K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-08-2011, 15:37   #1
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Question Steroider i astma medicin som man bliver fed af?

Hej. Jeg har siddet og set disse programmer i denne uge omkring fedme med de 3 engelske læger. Rigtig godt program forøvrigt.

Under en af udsendelserne var der en mand som mente han var blevet fed, hængende mave helt ned til knæene af steroider han havde fået i forbindelse med et astma anfald...

Det lider jeg selv af, samt svært ved at bevæge mig pga fibromyalgi. Nu tænker jeg selvfølgelig, da jeg bruger min astma medicin temmelig tit, mon dette også er årsagen til min høje vægt?

Er der andre af jer, som har oplevet tilsvarende med astma medicin , altså at blive tyk af dette? Kh Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2011, 15:42   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er kun prednisolonkure gennem meget lang tid der giver væskeophobning osv..

Alm spray indeholder det i så små mængder, at det ikke betyder noget i forhold til det.

Til gengæld indeholder de også noget der giver huller i tænderne, så man skal passe tænderne godt..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2011, 19:43   #3
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Det er kun tabletkure, der giver den bivirkning, spray gør ikke; de virker lokalt.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2011, 16:50   #4
granny
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2011
Indlæg: 10
Styrke: 13
granny er ny på vejen
Har aldrig hørt at astmaspray skule give huller i tænderne. Der imod er det meget almindeligt at astmaspray som bivirkning kan give hovedpine og høfeber ligesom det er almindeligt at spray kan give mundhulesvamp, muskelkramper, infektion i øvre luftveje, lungebetændelse m.m.
Der findes ingen indikation for vægtøgning.
granny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2011, 17:57   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Mundhulesvampen kommer netop, fordi der er sukker i pulveret.

Jeg har talt med flere tandlæger, og de er enige om at hvis man ikke børster tænderne godt, kan det give flere huller.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 06:40   #6
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Jeg mener ikke, at astmasprayen indeholder sukker.

Men grunden til, at man kan få svamp i munden er, at når du inhalerer lægemidler igennem munden, så vil der sætte sig rester i mundhulen, skyl derfor munden bagefter, så du ikke få svamp.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 09:30   #7
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Steroiderne påvirker immunforsvaret (det er derfor, det virker...), og det sker også lokalt i mundhulen og i halsen, når man bruger sprayen. Derfor man kan man få svamp i mundhulen og tendens til flere huller i tænderne. Vi har astma i familien, og rådet fra lægen er, at man børster tænder og gurgler halsen når man har taget medicinen. Det virker.

Jeg har aldrig hørt, at astma spray skulle give høfeber... Min søn oplever, at hans astma spray hjælper på den høfeber, som han også har. Efter han er kommet i behandling for astma, har han langt mindre høfeber. Omvendt er det sådan, at hvis man går med ubehandlet høfeber i mange år, så kan det udvikle sig til astma.

Og vægtøgning får man ikke af astma spray, som andre også skriver. Det er de langvarige tabletbehandlinger, eller langvarige injektionsbehandlinger, som giver den form for bivirkninger. Og vi taler altså om rigtig lang tid - det sker normalt ikke, fordi man får medicinen i høje doser i en kort periode, og hvis det gør, så fortager vægtøgningen (som er væske) sig, når medicinen er ude af kroppen.

Den vægtøgning, som kommer ifm de langvarige behandlinger, er en helt anden historie. Derfor skal man passe på med langvarig steriodbehandling i store doser. Men det er helt forfejlet at sammenligne det med den almindelige behandling for astma og høfeber - og det er en stort problem, at folk stopper deres behandling af frygt for bivirkningerne. Snak med lægen om det!

Men noget andet er, at man ofte er noget begrænset i sin aktivitet, når man har astma - så man skal være opmærksom på ikke at spise for mange kalorier.

Om astma og allergi her http://www.astma-allergi.dk/home
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sat op i medicin jyttels Alt det andet 2 26-05-2011 10:07
medicin sushjer 1 Alt det andet 6 25-05-2011 09:52
Du bliver behandlet som en ting der bliver talt ned til dig. Stella Politik og Samfund 3 01-09-2009 19:39
Ny medicin... Mette1107 Dit og Dat 7 18-03-2009 08:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension