K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-03-2014, 00:55   #1
frubipolar
Hvor skulle jeg ellers være
 
frubipolars avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2013
Indlæg: 176
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
frubipolar er ny på vejen
Post Enkeltydelse... Hvordan???

HJÆLP.....

Jeg søger noget viden om enkeltydelse, til ægtefælle...

Jeg mener, at der tidligere har været skrevet om, at der kan ydes enkeltydelse til ægtefælle til en kontanthjælpsmodtagere.

Der blev skrevet et § nr. men jeg kan ikke finde det, eller huske hvem der skrev det...

Jeg skal bruge det til min mand.
Jeg er syg på kh, vi har børn og dermed er vi underlagt den højeste sats for en familie på kh og skal nu søge om at får betalt et førebevis (til lastbil 500,-) til min mand, så han også kan søge job den vej...
__________________
Citat:
Life is short so... Kiss slowly - laugh insanely - love truly.

Førtidspensionist siden 1/9-2018.
frubipolar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 01:52   #2
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Alle kan søge enkeltydelse, det kommer ikke an på arten af indtagten, men rådighedsbeløbet.

Men et kørekort er nok ikke lige noget de finder tvingende nødvendigt.
Og er det for at øge jobmuligheder er jobcenteret nok et bedre sted at spørge.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 02:10   #3
frubipolar
Hvor skulle jeg ellers være
 
frubipolars avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2013
Indlæg: 176
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
frubipolar er ny på vejen
Nej, nej... Det er ikke et kørekort...

Han har, gennem jobcentret, fået stort kørekort (lastbil) og dertil også hænger. Men for at kunne arbejde som lastbilchauffør (..??..) skal han der udover også have et førebevis... Og det vil jobcentret ikke betale... Og så er det altså svært, at hive 500,- ud af et rådighedsbeløb på 3500,- til 4 pers....

Men jeg syntes bare at der blev snakket om, at det var en særlig §, eller en § som kommunerne helst ikke vil kendes ved...
__________________
Citat:
Life is short so... Kiss slowly - laugh insanely - love truly.

Førtidspensionist siden 1/9-2018.

Sidst redigeret af frubipolar; 18-03-2014 kl. 02:12.
frubipolar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 08:16   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af frubipolar Se meddelelser
Men for at kunne arbejde som lastbilchauffør (..??..) skal han der udover også have et førebevis...
Kan det hedde noget andet, det din mand mangler?

Et førerbevis plejer, at være det samme som et kørekort.

Førerbevis er en ældre betegnelse for det, der nu hedder et kørekort.

Midt i 80'erne skulle jeg flytte og havde fået en kammerat til, at være chauffør på en lejet kassevogn. Min kammerat og jeg gik ud til bil-udlejeren for at hente bilen og udfylde div. papirer.

Udlejeren beder så om, at se min kammerats kørekort, dertil svarer min kammerat, at sådan et har han ikke, udlejeren så lidt underlig ud i ansigtet, vidste vist ikke helt hvad han skulle sige.
Derpå tager min kammerat sin pung frem og spørger udlejeren, om han kan bruge et førerbevis.

På min kammerats "køretilladelse" stod der nemlig ikke "kørekort", men "førerbevis".

Det står endda her: http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8rekort
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 08:32   #5
Kimmie
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Indlæg: 29
Styrke: 12
Kimmie er ny på vejen
Det, Frubipolar mener med et førerkort, er et EU-bevis eller kort til fartskriver (det til fartskriver hedder førerkort).

Jeg synes, at det er underligt, at jobcenteret har bevilget ham kørekort til både lastbil og hænger, og at de så ikke vil bevilge de sidste 2 kort, kørekortet til lastbil er jo ubrugeligt uden mindst et EU-bevis, og koster jo nærmest ingenting i forhold til kørekort til last+hænger.

Frubipolar er din mand ledig lige nu, eller er han i job? der er nemlig forskel på kursusprisen, vidst noget med hvor meget jobcenteret kan få refunderet fra staten.

Sidst redigeret af Kimmie; 18-03-2014 kl. 08:36.
Kimmie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 08:40   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kimmie Se meddelelser
Det, Frubipolar mener med et førerkort, er et EU-bevis eller kort til fartskriver (det til fartskriver hedder førerkort).
Så er jeg med, tak for oplysningen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 08:58   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Alle kan søge en enkeltydelse og de beregner rådighedsbeløbet.
Rådighedsbeløbet kan du selv beregne ved at tage Jeres indtægter incl evt boligsikring og fratrække husleje, strøm, varme, licens, og hvis du er heldig accepterer de 100,- til en tlf.. hvis din mand er i a-kasse accepterer de sikkert også den.

Alle øvrige udgifter som tv-pakker, forsikringer, internet osv kan ikke trækkes fra, de skal betales af rådighedsbeløbet.

Hvis I kan låne pengene i banken, kan de også give afslag, så det kræver bankudskrifter 3-6 mdr tilbage for at se om I har forvaltet jeres penge rimeligt, samt i nogle tilfælde et afslag på at låne fra banken, eller fuldmagt til at de kan kontakte banken selv.. en låneansøgning med afslag koster penge, så sidstnævnte løsning er billigst.

Dernæst vil de vurdere hvor nødvendig udgiften er.. om han f.eks har et job på hånden, eller han ikke har.

Og om I selv vil kunne afholde udgiften eller spare op til den inden for en rimelig periode.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 18-03-2014 kl. 09:02.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 10:49   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Enkeltydelse nytter man kun at søge, når der er tale om en UFORUDSET situation, hvor man har en vanskelig økonomi, så man ikke kan betale det.

Et førerbevis til en lastbil anser jeg personligt ikke selv som noget uforudset situation. Det er noget, man kan spare op til, vil de helt sikkert sige, hvis man søger enkeltydelse.

Jeg synes næsten, man skal prøve at forlange en skriftlig afgørelse på, at de ikke vil give de 500 kr., og det gælder især, hvis de SELV forlanger, man skal tage sådan et.
Det irriterer mig, at flere herinde oplyser, at de får et mundtlig "nej", men får ikke at vide, at man kan forlange en skriftlig afgørelse.

Jeg kender ellers en lige nu, som tager kørekort til lastbil gennem en lageruddannelse, og det er gratis for hende. Så måske er det derfor, at jobcentret ikke vil give det, hvis det ikke er noget, der giver garanti for et job - men jeg ved det ikke.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 11:12   #9
frubipolar
Hvor skulle jeg ellers være
 
frubipolars avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2013
Indlæg: 176
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
frubipolar er ny på vejen
Hvor er i bare dejlige...
Tak for alle svarene, nu skal jeg så forsøge at klarlægge...

Ja, det er det bevis han skal bruge, for at køre lastbil hos en vognmand.. Det heder EU-bevis.

Ja, han er ledig, på dagpenge, han har fået kurset som 6 ugers selvvalgt, der for mener de ikke at de er forpligtet til at betale han udgifter til køreprøver og EU-beviser, selvom der jo så ikke er mulighed for at få job..

Nej, snot forvirret som jeg er, tænkte jeg jo selvfølgelig ikke på en skriftelig afgørelse på afslaget. Det er jo præcis det samme der gælder i hans forløb hos jobcentret, som i mit forløb på kontanthjælp!!!

Der skal vil forfattes en mail i aften til jobcentret....

Tak!!!
__________________
Citat:
Life is short so... Kiss slowly - laugh insanely - love truly.

Førtidspensionist siden 1/9-2018.

Sidst redigeret af frubipolar; 18-03-2014 kl. 11:14.
frubipolar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2014, 11:29   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Sandsynligheden for at få det som enkeltydelse vil jeg tro er nul.. den er ikke uforudset og det er et beløb af en størrelse der kan spares op til og han står ikke med et jobtilbud på hånden..

For hvis han står med en ansættelseskontrakt i hånden, er der stor sandsynlighed for at banken vil lade ham overtrække med 500,- til første løn går ind..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension