K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-08-2011, 20:01   #1
lunaQinde
Føler sig hjemme på K10
 
lunaQindes avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 49
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
lunaQinde er ny på vejen
Question Vil det ændre på mit erhvervs evne tab?

Hejsa

Sidder nu i dag på 5 år og venter på en afgørelse om førtidspension,alt er prøvet af ,har været visiteret ud i fleksjob og nu har de meddelt jobcenter at alt er forsøgt.Jeg kan ikke være vedholdende i mere end en time eller to få dage om ugen.Alt dette er efter en arbejdsskade hvor jeg også udviklede kronisk PTSD.Fik efter 3 år en midlertidigt afgørelse ved ASK og fik en me´n godtgørelse på 20 % og et erhvervs evnetab på 60 % med midlertidig udbetaling hver månede. Nu er det så jeg vil spørge: Hvis førtids pension går igennem vil det så ændre på godtgørelsen og erhvervs evnetabet?Hvad kan jeg forvente i førtidspension,når jeg får erstatning? Er det klogeste at kapitalisere noget af beløbet ,da det jo er skattefrit,det er månedlig udbetaling jo ikke. ER så forvirret efter at være rykket så meget rundt i,at jeg ikke kan finde ud af at spørge,men kan bedre formulere mig på papir.Og har det bedst når jeg ved hvor jeg står økonomisk på grund af mine børn og selvfølgelig også mig selv. Er der nogen derude der kunne give mig nogle svar?
Mvh LunaQinde
lunaQinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2011, 09:38   #2
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Hejsa, kender du beregn selv, inde på ask's side http://www.ask.dk/da/Selvbetjening/Beregn-selv.aspx
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2011, 10:05   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af lunaQinde Se meddelelser
Hejsa

Sidder nu i dag på 5 år og venter på en afgørelse om førtidspension,alt er prøvet af ,har været visiteret ud i fleksjob og nu har de meddelt jobcenter at alt er forsøgt.

Jeg kan ikke være vedholdende i mere end en time eller to få dage om ugen.

Alt dette er efter en arbejdsskade hvor jeg også udviklede kronisk PTSD.Fik efter 3 år en midlertidigt afgørelse ved ASK og fik en me´n godtgørelse på 20 % og et erhvervs evnetab på 60 % med midlertidig udbetaling hver månede.

Nu er det så jeg vil spørge: Hvis førtidspension går igennem vil det så ændre på godtgørelsen og erhvervs evnetabet?

Hvad kan jeg forvente i førtidspension,når jeg får erstatning? Er det klogeste at kapitalisere noget af beløbet ,da det jo er skattefrit,det er månedlig udbetaling jo ikke.

ER så forvirret efter at være rykket så meget rundt i,at jeg ikke kan finde ud af at spørge,men kan bedre formulere mig på papir.Og har det bedst når jeg ved hvor jeg står økonomisk på grund af mine børn og selvfølgelig også mig selv. Er der nogen derude der kunne give mig nogle svar?

Mvh LunaQinde
Hej Lunaqinde,

Velkommen til.

Jeg tror at jeg kan svare dig på noget af det

Førtidspensionen fra kommunen kommer ikke til, at påvirke udbetalingerne af TAE på nogen måde, sådan er det i al fald med udbetalinger fra alm. pensionsordninger, så jeg kan ikke forestille mig at det er anderledes med dem fra ask.

Det er nærmere ftp. der bliver påvirket. De månedlige udbetalinger af TAE er nemlig at betragte som indtægter og der er nogle bestemmelser for hvor meget man må tjene før der foretages fradrag i pensionen.

Hvis du er enlig, kan du have supplerende indtægter op til 67.800 kr. om året (2011), uden at det påvirker din førtidspensions størrelse. Din førtidspension bliver sat 30 kr. ned, for hver 100 kr. din samlede indtægt er højere end 67.800 kr. (2011). Du kan beregne det på www.borger.dk som dette er sakset fra. Jeg var selv lige derinde og jeg skrev min TAE ydelse under tjenestemandspension og andre pensioner under personlig indkomst, det er lige til og giver i al fald et hint om hvad man får på ftp.

Det er lige meget hvor mange penge du har i banken og opspare op, det eneste er blot at evt. renteindtægter kommer oveni kassen med indtægter og tæller derfor med i forhold til fradrag i pensionen.

www.pensionsinfo.dk kan du ydermere se om du har andre pensionsordninger som der evt. kan udbetales yderligere TAE fra.

gøjneren, linket til ask viser jo kun beregningen af udbetaling fra ask og ikke beregningen af ftp. ved udbetalingen herfra, bare så du ved det ;-)
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 26-08-2011 kl. 10:22.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2011, 22:31   #4
lunaQinde
Føler sig hjemme på K10
 
lunaQindes avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 49
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
lunaQinde er ny på vejen
Hej
Tak for velkomsten,skal lige lære at finde rundt i det hele

Takker jer begge for jeres hurtige svar.Jeg vil prøve at læse lidt på lektien. Er vant til at være inde på ASK,da min sag stadigvæk køre og jeg løbende får besked i "se min sag"men det var mere ment i forhold til nu på ledighedsydelse ,visiteret ud i fleksjob.Hvad forskellen er på førtidspension og det jeg får nu.Det er nemlig kun min erstatning fra aes der bliver modregnet i tjenestemandspension.Ledighedsydelsen blev også modregnet før November 2010(hvis jeg husker rigtig) men der kom en ændring,så man nu får det fulde beløb.

Det er ikke fordi jeg håber på mere udbetalt, overhovedet ikke,ønsker bare fred og ro nu, ovenpå den seje kamp mod diverse systemer/jobcenter/kommunen jeg har haft de sidste5 år.men jeg håber selvfølgelig heller ikke min nuværende økonomiske situation bliver væsentligt ændret, hvis jeg kommer på ftp.

Vh
LunaQinde
lunaQinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2011, 06:48   #5
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
nej nej

Når du får førtidspension vil ASK træffe den endelige afgørelse - hvilket kan være radikalt anderledes. I min sag fik jeg et erhvervsevnetab på 75 og en mengrad på 12. Den endelige afgørelse af førtidspension vil udløse de forsikringer du måtte have - i mit tilfælde ca 140 000 fra en pensionskasse + mdr udbetalinger frem til 65 år. Dertil kommer efter kapitalisering af tildelt ydelse fra ask et fast mdrligt beløb - begge beløb betales der skat af og de indgår i beregning af førtidspension. Som så falder i og med du får de andre ydelser. Du kan regne sådan nogenlunde med at alle tre ydelser vil læne sig opad den løn du havde da du blev sygemeldt idet erstatningen er tilrettelagt således.
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2011, 23:53   #6
lunaQinde
Føler sig hjemme på K10
 
lunaQindes avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 49
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
lunaQinde er ny på vejen
Question

Hej Ukken og alle andre der læser med

ASK afgørelse var jo 60 % erhvervs evnetab,som jeg nu får udbetalt som en midlertidig mdl ydelse.men godtgørelse blev sat til 20 % og der fik jeg udbetalt et engangsbeløbet, da jeg blev visiteret ud i flexydelse for 1 år siden.Siden hen har jeg så været i jobprøvning igen, og fået en special psyk erklæring. De er så begge steder kommet frem til at alle handlings forløb er ud tømte og de ikke kan se mig klare et fleksjob,ej heller med skånehensyn og derfor henstilles til en ftp.Mine forsikringer blev udløst ved visiteringen til flex.Jeg fik "tilskadekomst i tjenesten" som udløste 37 pens. år. (i den bliver min erstatning modregnet) .Mine børn får også pens.indtil det fyldte 21 år.
Lige nu får jeg ca.14.000 kr i ledighedsydelse,vil det blive mindre på ftp,når jeg nu får penge de 2 andre steder fra?Er der ikke en mindste sats,jeg er enlig men er jo rimeligt sikret økonomisk,på grund af pensionskasserne og erstatningen?
Men igen jeg ville da heller havde beholdt mit job
lunaQinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2011, 06:11   #7
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
som jeg skriver ftp vil udløse den endelige afgørelse - erhvervsevnetab og men samt div engangbeløb fra pensionskasser
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2011, 09:37   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej lunaQuinde,

Jeg regner med at du taler om den offentlige førtidspension, hvad denne måtte blive i forhold til "alle" de pensioner du modtager ved siden af !?

Som jeg skrev tidligere så bliver ftp. nedsat i forhold til den evt. indtægt man måtte have ved siden af. Er man enlig må man tjene kr. 67.800 uden af der fradrages i ftp. og først herefter nedskrives pensionen med 30 kr. for hver 100 kr. man tjener efter de 67.800 kr. Du kan få et lille hint om hvad din ftp. måtte blive ved at foretage en beregning på www.borger.dk. Umiddelbart er der mig bekendt ikke nogen mindste sats på ftp.

Jeg fandt en beregning under nyttige links fra social håndbogen, godt nok 2009, men her kan du se et eksempel på beregning af den offentlige førtidspension med fradrag for udbetaling af private løbende pensions ydelser:

Beregning af pension for enlige: (2009)

– Er førtidspensionisten enlig, indgår den samlede indtægt bortset fra den sociale pension i indtægtsgrundlaget for beregningen
– Der fratrækkes 64.100 kr. (= fradragsbeløb), og man når frem til beregningsgrundlaget
– Pensionen nedsættes med 30 pct. af beregningsgrundlaget.

Eksempel – enlige:

– enlig med udbetaling fra anden pensionsordning på 175.000 kr. årligt.
Pensionssats 188.448 kr. (off. ftp.)

Indtægtsgrundlag 175.000 kr. Fradragsbeløb 64.100 kr.= Beregningsgrundlag nedrundet til hele hundreder 110.900 kr.
Nedsættelse (30 pct. af 110.900 kr.)= 33.270 kr.
Beregnet førtidspension afrundet til beløb deleligt med 12=( kr. 188.448 - kr. 33.270) = 155.172 kr.

Ja det er lidt mærkeligt at der modregnes i ftp. og ikke i fleksjob eller ledighedsydelsen, men det skal jo kunne betale sig at arbejde. Udbetaling fra pensionskasserne, de løbende ydelser af TAE bliver altså (desværre syntes jeg) betragtet som indtægt, mærkeligt nok.

Det det hele skal resultere i at er du som ftpér kommer til at stå med en indtægt, der incl. udbetalingen af de løbende TAE ydelser, modsvarer den indtægt du ville have haft på det ordinære arbejdsmarkede.

Er det ASK eller din private pensionsordning der udbetaler pension til dine børn også eller er det en tjenestemands pension du har haft ?

Det Ukken mener, tror jeg , er at når din offentlige ftp. kommer i hus så kommer dine midlertidige udbetalinger af pension endeligt på plads.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 31-08-2011 kl. 09:52.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2011, 13:26   #9
lunaQinde
Føler sig hjemme på K10
 
lunaQindes avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 49
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
lunaQinde er ny på vejen
Hej Ukken og Enteneller

Tak for jeres svar.
Igår surfede jeg rundt i love og paragraffer
Jeg tror at jeg skal afvente svaret om jeg i det hele taget får FTP,for det roder noget rundt med alle de tal

Skal vidst være taknemlig for at jeg i det hele taget har mine pensionskasser,når jeg læser rundt herinde på K10.

Er jo bare lidt i panik.

Mine børn får fra tjenestemands pension ,jeg havde i forvejen

I går nævnte min familie rådgiver at jeg da skulle have erstatning for "kritisk sygdom" det kunne jeg slet ikke lige overskue ,hvad det nu er,og når i herinde nævner § 17 ,hvad er det

Takker jer for den store hjælp,og vender tilbage ,når jeg har fået nogle papir tilsendt.

Ønsker for jer alle ,at jeres sager går igennem
lunaQinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2011, 15:51   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Jeg tænkte nok at det var en tjenestemands pension du havde når dine børn kunne få pension tillige med dig.

Ja du har ret i, at det er heldigt, at man har haft tegnet/modtaget sådanne pensions ordninger og betalt enten selv, helt eller delvist med ens arbejdsgiver. Jeg husker at min startede i 2001, men vi skulle selv betale og jeg tegnede så også en sundhedsforsikring for dækning at sygebehandling mv. Først tænkte jeg, jeg bliver da ikke syg, for det var jo alligevel nogle penge man skulle af med hver mdr., meeeen, jeg er dælme glad for at jeg både fik lavet pensions ordning og sundhedsforsikring, hvor sidst nævnte har dækket de 33 psykolog behandlinger jeg har fået siden 2007.

Kritisk sygdom er som regel en engangsudbetaling man kan få via sin(e) pensionsordning(er) i fald at man lider af en kritisk sygdom. Hvilke sygdomme dette drejer sig om bør fremgå af din police ellers kan du ringe og spørge dine pensions selskaber.

At søge en § 17 relatere også til førtidspension. Den bruges som regel hvis man selv ønsker at søge pension på det foreliggende grundlag i ens sag. Derved skal man altså føle sig rimeligt sikker på at man har papirer og dokumentation nok for at få bevilget pension.

Det modsatte er §18 hvor sagsbehandleren/kommunen søger pension for én og det siges at være det bedste og hvor man har større chancer for at at ens pensions sag går igennem. Tiltrods herfor har jeg dog selv lige i foråret fået afslag på en §18

Jeg forstår godt din "bekymring" om hvorvidt du får pension, økonomi osv. Mht. sidstnævnte lyder det dog som om at du og børnene er rimeligt sikret. De offentlige instanser kan man kun vente på og krydse fingre for et godt resultat.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdskade - tab af erhvervs. + afspadsering Bodrum Alt det andet 7 16-12-2013 15:16
erhvervs evnetab og kontanthjælp louisesparadis Alt det andet 1 30-09-2013 10:14
Udsigt til forbedring af arb.evne ? Vovse Fremtiden for fleksjob og førtidspension 3 26-04-2013 22:09
Erfaringer med afprøvning på erhvervs(reva?)centre. Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 18-07-2011 21:50
Arbejdsprøvnig for at oparbejde evne...hjælp Wodpoulsen Din historie 110 05-05-2011 20:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension