene udløber. På en så professionel og smertefri måde over for sygdomsramte. ”Så det ikke er den sygdomsramte, som kommer til at betale prisen, for eventuelle sagsbehandlingsfejl eller overtrædelser af loven”. Bør der væren en konsekvens!
En konsekvens, så det ikke betaler sig for kommunerne, ”at begå fejl” eller sylte sygdomsramte mennesker ud af systemet.

Dette er blot en lille ændring, som vil hjælpe mange sygdomsramte, som ellers kommer i klemme i systemet. Jeg tror næppe på, at flere, vil komme i denne situation, hvis konsekvensen bliver til en realitet.
Loven i dag, er jo intet værd – efter som der ikke er nogen form for konsekvens for kommunerne at bryde loven. De får blot en løftet pegefinger, ofte flere år efter. Og det er den sygdomsramte, som betaler prisen.

Lovændringen, vil hjælpe sygdomsramte i Danmark:
- til ikke, at bliver tvunget ud i skilsmisse, sælge hus/hjem, flytte kommune eller begå selvmord.
Det vil ligeledes - ligestille loven i samtlige kommuner i hele Danmark. Så det ikke kan betaler sig, at bo i en kommune frem for en anden.


- Et STORT hul i loven/systemet – vil blive lukket!


Jeg håber inderligt, at man i folketinget kan komme til enighed om at loven bør ændres.

Jeg håber inderligt at man ud fra et menneskeligt syn, vil tage dette lovforslag op til overvejelse på et menneskeligt professionelt plan.

----------------------------

Dette er skrevet af et sygdomsramt menneske, som er fanget som gidsel i Egedal kommune.
”Tusindvis” af sagsbehandlingsfejl og langsommelig sagsbehandling går ud over mig og min familie. Jeg er ikke blevet syg med vilje og undskylder, at jeg lever… MEN…..!
Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre, det er der tilsyneladende ingen der ved. Men alle der hører historien fra min side, kan ikke forstår årsagen til at ingen kan gøre noget – måske er dette forklaringen på, at mange bliver psykisk syg oveni. Jeg har i de sidst 4 år levet i et mareridt, som jeg ikke ønsker for min værste fjende – til tider ønsker jeg, at jeg var død. (Har forsøgt at tage mit eget liv - for hvad er der at leve for, hvis jeg skal miste alt hvad jeg ejer har på grund af sagsbehandlingsfejl – det bliver jeg jo ikke rask af.)

Kalder mig den sygdomsramte slave fra Egedal kommune, da jeg har arbejdet gratis i diverse arbejdsprøvninger. En arbejdsprøvning, som kommunen var med i og senere min egen frivillige arbejdsprøvning, som kommunen ikke engang ville indvilge sig i. Trods, at dette firma, var villige til, at give mig arbejde i fleksordning, hvis det var muligt. Men mine smerter var ved, at tage livet af mig og jeg måtte kapitulere - give op. For det skal vel ikke være sådan, at jeg skal arbejde med så mange smerter at jeg intet har tilovers til min familie eller hvad er meningen…?

SKAL den nuværende lov fungere optimalt?
For at den nuværende lov skal fungere optimalt og for at syge, ikke skal belemres med diverse mange klagebreve og skrivelser, må det mindste, man ønsker sig, for sine medmennesker da være, retfærdighed og hjælp ved sygdom. Det kan da ikke være rigtigt, at syge selv skal sætte sig ind i diverse love og paragraffer.

Vi lever forhåbentligt i et retssamfund eller hvad gør vi…?


Med venlig hilsen

Den sygdomsramte slave fra Egedal kommune
Britta Margetli Sørensen
samt Henrik Elkrog Sørensen (min elskede mand)
Stationsvej 7
3650 Ølstykke
margetli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2010, 10:21   #18
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg er stadig ikke enig, Margetli, fordi:

Kontanthjælp må IKKE være en mulighed, fordi du/man enten er rask, og dermed berettiget til dagpenge, eller fortsat syg, hvorfor man skal afklares til fleksjob eller pension, på sygedagpenge.

Kontanthjælp MÅ IKKE være en mulighed, fordi man i systemet dermed står som om man kan vende tilbage til ordinært arbejde, hvorfor man selvsagt fortsat skal have sygedagpenge indtil dette er en mulighed.

Ved kontanthjælp, er problemet dels ægtefælleforsørgelse, dels kontanthjælpsloft i forhold til anden hjælp, dels at man ikke kan få bidrag fra evt penssionskasse.

Derfor SKAL deT ved LOV, ikke være mulighed for at tage den syge af sygedagpenge før endelig afklaring, til anden forsørgelse.

Den syge bliver i forvejen ramt af lønnedgang ved sygedagpenge, og man skal ikke rammes en gang til, ved at få halveret ydelsen pga kontanthjælp.
Sygedagpenge ca. 15.500, refusion fra stat 35%. Kontanthjælp 9.500. Refusion fra stat 65%. Begge ydelser er før skat.

Håber du kan se problemet. Og min personlige holdning er, at man skal tænke sig godt om, så der ikke bliver lavet nye tiltag, som igen vil blive misbrugt af kommunerne, og til ulempe for den syge.

Vedr. advokat: hvem skal så betale dette; systemet som i forvejen gør hvad de kan for at spare på offentlige ydelser. Det er simpelthen ikke holdbart.
Advokater vil gerne yde bistand såfremt der er sikre penge i det. peoblemer idag er, at det er der ikke fordi loven ikke er klar nok.
VH Popiae

Såfremt man vinder en retsag ved advokathjælp, er det også idag kommunen der skal betale hele beløbet.
Så det du gerne vil lave om, fungere således allerrede idag.

Man kan jo også godt få forlænget sygedagpenge, pga yderligere afklaring, ydereligere behandling, minus tid man afvendter denne, osv. Der er således dækkende forlængelse. Men dette misbruges her af kommunens lægekonsulenter, fordi det er en mulighed at fratage sygedagpenge, uden afklaring.
Det er det, der skal stoppes.
VH Popiae

Sidst redigeret af Webmaster; 04-01-2010 kl. 23:46. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2010, 15:54   #19
margetli
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2009
Lokation: Egedal
Indlæg: 29
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
margetli er ny på vejen
Hej igen

Men man skal jo have råd til en advokat som det første, det er jo lidt svært når man ingen penge har...!

Desuden har jeg været alle instanser igennem og ingen retter kommunen i de fejl de har lavet. "Så i min sag, kan loven være ligegyldig". For intet bliver overholdt, ej heller i de øverste instanser, de kaster blot bloden frem og tilbage, som koster mig både tid og penge. Foruden smerter og mangel på kræfter til at kæmpe. For at få advokathjælp, skal du ha' bevilget fri process. I min sag er sansynlighede ikke stor for det, da ankenævet og beskæftigelsesankenævnet har givet afslag. Sagen er hos ombudsmanden, hvis ikke denne går ind i sagen, skal jeg sandsynligvis selv betale for en retsag mod kommunen. Det er netop derfor jeg prøvede at tage mit eget liv, da der jo ingen retfærdighed er her i landet...!

Den frie advokathjælp, skal man have ret til lige fra starten af ens sygdom. Da "hvis der opstår problemer" det så er ekstrem hård for den sygdomsramte at overskue alle de love og breve, som skal skrives...! Jeg har haft min mand, som har sat sig ind i alle love - det fire forskellige loven jeg taler om, som flettes ind i hinanden. Det havde jeg aldrig kunne gøre selv.

Mvh
Britta
margetli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2010, 17:36   #20
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Margetli.
Du har fuldstændig ret, i din belysning af konsekvenser, men.. Og de mange fejl.
Men det betyder ikke at en advokat får penge ud af sagen.
Selv en advokat kan intet stille op.
Hvad skal han gøre ved de mange fejl kommunen laver? Han kan intet gøre, kun henstille. Han kan heller ikke gå i retten. Der skal man have langt større formål. retten har ikke mulighed for disse småsager. Ergo skal der være penge i det, og det kommer der kun ved at loven ændres, til at det er klart lovbrud, ikke at afklare folk, inden de tages af sygedagpenge.

Advokater tager gerne sager, såfremt de har noget at gå efter. problemet i dag er, at det er svært at komme efter kommunerne pga af manglende KLARE lovbrud.

Nævnene er PÅLAGT af ministerierne, at kommunerne har selvstyre, hvorfor igen sagen skal være mere end alm. grotesk hvis de skal ændre kommunes afgørelse.

Alt dette har intet at gøre med borgerens retsikkerhed, den er desværre gået fløjten for en del år tilbage.

Det er en god ide at forsøge at ændre, men det skal bare kunne virke/gøre en forskel. Det tror jeg ikke dit foreslag, som det ser ud nu, gør.

Har selv stået i din situation i årevis, så ved godt at det er hårdt, men tro på det. Så lykkes det en dag. Kæmp, og lad dem ikke vinde ved at få dig ned med nakken.
Jeg stod med kun kontanthjælp, ejerbolig, bil jeg var afhængig af, og dyr træning, samt medicin. Måtte tilmed opgive sygehusbehandling/kontrol. Så jeg ved hvad jeg taler om.

Du har trods alt en mand, med indkomst, ergo er I bedre stillet end mange, i din situation.

VH popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lovforslag: ændring af sygedagpengeloven! buster Politik og Samfund 6 15-10-2010 10:13
sygedagpengeloven § 27 stk 1 nr 2 og nr 4??? HJÆÆÆÆÆÆÆLP aloecare Alt det andet 10 16-04-2010 10:09
Ankestyrelsens årsberetning 2008 - Balance Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 26-05-2009 23:00
Sygedagpengeloven Vim Alt det andet 6 08-10-2008 13:23
100.000 arbejdsløse nødvendigt for balance i Dansk økonomi. Stella Politik og Samfund 0 23-03-2008 13:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension