K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-09-2008, 19:27   #11
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Må desværre give THJ ret. Fik af mine behandlere (både psykiater og psykolog) at vide, at de, ifølge de nye regler med arbejdsevnemetode og ressourceprofil, ikke måtte bruge ordet "pension" i deres attester mv. Det er sagsbehandleren alene, der skal komme frem til, at pension er den eneste løsning. Og som en eller anden skrev andetsteds herinde: er der puls, er der arbejdsevne... Som du måske har set rundt omkring herinde, Kathrine, er vi nogle stykker med psykiske problemer, og hvor behandlere og papirer taler deres tydelige sprog, men hvor vi alligevel må kæmper mod systemet for vores ret og et værdigt liv. Derfor må du nok indstille dig på, at det KAN blive en sej omgang (men dermed jo ikke sagt, at det nu også gør det). Og løber du ind i problemer, har k10 jo heldigvis døgnåbent. Og her er altid hjælp at hente
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2008, 20:00   #12
Kathrine
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2008
Indlæg: 83
Styrke: 16
Kathrine er ny på vejen
Jeg spørge lige:

Citat:
Oprindeligt indsendt af THJ Se meddelelser

Men når lægerne udtaler sig om pension (og så er det ligegyldigt om det er lægekonsulenter eller behandlere) ja så udtaler de sig om noget de ikke er uddannet til at udtale sig om.
Men en psykiater kan vel vurderer en patient til at være så syg, at det for det første vil være meningsløst at arbejdsprøve personen, da det kun vil indvalidere patienten yderligere, og for det andet vil være med livet på spil, fordi der intet udviklingspotentiale er i patienten. Således er det vel nærliggende for en psykiater at konkludere, at en pension er en god løsning. Eller hu?
Kathrine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2008, 21:41   #13
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hej Kathrine!
Jo, en psykiater kan godt konkludere, at pension er den bedste løsning. Men desværre er det jo ikke hende, der bevilliger pensionen... Jeg forstår dig sådan, at du er på sygedagpenge nu. Hvad siger din sagsbehandler på kommunen til din situation?
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2008, 22:46   #14
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 64
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Ja en psykiater kan vurdere at arbejdsprøvning vil være meningsløst men hvis kommunen får en anden til at vurdere anderledes ja så står de jo og kan vælge det udsagn de synes bedst om.

Men igen det kan være at det hele går let og problemfrit men du må bare være forberedt på at en psykiaters udtalelser ikke er garant for ret meget.

Psykiatere er jo desværre også tit indbyrdes uenige. det eneste de næsten er enige om er at være uenige med psykologerne
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2008, 09:41   #15
Kathrine
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2008
Indlæg: 83
Styrke: 16
Kathrine er ny på vejen
Hej igen!

Ok sådan..

Jo, jeg har tidligere været på dagpenge (i alt i 6 år, da jeg blev genindplaceret), og var så nødsaget til at melde mig syg (kunne ikke mere).

Jeg har således kun været på sygedagpenge et par måneder og har således kun været til psykiater en gang... Min psykiater nævnte selv det med pension, hvilket jeg meget gerne ville...

Mht. møder med kommunen har jeg kun været der en gang. Hun var virkelig flink og ringede selv til mig, for at spørge om jeg ville i kategori 2 eller 3. Jeg ville helst i 3'eren, da det ikke kræver så meget kontakt med kommunen som 2'eren, som jo er den kategori, hvor man er dårligst (jeg er godt klar over, at det ville have været den mest rigtige kategori, men de møder der, får mig altså helt i gulvet).

Hun har vurderet, at der er tale om en længere sygemelding. Desuden har hun snakket om revalidering og har i minde papire skrevet noget om skånejob..

Men det skal lige siges, at hun har stor forståelse for min situation, og jeg kan da også godt forstå, at hun ikke ved første møde, siger at jeg straks skal søge pension... jeg har jo stadig to arme og to ben - og derfor virker alt jo fint
Kathrine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2008, 10:04   #16
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Nåh, sådan, Kathrine. Nu begynder jeg at forstå det lidt bedre. Som jeg forstår det nu, ser det ud til at din sagsbehandler vil se tiden lidt an mht psykiateren og effekt af behandling. Problemet er, at du kun kan få sygedagpenge i 52 uger og herefter eventuelt få dem forlænget i op til 2 gange 26 uger, hvis der er udsigt til, at du kan vende tilbage til arbejdsmarkedet eller endnu ikke er korrekt afklaret af sagsbehandleren. Derefter hedder det kontanthjælp. Og dét er ikke sjovt....(er selv psykisk syg og på kontanthjælp)! Min egen erfaring(og mange andres herinde) er, at de 52 uger går meget hurtigt, når man er syg og går og venter på behandling, afklaring mv. Det gælder specielt psykiske sygdomme, hvor behandlingen kan være meget langvarig og effekten tvivlsom...
Inden en eventulet pensionsag kan påbegyndes, skal der udarbejdes en ressourceprofil. Sagde din sagsbehandler noget om det? I menuen ovenfor, under Nyttige link, ligger der et link til en Lærebog om arbejdsevnemetoden http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf, der danner grundlag for ressourceprofilen. Den er lidt lang, men rigtig, rigtig god, og jeg vil absolut anbefale dig at læse den.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2008, 10:12   #17
Kathrine
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2008
Indlæg: 83
Styrke: 16
Kathrine er ny på vejen
Hej Risa

Tak skal du ha!

Men en ressourceprofil udarbejdes vel kun, efter at man har modtaget behandling og er i bedring? Umiddelbart sys jeg bare det virker meningsløst, at påbegynde en sådan, hvis man tydeligvis, er ligeså dårlig, som da man meldte sig på sygedagpenge?

Hvor lang tid tager det at lave en sådan?

Kathrine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2008, 10:21   #18
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hej Kathrine!
Jf loven SKAL der udarbejdes en ressourceprofil i ALLE pensionssager, da den simpelthen danner selve grundlaget for pensionsansøgningen. Så, jo, du skal have lavet en, hvori det bl.a. skal fremgår, hvad du fejler, og hvorfor du ikke kan arbejde og derfor skal have pension. Prøv at skim den omtalte lærebog igennem, så får du en ide om, hvad det er for en størrelse. Det tog ca 9 måneder at lave min ressourceprofil, andre har fået den lavet hurtigere og andre igen har ventet på en i årevis...
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2008, 10:22   #19
Helenevind
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2008
Lokation: Vejen
Indlæg: 212
Styrke: 17
Helenevind er ny på vejen
Hej Kathrine

Dig og din sagsbehandler skal sammen i fællesskab udarbejde en ressourceprofil. Det står i lovgivningen... og hvis der står sker ændringer i din sag, at du får det bedre eller ringere så skal den opdateres. Det er vigtig at du sammen med sagsbehandleren laver sådan en... det er dine ord der skal stå i den.

Og så lige et lille godt råd... sagsbehandlerne og kommunerne generelt er ikke særlig glade for hvis du selv begynder og snakke om pension. For så virker du ikke motiveret for at få det bedre.. det er meget bedre hvis det er sagsbehandleren der begynder at snakke om pension først.

Har du ikke en fagforening? Det er en god ide at have en bisidder med til møderne på kommunen.

Hilsen Helene
Helenevind er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2008, 10:42   #20
Kathrine
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2008
Indlæg: 83
Styrke: 16
Kathrine er ny på vejen
Hej

Det forstår jeg godt - vil ikke selv nævne pension!

Ja ok! Rent konkret - hvor mange dage / timer tager det, at lave en ressourceprofil?

Jeg er bange for at blande min fagforening ind i det hele, må jeg indrømme. Til dem har jo jo bare siddet og sagt, at jeg søger job og alt er fint... men virkeligheden er ikke helt sådan...

Kathrine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvordan er førtidspension udregnet? Blueeyez Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 16-05-2013 20:16
Hvordan er chancen for førtidspension? Najah At søge førtidspension 7 01-11-2012 20:39
Førtidspension hvordan ??? SortenMuld At søge førtidspension 6 16-02-2012 00:18
Hvordan får med en førtidspension... markvart Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 04-04-2011 04:11
Hvordan beregnes førtidspension? Fiselback Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 03-09-2010 10:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension